• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Pilea: vilken fin hall ni fick . blev ju jättebra det där!! så söt Max är, han börjar bli så stor ju .
    skönt att ni haft så fullt upp hela helgen och umgås med andra.

jag har hört på andra att det där med mensen kan vara lite lurig just när man ammar så den kan ta tid på sig. hört om många som får sån liten blödning som du skriver.

men fyy stackars bonusfarfar som blivit så sjuk . jag förstår ditt upplägg av julen, din farfar får väl ta och sluta tramsa kring det hela speciellt när det var så många år sedan de var ihop ju!!

jag känner som du angående julen och jag tycker de börjar med julgrejerna så tidigt. i ena reklambladet såg man en pumpa och i nästa såg man en julgran, känns lite mysko när det ändå skiljer så lång tid mellan halloween och julafton . precis som du sger så hinner man tröttna på julen innan man kommit dit. fats jag har faktiskt druckit lite glögg redan, gott .

barbamamma: stackars Agathon som fått öroninflammation .
    skönt att svrfar fick komma hem iaf och att han då klarade sig!!

ja alltså, barn är ju så tacksamma för allt smått de får egentligen. det Noah leker mest med här hemma är inte de leksaker som kostat mest utan nästan de som kostat minst. så man ska inte tro att de dyraste grejerna är de som uppskattas mest..

kul att du ska till ullared . har också en del auktioner ute nu. lade ut de i söndags och har redan bud så jag hoppas det blir lite kosing . har ju både Noah's födelsedag, dopet och jul att spara ihop pengar till..ibland känns det jobbigt med högtider på det viset..

• lunaria

nämen då, postade för tidigt!! igår fick jag hem mobilen, den är såå fin .

L var på banken och mest lämnade in papprena till banken så de skulle kunna ha tid att fundera i god tid om de vill ge henne ett lånelöfte. så man går väl bara o väntar .

Idag lät jag Dan få sovmorgon, var lika bra dte för han såg trött ut!! jag är något trött på vår lilla skrikande son, han är inte rolig om ntterna. Linn sover då jättebra ju!! vi har förresten smått börjat dryga ut ersättningen med 6-månadersvälling. går jättebra, hon blir inte lika hård i magen av det som av ersättningen konstigt nog för sen vi började med lite välling i så har hon blivit bättre.

här går det framåt med framstegen också, Linn kan nu rotera på golvet. även om hon inte kommer framåt så kan hon iaf vända sig beroende på vart leksakerna är eller om hon vill kolla vart brorsan tar vägen . och varje gång man ska hämta henne i sängen så ligger hon med huvudet i fotändan, så snabb hon måste vara!!

• lunaria

x-girl: din stackare som blivit dålig igen då!! hoppas du får vila något o ta det lugnt.

pilea: ja stort grattis till Tyra{#emotions_dlg.flower}. vilka fina virkade matgrejer hon fick . men haha, vilken tjej som inte vill att ni ska sjunga . här blir det väl inte att sjunga vid Noah's säng, i såna fall får man väl stiga upp klockan 3 på natten .

jag förstår att ni bojkottar kroppkaksmiddagen. va tusan, barn är väl det som kan lyfta upp middagar och sådant. vaddå sitta still, som att man vill att barn ska sitta som stela pinnar vid bordet under flera timmar?? har ju iofs hört att ni fått vara med om liknande kommentarer förr så det förvånar mig väl inte att de är såna, men gud vad de missar av barnen när de håller på så där .

barbamamma: kom på att jag kanske här kan förklara vad som menas med korrekt styckeindelning då jag inte vet hur mailen funkar.

stycke 1:

Det var en gång en liten råtta som heter scabbers. 
    Han var Saras råtta 
    Han åt mest ost hela dagarna

stycke 2: Det var en gång en liten råtta som heter scabbers. Han var Saras råtta. Han åt mest ost hela dagarna.

stycke 1 kallas hybridstycke, ej korrekt. vanligt att man skriver i forum och liknande så det är lätt att tro att det är okej. stycke två är korrekt. det svåraste är att veta när man ska ha nytt stycke, men det är inte när man tycker att längden är hanterbar utan det är när man börjar på nytt ämne och då gör man antingen ett indrag eller en blankrad. jag har skrivit 2 hela sidor i sammanhängande text en gång och det är helt okej. man kan få tillbaka texter annars..hoppas du blev mer klok på detta, är inte så duktig på att förklara

oj 1000kr var ju bra med pengar iaf, va bra!! . nu har vi fått 3 bud redan så jag hoppas iaf få komma upp till minst 600kr på våra 8 auktioner. har iofs en pop-overall ute så den hoppas jag kan gå upp en del .

suck va skruttan har krånglat idag när hon ska somna, hon vet inte vad hon vill!! tror hon är på gång med så mycket. en gullig sak hon börjat göra är att leka tittut. jag lade hennes snutte framför ansiktet igår och sen drog jag bort den och sa tittut. vad hon skrattade . sen har hon gjort så idag själv, lägger den över ansiktet o drar bort den och ser så busig utKyss.

