• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Madde: oj det är en kort kille du har, Linn är 66 cm lång..

va jobbigt att han somnade, hoppas allt löste sig ändå när ni skulle ge er iväg!! Noah var så där hopplös som bebis, han kunde man aldrig väcka för att komma iväg, men Linn är tvärtom o blir skitglad när man väcker henne precis som "hej mamma, va kul att du är här" o så r det bara att tanka i henne lite mat o sen traska iväg .

barbamamma: att det ska behöva vara så mycket krångel när det gäller allt med medicinering. o jag förstår att det verkligen måste vara jättetungt såna dagar när han blir så där!!

men vad har nu din make sagt?? . va jobbigt med dina pms-besvär, hoppas det blir bättre med medicinen.

jag är så himla glad. Dan pratade med barnens extrafarmor på förmiddagen o hon har ju tänkt att komma o ta barnen den 2:a-3:e oktober så vi kan fira vår bröllopsdag. men hon tänkte ge oss upp till 1500kr så vi kan hitta på något roligt så som att sova på hotell . hon är inte riktigt klok . fast det är lite synd för hon kommer kl 17 o så måste hon åka hem kl 12 dagen efter. så om vi ska bo på hotell blir det ju bara att checka in för att sova eftersom jag blir så trött ¨på kvällarna o sen på morgonen äta frukostbuffé o sen gå till tåget typ. så man sitter ju o funderar på hur vi ska göra. alternativet är att bara åka in till Uppsala o äta lyxig mat o sen komma hem med sena tåget . men vad snällt av henne att tänka på oss så mycket, blir alldeles tårögd när jag tänker på det. ska verkligen njuta av att hitta på något bara vi två .

• lunaria

oj inser att jag nog var väldigt trött när jag skrev förut o jag missade ju ett inlägg som skrevs..

Pilea: usch vilken jobbig natt du fick . men du tror inte att det är tröttheten som gör dig på dåligt humör då?? tycker själv det är lättare att tappa tålamodet när man är trött!!
    så där är Noah också, kan bli totalt hysterisk när han kommer hem fastän han precis ätit mellis precis innan man hämtar honom. håller på o få psykbryt på honom ibland...

säger som barbamamma, han är inte kräsen med napp då?? men om du tar o pumpar ur o ger honom i flaska, äter han då?? kan ju hända att han inte hittar tekniken eller att det går för långsamt eller nå't!!

jo hon är jättesnäll som tänker på oss .

barbamamma: morr alltså, hur svårt kan det vara att förstå att det är minst lika krävande att vara hemma med ungar??!! du får få ner honom på jorden, den skiten ska inte du behöva ta emot!! o om han själv tycker det är jobbigt en kort stund på dagen så borde han ju rimligen inse att du som går med det jämt har det betydligt värre . usch, vet inte hur jag ska trösta dig, våra män känns ju verkligen som att de kommer från mars ibland .

nä fyy va otäckt att det är en som plockar upp barn .

hmm jag undrar vad slags möte det blir hos barnpsykologen på måndag!! enligt förskolan så har specialpedagogen bara pratat med dom över telefon, men det kunde dröja veckor innan hon kunde komma dit o titta på Noah o det var ju denna träff som vi ska diskutera på måndag?? suck!! 

nä fyy va jag däckade här idag trots att jag sov ovanligt länge imorse jämfört med resten av veckan..men jag har märkt av det ännu mer tydligt att mina värden ligger fel bara med tröttheten, ryggvärken och sen är armarna är flera cm tjockare och ansiktet o hela kroppen har allmänt svällt upp..frågade Dan idag om han märkt nå't och han sa ja o tillade att jag faktiskt är lika söt o vacker även som tjock . ibland kan han komma med de varmaste kommentarerna när man verkligen behöver deSolig. för en annan hade en sån kommentar kanske känts klumpig, men jag vet ju hur min älskling menarHjärta.

