• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

glittrax: tack . förstår att ni byter läkare, är ju skitdåligt att hon inte sköter sitt jobb . har tyvärr dykt på fler dåliga läkare än bra..hoppas det löser sig med intyget!! jag tänkte faktiskt på förvärkar, jag fick som såna och typ ilningar som gick så där som du beskriver det. men om du är orolig så ta o ring din bm!!
    jodå du får gärna låna henne till att riva ut garderoben, vill lova att det tar max 2 minuter för henne att riva ut kläder ur en garderob .

madde: härligt med kalas o att han fick så mycket kläder . ja precis och jag säger som vanligt att jag har 3 barn istället för 2 att plocka undan efter, Dan är nog värst av dom alla!!

ain: tror huset kommer till att bli jättefint, så stort . jag såg bilderna, så stor Miriam ser ut till att vara o jag tycker Benjamin är väldigt lik henne . kan man komma på besök sen då när ni fixat hus??

x-girl: grattis till lånet, låter ju underbart . härligt att ni kan börja köpa på en gång!! ja du, jag känner mig just nu som en levande diskmaskin så en sån vore verkligen tidssparande. att din kbt-terapeut såg att du var ledsen betyder bara att hon är riktigt bra, tror du nämligen är en sån som kanske håller allt inom dig?? du är värd att ha henne som stöd, så härligt . ja du, jag tror den där människan var puckad..

barbamamma: haha, ja man känner sig lite elak som säger så, men det är ju mestadels sant, om hon ser att någon har kvar på tallriken så vill hon ju oftast ha bara för att . lät förresten gott med brunpotatis, berättade till Dan så det blir nog att testa framöver . fy för magsjuka, men usch, stackars flicka som fått sån elakartad canceer som spridit sig

Noah är söt för han säger alltid att han vill sova prick kl 18. jag har ta mig tusan suttit o gråtit sen ungarna gick o lade sig. en vän ringde som tur var o pratade lite. sen vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, men Gävles Högskola har lagt ner alla sina lärarutbildningar. så det var därför denna kurs jag skulle gått nu i vår skulle försvinna, vilken jäkla bra info . Dan har iaf fattat att jag mått riktigt dåligt här idag o han har kramat mig, fått mig till att kämpa när jag fått panikångestattacker o liknande o så överraskade han mig med ugnsstekt banan med mjölkchoklad o sen glass. älskar honom så mycket, tänk om bara livet vore liiiite enklare. nu säger han åt mig att jag måste sova o han har nog rätt, känner mig som en urvriden skurtrasa..

• lunaria

Ain: det är väl så att de avslutade lärarutbildningen och låter de som redan påbörjat lärarutbildningen att få gå färdigt den, för jag ser ju att alla mina kursare på fejjan fortfarande går kvar. det har ju varit på tal ganska länge att Gävle skulle få stänga igen lärarutbildningen då utbildningen var så dålig, och det kan jag förstå för den kändes väldigt rörig, speciellt för oss distansstudenter. jag får väl sätta mig här någon dag o ringa till högskolan om det finns någon som helst chans att hoppa in på något vis ändå fastän jag egentligen inte kan söka något..o så får jag ringa till Uppsala, men då blir det inte distansstudier som jag egentligen tycker är ett smidigt sätt att studera på. tycker om att kunna lägga upp mina egna studier rätt så mycket o göra tentor i pyjamasbyxor om det är så .

glömde svara igår att ja det känns ganska befriande att veta att vi inte själva skapat Noah's språkproblem. det värsta är att nog förskolelärarna som klandrade oss inte hjälpte Noah så värst mycket o på sitt sät nog skapade problem. men syskonen är ju olika på det mesta så det förvånar mig inte om Linn blir en liten pratkvart.

nya tag idag då . har iaf sovit tack vare nya insomningstabletterjag fick utskrivet igår. får väl försöka tänka att jag kanske någon gång i framiden kanske blir normal igen. eller jag vet inte, livet känns allmänt hopplöst. det blir väl bara att ta en dag i taget igen..

