• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

oj vad ni skriver här idag då .

barbamamma: ååh va kul med en sån löneökning . härligt att ni får in såpass mycket pengar även om de kommer försvinna snabbt igen!!
    ja men då verkar han inte haft hur ont som helst, men ändå, stackars ungar .
    jo det lustiga är att jag tyckte hon var mer stabil just när hon lärt sig ställa sig upp, men nu slänger hon sig hit och dit och verkar så himla orädd. konstigt det känns efter Noah som kunnat heta försiktig i förnamn .

x-girl: nä jag tror inte riktigt han förstått helt att han ska börja på nytt dagis. tror allmänt att allt blivit lite konstigt och annorlunda så jag tror han förstår att vi flyttat iväg och att saker inte kommer bli som de varit innan så jag oroar mig lite inför inskolningen, men får hoppas det går bra. jodå, det kommer en del ur Linn's mun, hon kan säga mamma, pappa, hej och nej. ibland säger man jaaa till henne, då svarar hon neeeej . kul hon är, hihi.
    förstår att ni är less på Arvids förkylning, hoppas den snart ger med sig!!

glittrax: men så jobbigt med all halsfluss, låter ju jättekonstigt att det gått i så många omgångar. vi har ju iofs haft extra nojjiga fröknar så vi har ju inte fått ha Noah på dagis när han gått på pc-kur...
    vår lägenhet är 89,5kvm stor nu . nä Dan ska ta nya sköldkörtelprover snart så får man se om han fortfarande ligger på dåliga värden...

trist att det strulat så med overallen, säljaren verkade inte ha koll alls ju .
    ang namn så tycker jag Wilmer, William och Wilma är fina namn, om vi skulle fått en 3:a så skulle det nog garanterat bli något av det iaf .

Pilea: jo Vilda skulle vara ett passande namn, tycker Linn låter lite mesigt med tanke på vilken tuff brud hon är .

härligt att det kommer gå såpass fort att få klart köket sen .

CA: men nää jag tycker ni borde kontakta hyresgästföreningen som sagt om ni är med i det så har inte hyresvärden rätt till att lägga alla renoveringar på hyran. stackars Elias, men ni har inte testat ringblomssalva?? det har Dan tagit mycket på sina eksem o det är väl det som hjälpt bäst trots att han fått riktigt starka kortisonsalvor utskrivna av läkare.

härligt att du kommer i dina gamla byxor . mina jeans kom jag i jättesnabbt och nu är de typ minst en storlek för stor så jag vill hemskt gärna shoppa lite till mig själv snart .

var inte liiiite ni skrivit här idag . ang förlossningsserier så hade jag på en kanal igår i bakgrunden och plötsligt var en förlossning där och jag vart så oförberedd att när kvinnan började skrika så började jag gråta, den där panikkänslan sitter fortfarande i mig så jag lär väl aldrig kunna se på såna serier . och jag som älskade att titta på sån't innan Noah föddes, så konstigt det kan bli.

tittar lite på skid-vm, medan Noah tittar på Shrek på sin tv och Linn leker i hans rum . vi har röjt som tusan här idag så nu ser iaf köket helt okej ut . det värsta blir väl vardagsrummet, vi har bara hälften så stort förråd i källaren så jag vet inte hur man ska få undan allt än .

• lunaria

CA:nä jag förstår att ni inte vill dra in hyresgästföreningen, men om ni blir kvar ett tag trots allt så är de väldigt bra att ha att göra med . jo ringblomssalva är jättebra för kortisonsalvorna kanske hjälper till viss del, men kortisonet är samtidigt uttorkande så man behöver alltid oavsett ta på en fet salva efteråt...

jag förstår hur du känner dig, det skulle vara som att om jag fått Noah efter Linn så hade det kanske inte slutat i bara två barn . på sätt och vis kan jag känna att Noah var ett så mycket enklare barn att ha att göra med, fast iofs har han altid varit rädd för vatten o kladd och varit svårsövd i vagn, medan det har varit mycket enklare med Linn. fast sen tror jag det här att Linn vägrade sova på rygg skapade mycket av mina sömnproblem, var så orolig för att hon skulle bli drabbad av psd och sen sover hon ju fortfarande inte hela natten medan Noah sov hela natten från han var 1 månad. var så komiskt för våra gamla grannar fick en son och sen en dotter och de sa efter att dottern föddes o var rätt så lik Linn i sättet så var de lite skrämda sen när hon råkade bli gravid igen...fast de fick en son sen så det var lugna puckar . fast däremot kan jag inte säga att vi gjorde så många fel med Noah för han var ett så enkelt barn och inte har man känt sig tryggare denna gång då syskonen är varandras motsatser .