• lunaria

ursäkta spammande, men mailen är inte tillförlitlig o mitt word har hänt nå't med o jag tänkte hjälpa dig barbamamma så du slipper sitta med huvudbry över blankrad och indrag dessutom. detta är lixom två olika sätt att börja nytt stycke med.

när man gör indrag så börjar det första ordet i ett nytt stycke en bit in på en ny rad, vid vanlig wordtext ca 5mm in på raden. ex:

Xxxxx xxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xx xxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx xxx xx xxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxx.
          Xxxxx xxxxx xx xxxx xxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxx xxx xxxx xxxx xxxx xxxx xxx xxxx xxxx xxxxxx xxxx xxxxx xxx xx xxxxxxxx xxx xxx.

när man gör blankrad så lämnar man en hel rad tom mellan styckena, ex:

Xxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxx x  xxxxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx  xxxxxxx x xxxx xxxxxxx.

Xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxx xxx   xxxxxxxx xxxxxxxxx xx  xxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx.

hoppas du ser skillnaden på dessa två och man väljer alltid det ena eller det andra sättet att skriva på. jag tycker att indrag kan vara jobbigt att läsa så jag använder alltid blankrad, men det är en smaksak .

du kommer fixa det här!!

• lunaria

x-girl: din stackare!! skönt att Andreas kunde komma hem o ta hand om barnen. så sjukt jobbigt det måste vara att det inte ger med sig ordentligt!! kram på dig.

• lunaria

barbamamma: så bra att du förstod hur du skulle ändra, men typiskt att du gjorde fel på andra läxan. men det ÄR svårt att ändra på skrivsättet och jag säger åter igen att forum och liknande är rena rama döden för normal skrivsvenska. den blir inte korrekt på något vis..tycker du är duktig som kämpar på så bra ändå med svenskan då det inte är något favoritämne .

så skönt att du fick sova inatt!! vi fick också bra natt, linn vaknade vid 5 och åt, somnade om direkt. det var jätteskönt när man sen vaknade 7.15 av sig själv och undrade vad som var fel .

puh du har haft fullt upp idag då, förstår at du ställde in ett möte iaf!!

madde: så skönt att han är ledig så ni kan umgås
    jag håller med dig, det blir bara att köpa burkar här för jag orkar inte stå och laga någon mat. och som du säger så tycker jag inte fantasin räcker till ibland för att göra egna matpuréer. däremot fruktpuréer är ju lättare.

pilea: haha, va rolig Alve är .
    ja så kul det är när man kan leka tittut. Noah tyckte inte det var så värst kul, men Linn tycker det är roligt .
    men så konstigt dagis, de kan ju inte ringa föräldrarna så fort de stöter på minsta hindret!! och här leker ju alla barnen med olika saker och som oftast så sitter pojkarna i dockrummet medan flickorna leker med bilarna så jag förstår inte varför de gör sådan skillnad på kön då könet inte bestämmer vad de tycker är roligtObestämd. och på Noah's dagis så sitter oftast barnen och gör olika saker. nä usch, stackars föräldrar som har det så kämpigt!!

idag har jag varit iväg till Uppsala och fikat med Ain. det var såå skönt att bara komma iväg och prata lite. var jättetrevligt . var kul att se benjamin i verkligheten och det var minsann en söt liten knubbig kille . jag tyckte Linn såg lite blek ut imorse så hon fick vara hemma med Dan och lika bra det för jag blev väldigt trött på vägen hem så jag hade nog inte fixat att bära upp barnvagnen på bussen. men så mammig hon måste vara för hon hade inte alls kommit till ro med Dan här hemma. när hon fick se mig så lyste hela hon upp, men när jag gick på toa så började hon gråta hysteriskt. trodde väl att jag skulle lämna henne igen .

vi fick som sagt iaf en väldigt skön morgon, så typiskt att när man måste upp i tid så passar ungarna på att ta sovmorgon .