• lunaria

x-girl: va skönt att din bror går pappaledig o att ni kommer ut lite . jo det är ju riktigt bra om hon ser ändå hur du mår, det är ju lite av deras jobb så det låter kanon. men så där kan jag också känna, speciellt nu med tanke på katastrofen i Japan att man känner sig så gnällig o ens problem är ju en droppe i havet jämfört med andras situation .. men jag tror man ska tillåta sig jälv att få må dåligt, att tillåta sig känna det man verkligen känner, annars tror jag det kan bli ännu värre. kloka ord från mig, tänk om jag kunde följa det själv . kram iaf!!

haha, ja jag frågar ofta Noah om han inte vill stanna uppe en liiiten stund till, men nää när han har bestämt sig för att sova så vill han gå o borsta tänderna, byta blöja och gå o lägga sig o mysa med sin råtta. oftast har han en diskussion med sin mjukisråtta innan han somnar, eller så säger han puss o kraaam till den eller sjunger så han har en mysstund för sig själv i mörkret där hur kul nu det kan vara .

barbamamma: haha, vilken cirkus med ungarna idag då . Noah är likadan, han ska bara åka vagnen o börjar pipa om han får gå en meter utomhus, fast ofta när vi kommer upp i lägenheten tjatar han ändå om att gå ut...inte lätt med ungarna
    härligt att du köpt lite från Lindex .

nyss ringde iaf kuratorn till mig o bokade en tid till nästa tisdag kl 14!! tydligen var det inte ens en psykolog jag träffade igår utan en vanlig läkare . hur kan ens en vanlig läkare bedöma mitt psyke o mående undrar jag!! fy fan, men jag hoppas att kuratorn är bra annars kommer inte jag leva speciellt länge . du har rätt barbamamma, mår nästan lika dåligt som sist, blev ett för jobbigt möte igår helt enkelt. jag har ju växt upp med massa skit och folk som hela tiden tyckt jag varit stark och att om jag är deppig så är det bara ren inbillning. nu försöker jag ju känna efter och försöka känna igen känslorna innan det är för sent o jag brakar ihop totalt, men då är det lagom jobbigt när någon annan o då läkare säger att ens problem är mindre än vad de ärGråter.

• lunaria

barbamamma: ja på sätt o vis känner jag mig lättad, men min största fasa är att kuratorn kommer tycka att mina problem är mer för en psykolog, då får jag ju vänta ytterligare minst 3 månader för en tid .

ja jag har tappat livsgnistan och det var nog det som kändes mest deppigt igår för jag höll inte inne allt utan berättade verkligen hur mycket ångest o vilka tankar jag hade o ändå så fick jag inte mer gehör än så..det är det som är så jobbigt, det känns kanske knäppt, men jag går med en god fé på ena axeln som säger att jag ska visa fullt ut vad jag känner och på den andra axeln sitter en ond fé som säger att jag ska låta bli för jag blir bara sårad. igår hade jag nog mått bäst av att låtsas vara stark, men jag var för ledsen o orkade inte det.  

x-girl: skit i svärmor, lättare sagt än gjort . ååh fyy jobbigt att Selma gjorde så där med Arvid .
    duktig pojke som tar sig framåt .

ja jag skulle verkligen behöva hjälp med min sociala fobi och det sa jag igår, men då sa läkarn att det är faktiskt bra att jag går på antidepressiva som heter fluexotin för det hjälper också mot social fobi. fan känns som världens bekymmer kan lösas med ett piller enligt läkare . jag har haft social fobi så länge jag kan minnas och jag blir verkligen hämmad av det så jag skulle vilja hitta lösningar för att kunna leva med det. men då är det ju precis som du säger en kbt-terapeut lösningen. men jag tvivlar att jag får sån hjälp, verkar tydligen inte vara värd o få den hjälp jag behöver. jobbigt att du fick ångest efter öppna förskolan, men hoppas du törs gå dit igen. lunch för 30kr lät ju billigt

har däckat här under dagen två gånger, fick så mycket ångest så jag trodde jag skulle spy . fick ta ångestdämpande o hela skiten, tänk jag drömmer om en helt ångestfri o bekymmerslös dag, tänk vad skönt det hade varit. men jag har väl knappt under hela mitt liv upplevt det så det kanske hade känts konstigt det med . Linn är iaf jättemammig och ropar mamma om man går för långt ifrån henne, Dan tycker hon låter som en papegoja som hakat upp sig .

