• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Madde: vilken tur att du kan få lite svamp ändå . jo han äter ju dubbelt så mycket som en annan gör.iofs rör han väl sig 10ggr så mycket oxå .

Ain: kom till att tänka på att du får väl säga till om du är i Uppsala nån längre visit någon gång för då kanske vi kan ses??

va kul att du hittade saker på loppis . skulle faktiskt vilja köpa en gåstol till Linn eftersom hon älskar hoppgungan o skulle säkert vilja komma framåt med en gåstol, tror faktiskt hon skulle knna fixa det redan. va kul att Miriam uppskattade den iaf . Noah är helt hopplös, han lägger sig i babysittern eller under babygymmet...
    men gud vilket härligt väder ni verkar haft o att ni kunnat ha benjamin i bara blöja . riktigt avis, här var dte iofs lite sol ute en pyttestund, men det märks verkligen att hösten är här för gott...

tekakorna blev jättegoda iaf . lät Noah leka med en liten degklump o han höll på i köket..jag gick för att sätta mig en pyttestund då jag blivit trött o jag hörde ett annorlunda ljud från köket så jag kollar till honom o då har han plockat fram sockerströaren och strör socker i bunken o på hela bänken och håller på med en sked o grejer . vi dammsugade köket senast imorse, men det syntes inte efter denna dag .

• lunaria
    Ain: ja men självklart kan jag ta mig in till Uppsala, skulle ju va jätteroligt att ses . när i oktober åker du??

så roligt att benjamin tycker det är kul med att ta sig framåt o vill vara med. då är han precis lika lång som Linn nu då fast han väger lite mer .

så roligt att du ska iväg till ikea, visst blir det mycket kortare dit nu va??

barbamamma: så söt Agathon är och självklart ska du skryta, han är ju jätteduktig . skönt att det börjar rätta sig till med hans nacke, kommer nog bli bra nu!!
    ja så där om maten håller Noah på, att inte maten i kylen blir dålig så mycket som han är o rotar där inne!! och han är tokig i knäckebröd (är väl iofs bra det), men ett litet paket knäckebröd går åt på två dagar .
    va roligt med zumban

vampyria: *vink vink*. nä du, städningen får du sköta själv, har själv jättestökigt efter helgen .

Pilea: så roligt att kalaset blev lyckat . haha, då har jag 5 år kvar innan jag blir tant . och vilken chock att din pappa kom dit, måste ha varit jobbit o konstigt för er båda eftersom ni inte träffats under så lång tid??

nej usch o fyy, säg inte att ni oxå ska bli förkylda . det mesta av min förkyning är borta, jag mår nästan ok och Noah blev bra han med, bara Linn som är förkyld nu..var konstig förkylning, jobbig o intensiv, men kort..

ååh fick du en hel kasse kantareller, måste vara världens bästa haha svampexpert vet jag inte, brukar bara plocka o rensa, sen får Dan fixa med det i maten . nä han brukar förvälla i stekpannan eftersom den inte lämpar sig att torka och sen brukar han frysa in i påsar. stod bra beskrivet här: http://www.kokaihop.se/recept/hur-man-foervaeller-kantareller

idag fick jag tygproverna från tyskland. ska sy en egen dopklänning o fangoria (hon är sy-expert) ska skicka mönster så ska jag sen beställa lite tyger .
  • lunaria

Pilea: usch, det låter ju som att det kommer att bryta ut då iaf...
    haha, Noah blir också purken om man kommer med vagn o han inte får åka . *latmaskar*

skrev lite fel förut..skulle stå att kantareller är nog den bästa present man kan få . då har du lite att förvälla idag då .

Madde: glömde kommentera ang Noah. ja det är något enklare i vardagen när de kan hjälpa till o vara med lixom o greja.. jag längtar faktiskt tills Linn bara börjar krypa o röra sig framåt, då blir det också väldigt mycket mer lättare. det längtar nog min kropp till också, har fortfarande foglossningssmärta och det är inte så kul att bära omkring på skruttan .

barbamamma: gött att du fick sålt lite på tradera .
    förstår att det är skönt om ni kunde få slippa besöken på barnhab!!