• lunaria

x-girl: usch, det är verkligen helt skit att systemet ska skilja så mycket bara för att Halden är en gränskommun ju!! så typsikt lixom. mycket man kan klaga på svenska systemet, men det är verkligen generöst när det gäller föräldraledighet. tycker synd om er som inte kan lösa problemet

din stackare som har huvudvärk nu igen!! gick det bra nu i eftermiddag??

madde: skönt att han somnar så bra nu helt plötsligt. kan ju hända att han varit inne i en fas och nu gått ur den .

barbamamma ja usch, alla dessa måsten och du verkar ju ha det jättestressigt med plugget i tillägg!! du vet att du kan maila mig om du står fast, du behöver inte ens fråga . du kommer fixa detta!! försök att ta en sak i taget. men fyy snön ställer verkligen till saker för de som fått det.
    och ang maten så skulle jag nog strunta fullständigt i bvc i det läget. tänk när de ska börja kolla på individerna och inte stirra sig blinda på en siffra!! ni vet ju bäst helt enkelt vad som skulle fungera. men när du beskriver agathon om hur mycket han krånglade inatt och hur mycket han äter, är han inte inne i någon fas då?? jag är väl snarare orolig att Linn äter för lite trots att hon blir mätt, hon äter inte mer än 150ml/gång i välling. vi ska väga o mäta henne nästa vecka, men jag tycker inte hon blivit så mycket större nu, tycker hon börjar bli smal som Noah .

pilea: skönt att du fått upp mjölkproduktionen igen .
    förstår att du haft fullt upp med utrensning av skåpen då .

nä alltså igår när jag kom hem så såg Linn mest trött ut, kanske inte så konstigt när hon bara sov 50 minuter på hela dagen hemma med pappa . imorse var hon då så pigg och såg kry ut så jag hoppas att det inte bryter ut någon skit på henne nu..

idag var jag iväg på öppna förskolan, men fy tusan vad många mammor där var där idag då . och det är riktigt varm lokal så jag trodde jag skulle dö av ångets. Linn sov iaf mer än vad hon brukar så vi kom dit sent så vi hann inte vara där mer än en timme. Linn tycker verkligen det är roligt att vara där, men det kröp under skinnet. och alla andra måste tyckt jag är helskum person för de få som väl pratade med fick jag knappt fram något svar till. avskyr verkligen att jag aldrig kan veta när ångesten smäller tillGråter.

och Dan var hos en grinig och bitter kärring till arbetsförmedlare. hon accepterade inte att han skulle få minneshjälpmedel förrän han får heltidsjobb!! mao var det onödigt att vi fixade min mobil, men jag tror Dan får ta över den då den iaf har lite mer funktioner än hans gamla. han behöver verkligen den där supermobilen som han kollade fram, jag hade sett fram emot ett mer välorganiserat liv lixom och ha allt samlat så man slapp tänka på lappar hit och dit och alla listor för han skulle haft allt samlat i mobilen. sen gav hon honom skulden för att han slutade praktiken. och till sist kläcker hon ur sig att han har 200dagar kvar på aktivitetsgarantin, sen stämplas han ut o får gå till soc. det var tydligen meningen att han skulle kallas till möte ang detta då det blivit regelförändringar. han skulle ha behövt blivit medlem i en a-kassa för att få pengar efter dessa dagar. och då säger hon att han har glömt av för att han är så glömsk. men vi har inte fått något brev ang möte, jag själv kontrollerar alla brev vi får och ser till så Dan skriver upp sådant och sån viktig sak skulle inte han glömma av iaf. har bra lust att skicka ett brev till henne och förklara att min man har en diagnos, men han är inte en komplett idiot som hon verkar tro!!

så vilken usel dag!! det är så vår vanliga tur i livet .

• lunaria

madde: oj va mycket snö!! jag hoppas faktiskt att det kunde dala ner lite flingor, det blir oftast så mycket ljusare med snö ute..

barbamamma: hoppas du får det bra på Ullared, fattar inte hur du pallar att vara där . ja det är just när jag känner mig trängd som det kan bli jobbigt. ett tag hade jag råkat sätta mig i typ ett hörn med Linn och helt plötsligt var alla mammor runt omkring så jag kom inte ut och med värmen där inne så var det jättejobbigt och så tror jag min påbörjade förkylning gjorde mig extra ljudkänslig .

det är samma handledare som han haft hela tiden nu med SIUS, men nu har hon väl pms eller nå't för hon hade verkligen taggarna utåt . ja antagligen kräver väl soc att han ska fortsätta gå till arbetsförmedlingen, men han mister ju SIUS som ska hjälpa honom pga hans begränsningar o han får inget aktivitetsstöd. det är faktiskt inte klokt att det ska bli så här pga ett enda möte som han inte ens fått kallelse till.