• lunaria

glömde ju skriva förut barbamamma, att det låter superskönt att Agathon äntligen sover bra

• lunaria

suck, jag skrev så mycket o tänkte jag skulle spara,men kontakten till tangentbordet glappade så mitt ctrl funkade inte o allt försvann istället för kopierades. nytt försök då .

barbamamma: säger grattis här med . skulle ni fira till helgen också, eller blir det bara fin middag idag??

x-girl: oj vilken bjässe Arvid är . och duktig han blivit på att krypa . skönt att höra ang saltet, Dan saltar inte längre i maten utan vi saltar efteråt, men det finns ju så mycket som innehåller salt så som korv, fiskbullar, köttbullar mm och Linn har blivit fullkomligt hysterisk om hon ser att vi äter mat som inte hon får smaka. ungen äter allt bortsett från ostkex som vi köpte på Lidl,när vi frågade om hon ville ha mer så skakade hon kraftigt på huvudet o sa ett bestämt nej . men suck, inte ens brieost som jag fått vara rätt ensam om att få njuta ifred får jag behålla själv längre .

ja jag tyckte det var helt sjukt att hon sa att min sociala fobi skulle bli bra mha mediciner. hmm.

ang att slå klossar ihop så ville ju först inte Linn göra det heller på bvc även om hon slår massor av saker mot varandra hela tiden, hela vardagsrummet är full av hack pga det!! tycker de där testen är så löjliga .  

CA: tack!! oj vet inte om jag kommenterade det där om er sömn, men skönt att det iaf blivit bättre o Leo sover bättre igen.men jobbigt med Elias att han trotsar o kissar med vilje. jag är lite orolig över Noah om han kommer fixa det,men vi har sagt att vi väntar tills sommaren med att potträna o på den nya förskolan har de toaletter som är så små o anpassade till barn, även tvättställ så det kommer kanske gå lättare med hjälp därifrån. wow vilka stora fötter Elias har, Noah har st 24-25 på sina skor!!

Ain: du får skicka hit Lena, va skönt med sovmorgon . förstår att det var skönt!! Noah o Linn är likadana, Linn har så stora fötter o har säkert st 19-20 o Noah hade st 21 när han var 2 år ju..

herregud vilken dag. jag gick till öppna förskolan med Linn idag. var så skönt för jag började prata med en mamma som kom in ganska snabbt på att hon varit utbränd så då blev det natuligt att prata med henne o berätta om min situation. det var skönt att bara träffa någon som varit i precis samma situation o slippa känna sig ensam så där. Linn hade det också kul för det var inte babycafé så det var några grabbar som typ är 6 månader äldre än Linn och hon lekte på med dem o kröp ivägmed dem o glömde av mig .

Dan gick med Noah till barnpsykologen, tänkte att det är kanske lättare för Noah att öppna upp sig då han är så mammig. men nää han tog ingen ögonkontakt med henne o vägrade göra nå't alls. nu vet vi ju mycket väl att han kan alla kroppsdelar, men när hon frågade om han kunde peka på bilden med fot på så pekade han på alla andra bilder. så han har fortfarande drag av autism enligt henne, men hon skulle prata med specialpedagogen så ska vi ha möte på torsdag igen. ev att han blir inskriven på barnhabiliteringen för att han ska få professionell hjälp om det behövs. vet inte vad jag ska säga, jag känner mig inte så värst orolig för Noah alls för hans tal håller verkligen på att släppa o han är så intresserad av allt som händer så o de på förskolan ärr så förvånade över att han är så duktig med tank på de problem som beskrivits innan..

