• Kelly1994

okej med incest??

För ungefär ett år sedan läste jag om en kille som hade SEX MED SIN SYSTER. Hans flickvän var gravid och 'gick in på dem'.
    På den artikeln hade många kommenterat att de också skulle ha sex med sin syster om hon var snygg, och jag har nog aldrig varit så chockad.

En kille jag vet sa att han inte tycker det är fel för att det är bara så 'reglerna i vårat samhälle är'. VAFAN!? Vilket bråk det blev...

HUR ÄCKLIG FÅR MAN BLI???? Incest är det absolut äckligaste som finns och jag mår illa och känner mig obekväm i hela kroppen när jag tänker på det, usch!!!!!!!!!!

Vad tycker ni om incest?

• Svar på tråden okej med incest??
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:43:30 följande:
    Incest är fortfarande vidrigt i mina ögon vad du än säger..oavsett om det är två vuxna som väljer det. Det kommer aldrig ändras. Min moral är MIN moral.
    Och jo i mina ögon är alla de lika vidriga.
    Och som vanligt går du till ytterligheter..så jag lägger ner nu...( har haft andra diskussioner med dig)
    Att incest "är vidrigt" är din personliga åsikt, din känsla inför två personers sexuella relation.
    Det är ingen som vill ta ifrån dig ditt tyckande, frågan är om du vill att vårt lands lagar ska grundas på vad en grupp människor anser vara vidrigt? (anledningen till att homosexualitet varit olagligt är just att tanken framkallat äckelkänslor hos andra mäniskor än de som inleder relationen)

Det var fö du som jämförde incest med våldtäkt, inte jag (jag påpekade bara att jämförelsen inte är adekvat, den som gått till ytterligheter är du!)
  • Toboas
    Selfish Geene skrev 2010-09-15 08:02:34 följande:
    Är det ett hån mot de som blivit våldtagna att tycka att sex är ok?
    Så bra skrivet!
  • I Blackrose I
    dessan59 skrev 2010-09-15 08:27:29 följande:
    Selfish Geene

vad du har råkat utför i din barndom, vet jag ingenting om. Men alla, och vi är många som har blivit utnyttjade som barn, har eller har inget fungerande sexliv. Och det kan jag tacka dom som tyckte att det var okej att förgripa sig på mig när jag var 4 år!
    Det är verkligen hemsk att ha blivit sexuell utnyttjad som barn men om man sätter sina känslor åt sidan och läser vad diskussionen verkligen handlar om så ser ut att det inte har ett dugg att göra med vad du har blivit utsatt för.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • dessan59

Selfish Geene
    om de som har blivit våldtagna har väll knappast med inlägget att göra. jag förstår att du inte har förståelse för männiiskor som har blivit sexuellt utnyttjade, men svar på din fråga så hoppas jag att dom som har blivit våldtagna blivit tagna på allvar av sjukvården och att dom har fått hjälp. alla har rätt till ett fungerande sexliv, men det ska inte vara på bekostnad av någon annan. En vuxen "bör" veta vad han eller hon gör, men det är det inte alla som vet, och inte om man läser flera av dom som har svarat i den här tråden

tycker du att det är okej att en pappa utnyttjar sin son eller dotter för sin egen skull?
    för mig tänjer många av er på gränsättningar i vilken fråga som helst..allt för att försöka normalisera något som som är etiskt och moraliskt fel. ni vet inte vad som är rätt eller fel, eftersom ni tycker att det är helt okej att ha sex med en familjemedlem

• I Blackrose I
    dessan59 skrev 2010-09-15 09:41:14 följande:
    tycker du att det är okej att en pappa utnyttjar sin son eller dotter för sin egen skull?
    för mig tänjer många av er på gränsättningar i vilken fråga som helst..allt för att försöka normalisera något som som är etiskt och moraliskt fel. ni vet inte vad som är rätt eller fel, eftersom ni tycker att det är helt okej att ha sex med en familjemedlem
    Varför ska det alltid finnas folk som krånglar till det?
    Diskussionen handlade om syskonrelation om jag har förstått det rätt.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    dessan59 skrev 2010-09-15 07:59:41 följande:
    ja, vad ska jag säga..... mer än att det är åt helsike fel!! jag tycker att ni som påstår att det är okej att ha sex med syskon etc etc är inte riktiga i huvudet.
    Personangrepp är ju alltid ett "bra" sätt att argumentera på.
    dessan59 skrev 2010-09-15 07:59:41 följande:
    Dessutom är det ett hån mot oss barn/ vuxna som har varit utsatta för incest som barn!!
    Det finns en skillnad mellan samtyckande vuxna och rena övergrepp av en vuxen person mot ett barn. Incest som juridisk term kan aldrig komma på fråga om något som helst tvång förekommer. Då handlar det istället om våldtäkt, våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, sexuellt ofredande eller sexuellt övergrepp.

