• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

hmm jag uppdaterade innan jag postade, men ändå fick jag inte med sista inlägget som du skrev x-girl..

fick reda idag på att Noah's dagis faktiskt ska ha lussefirande i år, så vi måste också leta efter dräkt..kanske att vi har något som passar..har ingen aning vart de kan ha luciakronor. nå't år vet jag att de hade på Ica här, men det skiljer sig ju så olika från år till år...det finns inte på BR då??

jo det var bara sköldkörtelproblemen och utmattningsdepressionen som orsakar alla problem. alla människor reagerar olika på hormonbrist så det är lite svårtolkat..precis de där orden som du säger sa min läkare idag . hon sa att hon skulle ringa till bvc-sköterskan och prata om det..jag sa rakt ut att jag får ingen hjälp av Dan att ta det beslutet och orkar inte riktigt själv och hon sa att då måste jag låta henne hjälpa mig så att vi kan få avlastning, att jag inte ska känna mig tvungen att vara stark jämt o kunna ta alla beslut. men jag skäms så, och det känns så motigt så jag vet ändå inte om jag vill fastän jag såklart vill på ett annat sätt..hade önskat att jag bara hade haft mer ork o vara bättre mamma till mina barnGråter.

• lunaria

igår så fick jag kollat på bilderna och jag tyckte inte den verkar ofräsh!! Dan är inte den mest tillfrlitliga personen att prata med . okej, den är ju inte i skicket som vår nuvarande är, men det är ju i princip omöjligt då denna är ganska nyrenoverad. men den verkar fin iaf och har lite speciell planlösning . bra färger på tapeterna, även om det tydligen är mycket hål på tapeten i hallen. fast perfekt på annat vis, då behöver man inte känna sig dum när vi sätter upp vår stora spegel där .. vi tar lägenheten ändå, det är tydligen bostadsbrist i Tierp nu så vi har tur att öht få tag i en 4:a där hyresvärden dessutom är beredd till att låta den stå tom tills vi kan flytta in i mars så vi slipper dubbelhyror .  

ain: oj herregud, är inte dåligt att hon älskar luciasången . kan ju annars tänka mig att det är en sång som glöms av .

barbamamma:tack för dina värmande ord. jag vet att man borde inte känna sig skyldig, men det finns där ändå. det är bara trist att Dan inte helt verkar förstå hur jag mår. han tycker lixom att allt flyter på bra här hemmaObestämd.

usch va trist att han skulle iväg på 24-timmarsjour så du missar zumban och dessutom får tampas med din dotter då . är inte konstigt att du får huvudvärk!!

madde: är inte avundsjuk på dig heller!! jobbigt med gnällig Julius och din sambo

tack. vad som läkarn pratade om är väl kanske att kunna få en stödfamilj, någon som kanske tar ungarna någon gång så vi kan få avlastning. nätverkshuset är den verksamhet som kontaktas o de har hand om många olika delar så de kan nog hjälpa med lite av varje. jag hade ju önskat att Dan kunde få mer insikt i sin diagnos lixom, han inser inte hur mycket som jag får bära på mina axlar som han då slipper. men man får väl se vad som händer..

nä ingen av oss har körkort så på det viset hade det varit skönt att vara nära allt.  

josenoah: välkommen hit .

pilea: skönt att bli av med lite. Linn vill inte heller sitta i babysittern, den är alldeles för tråkig . oj vilken tröttis Max är . skulle önska Linn sov såpass mycket så man kunde väcka henne!!

Linn har varit en riktigt liten gnällfis idag!! har inte vait nöjd för fem öre och prästen kommer hit på dopsamtal idag så jag försöker väl städa litegrann iaf med en grinig unge i famnen . Noah sov dock länge imorse, 8.15 vaknade han . sen igår har han varit så ledsen när jag lämnat honom på dagis, han klängde sig fast vid mig och ville inte släppaGråter. vet inte varför han är sån just nu, känns jättejobbigt!!

• lunaria

tänkte visa en bild på min skrutta med, i full färd med att kolla in leksaksbacken igen .

barbamamma: vi har 3 månaders uppsägningstid så för att inte få en massa dubbla hyror så måste vi flytta in i slutet av februari. skrev början av mars, men det blir ju slutet på feb.

ja jag tror faktiskt Noah känner av att jag inte mår bra, han har blivit väldigt klängig och ska kramas mycket så det är något..vore ju inte konstigt om han känner att något är fel, han förstår mer än vad man tror..jag hoppas verkligen medicinen kommer hjälpa mig, är lite orolig nu när jag mest bara känner mig illamående..iofs någon gång ibland så känner jag hur jag blir gladare än jag varit innan. innan var det bara sämre eller sämst liksom och kom inte mer än till en viss gräns, men nu går jag över den gränsen. känner också att mitt tålamod är bättre, som idag när jag ändå gått runt med Linn på armen nästan hela dagen så blev jag inte så irriterad över det som jag gjorde innan. så kanske det har börjat verka lite, kan ju hoppas .

dopsamtalet gick bra . det är en tjej här på fl som skrivit en sån underbar låt "två små underverk" som jag hittade först idag o den vill jag gärna ha som sång på dopet. har mailat henne, så håll tummarna för att vi hinner få noterna av henne i tidTyst.
  • lunaria

nu spammar jag en massa, men ni ville ju veta hur dopklänningen blevFlört. är inte helt nöjd, men det kommer väl inte som någon nyhet . den är i princip klar, bara knapparna som ska fixas. sen ska den såklart strykas också .