Noah blev ju som Agathon under sina faser. minns när han åt över 1,5 liter välling + hela matportioner o gröt, han var omättbar. och så var han så där jättekrånglig på nätterna. nu när jag väl klagat på att Linn äter så lite å har hon också hamnat i en fas och äter jättemycket. inatt åt hon 600ml välling .

ååh aftereightfluff, är det gott?? köpte nämligen after eight billigt här för 20kr för stor förpackning, men vet inte riktigt vad man ska göra med det . och hur gör du päronmousse?? hur gör du resten av tårtan då?? många frågor, är lite nyfiken .

härligt med lite extra pengar, så gött .

igår var jag inte så kry kan jag säga. var allmänt krasslig o hade ont i halsen och sen hörde jag typ ingenting. Dan pratade tydligen med mig i vanlig samtalston, men flera ord försvann så jag fick fråga "vad sa du" flera gånger. men sen på kvällen försvann det mesta. och idag känner jag mig superpigg. Linn har dock varit vaken o ätit tre gånger inatt, men hon somnade om fort, sen vaknade hon först klockan 7 så vi fick sovmorgon . och Noah har nog kommit ur sin fas igen för han sover hela nätterna igen. vi köpte Hipp matburkar och Linn slukade iaf en halv burk direkt igår så det var nog bara det att sempers tråkiga matburkar inte dög . och igår köpte vi majskrokar, det var poppis minsann. Noah skulle smaka han med, men han spottade ut det direkt .

idag ska vi iväg till en liten loppis, var evigheter sen sist . Dan ska göra lax med bakpotatis och skagenröra idag, det ska bli smaskensTungan ute

• lunaria

Glittrax: jag tycker som så att visar man ett så litet intresse för ens barn så skulle inte jag orka hålla kontakten direkt. så var det ju med min storebror, han har alltid varit så avundsjuk på allt och aldrig kunnat glädjas åt någonting bra som hänt mig och jag tror inte ens jag meddelade honom när jag blev gravid med Noah då för jag kände att de som inte kan glädjas ska inte få mig att tappa det fina skimret som det faktiskt är kring att vara gravid och få ett barn. och din bror och hans sambo låter minst sagt onormala!!! inte ens prata lite med ett barn kan jag inte förstå, vad är det för fel på människan undrar jag .

dopet är om ca en månad (tack o lov för det här med dopklänningen tar tid ). vilka roliga saker som Nova ska få på sin födelsedag . vi har köpt en trätågbana från Biltema, ett pussel, stora pärlor med pärlplatta, en handdocka och ett lotto precis som ni (vet inte om Noah fattar grejen, men lite kul kan det vara). men det är jul en månad efter dopet så jag tror han kommer att få leksaker så det räcker o blir över . vi ska nog ha kalaset helgen efter hans födelsedag. här är det inga släktingar som kommer, men en vän med sambo ska komma och så ska vi nog äta lite tårta med grannarna .

ja det är kul att prata om fluff och tårtor. till Noah's födelsedag tänkte jag göra min första tårta med sugarpaste. ska göra en rund tårta i blått med vita moln och så ska helikoptrar med ljus ställas på tårtan så det blir som att de är i luften bland molnen . tanken är god iaf . ska göra chokladsmörkräm och spackla tårtan under sugarpasten, men kommer inte på vilka fyllningar jag ska ha så det är därför slukar jag åt mig alla idéer.

x-girl: kul med kalas . nä jag tycker faktiskt det är dåligt att det ska lossna knapp när du precis köpt de o de är såpass nya då!!

jaa det verkar vila en förbannelse över oss ibland .

idag var vi som sagt på loppis. köpte 10 böcker och krusbärssaft. sedan stod vår galma granntant vid ett bord och jag vet inte hur hon lyckades få oss till att köpa både en termos och en vävram som man ska väva flamländsk vävnad på. jag kände hur min skaparabstinens tändes, men nu när jag sitter här så funderar jag verkligen på om det var en nödvändig grej . var iofs Dan som tyckte det var en sak som skulle passa mig...har ju snart 3 garderober med bara pysselgrejer och typ ingen tid över till att göra saker...