detta tyg tänkte jag ha som grundtyg för den största delen av klänningen:
    http://www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/Satin-tyger/Polyestersatin-Uni/Polyestersatin-1.htm?shop=fabfab_se&SessionId=&a=article&ProdNr=01%5F5514%5F01&t=778&c=1748&p=1748

denna tänkte jag använda typ som överdelen av klänningen ovanför bysten eller vad man säger:
    http://www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/Satin-tyger/Satintyger-med-tryckmotiv/Satin-Florence-3.htm?shop=fabfab_se&SessionId=&a=article&ProdNr=05%5F114336%5F5003&t=778&c=41033&p=41033

och detta organzatyg tänkte jag ha till armarna (det var finare IRL än på bild):
    http://www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/Organza/Oevriga-Organzatyger/Glamour-Organza-1.htm?shop=fabfab_se&SessionId=&a=article&ProdNr=01%5F7362%5F01&t=778&c=1846&p=1846

eventuellt att det blir för många tygsorter, men jag beställer detta så får man se . är något sugen på att köpa annat tyg också o sy en klänning som Linn kan ha efter dopet..fast jag har aldrig sytt några kläder mer än ett par byxor så dopklänningen kanske blir ett projekt som är stort nog

• lunaria

barbamamma: det är vl typiskt att det försvinner bara för det!! men så konstigt det vart för din del med blödningar o mens, jobbigt!!

synd att det var fullt på zumbapasset . får väl hoppas många uteblir då!!

Pilea: vilken tur att hon inte åker vagn längre iaf, vi lyckas inte få Noah att vilja gå mycket själv fastän man då vet att han har energi så det räcker för det . bra att det går att få med Alve imorgon så han kan få komma till dagis o ha det kul han med .

Madde: usch, storhandling som är så jobbigt!! ska iväg när bb kommer om en vecka, längtar inte efter det!!

imorgon ska jag iväg till auroramottagningen.kanske får lite svar vad som blev fel under min förlossning...men usch jag känner redan ångesten komma . o Dan kan ju inte följa med för skruttan är så förkyld o behöver vara hemma stackarn! hoppas det kommer gå bra ändå..ångrar mig lite nu på kvällen att jag inte lät det vara, men det är lite sent att tänka på nu

• lunaria

Madde: skönt att det gick bra med handlingen. Linn ska alltid komma upp o titta o det kan bli lite bökigt ibland . det där med glasögon kan faktiskt vara lite speciellt, fast nu har jag själv glasögon så jag tror inte Linn kommer vara så himla rädd för människor med det.
    så kul att han jagade petflaskan, lät roligt

jag försöker bära på magen mer eller mindre..för det blir mer naturligt att bära på en höft, men då får jag ännu mer problem med fogarna...

jo min förlossning blev inte riktigt som jag tänkt mig. fick gå till auroramottagninen under min graviditet för att jag har sån sjukhusfobi och svårt med läkare o sån't. ganska många misstag gjordes under min första fl så att det slutade i snitt i onödan o personalen betedde sig vidrigt på BB. så därför gick jag till aurorabm för att det skulle bli den bästa fl jag kunde få och för att personalen skulle veta att jag är rädd o orolig för att ingen ska finnas där för mig..tyvärr blev mina farhågor sanna trots en sån utförlig förlossningsplan. förlossningen gick så fort och jag fick aldrig någon riktig paus mellan värkarna. lustgasen tog inte för jag smärtan var hög hela tiden så jag visste aldrig när en värk stoppade eller startade. av ren panik så höll jag gasgrejen mot ansiktet hela tiden vilket gjorde att jag blev illamående o väck, men smärtan försvann inte det minsta..sen var det då personalen, 3 pers stod med ryggarna emot mig hela förlossningen, de stod vid en arbetsbänk o donade med annat verkade det som...jag fick ingen annan smärtlindring trots att jag skrek rakt ut att jag behövde det. allt var som en lång värk o ingen fanns där att stötta mig mer än Dan..sen fick jag föda i gynställning fastän det stod uttryckligen i fl-planen att jag absolut inte fixade den ställningen pga mina bäckenbesvär. sköterskan tryckte ner mitt bäcken så hårt att det knakade o jag kände smärtan då trots att jag hade så hemska värkar...det värsta var att jag bara hann vara inne på fl i 2,5 timme o då blir man ledsen o besviken över att ingen kunde varit där för en, kunde peppa en o säga nå't uppmuntrande ord. hade lixom behövt lite peppning för jag kände mig ensam...

Ain: hihi då hade jag aldrig fått föda Linn, hon var mao en bjässe . här går man oftast bara igenom den med sin vanliga bm, men eftersom det blev så här fel så blev det lite extra...jag tycker man borde gått igenom den med bm från fl, men det görs det ju inte...

det är bara att säga till så får vi se till att ses .

håller tummarna för att du får ett jobb nu då!! låter som att du jämt söker väldigt avancerade jobb .  

vampyria: nä va synd med norrbaggen, men det verkar ju finnas gott om fiskar i vattnet åt dig din snygging .

oj har din dotter redan flyttat hemifrån . hjälp, kommer till att gråta den dagen någon av ungarna säger de orden, haha.

ja min förlossning blev kort, men usch så jobbig!! har sjukhusfobi o att få panikångest mitt i värkarbetet var inte så kul..jäkla personal som inte brydde sig ett skvatt om mig. skulle ha gått på min instinkt o stannat hemma o fött, hade nog blivit bättre det .