• lunaria

barbamamma: stackars Agathon som blivit sjuk!! är nog det som spökat för er. men va jobbigt med era nätter när han strular så där, usch usch!!
    men va jobbigt att han blir så där fjäskig bara för att lixom!! jo Dan var hemskt gullig som sa så . en annan är ju inte så värst glad över viktökningen o självklart känner man sig inte lika snygg då..

madde: men fyy o behöva gå upp så där tidigt . borde inte klaga över Linn som ville upp kl 5.45..verkar vara nå't skumt med just den tiden, är ofta hon vaknar då..hoppas du kan vila lite medan han gör det, så du får tagit igen den sömn du missar!!
    förstår att du o sambon missar massor av tid tillsammans . men är han ledig på helgerna så ni kan göra något tillsammans då istället?? jag o maken går hemma tillsammans för han är arbetslös och vi har haft ett väldigt struligt förhållande sen Linn föddes. nästan så jag önskar att han ska få jobb snart o kan komma iväg på dagarna. iofs lär jag bli slut fort eftersom min energi tar slut på två sekunder vissa dar o då är det skönt att han är hemma, men samtidigt dör vårt förhållande nästan imellanåt när vi går hemma tillsammans..fast så som ni har det skulle jag heller inte vilja ha det. synd att din sambo inte känner likadant som du!!

pilea: har du provat med flaskan idag??

idag har jag varit ganska pigg så vi var iväg o handlade lite på vår lågprisbutik, hittade så sköna mjukisbyxor .  o så köpte vi en massa frukostgrejer på Ica. Noah tjatar om allt möjligt på morgonen o ibland äter han 4 mackor o en skål fil, men idag exempelvis så tjatade han om en massa o satt bara o lekte med frukosten så det var bara att slänga efteråtSkrikandes. han satt o hällde nyponsoppan i filen!!! och sen vart han hysterisk för det var väl inte så gott . tycker vi inte gör annat än att köpa massor av grejer hela tiden, ångrar nästan att man slutade med vällingen heltObestämd.

• lunaria

barbamamma: jo oftast tar vi fram två grejer o han är så bombsäker på vad han vill, men han vet ju att det finns annat i kylen så han ångrar sig väl..fast ibland undrar jag verkligen om han är så hungrig på morgonen utan bara håller på o vill ha "bara för att" lixom.nä vi har inte köpt 1-årsgröt, det borde man ju göra.

men herregud, förstår att du vart sur på din make, vilka småbarnsfasoner han håller på med .

kul att du går ner hela tiden, va roligt . jag har ju zumbavideo, men det får bli när jag blir bättre..10 minuter efter jag skrev förra inlägget o sa att jag känner mig så pigg så slocknade jag helt plötsligt här i soffan. går från 100 till 0 på två sekunder så jag törs inte hålla på med för mycket om jag inte är säker på att jag faktiskt kan gå o lägga mig när som helst . men det låter ju som att det är så kul

skönt att Agathon verkar må bättre

som sagt hann jag med att sova middag lite oplanerat, men nu är lilla gnällisen vaken igen. vet inte om det beror på magen så man lär väl prova med purén igen..har köpt messmör idag också o ska testa, men jag fattar inte varför hon har så trög mage för

• lunaria

barbamamma: men gud så hemskt att de redan ska flytta isär . va tusan, man får ju ändå kämpa lite i förhållandet o barnet som är så litet. vadå tror att dte kommer funka att bo isär, hur optimalt är det?? jag o Dan har haft det extremt tufft, men om vi inte varit såna som vi är så hade vi inte hållt ihop idag. efter varje motgång så står vi starkare efteråt .det gäller att hitta tillbaks helt enkelt till det man har. o ni med 7 barn har nog inte skaffat såpass många för att skilja er helt plötsligt. iofs kan det nog hända såna som ni oxå, men jag tror att man är speciellt lagd om man skaffar så många barn . inget illa menat alltså!! och ni verkar ju ha väldigt stort tålamod med saker...ni har precis som vi gått i motvind länge o det blir inte lättare bara för att man skulle vara ensam tror jag!!

ja usch, man skulle verkligen behöva rensa undan lite sommargrejer allmänt, tusan sommaren tog slut så plötsligt .

Pilea: men så jobbigt att han inte tar flaskan på några villkor!! det underlättar ju verkligen, men precis som du säger så räcker ju det med mat om han bara vill ha det .
    oj jag är nog alldeles för snäll om det här med maten, jag ger lixom Noah valmöjligheter o det kanske är det som blir struligt då!! kanske bara ska ge honom en grej o om det inte duger så får det vara. ska testa imorgon tror jag!! är bara så konstigt att vissa mornar funkar allt så bra medans andra mornar är det jobbigt från start..

så bra att du kan fråga om väggen . mellan vilka rum vill ni ta ner en vägg då??

jag vet vad jag ska välja o det blir iaf inte alliansen, så mycket kan jag säga

ja det är inte klokt va snabbt jag kan bli trött o somna. det känns ungefär som när jag blev sövd när jag opererade bort sköldkörteln. det värsta är att jag inte vaknar av något ljud när jag somnar så där..många gånger som Dan plockar upp Linn, men jag sover vidare i soffan fastän hon skriker precis bredvid mig . det har ju iaf med mina sköldkörtelproblem att göra, har jag tur så blir det snart bättre .