• lunaria

suck, är det bara jag som har problem med FL?? kan inte skriva ibland alls och så när man ska försöka komma in igen så går det bra fram tills man ska få fram tråden. jätteirriterande!!!! och igår kom tydligen bara en av två bilder med, på den andra syntes det att de där strassstenarna gnistrar i alla dess färger. ja suck. men det blir fler bilder från dopet sen ju, tänker inte försöka ladda upp igen för det tog en evighet igår .

ain: ja dig fick jag iaf inboxat imorse, jättteskönt att du har noterna, då kan jag pusta ut . kul att du blev med i tv .

barbamamma: bra att barnhab gjorde hembesök, är ju alltid lättare att se vad barnet kan/inte kan då . jobbigt att han fortf är så lealös, men det kommer nog som du säger. ok så stolen är typ som en bumbo med höga kanter. hoppas han tycker det är okej att sitta i den!!

pilea: usch ja, att gå med vagn o pulka brukar inte vara så kul ibland!! .

x-girl: usch, förstår att det blev för mycket med såpass dåligt med sömn . jag är ju likadan, världen rasar samman om jag sover dåligt. men det var väl skönt att ni kunde ha hemmadagar då!! 
    suck, du som verkligen behöver fråga ang magproblemen. jag tycker du ska ta dig tid med det ändå, det är ju de som har gjort fel med tiderna och du behöver ju verkligen få råd om det. tycker synd om stackars lilla Arvid som har såna magproblem

tack!! jag blev lite missnöjd med armarna, men det var inte det lättaste. jag är på det stora hela nöjd iaf och glad över att jag sydde klänningen själv .

idag gjorde jag som x-girl och lät Noah vara hemma. jag sov ytligt hela natten och det kändes typ inte som att jag fick nån vettig sömn o ungarna vaknade 5.30 båda två o då var jag helt skakig av ångest. tittade ut på vädret o det bara yrde snö så då bestämde jag mig för att ha hemma Noah. och det har varit lättare att handskas med Linn då oxå som kan leka med brorsan..hon vill öva sig på att gå hela tiden så nu måste vi nog se till att skaffa gåstol!! hon reser sig mot väggarna, men då blir hon så irriterad på att hon blir fast där o inte kommer någonstans .

• lunaria

pilea: men typiskt det där med blocketannonsen, jag tycker de har blivit jättedåliga!! sist ång när vi satte ut annons så strulade det bara hela tiden för oss också!!

madde: men stackars liten!! det verkar som att han har varit väldigt mycket sjuk nu, och synd om er allihopa för det är kämpigt med sjuka barn som blir gnälligt o inte sover bra . krya på till sjuklingarna!!

ja jag sydde dopklänningen själv så det är kul att höra att du tyckte den blev fin . beställde tyget från tyskland så det gick inte på mer än kanske 200kr i materialkostnad att göra den. kunde ha lånat klänning från kyrkan, men så visade grannen bild på alla sina barnbarn i just den klänningen och då vart jag inte så sugen på att låna den. ville ha en annorlunda .

puh jag är ta mig tusan helt slut i ryggen nu . Linn ska traska hela tiden så jag hoppas att någon kanske skänker lite pengar i doppresent för då blir det att direkt investera i en gå-stol eller sån där sele man kan ha på de o träna med . trodde hon skulle bli nöjd bara hon lärde sig krypa (och det har hon börjat göra i väldans fart nu), men nää, min skrutta har större ambitioner än så . hon är inte nöjd för fem öre, men jag funderar om det kan vara tänder på G också...

