mugglesfan skrev 2011-02-03 14:27:58 följande:
Jäntan: köp stödstrumpor på Apoteket så inte fötterna sväller upp om du ska sitta så länge. Det kan vara jobbigt att sitta länge i bil när du har så stor mage men det är ju svårt att säga...
Love: härligt med sjukskrivningen. Ja absolut - vila hjälper så se till att prioritera det! (Kan vara svårt när du har barn sedan tidigare men...) Vi har gått på kontroll/ul varje vecka sedan op men nu igår såg allt fortfarande fint ut. Båda två har urinblåsor, lagom med fostervatten och växer som de ska (420g + 525g i slutet av v23), så nu är vi tillbaka till varannanveckas kontroller som är normalt för enäggs (iaf här i Göteborg). Känns så skönt!!!
Imorgon går jag in i v24, tickar av vecka för vecka här, hoppas jag klarar v30 iaf...
jenpuh: 10v sedan RUL?! Och inga kontroller??? Vilket landsting är det?
Jag mår annars oförskämt bra, ingen halsbränna alls. Hade jag iofs inte med min dotter heller så kanske inget som drabbar mig som gravid? Har lite ont i fogar speciellt när jag går upp på natten för att kissa, och lite mer andfått nu än annars men annars så... Njuter av varje vecka som går och jag får må så bra som jag gör!
Jag ahr varit på kontroller hos min barnmorska. Det är just ultraljuden som jag inte varit på. Våra tvillingar är dizygota (tror jag det stavas), dvs dom ligger i varsin hinnsäck, har varsin moderkaka och en tjock skiljevägg. Då har Stockholms län tillväxtultraljud i v.28, 32, 36 och 40. Så visst har det kännts långt att vänta 10 veckor, men jag har två livliga godingar i magen och den växer (äntligen efter al viktnedgång) så jag känner mig trygg med det, även om jag önskade att jag snart var på ultraljud igen. Men vi gjorde så många ultaljud i början av graviditeten så det känns bra att inte behöva göra för många.
Allt detta tyder ju på att det är tvåäggstvillingar, men helt säker kan man inte vara. Har ägget delat sig inom två dygn efter befruktningen så får fostren också två hinnsäckar, tydlig skiljevägg och så. Så vi får se vid förlossningen, kommer det ut en av varje kön då vet vi med 100% att det är tvåäggs, annars blir det DNA-test för vår del. Kul att veta, både för oss och barnen och för alla andra som också är nyfikna
Roligt att vi är så många som väntar tvillingar i maj! OCh jag håller alla tummar för att alla ska få ha sina små liv i magen så länge som det bara går!!
Trevlig helg!