• lunaria

pilea: glömde nog kommentera ang overallen igår. jag tycker det verkar jätteskumt!! hur ofta har man två likadana overaller?? vekar snarare som att hon glömt skicka när hon skulle!! hoppas du får den nu så du inte blivit lurad .

barbamamma: usch sån't där kan ju tära väldigt mycket på ett förhållande. kvällarna är en helig tid för oss som vi utnyttjar till max o då enas vi tillsammans vad vi ska göra. vissa dagar är man så trött för båda ungarna krånglat till max o då kan det vara skönt att bara sitta o surfa lixom..men oftast så tittar vi på något tillsammans eller sitter med planeringar o sån't vi inte orkat eller hunnit med under dagen. sitta o spela yatzy är kul det med . nä om man inte vill göra nå't tillsammans så får man skylla sig själv att förhållandet blir lidande!! fast det verkar ju lite tvärtom i deras förhållande, brukar ju va mannen som sitter o surfar o inte vill göra något under den lediga tiden

tror inte jag sett shameless, men jag har svårt för en viss slags humor så det är kanske inget för mig . hoppas nattningarna gick bra o att natten blev bra!!

x-girl: ja så där är Noah med maten, hopplöst att ge honom frukost. men idag var jag bestämd at han fick knäckemacka med messmör,, men då slickade han av messmöret o ville sen ha en ny macka. var stenhård på att han faktiskt fick äta upp mackan iaf o det gick bra . men jag tycker om att han har lixom valmöjligheter, har lixom aldrig jag själv haft, men man kanske gett honom för mycket frihet till att välja själv . fast iofs är han så petig med anna också, tar ex inte på sig vilka kläder som helst längreutan han ska välja .

det låter ju onekligen som pms så jag hoppas mensen kommer snart så det inte är nå't annat tokigt!! förstår att du vill ha den som bekräftelse lixom när du mår som du gör. kram!!

Linn vaknade kl 5.50 idag. spelar ingen roll när hon somnar om kvällarna eller hur mycket hon varit uppe om dagarna, hon vaknar iaf runt kvart i sex ju...

igår så röjde vi verkligen mycket i lägenheten, känns skönt att ha allt städat så man slipper städa  nu i helgen . men suck, vilket väder!! undrar hur man ska sysselsätta Noah idag . vad ska ni hitta på??

• lunaria

madde: skönt att han var ledig hela dagen igår, kan tänka mig att ni njuter extra mycket av att vara tillsammans då . så roligt att han har börjat åla framåt ordentligt, klart du är stolt . o när han väl hittat tekniken så ska du se att det snart går snabbt framåt .  

va kul att du varit iväg med kompis .här har det regnat precis hela dagen, vilket sunkväder!!

barbamamma: usch vad jobbigt att han krånglar med sömnen igen, så konstigt att han börjar vara vaken så knasiga tider . Linn somnar ju iaf bra tid på kvällarna för det mesta o somnar om lätt på natten, men jag drömmer om att få sova till kl 7 just nu . hoppas det rättar sig till nu! o stackars Alwin, ska han få öroninflammation??

oj då inte lätt att det vart fel för honom då när du köpte till de andra oxå, svårt med diagnoser på det viset!! men kul att du hittade lite annat oxå när du ändå fick en del i rabatt .

Linn har varit så gnällig hela dagen. hon har skitit ett par gånger o det luktar ju inte mumma precisKräks. men annars ser jag ingen anledning till att hon ska va gnällig. jag funderar starkt på om hon är inne i en utvecklingsfas igen..hon kan nästan sitta helt själv nu, helt otroligt och sen låg hon ett tag på golvet här o då ålade hon sig bakåt. Noah satt med lite nonstop o satt precis framför henne o skulle retas med det...o Linn ville såklart oxå ha (hon är ju inte dum precis ) o då grymtade hon o fäktade med armar o ben o ålade sig, men hon hamnade bara längre o längre bort, vilken frustration alltså när hon upptäckte detta .