x-girl: förstår att du är rastlös, hoppas ungarna snart är helt friska o krya så ni kan hitta på annat!! jag skriver också mycket mer här inne när jag är är rastlös. vi hade planerat en långpromenad idag, men usch, det var inget vidare väder så efter lunchen blev jag slö o satte mig här då .

sen vi flyttat hit så har jag iaf sovit riktigt riktigt bra . har vaknat runt 6.30 hela veckan o känt mig utvilad då och idag så väntade både jag o Dan på att ungarna skulle vakna . de här hemmadagarna har också fått mig på bättre humör. i onsdags fick jag problem att få i mig mat så nu har jag tagit igen lite sen dess...
    var längesen jag var inne på att skaffa nya glasögon, men nu ska vi bannemig ha råd till det så jag har bokat tid till synundersökning . ska beställa hem lite bågar från favoptic igen o prova.

vad ska ni hitta på till kvällen och i helgen?? det ska vara en stor loppis här, men vi försöker luska ut vart lokalen ligger .

skumt, men Noah sover middag medan Linn är vaken o röjer omkring. måste nog ta och reda upp röran efter henne, hon har vält ut hela kritburken o Noah blir nog inte så glad om han vaknar snart o inser vad hon har röjt omkring

• lunaria

barbamamma: oj vilket storröj med grejer, förstår att det blev en del. stackars Filippa som blivit sjuk hon med, men skönt att Agathon verkar på bättringsvägen och du kan få sova ordentligt . ja det är så grymt skönt att kunna sova ordentligt igen, man inser hur trasig kroppen känns utan rätt slags sömn..

haha, ja Noah var en riktig sovgris och jag slår vad om att om jag skulle få en till pojk skulle det nog bli likadant..men det är lagom med en av varje, de sysselsätter varandra bra som det är just nu .

glittrax: blir lite förvånad över att FK skrev så där, minns att vi fick nå't fel en gång på 700kr o varenda öre skulle de ha tillbaks. men det är väl bara att tacka o ta emot . men oj, vann ni på postkodlotteriet, grattis!! blev det någon större summa då??

mmm det är ju faktiskt gott med risgrynsgröt så varför inte . här fick ungarna sin favoritpastagratäng så ska vi äta lite fläskfile med bakpotatis ikväll.

jag förstår att du lessnar på traderasäljaren, att köpa på tradera ska ju vara enkelt och smidigt och när det bara blir en massa strul så blir det ju bara jobbigt oavsett hur billigt man än fått grejen för.

x-girl: men stackars lilla Arvid då . ja Ipren kan ju vissa gånger hjälpa bättre iaf!! härligt att golvet äntligen kom, ska hålla tummarna för att du slipper sitta med Arvid imorgon hela tiden. skönt att iaf Selma kommer ur vägen.

jo jag kände ju verkligen att det blev ett tvång att flytta och jag kände mig så bitter över hela jäkla situationen då jag vet att jag hade kanske mått betydligt bättre om vi sluppit flytten i somras, men nu när vi är på plats känns det härligt. och varje gång man kommer ut på gatan så blir man så chockad över att vi bor så centralt, för det känns inte som att man gör det inifrån lägenheten ändå .

ikväll ska vi göra en mysmiddag, en slags 3-rätters blir det, även om kärleksmums kanske inte kan räknas som efterrätt egentligen .känns skönt att vara här nu, behöver bara få lite bättre ordning så kan jag koppla av ännu bättre .

• lunaria

barbamamma: hua, kan faktiskt tänka mig hur rummet såg ut, ett mindre världskrig då . hopplöst att behöva ta upp ala grejer, tror Linn kommer bli en riktigt slarvmaja när hon blir större .

va gott med hamburgare . vi bor ju farligt nära restaurangerna nu så man får hålla igen lite av suget så man inte svullar massa fet mat . jo kärleksmumsen var så där perfekt bakade så det blev faktiskt en jättegod efterrättTungan ute

x-girl: hur har det gått med Arvid, har han blivit nå't bättre??
    jo det kändes som en väldigt onödig flytt, men du har helt rätt, vi lärde känna våra underbara grannar och de är så underbaraSolig.