Pilea: ååh jisses, va trångt ni har det, hade aldrig klarat av att sova så där, hehe. söt Max är som sitter i bumbon

x-girl: jo det blir nog bra om man pratar igenom saker..

barbamamma: så skönt att det löste sig med utbildningen både för dig o maken, helt fantastiskt bra ju . hoppas han har det kul idag!!
    oj oj inte så kul att busungen låser ut er, men tur att han kan låsa upp igen

ja usch nu är mötet äntligen över, sitter o är bara lite darrig pga ångesten o känner mig lite ledsen..bm jag hade under förlossningen har sagt upp sig..var kanske inte rätt yrke då för henne, men vilken otur för en annan som haft två bm som varit så kassa så de slutat som bm, tur iofs för någon annan som sluppit dem...vi pratade igenom det hela och litet till, har lixom själv känt att jag bara velat förtränga allt jobbigt som varit de senaste månaderna, men sån't kommer ikapp en förr eller senare..men det blir nog lättare att gå vidare nu när man gått igenom alltihopa. dock kom mycket annat elände upp, tänk om man bara kunde ta o rensa ur o kasta vissa minnen, DÅ hade allt varit enklare .

• lunaria

madde: ja det känns ju som bra val att hon sa upp sig då hon uppenbarligen inte passade i det yrket. står man som bm och säger att det inte finns någon smärtlindring att få när det faktiskt finns det o inte bryr sig om att ta hand om patienten då har man inte lärt sig ngt, men samtidigt var hon ung så jag hoppas inte det var mitt fel att hon sa upp sig . detta har jag tänkt på hela eftermiddagen nu..jag ville som du säger bara ha en enkel förlossning, ville bara bli sedd helt enkelt, inte gnorerad..

barbamamma: nä men tänk inte så, ni förtjänar verkligen lycka o medgång nu så jag hoppas det varar länge o att det blir lte mer positivt som kommer!! blir tufft med studierna, men du kommer fixa det

haha, va rolig Abbe är . Noah sjunger också väldigt mycket innan han somnar, fast inget jag känner igen, hehe. men stackars ungar, ska de bli sjuka allihopa nu . krya på de!!

nä jag ska inte tillbaks till henne. förstår ju varför, de har fullbokat med såna som går gravida. sen hade det iofs varit jobbigt att ta sig till Uppsala varje gång...hon frågade om jag inte skulle försöka ta mig till kurator, men jag orkar inte..vet inte hur jag känner mig, det känns som att det blev lite mycket på något vis, är jätteledsen o förvirrad..hoppas det kommer kännas bättre imorgon...

fick faktiskt sålt min brudklänning idag . vi lade ut den på annons igen, har haft problem med att få sålt den konstigt nog, men nu så!! hoppas kanske lite pengar kan komma in innan helgen, hade varit nice

• lunaria

madde: va kul att ni fick med det på film, tycker aldrig man har kameran framme vid rätt tillfälle .
    jo det finns ju annan smärtlindring att få när det är såpass nära, finns ju ex den som gör samma sak som Edan, men som är mer kortvarig som typ 2 timmar, men den hade ju räckt för mig..fast det vrsta var nog att ingen fanns där o pratade med mig..

barbamamma:inte konstigt att det blir energikrävande när allt bara går åt fel håll hela tiden!! förstår verkligen att det kommer bli tufft under höstlovet, men kanske att du kan fixa det o plugga på kvällarna?? vet ju själv hur tungt det var när man pluggade o hade Noah hemma när han dessutom var som mest aktiv. o då vill jag inte ens tänka mig hur det är för dig med alla ungar hemma!!

nämen herregud, jag skrattar så jag håller på o dör åt Abbe .

jo kanske jag skulle behöva gå till kurator, men det tar emot på alla sätt o vis..jag vill skaffa livförsäkring framöver, men det ska ha gått 5 år då man haft kontakt med psykvården/kurator innan man får ta det o det känns sunkigt! jag vet inte vad jag ska göra, allt startade med struman så har jag tur så kanske allt blir bättre sen. idag är ingen bra dag att tänka efter..får smälta allt först o fundera sen.

x-girl: skönt att du förstår vad jag menar o känner, när man inte är på topp orkar man inte riktigt ta tag i allt..o precis som du säger så blir det verkligen psykiskt påfrestande att bara gå till en ny som man inte vet är bra osv..och det är för mycket annat som tar tid o energi ifrån en..
    Linn är likadan som Arvid då, hon sover knappt på dagarna o ska somna tidigt. igår somnade hon vid 18-tiden, men det gick inte att hålla henne vaken längre..därför vaknade hon kl 3 o sen skulle hon upp 5.40 idag då!!  skönt att han sov så bra inatt

ja svårt det där med preventivmedel, men det sägs ju att kopparspiral är det bästa om man inte vill ha hormoner och det låter ju skumt att hon inte ens ville diskutera det med dig . jag tycker du ska stå på dig om det verkligen är det du vill ha. jag skulle iaf ha valt kopparspiral om jag hade behövt ta det...

behöver få lite råd..Linn har varit så himla hård i magen de senaste dagarna . vi provade ju med gröt häromdagen, men det var inga mängder hon fick i sig, sen har vi ju gjort ersättning som vanligt så jag förstår ingenting!! hon är typ grinig hela tiden pga detta, hon har väl magknip stackaren!! vad ska man göra?? Noah var gasig ibland, men sällan hård i magen på det här viset..

• lunaria

barbamamma: ja det är helt sjukt att man inte får någon livförsäkring pga detta, men reglerna är såna..antagligen för att de tror att alla som går hos kurator tänker ta livet av sig eller nå't, mer risk att dö då kanske . nä men jag läste om att det var en som var med om en jobbig sak o gick till kurator i förebyggande syfte så inget skulle komma upp efteråt o detta enda besök gjorde ju att han inte kunde ta en livförsäkring tyvärr. o han hade ju aldrig varit deprimerad i hela sitt liv!!

men oj, att han bajsade ner sig så mycket!! Linn vaknar ju alltid om hon bajsar..tack för tipsen mot trög mage . katrinplommonspuré har vi hemma o likaså olja, blir att testa när skruttan vaknar. hon har varit ovanligt trött nu, undrar om det kan ha nå't med magproblemen att göra .

Pilea tack, du kanske kan bli psykolog, haha "skriva på papper o elda upp", då tror jag faktiskt Dan skulle börja undra . nä men det som bm kom på igår att jag nog har svårt att sätta ord på känslor eftersom jag aldrig fick känna något när jag var liten..och mitt sätt att hantera det hela är att skuldbelägga mig själv för världens alla orättvisor för att den känslan är bekant..så hon gav mig tips att åtminstone skriva upp känslor på ett papper så jag lär mig vad det innebär..fantastiskt att man är så dålig på det fortfarande vid 25 års ålder . jag satt idag o gjorde det, och det känns lite bättre. fast en del känslor är så förvirrande o jag har typ inga ord för dessa så då vet jag inte hur jag ska göraObestämd

nä nu ska jag inte prata om allt tråkigt, ska sätta mig o skala lite äpplen. har tänkt att göra lite äppelmos .

• lunaria

Pilea: skönt att det gått bra på dagis för Alve . ja men det brukar väl va typiskt att baraför att man berättar att ens barn gör si eller så, så gör de motsatsen bara för det .
    vad bra att ni skänker grejer till Polen .

barbamamma: oj kan tänka mig att det blir struligt med 4st bilbarnstolar .

jo du har ju skrivit att han varit trött så därför funderade jag idag då Linn vart så trött . vi har ju bara provat med gröt och potatis som smakisar innan och inget av det har ju varit någon höjdare, men jisses vad hon tyckte katrinplommonpurén vad god . och här ikväll lade hon av världens lass!! hon har allmänt varit mer nöjd sen hon fick purén så den hjälpte väl till med allt i magen .

• lunaria

madde: men oj, hade du en riktig läkare vid fl?? va synd att du inte fick samma som du hoppats på!!
    va kul att din mamma kom på besök .

barbamamma: men usch vilken natt, förstår att du måste vara supertrött!! va konstigt att han inte äter så mycket, han är inte sjuk?? hualigen, hoppas du får sova nå't under dagen!!

jag kan tänka mig att det är jättejobbigt med sonen, slitsamt att han behöver dosändring. är det problem att få tag i läkare som skriver ut mer till honom??

Linn vaknade 21.30 o ville äta, sen kl.3 och sen vaknade hon kl 6.45 o det kändes som värsta sovmorgonen när hon strulat så de senaste dagarna . sen myste vi lite i sängen o hon krälade runt o vände sig från rygg till mage o skulle stöka runt. men hon tar sig ju faktiskt någonstans, sen om det är dit hon vill är väl annan fråga . men jag tror hon är lite sliten efter sina magproblem så hon somnade nu igen!! hon är ju fortfarande lite förkyld så det är väl bra om hon vilar sig en del. o jag skulle nog inte ropat hej för tidigt om min förkylning. har haft ont i huvudet sen förkylningen försvann, men nu rinner näsan o då försvinner värsta delen av huvudvärken. suck!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)