Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

annkar78 skrev 2011-08-09 10:56:57 följande:
    Nu har jag ju inget syskon producerat ännu men jag blev nyfiken på vad du har för förslag. Vi hade kriterier; inte för vanligt, inte för ovanligt, lite tuffare än gulligt och ska fungera internationellt. Det blev en Zoe! Gillar namn som Cornelia, Ester, Julia, Isak, Lukas. Du har säkert några på lager som jag inte tänkt på. Hittade Ester här och älskar det! Vår dotter fick tillfälligt prova Luna, Maya och Alice när hon låg i magen.
    Du gillar en massa olika typer av namn... så här kommer en blandad kompott:

Vanda Inez Alba Penny Thelma Coralie Nella Annie Jill Theia Rhonda Laura Ally Dina Jane Polly Zelda

Fred Harry Nikolai Ossian Rufus Zander Tim Dante Henry Ian John Kasper Wilfred Elvis Alban Frank

• spöke
    bustösen skrev 2011-08-09 13:41:03 följande:
    jag är i stort behov av råd, har en emil och en martin (inte så matchat nej) och är gravid igen. vet inte om det är en eller två eller fler men jag skulle vilja höra vad du spöke tycker skulle passa ihop med dom namnen, för att få lite nya ideer och så  =) 

(själv tycker jag anton och edvin, stina och hanna)  
    Jag tycker de flesta klassiska namnen passar bra - som t.ex. dina egna förslag.

Storebrödernas namn innehåller båda den fina bokstaven M, så det kanske kan vara något att fortsätta med som en röd tråd?

Adam Joachim Simon Samuel  Mikael
    Matilda Minna Maja Moa Amanda
  • spöke
    bustösen skrev 2011-08-09 15:41:49 följande:
    {#emotions_dlg.flower} tack för tipsen! Joakim (tycker det är finare med k) är ju ett namn vi inte tänkt på men som är himla fint! likadant med Matilda, jättefint! =)
    Ja, det är två namn som jag tycker mycket om. Och gillar man inte smeknamnet  "Jocke" så vet jag flera som klarat sig ifrån att kallas det. Kimme är sött smeknamn.
  • spöke
    Phalange skrev 2011-08-09 22:25:38 följande:

Vilka namn tycker du passar bäst ihop med Ebba och Vera? (både kill o tjejnamn) :)

Jag skulle gärna kombinera Ebba och Vera med ett enstavigt eller ett trestavigt namn:

Rut Linn My
    Linnéa Johanna Lovisa Viola Matilda Josefin

John Nils Knut Sven
    Fabian Adrian Julius Ossian

• spöke
    Min dotter skrev 2011-08-10 23:57:48 följande:

Hej!

Hittat hit efter att du svarat i en av mina trådar.
    Tänkte höra om du vill komma med någon åsikt om mitt lilla dilemma

Har kommit fram till att mina två absoluta favoritnamn till en pojk är Valdemar & Vidar. Storasyster heter Isabelle. Inget av pojknamnen är ju i samma stil, men vilket tycker du ändå passar bäst ihop med Isabelle? Eller har du kanske nått annat förslag?

Tack!   & tack för en läsvärd tråd!

Du har rätt - internationella Isabelle är inte i samma stil med fornnordiska Valdemar och Vidar. Men så kan man ju faktiskt gillar fler än en stil. I din tråd hade du även Valter som förslag, har du övergivit det namnet? Jag tycker det skulle passa bäst med Isabelle då det också har en mer internationell klang.

Ljudmässigt tycker jag att Valdemar låter bättre ihop med Isabelle än Vidar. Valdemar är lite mjukare och rundare, medan Vidar är lite spetsigare.

Andra förslag: Vilhelm, Valentin, Vilfred
  • spöke
    sara007 skrev 2011-08-11 00:55:22 följande:
    Måste få passa på att fråga dig. Väntar vår tredje kille i oktober och har inga namn förslag ännu. Har Martin och Hannes idag, så vad tycker du lillebror ska heta? Tack!
    Några förslag:

John Simon Joel Filip Gabriel Oskar Samuel Viktor Adrian Jonatan Vilhelm Adam Jakob

• spöke
    sara007 skrev 2011-08-11 11:21:10 följande:
    Adrian är på min lista nu :) Min brorson heter Filip och bästa vännens barn Oskar vilka är namn jag annars gillar! Tack :)
    Ja, ofta har ju familj och vänner lite liknande smak. Men det är väl därför man passar bra ihop.
  • spöke
    Angelica 07 skrev 2011-08-11 19:59:55 följande:
    hej..

har du några namn förslag på pojknamn som kan passa bra ihop med stora systers namn som är Angelica.

tycker att det är super svårt..

Jag tycker Angelica passar bra med andra, ganska traditionella, namn med K-ljud:

Zakarias Marcus Nicolai Patrik Joachim Rickard Christoffer Henrik Victor Mikael Casper Nicholas Christian

• spöke
    Yinsan skrev 2011-08-12 08:50:31 följande:
    Måste bara kommentera detta med att Filip legat högt på listorna i så många år... Har själv en Filip -05 och tänkte att ni blir det som för oss när vi växte upp att det är 3-4 i varje klass.
    Filip har varit ensam hela dagisperioden på 80 barn med sin vanliga stavning och det har funnits en kille som stavat Philip så gick ett år på förskolan. Nu när han flyttat upp till fritids och skolan vet jag inte hur många det finns än men ingen mer i hans klass iaf. Kan tilläggas att vi bor i ett vanligt svenssonområde där "alla" har vanliga klassiska namn.
    Nu för tiden är inte de populäraste namnen lika frekventa som i vår generation där namn som Anna och Johan var på topplistan och det märktes på klasslistorna. Idag är många fler namn i bruk och därför är spridningen större... och det blir sällan så att 3-4 barn i varje klass heter samma sak.
  • spöke
    Min dotter skrev 2011-08-11 23:26:23 följande:
    Tack snälla för ditt svar!

Valter funderar jag fortfarande fram & tillbaka på...

Har du annars andra namnförslag i samma stil som Isabelle?
    Sambon gillar bl.a Philip, som jag också tycker är ganska fint, men det är trist att namnet legat topp tre i många år tidigare (fast senast så hade det samma plats som Isabelle, så det kanske är ett tecken )
    Philip/Filip är ett klassiskt och fint namn. Passar utmärkt med Isabelle. Kanske kan det bli en Philip Valdemar? Eller har ni kanske andra släktnamn som ska användas som andranamn?

Jag tycker Isabelle passar bra med internationella namn som...
    Jonathan Simon Adam Alexander David Nicolai Florian Julius John
Svar på tråden Spökes namn(t)råd