Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Aaalexandra skrev 2011-07-22 21:59:37 följande:
    Å vad kul med en till som är förtjust i namn! Jag älskar namn och helst ovanliga :)  Jag har en dotter som heter Noelia, vilka typ av namn skulle man kunna ha på syskon?

Exempel på tjejnamn som är favoriter är lite blandat; Stella, Leona, Joline, Vilda, Mio Elliot, Tilly, Liv, Eira 
    Killnamn; Ossian, Dante,Vidar, Milo,  Emilio, Leon, Vilde, Teo, Caspian, Silas, Theodor

Jag och sambon har dock väldigt olika smak han gillar mer; Kajsa, Cornelia, Felicia, Feliz.

Problemet för mig är att jag tycker att väldigt få namn (och framförallt de som ja tycker om) passar med Noelia och är inte säker på vilka typ av namn som gör det.

Jag gillar helst inte äldre namn (vissa undantag) som ex Astrid, Ingrid, Hjalmar osv
    Jag gillar heller inte enkla namn som du kallar det (vanliga) som Simon, Linus, Elin, Linnea, Emma osv då jag tycker dessa är tråkiga. (Hoppas ingen tar illa upp då smaken är som baken ;) ).

Här kommer lite fler förslag...

Florian Valentin Vincent Malcolm Matteo Nicolai Alexis Aston Justus Hector Jeremias
    Sander Casper Gabriel Augustin Benjamin Douglas Marius Amadeus Dominic
    Julius Sakarias Julian Nicholas Bastian Leopold Raymond Sandor Tristan Rafael

Thelise Marion Aurora Elodie Coralie Nancy Juliette Katalin Louisa Blanca Irmeli
    Celeste Daphne Elvina Estelle Fideli Isadora Jillian Justina Isolde Thomasine
    Valentina Malou Annabelle Naima Rafaela Rhonda Elise Thelma Amelie Melina
  • spöke
    Aaalexandra skrev 2011-07-24 09:20:52 följande:

Tack :) Gillade killnamnem, Julius, Julian, Bastian och Tristan.
    Douglas, Vincent,Casper är lite för tråkiga, Benjamin gillar jag men jag tycker även att det namnet är lite tråkigt. Raymond och Hector låter lite för gamla, inget namn som passar på barn enligt mig :P.

Tjejnamnen gillade jag. Irmeli, Elvina, Isolde,Naima, Rafaela, Katalin och Amelie

Några kanske jag gillar men osäker på hur de uttalas:  Thelise, Elodie, Coralie, Thomasine, utan e på slutet gissar jag? :)

Annabelle; jag gillar inte dubbelnamn :P Justina är även det ett exempel på namn som liter lite för gammalt för mig.

Om du kommer på fler förslag får du gärna skriva dem till mig ;) Kul att du lyckades hitta många namn somjag aldrig hört tidigare :D

Ja, Thelise, Elodie, Coralie och Thomasine har stumt e på slutet (på franskt sätt ).
  • spöke
    Men tjenare TS! Här har du en som också älskar namn och som slår knut på sig själv för att hitta ett namn till tredje barnet. Första barnet tog 3 dagar och fick heta Lilja. Andra barnet tog 2,5 månad, och fick NÄSTAN heta Alfred, innan vi kom på att han var en Eskil.

Nu har jag BF om 10 dagar och har paniiiik, blandat med känslan av uppgivenhet för det FINNS INGA NAMN...!

Jag tänkte höra vad du tycker om Hjalmar och Julius? Är de namnen för lika Eskil i stilen, så att Lilja blir utanför? Cornelis gillar vi också, det känns tillräckligt "udda" för att passa ihop med Lilja och Eskil. Håller du med?

Flicknamn, där har vi Signe, men känns det för likt Eskil i stilen?

Såg ett namn härovan - Coralie, så fint! Men jag har en R-regel (bland alla mina andra namnregler...) eftersom vi är från Sthlm, men bor i Småland = R uttalas inte lika.... Funderar på att dumpa den regeln...
    Pojknamn:

Jag gillar Hjalmar och Julius. Hjalmar låter bäst med Lilja & Eskil. (Däremot är Lilja & Julius nästan lite svårt att säga ihop... och kanske är namnet lite väl romerskt i jämförelse med nordiska Eskil). Cornelis är också fint - men passar bäst med Lilja och inte lika bra med Eskil, om du nu vill undvika sådant.

Även om inte Lilja ursprungligen är ett nordiskt namn... så är det ju ett försvenskat namn på blomman. Så rent stilmässigt skulle jag nog leta mer bland de lite mer nordiskt klingande namn till Lilja & Eskil. Behöver inte vara nordiskt till ursprunget, men som låter lite mer nordiskt (undvika utflykter som t.ex. Kevin, Zlatan och Emilio).