jag mår väl inte så bra idag heller, fick ta mig ett snack med Dan för mycket har blivit för tungt här hemma. är rätt så trött för han har ju faktiskt tagit på sig mer o sagt att han ska fixa saker så det har blivit ännu mer att jag släppt ifrån mig saker, men som ändå inte blir gjorda i slutändan. sa till honom att det funkar inte att han ljuger både för mig o sig själv genom att säga att han ska fixa saker han inte klarar av. vet ju att han gärna vill ta över saker för att jag ska slippa det, men det har nästan blivit mer stressigt för min del de senaste månaderna när jag ser att han låser sig mer o får mindre gjort än innan för att det blir fr mycket saker han tar på sig. det blir strssigt förr mig att aldrig få veta när eller om saker verkligen ska bli gjorda. o det förstod han. men idag spydde jag upp hela lunchen pga ångesten så det är lite tungt...få ta ett litet steg i taget, tack för att ni stöttar migHjärta. vill inte hålla på o skriva för mycket om mitt mående, vill inte få er att må dåligt oxå liksom .

det verkar dock lösa sig med studier, jag har hittat ett lärarprogram i Falun som jag vill läsa. det blir på distans så jag pustar ut!! är inte samma inriktning som jag hade innan utan det är allmän linje för åk 4-6 med inriktning bild,men jag har ju läst konst innan så det känns rätt så naturligt ändå att välja det som förstahandsval .

• lunaria

glittrax: men oj vad Nova var sjuk då!! men så var det med Noah ofta speciellt när han var mindre, det var därför han kunde se så frisk ut när man skickade iväg honom på dagis,men så ringde dem. men barn fixar ju feber mycket bättre än vuxna

här på förskolan har de en toalett och handfat som är i barnstorlek, såg jättegulligt ut, men jättebra tycker jag
    jo han är ju ändå den samma, men jag skulle nog känna ig mer skyldig om han har autism..

ain: jo du har rätt, jag känner att det är extremt svårt nu, alla säger till att jag får berätta hur jag mår..men efteråt sitter jag ändå med världens kval, vill inte få andra att må dåligt. fast ni mår ju hyffsat okej i denna tråd så ni kanske inte tar illa vid er. men det är min dumma hjärna, det är bara lite för mycket just nu. är ju uppväxt att man berättar inte för andra om sina problem eller sin hälsa för man ska inte "tynga" andra med såna problem. så sa iaf min pappa mer än ofta så det är det jag har i bakhuvudet fortfarande. känns som att man är till belastning för andra så minsta lilla telefonsamtal eller besök skapar problem. till o med på öppna förskolan fick jag för mig att om det kommer många mammor så kanske de tycker att jag och Linn är i vägen. knäpp hjärna jag har just nu .

CA: va skönt att ni fått barnvakt, hoppas ni får en mysig dag . jo jag kan också känna att såna där tester blir så missvisande, men jag tror största problemet ligger i själva barnpsykologen tyvärr...hon gör inte saker till en lek utan försöker bara rätt upp och ner ge order till Noah vad han ska göra o sån't biter han aldrig på för då är det precis som att han märker att hon vill att han ska göra saker för hennes skull o inte för sin egen skull. så där är han hemma också, om man verkligen skulle be honom om att städa så skulle han antagligen inte göra det. på det viset är han väldigt lik Dan .

x-girl: skönt att du fått insikt i det här med sömnen, bra att du ser till o lägga dig i tid . men usch, hoppas Arvid snart kommer sova bättre, lät ju inte alls skönt att han vaknar så tidigt!!
    jo jag hoppas ju iaf på att träffa denna mamman igen. hon peppade mig också, tänk va otroligt vilken tur man kan ha att stöta på såna människor ibland..
    oj vet inte riktigt hur långt det är till Falun. det är 2-3 träffar/termin och 2-3 dagar/gång, ev mer någon enstaka termin. så det känns skönt. det tar dock 2,5-3 timmar att åka med tåg dit så eventuellt att jag får fixa övernattning om det blir för långa skoldagar under träffarna, men det löser sig nog. till o med Dan är med på det hela o det var han som sa att jag kanske kunde övernatta där, känns bra för då är han inställd på det hela .

tack för att ni finns!!

vet inte om jag ska skratta eller gråta. har ju ställt in 4 möten i rad med nätverkshuset för att vi varit så sjuka o idag skulle vi haft möte och då är ju självklart min kontaktperson som är sjuk . hoppas att vi är friska nästa vecka för jag måste verkligen ha ett möte med henne. barnpsykologen skulle trycka på om dagisplats till Linn nu i vår, men det skulle vara bra om de från nätverkshuset oxå hjälper till så kanske man ändå kan få på samma förskola som Noah redan från början..egentligen borde det gå med tanke på våra problem och med tanke på att Linn skulle vara superenkel att skola in.