Ikväll blir det kräftor, mumsensTungan ute.det blir ju lite dyrare än godis o snacks som vi åt förr på helgerna, men det är ju mycket nyttigare så det blir sån't vi får unna oss nån gång ibland. är också sugen på att köpa räkor nån helg, det är ju också så gott!! men när Noah fick sina nonstop idag så kan jag inte neka att jag kände mig bra sugen på att ta en . men då blir jag ju fast i eländet igen, känner mig glad att jag lät bli.

• lunaria

x-girl: jo men det drar iväg om man köper gott typ varje dag som man gjorde innan, pluss chips o godis på helgerna..tror inte det blir dyrare att äta kräftor iaf. jag trodde verkligen inte jag skulle klara av det, men jag har också haft väldig abstinens efter det oxå..som tur är just att Dan okså slutat, annars hade jag aldrig klarat det. han ser till att vi inte köper något, jag hade kunnat falla dit direkt annars!! va gott med Geisha, mumsens!! jo då, hon kan sitta helt själv i soffan o börjar kunna göra det på golvet . inte så jättelånga stunder, men det blir längre o längre..men man får hålla stenkoll för om hon får syn på något hon vill ha så tar hon sats o slänger sig mot det .

madde: nä va synd att det började ösregna hos er . men oj, då kanske Linn är väldigt tidig??

idag så vaknade Linn 4.45!! var inte så poppis kan jag säga. försökte få henne att somna om i vår säng, eller åtminstone ligga still, men hon kan ju resa sig till sittande bara hon har en kudde bakom huvudet så hon satte sig upp hela tiden!! men så tog jag bort kudden, men då rullade hon på sidan o satte sig någorlunda upp iaf . har mao upplevt nackdelen med att hon är så rörlig, Noah låg ju still som dö sill när han var såpass gammal som Linn är!! o han kunde somna om i vår säng oxå om morgnarna..

• lunaria

barbamamma: jag var bara tvungen att sluta med sötsakerna för de mängderna jag åt gjorde mig bara deprimerad. tänkte om ett par månader kanske försöka äta nån enstaka godis på helgen, se om lixom beroendet lägger sig!! till o med Dan säger att jag är mer glad över allt sen jag slutade o du känner dig ju väldigt deppig om du skulle sluta så det är ju förståeligt att du inte slutar iaf.

ja va kul att ni får nytt badrum, jippi!!

Pilea: så skönt att overalle kom, men det ar som jag tyckte först att hon säkert glömt att skicka. låter bara så jäkla illa när människor då gör sken av att de är mer generösa än vad de verkligen är och låtsas skicka en till istället för att erkänna in tabbe om att man glömt skicka...

så bra att det funkar med ersättning . jag har nog inte tänkt på det där med bajset riktigt, ingen av barnen har fått bröstmjölk tillräckligt länge. lite komiskt att det är annorlunda

naw va mysigt av Tyra . Noah kan ju inte säga mer än 2-ordsmeningar så jag längtar tills han säger sån't där. fast han kan komma o så skina upp som en solstråle o säga "kraaaaaaam", det är rätt så gulligt då .

x-girl: vad han ökat i vikt, kul . jag tror inte du behöver oroa dig så länge hon pratar mycket med er. och vad jag har hört från dig hur mycket hon pratar med er hemma så är det nog ingen fara!! sedan är förståelse av andra så himla luddigt uttryckt för våra grannar förstår mycket av vad Noah säger nu när de umgåtts mycket med oss, men man förstår om ingen annan gör det ju för han använder fortfarande mycket egna ord och uttryck..

har haft fullt upp. igår plockade vi svamp o var te hela dagen . vi var till barnpsykologen idag. ett helt onödigt möte enligt mig!! hon sa att specialpedagogen kommer att använda sig av ett speciellt mobilt språkteam o ska göra speciellt anpassade övningar med Noah. nytt möte med barnpsykologen 15:e december. det mesta av detta visste vi o mötet varade inte ens i 5 minuter!! iofs så skulle jag ta cellprover efteråt så helt onödigt var dte inte att gå till vc. min älskade bm Doris kommer på vårt dop, hihi . men jag började blöda när hon tog provet, hon trodde jag har ägglossning just nu..det tror jag med, trodde mitt ena bröst skulle sprängas igår

