Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

klumpfh skrev 2011-10-28 09:28:41 följande:
    Min farfarsmor hette Mina. Har det någon betydelse? Passar det med Elvira?
    Det är en kortform av Vilhelmina - ett tyskt namn som betyder vilja och hjälm. Vilhelmina är den feminina varianten av Vilhelm.

Tycker Mina passar bra med Elvira. Det är en fin tanke att återanvända släktnamn tycker jag.
  • spöke
    klumpfh skrev 2011-10-28 10:43:23 följande:
    Kul tack för snabbt svar! :) Ruben då? Och passar det med Elvira tycker du? :)
    Ja, Ruben är ett toppennamn. Passar också bra med Elvira. De känns båda två som ganska ståtliga namn, tycker jag.
  • spöke
    knisse skrev 2011-10-28 10:46:44 följande:
    letar efter info om namnet najma. min farfarsorsmor hette sa och jag har inte hört det annars.
    Det är en form av Naima, som i sin tur är en form av Naomi. Naomi kommer från hebreiskan och betyder "mitt behag".
  • spöke
    spöke skrev 2011-10-28 10:53:38 följande:
    Det är en form av Naima, som i sin tur är en form av Naomi. Naomi kommer från hebreiskan och betyder "mitt behag".
    Och så lite statistik:

Det finns 200 kvinnor som har förnamnet Najma. Av dessa har 195 namnet Najma som tilltalsnamn.
    Det finns 1181 kvinnor som har förnamnet Naima. Av dessa har 818 namnet Naima som tilltalsnamn.
  • spöke
    VILDAVILLE skrev 2011-10-27 23:58:12 följande:
    Hej!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp att hitta namn som har med motorsport (mest skoter och motorcyklar) att göra.. 

Tack på förhand! 

Kom på att jag läste i en namntråd för länge sedan om en pojke som hette Monz efter racerbanan Monza.

Motorcykelmärken som funkar som personnamn:
    Aprilia Ariel Victoria Agusta
    Harley Neander Rex Nimbus Norton Vincent Atlas Douglas Scott
  • spöke
    BeautifulPink skrev 2011-10-29 00:01:27 följande:
    Jag behöver hjälp! Vi väntar vårat andra barn i februari. Med första barnet var det lätt, vi var överens om både bra och dåliga namn. Men nu står det helt still, även för mig som älskar namn. Jag har hittat ett tjejnamn som jag tycker om men vet inte om sambon tycker om det lika mycket. Vår son heter Neo. De namn vi söker ska passa ihop med hans namn - kort (max 4-5 bokstäver, helst max 4), inte för vanligt och inte för krångligt uttal. Kan du hjälpa mig?!
    Nike Alba Li Mi Linn Ella Luna  Jill Mira Lily/Lilly Leia Ally Meja Isa

Ted Max Sam Jack Todd Alex Tim Fred Seth Nick 

• spöke
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-29 14:40:05 följande:
    TS, nu snor jag din tråd lite Enzo, som i Ferarri Enzo. Vi funderade på det till ena tvillingen i magen men blev en Milton i stället. Ena dottern heter Cayennne, finns en Porsche med det namnet sen är ju Mercedes en klassiker.
  • spöke
    Alvi skrev 2011-10-29 19:47:43 följande:
    Hej och tack för ditt förslag häromdagen! Det blir nog dock Mira ändå.

Men jag blev så nyfiken nyss - har du själv barn, vad heter isåfall de och varför, och vad är dina favoritnamn?? Om du vill svara.
    Man ska gå på magkänslan.

Nej, jag har inga barn. Jag tycker bäst om enkla namn som Anna, Ellen, Erik och Olle.
  • spöke
    BeautifulPink skrev 2011-10-29 21:58:29 följande:
    Tack. De namn jag fastnade för var Nike,Alba, Luna och Leia. Resten av namnen var inte min smak. För vanliga och tyckte inte riktigt att de var i samma stil som Neo. Har du fler förslag?
    Okej, då styr vi in på ovanliga namn...

Enya Isis Astra Della Joni Kira Lola Lava Melba Milly Tilly Neila Polly Pixie Theia Eden

Pax Dion Dino Rex Rio Lias Tias Nico Alec Roman Vince Aston Lion
  • spöke
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-11-01 16:07:21 följande:
    Har en dotter som heter Eline, syskon kommer snart. Namn förslag till både kille och tjej!

Behöver ej vara lika ovanligt.  
    Eline är ganska svårt att kategorisera, därför vet jag inte riktigt vilken typ av namn du gillar. Kan du nämna några andra namn som du gillar - så blir det lättare för mig att pricka rätt.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd