• Lisel79

Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

OJ vilken omtumlande känsla!! Men helt otroligt, fantastiskt, underbart, förirrande...! Vi har precis fått reda på att vi väntar tvillingar i början på maj 2011. Känner mig väldigt splittrad i mina tankar! Är det någon som delar min upplevelse? Berätta! Hur upplevde ni det när ni fick besked om tvillingar? Tilläggas bör att jag har en underbar liten son hemma som kommer att vara 1 år och 9 månader när han blir storebror till tvillingar. Hur hanterar man detta?
    /Lisel

• Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!
  • Jäntan1

Hallå alla!
    Herregud vad skönt att vara halvtidssjukskriven!
    Är det inte meningen att det alltid ska vara så här? Att man ska komma hem från jobbet och faktiskt orka.

Jag var på vattengympan i onsdags och hur komiskt är det inte med 15 gravida kvinnor i samma rum. Som dessutom sitter med såna där runda mjuka skumgummi-"stavar" mellan benen och "CYKLAR" runt i en ring i bassängen. Jag kunde inte sluta le.Skrattande Både skönt och jobbigt var det i alla fall.

Min mage är 102 cm i omkrets.
    Vi tänkte inte ta reda på vad det är. Sonen gissade jag rätt, men nu har jag faktiskt ingen aning. 
    FrökenJo: Jag hoppas verkligen också på en vaginal förlossning. Min förra var en drömförlossning och jag vill verkligen inte göra kejsarsnitt. Det jag fasar för är att behöva ligga ner hela tiden och det där bandet man få över magen för att kolla hjärtljudet på 2:an. 

Mugglesfan: Jag var på Tvillingklubbens föreläsning nu i januari och hon sa att det funkar bra att ha de i samma spjälsäng ca 3 månader sen börjar dom störa varandra för mycket. Men det är nog jättestor skillnade mellan olika tvillingpar.
    Vi köpte en jättefin emmaljungavagn på blocket. Tror den kostade 2900:-. Har en mjuklift och ska få låna en.

Ha en fortsatt trevlig helg allihop.

• Love83

hej alla ser att det pratats lite om förlossningen, jag är rädd, har haft bra förlossningar med mina barn, men är skit rädd nu när det är två. Får se hur bebisarna ligger på tisdag ska på ul igen men känns som om dom flyttar runt hela tiden.

Jag känner att jag skulle vilja ha ett fast datum då bebisarna kommer då ovissheten är så läskig, vi bor 10 mil från närmaste sjukhus och går mitt vatten då finns det inte en chans att hinna till förlossningen. Är även rädd att förlossningen ska gå över i ett akut snitt och att man inte ska orka efteråt. Ja mycket funderingar hela tiden

• Jäntan1

Apropå skrock...
    Det sägs ju att om man ska få en flicka så "tar" barnet mammans skönhet under graviditeten och är det en pojke så blir mamman vackrare. Det stämde iallafall på mig när jag gick med sonen. Jag hade jättefint tjockt hår och inte en finne på hela tiden. Kände mig super. Om man jämför med nu, så borde det vara minst en tjej för jag tappar hår precis som vanligt och jag har jättedålig hy. Känner mig inte alls lika vackerRynkar på näsan

Love83: Ja, fy vad jobbigt om man har kämpat jättelänge med 1:an och så lägger 2:an sig på snedden och det blir kejsarsnitt. Usch.

Min kompis som hade en jättesnabb förlossning med första barnet frågade sin BM om hon inte kunde få bli igångsatt med andra barnet. Hennes BM tyckte att det var lite för mycket begärt tydligen, men min kompis gick vidare, jag tror till läkaren, för hon var verkligen rädd för att få föda i hallen eller i taxin. Läkaren tyckte att det var helt självklart. Så de fick ett datum för igångsättning och det gick jättebra. Det borde ju vara ännu mer motiverat med tvillingar. Problemet är väl att man kanske inte vill sätta ett datum när man vill att graviditeten ska gå så långt som möjligt. Fast jag vet ju inte. Jag tycker att du ska fråga om igångsättning. När ni bor så långt från sjukhuset också.

Jag tycker också att all denna osäkerhet är superjobbig. Det är så svårt att planera med jobb och syskon som ska vara med någon och vi vet fortfarande inte om vi ska flytta snart eller inte. Aaah...stressigt!!!
    /Ciao

• FrokenJo

Godmorgon! Typ... :) Har precis ätit andra-frukost efter att ha lämnat sonen på förskolan. Märkligt att bara vara hemma, fast välbehövligt kände jag när jag promenerade uppför backen.

Jag känner också som föregående talare, ovissheten är skitjobbig. Det går verkligen inte att planera framåt i någon större utsträckning. Speciellt inte när man läser "överallt" om att de kan komma närsomhelst från v 25 ungefär. Men, det kanske är bra träning...

Fick ett inlägg på facebook idag från Premature awareness ribbon som jag vill dela med mig av till er:
    "Veckan som börjar måndagen den 7 februari kommer TV4:s "Efter 10" med Malou att ha tema enäggstvillingar."

Borde vara av intresse, kanske, för några av er. Jag önskar att det skulle handla om tvåäggs också men det ska bli kul att se hur de vinklar det.

Ha det!

• Fru J

Hej alla!

Ja ni, det här med förlossning....detta är ju min första graviditet så jag har ingen aning om vad som väntar Känner mig galet nervös för hur jag ska fatta att det är riktiga väkar jag har...har lite förvärkar och så, men går omkring med en sorts fantasi om att jag inte ska hinna in till BB i tid, dumt nog, det komemr jag säkerligen hinna Om det nu blir vaginal förlossning, det beror ju alldeles på hur de ligger, samt hur de bedömmer mina många tidigare blödningar. Ska på förlossningsförberedande kurs på Mödravården på onsdag, ska bli skönt att få veta lite
    Men men, jag försöker att inte stressa upp mig utan ta det som det kommer. Känns dock väldigt skönt att veta att dom håller ordentlig koll på en under förlossningen.

Snurrigt inlägg kanske, men det är vad som rör sig i mitt lilla huvud

• Love83

hej tjejer hur mås det med er och magar?
    var på tillväxt ul idag och gossarna växer och mår bra men min tapp hade minskats med 2cm sedan sist mätning så jag ska på koll igen till måndag och har det inte förändrats eller att den blivit kortare så kommer jag bli inlagd för att få kortison för lungmognaden hos barnen. känner mig rädd då jag vill hålla kvar bebisarna minst 4 veckor till så nu är jag ännu mer sängliggande skit jobbigt för jag har verkligen tagit det lungt hela tiden men det räcker inte riktigt till ändå.

åhh va ego detta inlägg blev men behöver ventilera lite kram

• FrokenJo

Love: man får vara ego!! Och jag iaf är jätteintresserad av att läsa hur ni andra har det!
    Ja, det är tufft när man tycker att man har "gjort allt" men kroppen ändå gör som den vill. Då får vi verkligen hoppas att tappen bättrar på sig igen! Har du mycket sammandragningar, minns inte riktigt vad du skrivit innan... Sorry! Det är bra att få kortisonet ändå, sedan gör det ju inget om de stannar länge efter det!

Jag längtar efter nästa UL, 10 feb, och få veta hur stora töserna är. Hur går en sån mätning till? Hur stora var dina små?

Kram och ja, vila vila vila!

• Lhuna

Hej tjejer! Skönt att höra att allt är bra med er, trots vissa krämpor! Själv började jag ett nytt jobb i går, på en förskola där jag mestadels är på avdelningen för barn mellan 3-5 år. Det funkar bra och jag hoppas att jag orkar jobba så länge som möjligt, så länge flickorna i magen mår bra så!

På fredag ska jag i väg på UL igen för att kolla så att de båda har bra med forstervatten. Jag känner mina flickor allt mer nu och det buffar på olika ställen i magen mest hela tiden =) Svårt att veta vilken av dem det är om man inte nyss varit på ett UL tycker jag!

Kram på er!

• annelian

Jag ska iväg på ultraljud imorgon för att se att "tvilling 2" håller sin kurva (den som var 9 "dagar" mindre av dom).
    Ska bli kul att se dom små liven igen.
    Här sparkas och puttas det så fort jag sitter still, framförallt på eftermiddagarna och kvällarna. Det syns utanpå magen hur de far fram därinne. Glad Börjar så smått fundera på hur de verkligt ska få plats där flera veckor till Tungan ute

I övrigt har vi det rätt lugnt på jobbet just nu, så jag får sitta mycket still med datorarbete, så foglossningen känns inte av så mycket. Men är det en dag då jag gått eller stått mer än vanligt så känns det en hel del framåt kvällen. Även börjat få lite ont i ryggen och kring revbenen...

• Love83

fröken jo dom mäter bebisarna som dom gör på rutinultraljud du vet huvudet, magen lårbenet vet inte om hon mätte lårbenet igår men. Sedan läggs måtten in i en lista där de räknar ut vikten och hur mycket som skiljer bebisarna åt.Våra pojkar väger 1 kg vardera i v26 (igår)

ja jag har ju haft problem med sammandragningar sedan första början kan man säga, men jag ska hålla mig lungn.

Lhuna skönt att flickorna mår bra och att du har orken att jobba hoppas du slipper massa krämpor

annelian håller tummarna för att måtten på dina tvillingar inte skiljer allt för mycket idag och att dom mår bra, mysigt när det buffas i magen men fan va ont det gör ibland om de får in en perfekt spark. Jag fattar inte riktigt heller hur min mage ska räcka till känns som om den är jätte utspänd och tung redan.

Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!