• Lisel79

Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!

OJ vilken omtumlande känsla!! Men helt otroligt, fantastiskt, underbart, förirrande...! Vi har precis fått reda på att vi väntar tvillingar i början på maj 2011. Känner mig väldigt splittrad i mina tankar! Är det någon som delar min upplevelse? Berätta! Hur upplevde ni det när ni fick besked om tvillingar? Tilläggas bör att jag har en underbar liten son hemma som kommer att vara 1 år och 9 månader när han blir storebror till tvillingar. Hur hanterar man detta?
    /Lisel

• Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!
  • Fru J
    mugglesfan skrev 2011-02-03 14:27:58 följande:
    Jäntan: köp stödstrumpor på Apoteket så inte fötterna sväller upp om du ska sitta så länge. Det kan vara jobbigt att sitta länge i bil när du har så stor mage men det är ju svårt att säga...

Love: härligt med sjukskrivningen. Ja absolut - vila hjälper så se till att prioritera det! (Kan vara svårt när du har barn sedan tidigare men...) Vi har gått på kontroll/ul varje vecka sedan op men nu igår såg allt fortfarande fint ut. Båda två har urinblåsor, lagom med fostervatten och växer som de ska (420g + 525g i slutet av v23), så nu är vi tillbaka till varannanveckas kontroller som är normalt för enäggs (iaf här i Göteborg). Känns så skönt!!!
    Imorgon går jag in i v24, tickar av vecka för vecka här, hoppas jag klarar v30 iaf...

jenpuh: 10v sedan RUL?! Och inga kontroller??? Vilket landsting är det?

Jag mår annars oförskämt bra, ingen halsbränna alls. Hade jag iofs inte med min dotter heller så kanske inget som drabbar mig som gravid? Har lite ont i fogar speciellt när jag går upp på natten för att kissa, och lite mer andfått nu än annars men annars så... Njuter av varje vecka som går och jag får må så bra som jag gör!
    Jag ahr varit på kontroller hos min barnmorska. Det är just ultraljuden som jag inte varit på. Våra tvillingar är dizygota (tror jag det stavas), dvs dom ligger i varsin hinnsäck, har varsin moderkaka och en tjock skiljevägg. Då har Stockholms län tillväxtultraljud i v.28, 32, 36 och 40. Så visst har det kännts långt att vänta 10 veckor, men jag har två livliga godingar i magen och den växer (äntligen efter al viktnedgång) så jag känner mig trygg med det, även om jag önskade att jag snart var på ultraljud igen. Men vi gjorde så många ultaljud i  början av graviditeten så det känns bra att inte behöva göra för många.
    Allt detta tyder ju på att det är tvåäggstvillingar, men helt säker kan man inte vara. Har ägget delat sig inom två dygn efter befruktningen så får fostren också två hinnsäckar, tydlig skiljevägg och så. Så vi får se vid förlossningen, kommer det ut en av varje kön då vet vi med 100% att det är tvåäggs, annars blir det DNA-test för vår del. Kul att veta, både för oss och barnen och för alla andra som också är nyfikna

Roligt att vi är så många som väntar tvillingar i maj! OCh jag håller alla tummar för att alla ska få ha sina små liv i magen så länge som det bara går!!

Trevlig helg!
  • YasminH
    mugglesfan skrev 2011-02-03 15:49:21 följande:
    Välkommen Yasmin! Vi väntar också enäggs. Vi gjorde ett UL i v10 för tidsbestämning av fostret (som vi trodde) inför KUB/NUPP men då visade det sig att det var två st. De såg även en tunn skiljevägg vilket tyder på enäggs. Sedan dess har vi drabbats av TTS vilket endast drabbar enäggs så nu är det liksom säkerställt att vi ska få enäggs... Vilken vecka är du i den 3/2, du borde vara rätt långt gången nu väl?
    Jag vet inte om vi väntar en- eller tvåäggs ännu, kanske får besked den 3/3 då vi ska på andra ultraljudet. Jag är i v. 24 +5 idag så det går framåt. Hur långt gången är du?

Vad är TTS förresten?
  • YasminH
    FrokenJo skrev 2011-01-31 11:00:24 följande:
    Love: Gött med F-kassan! Gratulerar! Jag är livrädd... :(
    Håller tummarna för tappen och att du inte behöver bli inlagd.

Vi ska på första tvillinggrupp/kursen hos BM ikväll! Ska bli mycket intressant!

