Kelly1994 skrev 2010-09-16 22:06:23 följande:
JA, det är ett hån mot de som har blivit våldtagna av sina föräldrar när man säger det är okej med incest.
Det är väl ändå inte föräldrar/avkomma vi pratar om här utan syskon/syskon?
Jag repeterar:
Den lag som finns idag gällande syskon straffar
alltid båda parter. Om tvång är inblandat så gäller inte lagen, någonsin.
Om tvång är inblandat men inte konstaterat så riskerar man alltså att också döma offret till ett års fängelse.
Fullständigt orimligt på alla andra områden men när det kommer till sexualbrott så har många en tendens att börja prata om "han ska ha nackskott/kastreras" så fort någon misstänkt uppkommer (speciellt om barn är inblandade). Man är alltså villig att upphäva rättssäkerheten enbart på grund av känslor inför situationen som beskrivs.
Ta bara Anders Eklund som exempel, många jag stötte på vid den tiden sa/skrev att han borde skjutas/kastreras så fort han kom upp i utredningen. Nu var det så att han var skyldig men det visste man inte då och det här är alltså helt vanliga, vanligtvis intelligenta högskolestudenter som pratar om att utdela dödsstraff eller stympning grundat på misstanke. Väldigt få var mottagliga för rationella resonemang trots att detta i flera fall var personer som planerade att ta doktorsgrader inom främst humanoira. Helt vansinnigt faktiskt.
Nåja, det var ett litet sidospår som dock visar på vad jag menar, många är villiga att strunta helt i integritet och fri vilja när det kommer till sexualbrott utan man dömer gärna på förhand utifrån sina personliga värderingar.