• lunaria

x-girl: glömde nog skriva, men vet du Arvid är så himla lik en på öppna förskolan som är ungefär likadan o tar sig fram på samma sätt. fast det går lite fortare för den grabben, han har övat ett tag . men det ser så gulligt ut när de kryper så där .

CA: den här barnpsykologen har aldrig lekt med Noah utan bara begärt att han ska göra precis som hon säger. varken jag, Dan eller andra är så himla förtjust i henne. bara en enkel sak som att hon sa från början att hon skulle hålla sig uppdaterad om läget från specialpedagogen o logopeden för att vi skulle slippa ringa runt, men sist gång frågade hon ju iaf om vi hade haft möte med specialpedagogen??!! men nu ska iaf specialpedagogen ringa tillbaks, jag vill få reda på om nå't är fel iaf.

glittrax: men gumman, jag tycker verkligen inte du bör bekymra dig om GBS, jag hade ju det precis hela graviditeten igenom, hade ju aldrig några bra värden där o fick inte alltid pc-kur heller o Linn är frisk ändå. men det kan ju mycket vä förklara varför du varit så trött också!! förstår att du oroar dig, men släpp det!! jag var mest orolig under förlossningen att jag inte skulle hinna få antibiotikan om jag då inte hunnit till sjukhus, vet inte vad som hänt då ju.

barbamamma: haha, va kul att ni köpt samma sak . lät inte dumt att ni fick lite gott i magen iaf .
    nää vilken otur du har med traderafolk nu då!! ja om det inte står någon avsändare så kan de ju inte skicka tillbaks det någonstans .
    oj va mycket snö ni fått . de sa att det skulle bli snöstorm här, men än så länge så har vi klarat oss

ja jag vet, jag förstår inte hur många snack man ska behöva ta, ärligt talat så ger jag upp snart . jo i tisdags fick jag veta att Dan hade slutat med sin medicin för 2 veckor sen . har inte sagt ett jota om det till mig och han sa typ att han inte kände sig som sig själv när han gick på de, men fan jag blev så besviken över att han ständigt tjatar om smågrejer, men en sån viktig sak som medicineringen har han bara låtit bli att säga. men förhoppningsvis får han snart möte hos läkare igen..

de tester som gjorts på Noah på förskolan av specialpedagog o logoped vet vi ju om att han varit okej på iaf, men hos barnpsykologen ska han bland annat pussla, vilket han var skitduktig på första gången, men ville inte alls igår. sen frågade hon om olika saker han skulle peka på bilder o det ville han inte alls vara med om. idag så pratade Dan med förskolefröknarna för vi vill att specialpedagogen ringer oss o de sa att de tyckte det var väldigt konstigt att barnpsykologen kunde göra en sån bedömning på endast två gånger. o de sa att de kommer att begära att barnpsykologen i såna fall kommer ut till själva förskolan så hon får studera honom i normal miljö. de sa ju också att det är ju inte alls ovanligt att barn väljer att inte visa vad de kan på bvc-kontroller eller liknande, att det är väldigt missvisande. de hade iaf inte märkt nå't särskilt med Noah o blev förvånade över det som barnpsykologen sagt så puh, va skönt det iaf .

• lunaria

haha, det var bra kommentar x-girl om Pilea, man kan ju undra . men vet ju att det hux flux kommer fina renoveringsbilder hehe.

x-girl:det förvånar mig inte alls att du tänker sådär om Andreas, de tankarna har jag ju själv tänkt fler gånger än en eller två . det jobbigaste är att när jag blir dålig så får jag dåligt med tålamod och har inte samma krafter till att pusha på Dan och han blir lite rådlös när han ser att jag inte klarar av att styra upp det. saken är nog den också att jag går med ständig påslagen ångest och han vet inte hur han ska hantera det o vad han kan göra för att hjälpa. att lära en person med ADD hur man gör saker annorlunda tar tid att lära om. det finns ju medicin inom samma grupper som han kan testa, men det är ju frågan om läkarna är med på det. jag förstår dig, hoppas verkligen att han får diaagnosen o att det hjälper!! vet inte om jag sagt det innan, men har han provat omega-3?? det ska tydligen hjälpa en del att få lite mer energi o det har iaf Dan fått..