• lunaria
    ain: du får skicka över svärmor hit, jag skulle hemskt gärna vilja ha både städhjälp och matplanering klart . nä jag förstår att det måste varit irriterande från början, är lixom inte kul att bli lite överkörd i sitt egna hem precis som att ni inte fixar sån't själva. kul att ni får gå ut o äta, är lite nyfiken att höra vad det blev för gott

ja grattis tll tredje tanden, här har vi en tandlösing fortfarande trots mycket dreggel fortfarande 

kul att hon lärt sig knäppa knappar själv .

madde: jo jag älskar att pyssla. gick konstkurs ett år i Blekinge så jag saknar bland annat att dreja och hålla på med lera, men annars gör jag allt mellan himmel o jord. har alldeles för mycket grejer .

hoppas du får igenom så att du kan börja jobba i januari. vore ju kanon om din sambo kan vara hemma lite han med . men första barnet tycker jag tiden går lite långsammare hemma, nu när man har en till så skulle jag kunna tänka mig gå hemma i ganska många månader o det trodde jag inte jag skulle kunna säga .

barbamamma: nämen fyy det blev ju ingen rolig resa på det viset till Ullared då!! det där verkar väl bannemig vara typiskt din syrra, jag menar det var ju inte ditt fel att du körde över grävlingen!! och vilken dyr självrisk, har de letat efter den sämsta ever??
    bortsett från en skitjobbig resa så måste jag säga att jag är lite avis över att jag inte bor närmre på sätt o vis för jäklar vilka fina grejer du jämt köper där . den där hoppgrejen verkar ju betydligt bättre än en sån där traditionell som vi har, blir väldigt trött när man ska sätta i henne där!!

det lät ju gott med sån't där fluff och päronmousse, men var får man tag i päronessens då?? för saft blir väl inte lika koncentrerat kan jag tro. det lät iaf gott så nu går geniknölarna för fullt om hur och när jag ska göra tårta med aftereightfluff. kommer ha chokladsmörkräm att spackla på tårtan till Noah så det blir kanske lite kaka på kaka att även ha aftereightfluff som fyllning. men däremot päronmoussen kanske vore något att fylla med .

usch jag lider med dig när du berättar om era nätter just nu, verkar ju så konstigt att han är klarvaken då och jollrar på. för nr de är inne i faser så gråter o gnäller de ju rätt mycket lixom.

x-girl: det finns alltid saker att göra . ååh att tända kaminen lät mysigt

jo flamländsk vävnad ser ut så här: http://www.metropol.se/imagebank/larges/1001/%7B1E120EC3-FF3D-4A4C-B51A-D9E934E7EC7C%7D.jpg

det var faktiskt ett tulpanmotiv det här med som jag ska väva. man lägger mönstret på baksidan och så snor man trådarna fram och tillbaks där det ska vara en viss färg. grannen hade börjat på motivet så det kommer till att bli jättefint när det är klart. var med en instruktionsbok + en massa andra mönster så det ska bli kul att testa . sen om jag tycker det är kul så ska jag försöka mig på o göra egna motiv.

idag fick jag spader på ungarna som har bråkat om leksakerna precis hela dagen!! jag har en liten retsticka till dotter som man ser nästan på ren kiv håller på att retas med Noah. hon har velat ha just de leksaker som Noah håller på med så de satt på golvet och drog i samma leksak och sen när han gav upp leksaken o gav den till henne, nä då flinade hon, men ville inte leka med den längre utan skulle bråka om nästa leksak som Noah tog. hon ser så liten o oskyldig ut, men det är hon inte{#emotions_dlg.djavulsk}. och sen här i eftermiddag när hon väl satt någorlunda nöjd med leksaker så gick Noah o puttade iväg de så hon inte nådde så därför tog hon sats o slängde sig o hamnade med huvudet på en annan leksakRynkar på näsan. puh, tror jag börjar få grå hår!!

och idag tog hon sina första krypsteg. jag lade henne på golvet och sen roterade hon runt på en sekund (hon lägger sig som en säl och roterar på magen genom att dra sig sidled med armen ), men sen kom hon upp i krypstllning och kom iväg två krypsteg och fick tag i leksaken hon ville åt, sen föll hon platt på magen igen. hoppas det bara var en engångsföreteelse denna dag, blir jobbigt om hon börjar krypa redan!!
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)