Kram!
    Kul med tvillinggrupp! :) Har försökt få till en genom min BM men det finns tydligen inte tillräckligt många som väntar tvillingar i Västerås just nu.
  • mugglesfan

jenpuh: aha, jag trodde att även tvåäggs gick på täta ul-kontroller, typ var fjärde istället för varannan vecka som för enäggs, men det kanske är olika... Ja har du tjock skiljevägg så vet man ju inte säkert förrän de kommer ut

Yasmin: jag är i v24 (23+0) idag. TTS (tvillingtransfusionssyndrom) är en allvarlig komplikation som endast drabbat enäggstvillingar som delar moderkaka. Det kan bli så att den ena tvillingen donerar blod till den andra (gemensam moderkaka innebär gemensamma blodådror) och då är det ca 80% risk att båda barnen dör i magen om man inte kan göra ngt. Hos oss upptäcktes detta vid RUL och vi fick en vecka senare göra en laseroperation på Huddinge sjukhus (vi bor i Gbg men Huddinge är enda stället i Sverige där detta görs), vilket räddade våra små. Samma dag opererades en tjej från Jönköping och deras op gick inte bra så de förlorade båda barnen Jag har tänkt mkt på henne sedan dess

Våra verkar dock växa bra nu: 420g (fd donator) och 525g var uppskattningen nu i veckan.

• mugglesfan

Vi beställde förresten en Urban Jungle tvillingvagn med 2 liggdelar och 2 åkpåsar på BabyJungle. Beställde i söndags och idag ska vi hämta ut den på posten! Det kostade bara 890 euro för alltihop och euron står väldigt förmånligt nu, så tror det blir mindre än 8000 kr. (De har erbjudande nu: www.babyjungle.nl/special-offers-c-274.html). Det blir iaf inte mer än en ny BabyTravel vilket vi också tittade på. Dessutom ingick ju åkpåsar.

• MuffinCake
    YasminH skrev 2011-02-04 11:23:21 följande:
    Kul med tvillinggrupp! :) Har försökt få till en genom min BM men det finns tydligen inte tillräckligt många som väntar tvillingar i Västerås just nu.
    Jag bor i Sala, och här var vi inte många som väntade tvillingar samtidigt - så vi blev skickade till V-ås i stället.

Det var 2 par från V-ås, vi från Sala och ett par som jag inte kommer ihåg vart de bodde (utanför V-ås).

Kanske du kan få åka till någon annan stad och gå, om du verkligen vill och orkar dvs?
  • Love83

uppdaterar med en magbild från gårdagen v27 och 4 dagar fattar som sagt inte hur magen ska fixa 12 veckor till.
  • Jäntan1

Hej Yasmin och grattis!

Mugglesfan: Ja, stödstrumpor är nog en väldigt bra idé. Det ska jag skriva upp på inköpslistan.

Apropå inköpslista. I torsdags va jag på en shoppingrunda. Usch kortet gick hett. Men det var skönt att få stryka några saker från listan. Jag fick tag på en bärsjal och ett bärsele. Och mammaleggings till mig. Stod i affären och funderade om jag skulle köpa ett par eller två (orkade inte prova dom där). Jag tog två. Mycket bra beslut. Jag kommer bo i dom de närmaste månaderna. Sen har jag fixat mjukliftar till vagnen och en bröstpump från kompisar. Det som verkligen måste köpas nu är en till barnstol och några babysitters. Känns skönt att ha fixat lite eftersom vi kanske kommer behöva börja packa snart inför flytten. Vi kommer inte direkt vara sysslolösa.

love83; vilken härlig mage!

jenpuh: Ja, visst känns det som om det var var väldigt länge sdan RUL.  På fredag har vi äntligen TUL. Det ska väldigt skönt att se om de mår bra och växer som de ska.

• FrokenJo

Hej hej!

Underbar mage Love! Jag tänker precis som du, hur ska magen orka i 12 veckor till? (eller 10, jag räknar med 38 v istället.... :) )

Jag mår rätt bra nu och njuter av rörelser och stooora magen. Imorgon är det den dagen spm sonen föddes på (27+6) så på tisdag "går jag över tiden" - hehe.
    TUL på torsdag vilket jag ser myyycket fram emot! Undrar hur stora de är för magen är gigantisk!

Jenpuh, vilken MVC går du hos? Jag bor ju också i Stockholmsområdet och går på UltraGyn på Odenplan.

Kram på er!

Svar på tråden Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!