Att övergreppen sedan är av en incestuös natur är något annat.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det har inte med saken att göra, det är olagligt oavsett om incestlagen tas bort. Det finns minst tre lagar man kan använda där beroende på hur grovt brottet är.
    för mig tänjer många av er på gränsättningar i vilken fråga som helst..allt för att försöka normalisera något som som är etiskt och moraliskt fel.
    Hur motiverar du att det är moraliskt fel? Jag antar att du är anhängare till någon slags moralisk realism, vilken skola är det?
    ni vet inte vad som är rätt eller fel, eftersom ni tycker att det är helt okej att ha sex med en familjemedlem
    Argumentum ad hominem. Mycket låg nivå på diskussionen från din sida nu.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Här är ett bra inlägg från den alltid lika kloka Mad as snow angående att dra in övergrepp i diskussionen om incest (eller som i fallet nedan, kusinäktenskap/kusinsex):

Mad as snow skrev 2010-07-25 22:23:56 följande:
    Där ser man. Här har jag varit ute i skogen och plockat sommarkantareller i några dagar för mycket, för när jag återvänder till den här inpyrda ankdammen inser jag att en tråd som handlar om två vuxna kusiner som väljer att ha sex med varandra, i själva verket övergår till en tråd där "incestoffer" anser sig påhoppade och förlöjligade. 

Summeringen är - som alltid - att man som debattör bör sitta på sina händer i några minuter längre än tänkt innan man låter personliga emotioner byggda på privata upplevelser helt ta överhanden. Nej, diskussionen handlar inte om att övergrepp är okej. What so ever. Den handlar om huruvida vuxna individer som är släkt med varandra trots detta ska få ha sex med varandra utan att hela himlen trillar ner. Det är vad diskussionen handlar om. Kan man inte skilja dessa diskussioner åt bör man kanske inse att trådar av det här slaget inte är att räkna som ens starkaste sida, och man kanske kan landa i sådana som debatterar kattsand och blomsternäring istället.

Och ja, jag blev också knullad av min kusin. Motvilligt. Som barn. Hundra gånger om. Det har fortfarande inte med saken att göra. 
    Härifrån: www.familjeliv.se/Forum-9-191/m53605367-64.html
  • M C
    Selfish Geene
    om de som har blivit våldtagna har väll knappast med inlägget att göra. jag förstår att du inte har förståelse för männiiskor som har blivit sexuellt utnyttjade, men svar på din fråga så hoppas jag att dom som har blivit våldtagna blivit tagna på allvar av sjukvården och att dom har fått hjälp. alla har rätt till ett fungerande sexliv, men det ska inte vara på bekostnad av någon annan. En vuxen "bör" veta vad han eller hon gör, men det är det inte alla som vet, och inte om man läser flera av dom som har svarat i den här tråden

Vem här är det som sagt att det är OK med sexuella övergrepp?

Frågan är och förblir om det är din eller min ensak vad två frivilliga vuxna människor gör i sin egen sängkammare.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:34:32 följande:
    Ang moral så är deti mina ögon ett set av oskrivna regler som man lär sig beroende på var man växer upp och vad man lär sig är ok  eller inte..min moral och vad jag har fått lära mig säger att det är fel..lika fel som pedofili, våldtäckt och incest.
    Andra människor kanske inte har samma uppsättning av moral utan deras ser annorlunda ut. Alla tycker vi olika saker. Och alla har olika set av moraliska regler. En människa som utför incest tycker säkert att det är ok.
    Oavsett ska inte lagen grunda sig på hur man känner och tycker, den ska vara logisk och lika för alla. Den ska skydda de utsatta, inte hindra folk att leva sina liv.

Incest betyder inte per automatik övergrepp.
    För 50 år sen tyckte "alla" att det var fel med homosex. För 100 år sen tyckte "alla" att kvinnor inte ens skulle rösta.
    VI förändras, med mer kunskap kommer ökad förståelse.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden okej med incest??