Idag är Linn 10 månader och ungen chockar en helt plötsligt då jag såg hur hon reste sig upp i sitt rum mitt på golvet utan att hålla i sig i någotFörvånad. hon har ju ramlat o verkat så instabil de senaste veckorna så det kom verkligen som en överraskning. sen hade hon och Noah hittat blöjförpackningarna och så hör jag bara hur de asgarvar båda två o skrattet blir högre o högre, då står de båda två upp och kastar blöjor på varandra .

idag ska vi iaf på loppis, det ska bli kul för jag har verkligen loppisabstinens nu . sen blir det väl att röja ytterligare lite mer, har inte hittat den där dumma nyckeln fortfarande..

• lunaria

glittrax: vet inte om det är annorlunda om man för över pengarna till någon annan bank som man inte själv är med i. inte helt 100, men nå't sån't borde det vara...oavsett borde han ju kunna föra över pengarna...minns att vi tog på Linn bara lite tunnare kläder, sen tunnare fleecetröja o byxa sen filt över det om det var kallare dagar. men det blev ju rätt så varmt tidigt minns jag och sen hade vi ju en stekhet sommar så då behövdes ju verkligen inte några fleecekläder.

naw va gulligt att du fick tulpaner av NovaHjärta. jättefina grejer. var inne o kollade på sakerna och ja de var rätt så dyra.
    har en liknande butik här med såna där riktigt fina chabby chic-grejer så när man går in där så skulle man typ vilja köpa vad som helst . de har precis fått hemsida så jag har inte så mycket koll om den är bra, men här är den: http://www.rummetrita.se/. såg att de hade väggord, men 79kr/bokstav är lite dyrt för vår plånbok, men jag får väl passa på när de har rea nån gång för jag tycker det är så himla fint .

jo Noah började ju krypa vid 1 års ålder och ställde sig mot möbler nån månad efter det, sen dröjde det ju ett bra tag innan han reste sig upp från golvet som Linn gör så jag känner mig helt stum ibland när jag ser henne. nä man ska inte jämföra, men när det blir så stora kontraster så blir man ju chockad .

japp, vi fyndade en hel del på loppis. alla mina kläder är ju L eller 42 typ och de känns som tält så jag blev så glad när jag hittade 12 fräscha plagg i st M av bra märke på loppisen o bara betalade 10kr/plagg . sen blev det några böcker också och ett spel...men sen gick vi o köpte en helt ny möbel för ovanligheten skull på Lidl; vi köpte badrumsskåp, sån man ska ha på golvet. det passade perfekt i badrummet, är lite trött på att ungarna drar runt på trådbackshyllan vi haft där inne .

• lunaria

CA: vilken rolig dag Elias fick, förstår att han blev glad . hade verkligen önskat att det fanns nån barnbio här, det skulle säkert Noah uppskatta . men era stackare, förstår att det inte är kul med nätterna nu när Leo vaknar så ofta!! är han inne i en tillväxtfas tro?? för så var ju Linn när hon var någon månad gammal, då minns jag hur jäkla trött man blev för hon ville ju helst vaggas i famnen så vi fick ju verkligen utnyttjat gungstolen maximalt. fast att vagna borde ju funka lika bra egentligen...

nä jag har precis fått ihop 1000kr till stockholmsresan så jag tänkte prata ihop mig med de andra tjejerna om vilken helg och månad som kan passa att vi ses . har ju bara träffat 3 st IRL av de som var med på presenten så jag längtar sjukt mycket efter denna resa!! ska övernatta hos en av dem oxå. känns trist för vi hade en så sjukt bra tråd här på FL, men så försvann en efter en o man saknar dom precis så som jag saknar många från vår gamla tråd.

barbamamma: haha, tack . det är lite lustigt för när man ser hur Linn nästan går tillbaks i fremstegen så helt plötsligt tar hon verkligen ett utvecklingssprång så jag blir iaf förvånad. inte riktigt så man hänger med i svängarna .

stackars ungar som är sjuka, men det kanske är på väg att gå över helt då?? härligt med en shoppingrunda även om ni inte kom hem med precis det ni skulle haft med er idag . härligt att din mamma bjöd på mat. en lugn dag kan ju också vara skönt .

glittrax: ja jag såg tidigare i veckan att de såle ljushus för 49kr/st istället för 99kr tror jag det var, men jag hann aldrig gå in där. det ligger lite dumt till o svårt att komma in med barnvagn så man ska helst gå där själv också..sen hoppas jag att de glömt av mig nästa gång jag kommer dit för sist gång så spydde Linn ut en rejäl spya rakt på golvet i affären . ååh det är så fint med mönstrade muffinsformar, men ja det brukar tyvärr vara dyrt och sån't köper inte jag heller då..men sån't är kul att få .

suck, hittar fortfarande inte den förbannade nyckeln, undrar hur i hela friden den kan ha tappats bort??!! iofs så har jag sagt till Dan typ hundra gånger att han inte ska låta Noah leka med nycklar så det är ju stor risk att Noah har kastat den . men men man ska inte gråta över spilld mjölk, bara trist att behöva punga ut med pengar för en jäkla nycket .

