• Kelly1994

okej med incest??

För ungefär ett år sedan läste jag om en kille som hade SEX MED SIN SYSTER. Hans flickvän var gravid och 'gick in på dem'.
    På den artikeln hade många kommenterat att de också skulle ha sex med sin syster om hon var snygg, och jag har nog aldrig varit så chockad.

En kille jag vet sa att han inte tycker det är fel för att det är bara så 'reglerna i vårat samhälle är'. VAFAN!? Vilket bråk det blev...

HUR ÄCKLIG FÅR MAN BLI???? Incest är det absolut äckligaste som finns och jag mår illa och känner mig obekväm i hela kroppen när jag tänker på det, usch!!!!!!!!!!

Vad tycker ni om incest?

• Svar på tråden okej med incest??
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:10:44 följande:
    Finns lättare sätt än att inte se till att de förökar sig..sluta ge dem vård så dör de ut själva om vi ska ta det till sådana ytterligheter.
    Men jo chansen att att gömda genetiska defekter kan slå ut om det finns i en familj stämmer.
    Men förhoppningsvis så skulle väl inte de flesta ligga med sina syskon oavsett, hoppas jag.
    Om argumentet "Incest ska vara förbjudet för att minimera risken för att avkomman ska få genetiska defekter" är det väl rimligt att även andra som löper hög risk att föra genetiska defekter vidare till sin avkomma också förbjuds att ha sex?
    Det är ingen ytterlighet, bara "rättvisa" inför lagen (i den mån det kan anses "rättvist" att behandla alla lika illa)
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:14:29 följande:
    Som jag sa så är det i MITT tycke, vad andra gör får de stå för. Personligen tycker jag det är vidrigt, skulle aldrig göra så själv. Men som sagt det är jag, om någon annan vill det så för all del.
    Så då tycker du att det ska vara lagligt att idka incest så länge du slipper!? (och det gör du ju)
  • Mela75

Vissa defekter som uppkommer är väldigt allvarliga om två i familjen har det latent andra är det inte. Och självklart gäller det även andra..vet man att det är 50 % att man kan ge en dödlig sjukdom till sin avkomma så bör man nog tänka sig för eller kolla genetiken innan man planterar in embryot.
    Jag är dock tveksam till att syskon kan få den hjälpen att kolla embryots genetik innan inplantering  är bekostat av staten vilket är fallet för vissa andra med allvarliga genetiska sjukdomar.
    Det är svåra frågor som är etiska som jag och mina kolleger brottas med i våran branch.

Det är ingen argument till att syskon inte ska ha sex..men folk ska veta att finns det sjukdomar i familjen, inklusive de vanliga som hjärt och kärlsjukdomar så ökar även den hos syskon. Istället för 50 % genomslag så kan det vara 75 eller till o med högre. Om man har två genpoler kan den späs ut..om ens partner inte har samma sjukdomar som är genetiska. Sen är farföräldrars genetik också av vikt när man ska kolla på genetiska träd.

• dessan59

Selfish Geene

vad du har råkat utför i din barndom, vet jag ingenting om. Men alla, och vi är många som har blivit utnyttjade som barn, har eller har inget fungerande sexliv. Och det kan jag tacka dom som tyckte att det var okej att förgripa sig på mig när jag var 4 år!

• Mela75
    Selfish Geene skrev 2010-09-15 08:17:07 följande:
    Så då tycker du att det ska vara lagligt att idka incest så länge du slipper!? (och det gör du ju)
    Jag säger inte att det ska vara lagligt, jag säger bara att jag tycker det är vidrigt. Men jag tycker likadant om kusin äktenskap.
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:25:56 följande:
    Vissa defekter som uppkommer är väldigt allvarliga om två i familjen har det latent andra är det inte. Och självklart gäller det även andra..vet man att det är 50 % att man kan ge en dödlig sjukdom till sin avkomma så bör man nog tänka sig för eller kolla genetiken innan man planterar in embryot.
    Jag är dock tveksam till att syskon kan få den hjälpen att kolla embryots genetik innan inplantering  är bekostat av staten vilket är fallet för vissa andra med allvarliga genetiska sjukdomar.
    Det är svåra frågor som är etiska som jag och mina kolleger brottas med i våran branch.

Det är ingen argument till att syskon inte ska ha sex..men folk ska veta att finns det sjukdomar i familjen, inklusive de vanliga som hjärt och kärlsjukdomar så ökar även den hos syskon. Istället för 50 % genomslag så kan det vara 75 eller till o med högre. Om man har två genpoler kan den späs ut..om ens partner inte har samma sjukdomar som är genetiska. Sen är farföräldrars genetik också av vikt när man ska kolla på genetiska träd.

Om incest var lagligt skulle de ha samma rätt till fosterdiagnostik som alla andra riskgrupper
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2010-09-15 08:27:29 följande:
    Selfish Geene

vad du har råkat utför i din barndom, vet jag ingenting om. Men alla, och vi är många som har blivit utnyttjade som barn, har eller har inget fungerande sexliv. Och det kan jag tacka dom som tyckte att det var okej att förgripa sig på mig när jag var 4 år!
    Att du inte har ett fungerande sexliv är av ringa intresse för mig.
    Svara på frågan istället! "Är det ett hån mot den som blivit våldtagen att tycka att det är ok att folk har sex?"
  • Mela75
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:27:58 följande:
    Jag säger inte att det ska vara lagligt, jag säger bara att jag tycker det är vidrigt. Men jag tycker likadant om kusin äktenskap.
    Ang moral så är deti mina ögon ett set av oskrivna regler som man lär sig beroende på var man växer upp och vad man lär sig är ok  eller inte..min moral och vad jag har fått lära mig säger att det är fel..lika fel som pedofili, våldtäckt och incest.
    Andra människor kanske inte har samma uppsättning av moral utan deras ser annorlunda ut. Alla tycker vi olika saker. Och alla har olika set av moraliska regler. En människa som utför incest tycker säkert att det är ok.
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:34:32 följande:
    Ang moral så är deti mina ögon ett set av oskrivna regler som man lär sig beroende på var man växer upp och vad man lär sig är ok  eller inte..min moral och vad jag har fått lära mig säger att det är fel..lika fel som pedofili, våldtäckt och incest.
    Andra människor kanske inte har samma uppsättning av moral utan deras ser annorlunda ut. Alla tycker vi olika saker. Och alla har olika set av moraliska regler. En människa som utför incest tycker säkert att det är ok.
    En hel del av vår moral ÄR skriven (det är moralen som står till grund för vår lagstiftning)
    Tycker du verkligen att det är "lika fel" med frivillig sex mellan två vuxna människor, som är nära släkt med varandra, som att förgripa sig sexuellt på ett barn??

(i mina ögon är det som att hävda att det är lika fel att felparkera som att meja ner skolbarn på ett övergångsställe)
  • Mela75

Incest är fortfarande vidrigt i mina ögon vad du än säger..oavsett om det är två vuxna som väljer det. Det kommer aldrig ändras. Min moral är MIN moral.
    Och jo i mina ögon är alla de lika vidriga.
    Och som vanligt går du till ytterligheter..så jag lägger ner nu...( har haft andra diskussioner med dig)

Svar på tråden okej med incest??