suck, va jobbigt att Andreas har fixat flera försäkringar, sån't är ju skitdrygt. jag vaknade en natt o kom till o tänka på om Dan verkligen flyttade över vår hemförsäkring till nya lägenheten, tänk om det hade börjat brinna eller liknande, det är ju liksom min största fasa i livet, o då hade vi ju stått där med stora skulder. men fyy, va trist att ni har betalat såpass mycket i extra försäkringar, är ju inget kul att slänga pengarna rätt i sjön så där

barbamamma: nää fy vilken säljare, du får skriva till henne att om man räknar för lite porto så blir det extraavgifter och det kan ju knappast du få stå för då du inte är den som skickade varan!!! annars lämna neg omdöme, skulle inte vilja råka ut för en sån människa

nää han höll tyst om att han slutat med medicin och ville se om han märkte någon skillnad innan han sa något till mig. men jag sa till honom helt ärligt att det känns att han går bakom min rygg med saker o ting och jag som är uppvuxen med alkoholism o liknande mår väldigt dåligt när han håller undan saker för mig. han tror hela tiden att jag kommer till att må dåligt över att han berättar saker för mig, men jag mår faktiskt sämre av att han går runt o döljer saker o låtsas att saker är bättre än vad de är. jag är djupt deprimerad, men har inte blivit blind än vad jag vet om .
    vet ju att du sagt ganska ofta att din man kanske har diagnos, men han vill inte kolla upp det då??

ja varken vi eller förskolelärarna är så förtjust i barnpsykologen, upplevde ganska tidigt att hon tog o letade efter fel på Noah och han tycker då det är skitroligt att visa att han inte kan...

herregud, min lilla skrutta har kommit på att mamma är fruktansvärt kittlig så hon går o kittlar mig hela tiden och säger "killekillekill" o skrattar . försökte få henne att kittla Dan, men det var väl roligare att kittla mig haha.

• lunaria

ser ju att jag glömmer kommentera en del, det finns i huvudet först, men sen kommer inte det jag med i textenSkäms.

x-girl: jag tycker att ljusa skåpsluckor är så fint . om du såg på våra så har vi gröna, är inte såå fina . man vill ju faktiskt ha ett ljust kök, även om jag kan tycka att svarta skåpsluckor är gudomligt snyggt så är det nog inte så kul miitt i vintern..

jo jag fick fullständig panik när jag såg att Gävle tagit bort alla sina lärarutbildningar och jag kände mig så hemma o trygg där på något vis. fast lärarutbildningen, speciellt på distans, var under all kritik så det är ju därför de fått stänga igen dom oxå..men jag har ju läst några kurser så på måndag får jag ringa dalarnas uni och höra om jag kan hoppa in någonstans i programet eller läsa lösa kurser för att få ihop en examen. när jag mår nu som sämst så saknar jag som mest att plugga. tänk att få sitta o göra nå't vettigt lixom..inte för att jag inte gör något vettigt, men att bara vara hemma o deppa känns inte lika meningsfullt.

barbamamma: va kul förresten att Freya har velat sova utan blöja och att det gått bra .

skulle säga ang Noah att specialpedagogen och logopeden har ju iaf gjort en del tester på förskolan och specialpedagogen är rätt ofta på hans avdelning nu för tiden så jag tror de kommer få barnpsykologen på andra tankar..

glömde säga oxå att Linn är på skitdåligt humör, hon vill inte alls sova middag o börjar gallskrika om man går en meter ifrån henne . är det seperationsfas just nu tror ni?? sen äter hon som en häst o samtidigt lär hon sig nya ord hela tiden så det kanske är en utvecklingsfas också...i helgen får vi iaf barnsäkra lite mer, tror snart hon börjar klättra upp på stolarna o då når hon ju lite mer. puh, är alldeles svettig efter en dag med henne just nu, hon kommer ju hela tiden på nya sätt hur hon ska nå o dra ner saker .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)