• lunaria

x-girl: oj fyller redan brorsonen 1 år, jisses va tiden gått fort . jo många av plaggen var oanvända iaf så det var väldigt fint att fynda lite

glittrax: vilken skum människa, borde ju sett att det var hans kontonummer han uppger. du verkar haft maximal otur, en del verkar inte ha bättre koll tyvärr .

idag åkte vi en tripp till söderfors o hälsade på våra gamla grannar. vi kom hem typ vid 18 och då fick Noah en smörgås, men sen slocknade han här i soffan så han var nog lite trött . imorgon blir det inskolning för honom, hoppas det kommer gå bra..jag oroar mig lite som vanligt..

• lunaria

x-girl: skönt att du inte är gravid iaf . jhoppas iaf inte du är det då, verkar ju skumt med illamåendet?? ja alltså, sen Linn föddes har jag fått hemska pms-besvär när jag har ägglossning, det var därför jag började med p-piller och det var så skönt den månaden jag gick på det, men nu är det lika illa igen

härligt med lite shopping

Idag så gick vi dit hela familjen för att vi ska få se personalen och få samma information om saker o ting. men resten av inskolningen tar Dan eftersom Noah är så mammig av sig och det tyckte förskolelärarna också lät bra då de såg att han var mammig. 

barbamamma: tycker så synd om er, verkar som att sjukdomarna aldrig tar slut!!  krya på er så mycket!! men var har hänt med underlivet på Freya, skumt att hon var som skinnflådd där??!!

jag förstår hur du känner. jag lider ju av social fobi och som alltid tycker jag att det är jätteroligt att träffa andra, men sen dagen före träffen kommer jag att bli sjukt illamående o nervös och 100 hemska senarior spelas upp inom mig och även efter att man träffat andra så kan jag bli orolig för att andra upplevt mig som konstigt. men jag lovar att ingen av oss kommer lämna dig eller någon annan i sticket gumman!! det skulle vara så kul om du ville hänga på. förstod det där om spa't, det är inget jag själv skulle haft råd att lägga pengar på om jag inte fått presentkort, men kanske du kan hitta någon annan som vill göra något annat i stockholm under den tiden vi är på spa, kanske Laila vill hitta på något annat?? jag känner att det är typ den enda resan jag kommer göra på väldigt länge och jag skulle så hemskt gärna vilja träffa digHjärta

glittrax: vi har faktiskt slocknat rätt så tidigt vissa kvällar, men då har vi istället gått upp innan kl 7 och varit pigga båda två istället.

inskolningen gick faktiskt bra. vi gick som sagt dit allihopa för att kolla in läget. det enda som jag reagerade på var att Noah trots allt hamnade på småbarnsavdelningen så han är äldst i gruppen. men samtidigt hade de haft en diskussion med specialpedagogen som varit med Noah ganska mycket o hon tyckte det var bättre att hamna där som är en lite mindre grupp. jag blev så himla glad för lokalerna var inte så trånga som de var på förra dagiset utan det kändes luftigt och fint med stora ytor. Noah klängde sig fast vid mig i början, men sen efter en timme så kom han igång och glömde av oss . och Linn ska man ju inte prata om för henne hade man nog kunnat lämna direkt o gått iväg . hon kröp iväg direkt mot leksakerna o tog för sig, sen var det fruktstund och hon satt med i cirkeln hon med, hehe. så när hon ska börja om ett par månader tror jag inte det blir några större bekymmer .  

• lunaria
    x-girl: ååh får jag säga att jag är sjukt avundsjuk att dina ungar sover hela natten . men det är ni väl värda, så skönt att få sova såpass mycket .
    ja Linn är ju minst sagt speciell så med henne kommer det inte vara några problem med att skola in .

Pilea: va härligt att renoveringen går framåt

barbamamma: haha ja om det bara hade gått att skola in Linn tidigare så hade vi garanterat gjort det . nä fyy jag tycker sjukt synd om er, ni har ju varit konstant sjuka hela tiden ju!! kram på er, klart du kommer med till stockholm vännen

CA: men så härligt det där låter, har ju mått så dåligt efter varje graviditet så det är glädjande att höra att det går så bra för er . vi råkade ju ut för värsta tvåbarnschocken, men jag tror att det hade varit annorlunda om linn hade fötts tidigare, nu fick vi kämpa med allt mitt i semestern o varma o trötta var vi då .

ja absolut, det skulle va jättekul om du också kom upp . lite dumt för det blev en diskussion och jag inser ju att du Pilea är ju inte världens mest aktiva fejjan-användare o sen glömde jag skicka till alla...det som är prat om just nu är att helgen den 28-29 maj som är aktuell för att ses så kanske ni andra oxå kan hänga på??  .

idag tog ju Dan inskolningen och det hade gått så bra så imorgon skulle de utöka tiden såpass att Noah får sova middag där också. märks att hn blev helt slut av flytten o allt det nya för när vi kom hem så slocknade han i soffan . jag kände mig så himla duktig som gick iväg till öppna förskolan på babycafé trots att mina bihålor har täppts igen..fast det var ingen riktig höjdare, Linn blev så himla rastlös och tyckte de andra bebisarna var tråkiga . inte alls samma fart i henne som igår så vi går nog när det är lite större barn oxå o här är det lyxigt med öppna förskolan 4 dagar i veckan .

imorgon ska vi till barnpsykologen, ska bli intressant att höra hur allt gått med Noah och om man kan få mer råd för att träna språket .
  • lunaria

barbamamma: haha jag vet, kan det vara sant?? . är himla glad i såna fallGlad
    tänk inte på resan just nu utan ifall ni har chans att få ihop lite pengar då så följ med .
    men era stackare, måste varit något monstervirus ni dragit på er alltså, så jäkla jobbigt det måste vara för dig som har alla ungar o tänka på . krya på er så mycket!! lät inte skönt med kall dusch då du redan var så frussen

CA: nä du behöver inte bestämma dig nu utan ta det längre fram .
    jobbigt att det blev en sån där skitdag imellan när allt verkade gå så bra!! men tv är ju iaf skönt att sätta på en stund så man slipper allt bråk ett tag när man inte orkar sysselsätta dom..Noah blev himla glad över sin tv och han ska jämt ha på Shrek, men ibland kollar nog Linn mer på tv'n än han .

x-girl: stadsbo är väl lite att överdriva för det är inte så stort här heller, men ja jag känner verkligen hur fort man kan vänja sig vid att ha allt så nära . jodå, bilhålorna kommer nog inte kännas bra förrän i sommar tror jag, det vill inte ge med sig helt..fast  inte så illa så jag vill gå till läkare heller..du vill inte följa med på stockholmsresan??

pilea: säg inte så om jobbet, nu vart jag ju hemskt sugen på att söka jobb och lämna all skit här hemma .
    skönt när ni får klart sen, lät ju skönt att det känns ljusare nu

idag var vi som sagt till barnpsykologen. men det var så lustigt för jag var bombsäker på att hon sagt att hon ville ha enskilt möte med oss utan Noah, men idag frågade hon varför inte Noah var med??!! jag har fortfarande lite svårt för denna människa för hon ställde samma frågor flera gånger för det verkar som hon glömt av att hon redan frågat..men vi fick iaf pratat igenom vår familjesituation och allt som hänt sen hösten och hon sa att hon bland annat skulle trycka på om att jag måste få en tid till psykolog snart och sen skulle hon trycka på om att vi måste få besked om Linn's inskolning..hon tyckte att det lät som att jag får ta hand om så mycket hela tiden o behöver få in Linn på dagis så jag får någon vila någon gång..sen tyckte hon inte att vi skulle behöva göra så mycket med stödtecken o liknande på hemmafronten då Noah ändå får så mycket av det på sin nya förskola. så hon skulle prata med specialpedagogen och logopeden iaf så vi slipper berätta hela historien till alla om och om igen..fast egentligen skulle jag vilja lära mig mycket stödtecken, skulle bara önska att Dan var mer engagerad så allt slapp hamna på min lott att fixa..

jag vaknade så trött o ledsen imorse, vet inte vad som blev fel, men jag tror det blivit för mycket grejer nu . har lite ångest igen. igår var jag dessutom o köpte nya jeans, har gett upp för jag tror inte jag kommer få samma kropp som innan jag blev gravid med Linn...en hel storlek har jag minskat så jag blev ju såklart tvungen att köpa nya trosor oxå då de gamla är för stora ..men såna saker som inte borde vara krävande blir jag alldeles slut av. var iväg en halvtimme då o köpte kläder sen vart jag trött resten av eftermidda'n..

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)