ang politik, känner väl att jag lägger mig i diskussionen här. jag förstår dig Pilea, men samtidigt för de aldrig in vårdnadsbidraget här (vilken orättvisa kan jag känna att inte alla i Sverige får samma chans), yrkesutbildningar har alltid funnits o kommer alltid att finnas oavsett vilket parti som sitter där. självklart ska det löna sig att arbeta, men ska det vara på bekostnad av de som inte kan?? det finns en anledning till att SD faktiskt finns med där just nu och det sker när det blir för stora klyftor, när människor känner sig orättvist behandlade osv..samt en del är nog sossarnas fel att de har yxskaftet Mona Sahlin som partiledare ..men det mesta tror jag på alliansens orättvisa behandling av människor..att anse att arbete är det som löser alla världsliga problem tycker jag är så fel..vad om man blir sjuk o inte orkar arbeta, nä då ska man tvingas arbeta för arbete löser problemen?? om sossarna hade suttit i makten när jag blev sjuk i struma hade jag fått pengar fastän jag gått sjukskriven, men pga alliansen så fick jag använda mina föräldradagar!! nä alliansen är till för många av de som redan har jobb, men inga andra. arbetsförmedlingen är lika kass som den alltid varit, arbetsmarknaden ser inte ett dyft bättre ut osv..men i ett samhälle där man tar in invandrare som får det mesta gratis, där arbete är enda lösningen på problemet o där sjuka och arbetslösa ska skämmas, det kan göra att SD om 4 år kan vinna ett val!! jag själv röstade inte på SD för jag anser att det är faktiskt en massa rasister med o jag tycker att de missar en del när de enbart fokuserar på invandringen. de berättar inte hur de ska lösa andra problem...det är självklart att de får en massa pengar över om de täpper till invandringen, det säger sig självt, men VAD dessa pengar ska gå till istället pratas det inte så värst mycket om. om de hade vunnit valet idag, hade kanske sverige gått under

men de har en poäng, våra förra grannar hade lika mycket pengar vad två heltidsjobb skulle ge oss o de går arbetslösa. asylsökande kan gå till tandläkaren för 40kr, de får barnbidrag i efterhand fastän de har för gamla barn när de flyttar hit. självklart sticker detta i ögonen!! och folk undrar varför någon röstar på SD, det säger sig självt egentligen. människor är trötta på den orättvisa behandlingen...och jag tycker att alla partier har en lite vek invandrarpolitik för de vill inte bli kallade rasister, går att hålla det på en bättre nivå utan att det skulle bli rasism.. skulle varit med i Norge, där skulle nog de flesta svenskar kalla norrmännen för rasister. jag själv blev förvånad över norrmännens rättframma sätt (de går inte som katt kring het gröt som vi svenskar gör , men jag förstod också hur deras land kunde skilja sig så enormt jämfört med vårt. de är måna om sina o använder sverige som skräckexempel i sina valdebatter, de ser de förödande konsekvenserna av den politik som bedrivs här..de gjorde iaf det när jag bodde där. punkt slut!! så jag jublar inte över att alliansen vann. Reinfeldt är en enormt god skådis, men bakom maskeraddräkten döljer ett hjärta av sten . han o hans parti är inte medmänskliga. fast tyvärr är Mona Sahlin nog exakt lika flamsig som hon visar upp sig som. tror det varit stor skillnad om nån annan suttit där, o det är tragiskt för det handlar i slutändan inte om personer utan om ett helt parti.

• lunaria

barbamamma: känns som vi tycker helt likadant om politiken . jag tycker oxå det är bra att de rör om i grytan som du säger. man behöver inte tycka om dem, men det för det handlar mest om att få upp ögonen på de andra politikerna om vad som hänt Sverige!!  

oj vilken tjockisbebis ja . har gått om Linn med råge, så mycket tror jag inte hon kommer att väga vid 5 månader .

men suck, kan han inte hjälpa dig med detta så du kan få plugga?? . önskat att jag bott närmre för då hade jag tagit ungarna medan du kunnat sitta o plugga!! tusan, han får ju skärpa till sig tycker jag. varför kan han inte stötta dig för .
    ang böcker så har vi köpt en del kurslitteratur på www.kurslitteratur.se samt blocket och tradera (fast de kanske du redan tänkt på ). sedan brukar jag faktiskt googla, kan finnas enstaka kurslitteratur på mindre antikvariat på nätet.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)