• lunaria

herregud vad ni hunnit skriva här då .

x-girl: tycker synd om dig, feberfrossa som är så jobbigt . bra att Arvid ökar i vikt ordentligt trots sina magproblem, det måste ju ändå vara skönt att veta .
    haha, ja ungefär som Noah var när han var bebis, han visade inga tendenser till att vilja röra sig framåt, men Linn är ju totalt motsatsen och är ständigt på G. idag hittade hon bokhyllan *stön*.

pilea: ja hemmakär har jag också blivit, har nog inte varit på öppna förskolan på typ en månad!! men det är inte lockande att gå ut i sån't här väder tycker jag. trist bara att du inte fick träffat hon från fl idag. skönt att du kunde skjuta upp det här med babyrytmiken till våren, de är ju inne i en sån här ålder då de blir väldigt blyga så det är ju inte kul att gå till saker med ett barn som bara blir gnälligt då.
    ja tänk om man kunde skryta med att ha skottat åtminstone
    ang vatten så dricker Linn i pipmugg. eller dricker o dricker, hon dricker nån klunk o resten åker ut ur munnen o ner för hakan . jag tror egentligen de får i sig nog vätska som det är ändå

madde: jag tycker du gör rätt ang välling och gröt, just nu är det viktigt att få i honom det han vill ha. tack, jag har aldrig sytt något plagg i hela mitt liv så för en "nybörjare" blev klänningen nog okej . nä hoppgunga har vi, jag menade en sele som man sätter på babyn: http://www.babyfrog.se/walkingwings-p-219.html

barbamamma: åååh vilka fina julklappar!!! har faktiskt velat ha något sån't till mig själv så din syrra kommer säkert bli glad .
    jo vi har en gåvagn, men hon har ju ingen stabilitet i bena till att gå på det viset som krävs med den vagnen, vi testade det..

idag har vi inhandlat till dopet, känns skönt. fast vi glömde typ köpa en del på listan så vi lär få gå iväg imorgon med . puh jag känner mig lite sliten, men det är fullt ös. ikväll ska vi ställa oss o göra egna chokladpraliner + sätta fram mer julgrejer .

• lunaria

x-girl: hur mår du?? skönt att du fick vara lite ensam iaf och ta det lugnt. jättefina kläder du beställt, tror tröjan blir jättefin på dig .

madde: nä stackare!! hoppas ni får någon bra hjälp på vc och at Julius snart blir frisk!!

barbamamma: du som letar efter stora storlekar på kläder..jag har köpt klänning till mig själv till dopet på bonprix.se och där hade de nog väldigt stora storlekar. bra att du pratade om detta, för jag hade glömt av att tipsa dig..om du inte varit inne där o kollat redan .
    ja jag kanske ska ge Dan en vink
    men usch va trist att allt går sönderRynkar på näsan. det är ju så dyra saker också!!

ja just praliner, ja. dessa gjorde vi igår:
    http://arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15724
    och dessa ska vi försöka hinna göra idag:
    http://www.matklubben.se/matklubben/dan_o_zandra/kokbok/?id=5748842&recipeid=5686

fanns jättemycket sånt här på matklubben, dock så kanske krävs att man blir medlem för att få se hela recepten, men det är min favoritsida

vi ska typ göra lite som afternoon tea, liten variant iaf . Dan har bakat polskt bondbröd, glögglimpa och ostlimpa och så blir det olika pålägg, sen lite citronscones och jag har bakat lite cupcakes, dumlekakor mm och så blir det två tårtor + att vi bakat lite praliner då också.

• lunaria
    Madde01 skrev 2010-11-26 08:36:44 följande:
    usch.. i natt hade Julius 40,3 i feber stackarn.. fått tid till VC 10.30 i allafall, fast dom säger väl det gamla vanliga att det "bara" är en liten förkylning ..
    ett tips är att prova flytande panodil och se om det hjälper bättre än alvedonen. vet att vissa barn svarar bättre på det än alvedonen. jobbigt om de bara säger åt er att åka hem igen. bra att ni iaf fått en tid.
  • lunaria

x-girl: det är ju jättebra att du kan få komma till studenter, de är ju oftast mer ivriga, men jag förstår att det ger dig ångest av att tänka på det. men jag kan ju inte drömma om hur det är att må så dåligt över att gå in på toalett eller hiss!! eller jag vet ju hur man känner, ungefär jag och sjukhus då, men man blir ju mer begränsad av klaustrofobi så jag hoppas du snart blir bra .
    haha så där är det här hemma också, det är lixom konstigt vad våra män blir handlingsförlamade med två barn .

barbamamma: usch, förstår att du är rädd för RS . Linn verkar inte ha lätt för att dra på sig förkylningar som tur är, annars hade jag också börjat oroa mig.
    ja just det ja, vi fick ju också sån't mail precis efter att man letat som en tok efter praliner som vi ville göra .
    men oj då, hoppas verkligen inte min klänning blir något konstigt med för den satt verkligen superbra på mig nu.

madde: skönt att ni fick så bra läkare

ain: grattis till Miriam, va kul att hon tyckte det var så roligt .

ja suck, vi valde nog den sämsta helgen för dopet. Dan's mamma o co sitter fast i kö då det hänt olycka längre fram. de hade nog varit här runt halv 6-tiden om inte olyckan hade hänt, men nu kommer de inatt någon gång!! och barnens extrafarmor ligger sjuk där hemma . känns så där lagom kul. och den första tårtan blev misslyckad. får jag gräva ner mig i ett hål igen va?? . men men, vi har julpyntat och städat idag iaf...

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)