Förslag på fler pojknamn:
    Allan Måns Helmer Atle Elof Frode Truls Finn Joar Melker Alvar Astor

Flicknamn:

Signe är liksom Eskil ett fornnordiskt namn, så visst hör de ihop stilmässigt. Men jag tycker som sagt inte att Lilja "hamnar utanför". Däremot ligger kanske Lilja & Signe inte helt rätt i munnen, lite svårt att säga.

Visst är Coralie sött. Det heter en av mina franska vänner. Jag är från Småland själv, så jag håller med om att R-namn inte är så vackra där. Men å andra sidan låter det ju mer franskt. (Lilja & Coralie funkar bra ihop, men Eskil & Coralie känns långt ifrån varandra stilmässigt).

Fler förslag på flicknamn:
    Alma Hedda Tyra Kajsa Klara Tuva

Eller varför inte fortsätta på blomtemat för en ev. andra dotter:
    Malva Rosa Linnéa Viola Iris Flora
  • spöke
    MSA skrev 2011-07-24 21:34:47 följande:
    Spoke: Vad tycker du om namnet Bjorn? och vilken alder kopplar du namnet till? 
    Menar du Björn? *dubbelkollar*
  • spöke
    MSA skrev 2011-07-25 22:53:24 följande:
    JA! Jag menade Björn jag hade inte åäö på tangentbordet så vad tycker du om namnet och vilken ålder kopplar du det till?
    Jag gillar namnet Björn. Det känns starkt och manligt, men ändå mjukt i själva uttalet.

Flest "Björnar" föddes på 70-talet... och populariteten har minskat sedan dess.
  • spöke
    joplin skrev 2011-08-01 21:37:07 följande:
    Hittar en tråd för mig. har en fem veckor gammal dotter som fortfarande är namnlös. De namn vi diskuterar är Ellen, Ellie, Ingrid och Sigrid, även Hilda har varit på förslag. Storebror heter Isak. Några tips? Eller andra förslag?
    Bland dina förslag så tycker jag att Isak stilmässigt passar bäst med Ellen och Ellie. Dessutom tycker jag att det är snyggt att sykonens namn börjar på olika vokaler (ett gammalt namngivarknep).

Andra förslag:
    Isak & Emmy/Emmie
    Isak & Alice
    Isak & Annie
    Isak & Ester/Esther
  • spöke
    joplin skrev 2011-08-03 23:55:58 följande:
    Tackar! Är också lite tveksam till Ingrid på grund av att det börjar på I. Gillar Alice bäst av dina förslag. Funderar på hur viktigt det egentligen är att det passar ihop med storebrors namn? Andranamn blir Lovisa då jag vill ha det trestavigt om tilltalsnamnet och efternamnet är tvåstavigt. Alice Lovisa ****er, Ellen Lovisa ****er, Ellie Lovisa ****er... (****er = efternamnet med några bokstäver ersatta)
    Namn kan passa ihop på många olika sätt. Det är inte så viktigt egentligen - barnen är ju individer. Men det är väl som med allt annat - vi trivs lite bättre när vi har matchat byxorna och tröjan, soffarna i kuddan eller gjort ett bra blandband.

Ellen Lovisa röstar jag på av dina förslag. (Ellie kan ni även använda som smeknamn då).
  • spöke
    littlepixiegrl skrev 2011-08-04 12:58:57 följande:
    Är bara i v 15 än så länge så det är ju gott om tid kvar! Har dock börjat fundera lite kring namn och det slog mig att jag inte har den blekaste aning om vad jag skulle kunna tänka mig för namn på kommande bebis! Vet inte riktigt var jag/vi ska börja leta ens.
    Min dotter (inte sambons) heter Isobel, men det är inte ett krav att namnen ska "passa ihop". Är inte förtjust i gamla namn/tant- och gubbnamn (Alvar, August, Signe, Greta etc.) och inte heller i allt för nymodiga namn (t.ex. Novalie, Tindra etc.)

De enda namnen vi har enats om hittills är Ellen och Gabriel.

Några föslag? 
    Om man inte riktigt vet vad man gillar så kommer några tips här:

> www.namedroppa.se - Slumpgenerator som överöser dig med namn, bara att pausa och anteckna om något tilltalar dig.

> En promenad på kyrkogården med ett anteckningsblock i fickan. Det finns massor med namn på gravstenarna, och glöm inte att besöka olika delar av kyrkogården eftersom gravstenarna är från olika tidsepoker.

> Spana in eftertexterna på tv-program och filmer. Ha anteckningsblocket redo.

> Ta fram en almanacka och ringa in alla namn du gillar.

> Köp en namnbok och börja klottra. Om du har röd färg på pennan kan pappan ha grön.

När ni har hittat ett antal namn ni gillar är ni välkomna att återkomma till mig så ska jag försöka kategorisera dem och hjälpa er att hitta "er" stil.
  • spöke

Jag skulle nog säga att Oscar och Tilde passar bättre ihop rent stilmässigt.

• spöke
    annkar78 skrev 2011-08-08 23:50:34 följande:
    Lägger till i favoriter tills det blir dags för syskon! Underbar tråd med många härliga namn förslag!
    Välkommen åter.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd