• Pilea

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Här är jag
    Har haft strul med datorn o inte kommit ut på nätet sen i söndags, men nu så verkar det funka igen!

Det var nog ingen magsjuka som Alve hade för ingen annan blev sjuk o han var som sagt som vanligt på direkten. Kalaset hade vi i lördags som det var tänk, bara familjen, men det blir ändå 18 pers med oss.
    Mycket presenter fick han, lego, polis-tröja, spel, trolleri-låda, film, böcker o ett besök med fastrarna till polis-museum (ska dit på sönd).

Har varit på öppna förskolan idag med Max. Var riktigt skoj den här gången, mycket smidigare nu när han inte är lika "rädd" för främmande människor.
    Var på läkar-kontroll också, men vi bokade om tiden, hon tyckte han kunde få lite tid på sig att utvecklas, att vi skulle korrigera hans ålder. Vi ska ändå till sjukgymnasten i mars för hans benskörhet så då kan vi lika bra kolla upp honom där. Han blir snart 10mån o allt han gör är att sitta stadigt på golvet. Han kan komma ner till magläge ifrån sittandes utan att störtdyka, men han kryper inte eller ålar o försöker inte resa sig. Gåstolen rör han sig inte i. Han kan vända sig, men gör det inte så ofta. I sängen kan han iofs sova lite hur som helst nu för tiden.
    Ja, vi får väl se!

Nu måste jag ge Max lite lunch, han somnade i vagnen på väg hem från BVC o öppna förskolan.

Ska försöka läsa ikapp sen! 

• Pilea
    am zandra:
    Skoj att Linns gaddar är på väg o att ni redan fått nycklarna till lägenheten

Men usch, har du magsjuka igen, stackars dig! 

Va läskigt med sådana där hallucinationer, förstår att du vill sluta med pillerna! 

xgirl:
    Hoppas det gick bra hos läkaren! 

Jobbigt med lite sömn o jag förstår att det känns vemodigt med att sluta amma. Det är dubbelt på något vis, skönt på ett sätt att man slipper avvänjning o så, men samtidigt lite sorgligt, så känner jag iaf.

Skönt o ha möjligheten att jobba hemifrån! 
    Vet inte riktigt hur vi ska göra med föräldraledigheten o dagis osv. R vill vara hemma från maj till okt, men vi har inte bestämt om jag ska jobba då eller om vi ska vara lediga tillsammans i sommar.
    Hur som ringde jag jobbet igår o frågade om jag kan jobba lite extra någon kväll eller helg här o där när jag har lust o det blev dom bara glada för. Skulle vilja vara hemma med vårdnadsbidraget sen. Samtidigt har jag planer på att börja plugga o i så fall med början på aug o då skulle max behöva skolas in i okt/nov, velar fortfarande!

Barbamammans...
    Kämpigt att Filippa är så där yr!

Vi har också haft så där med snö o is som rasar från taket så hela huset vibrerar, otäckt!

Aj, aj för o skära upp foten så där! 
    Hände mig också när jag gick på gymnasiet, vi var iväg o badade o jag "sprättade" upp foten längst fotvalvet på ett armeringsjärn som stack upp ur golvet. Gick ju omvårdnad o jag har då aldrig sett så skärrade människor förut Dom ringde ambulans o jag skämdes järnet Men det blödde ju en del o jag fick sy några stygn. 

Men oj, feber så länge!

glittrax:
    Tror mycket kommer automatiskt när det gäller att få syskon, barn förstår mer än vad man tror. Sen är det ju förstås bra att prata om det som komma skall, men svartsjuka kan ju uppstå iaf. 

Förstår att du ledsnat på FK o skiter i dom!

CarlAstrid:
    Roligt o läsa om din förlossning! Vilken lyx, själv låg jag o krystade i 1 timme o tillsist fick en BM hänga på min mage o pressa ut honom (förmodligen det som gjorde att han bröt nyckelbenet).

Ang trots så läste jag en bra sak någonstans, "att uppfostran är som gödsel, man gödslar det beteende som man vill se". 

Ain:
    Oj, inte mycket sömn för din del, kämpigt!

Här får Tyra också välja kläder själv! Hi, hi, ni skulle ha sett hur hon såg ut imorse när hon gick till dagis, klänning o kjol med t-shirt under o mjukisbyxor till det
    Igår fick hon för sig att hon skulle ha galonisar under overallen så så fick det bli.
    Man får välja sina strider o lägga energi på "rätt" saker, annars blir man galen!  

Nu har jag säkert missat något, ledsen för det i så fall!

Just ja, jag kollade upp min tå o tog nya sköldkörtel-prover i måndags! Läkeren visste inte varför tån är så svullen, men att det verkade som att leden är inflammerad. Hon ska ringa mig om 2 veckor o har det inte försvunnit då ska jag få tid till röntgen o sen gå vidare där i från. Fast jag tror verkligen inte den är bruten, har inte slagit i den o jag kan ju gå. 
    Den är fortfarande öm o svullen o det hjälper inte att jag har andra skor osv.
    Proverna som togs har jag inte fått svar på än. 
  • Pilea

Barbamammans...
    Men fy, skiten går bara runt, runt, bläk!
    Hoppas det inte blir värre!
    Stackars Filippa också, influensan eller?

Men va knasigt med mensen!

am zandra:
    Va skönt att du sovit bra utan tablett, härligt!

Ang tandläkarbesöket, är det inte bara en sån där allmän träff för flera mammor o pappor samtidigt då dom pratar om vikten av att borsta tänderna o så får man en tandborste?
    Vi var iaf inbokade på en sån träff, men vi skippade det. Sen är det ju koll vid 3år då dom räknar tänderna.

Här snöar det igen Skrikandes Det som precis börjat smälta bort, har ju varit tögrader i flera dagar o nu vräker det ner.

Ikväll blir det bak för hela slanten inför barnkalaset imorgon. Kör på rulltårta utan ägg o så gör vi små bakelser med grädde o bär. Kolakakor, havrekakor o chokladbollar. Då kan även den allergiska killen äta allt.
    8 dagiskompisar o 8 barn till med deras föräldrar kommer, så det blir ju en del.
    Max ska iaf vara hos min mamma under kalas-timmarna så jag o R kan fokusera helt o hållet på alla kalas-barn.

• Pilea

am zandra:
    Va skönt att du verkar vara på bättringsvägen!
    Har du kräkts eller bara varit åt andra hållet?

Ska se om jag o barnen kan baka något redan nu, men jag är osäker på om vi har ingredienser så det räcker, R ska handla på vägen hem. Men annars blir det till att baka hela kvällen lång. 

• Pilea
    lunaria skrev 2011-02-04 11:01:29 följande:
    pilea: missade ditt inlägg nu . kul med barnkalas, är man bjuden?? . skönt att ni slipper ha Max där med tanke på att så många kommer . njae det brukar inte vara allmän träff utan man kommer själv med barnet och så stod det i detta brev att besöket är bra för då får "barnet bekanta sig med miljön" (precis som att ungen kommer till att komma ihåg besöket efter 2 årDrömmer.)

yupp, här snör det också, vilken jäkla skitSkrikandes 
    Japp, det är bara att komma

Ja, eller hur, dom lär väl knappast komma ihåg tandläkaren om dom går redan nu!

Med Alve o Tyra hade vi först sån där allmän träff o sen innan 3-års-besöket så skickade dom hem en liten bok om en tjej som skulle gå till tandläkaren (just för att dom skulle vänja sig). Själva besöket sen var mest på lek, dom fick prova att sitta i stolen o hissas upp o ner o så räknade tandläkaren tänderna o sen fick dom en tandborste o fick välja en liten sak i en skattkista. 

Nä, nu är dom hungriga här, dags för lunch! 
  • Pilea

xgirl:
    Va bra att rensar-bacillerna kom till användning
    Fick faktiskt en ny lapp om insamling i brevlådan idag, kommer väldigt ofta nu tycker jag (dom tycker kanske vi skänker bra saker, hi, hi). Får se om jag hinner rota fram något mer ur gömmorna.

Va skönt att han sovit så bra i några nätter nu, härligt! 

am zandra:
    Men fy va mycket sjuka ni är nu, kämpigt! Men det är väl så att man drar på sig mer saker när man inte mår helt 100:a. Krya på er!

Jättesöt bild på barnen

Barbamammans..
    Men huvaligen va mycket magsjuka o skit som snurrar hos er nu, stackars er! Kämpigt att du måste ta hand om allt själv o så typiskt att maken din hade jouren. Hoppas inga fler blir sjuka nu o att ni håller er friska ett tag nu.

Trist att din syster håller på så där, men hon verkar uppenbart inte må bra!  

glittrax:
    Hur mår du nu? 

Här har vi haft fullspäckat schema i helgen! Kalaset i lördags o så grillning hemma hos vänner senare på kvällen. Igår var Alve på både Polis-museet o Tekniska-museet samt uppe i Kaknästornet o kikade på utsikten med sina fastrar. Vi andra var o käkade lunch o klippte oss så nu känner jag mig lite piggare o gladare, hi hi! Klippte av mig en hel del, kortare i bak o till hakan fram. Tyra tyckte jag blev en fin mamma så det är ju bra betyg Kyss 

Fick 2 sms imorse kort efter varandra, blev hembjuden på fika till en jobbar-kompis på tors o inbokad på lunchdate med en kompis på stan imorgon. Härligt o komma ut lite känner jag Var så lustigt för precis innan gick jag o tänkte på vad jag skulle hitta på under veckan o så "plingade" det till i fickan.

• Pilea

Barbamammans...
    Jo då, Alve var helt lyrisk när han kom hem o berättade o visade bilder från hans dag Han hade provsuttit en polisbil o löst ett fall på Polis-museet o träffat en polis som berättade om sitt jobb o om alla saker som en polis måste ha. På Tekniska museet kollade dom på rymdutställningen o spanade på rymdskepp o hur det var att vara i rymden mm. 

Ja, det var superskönt o välbehövligt med en klippning!

Förstår att du inte känner dig manad o stå o laga mat mitt i allt! 

Usch, det är så frustrerade det där när dom vill äta, men inte kan behålla något o så är det så lätt att ge lite för mycket så det bara vänder igen. Men det är väl typ tsk-vis som gäller titt som tätt dom första dagarna så magen hela tiden har något litet att jobba med.

Xgirl:
    Jo, som du säger, det brukar aldrig vara något problem o hitta prylar lite här o där

am zandra:
    Perfekt att han tar egna initiativ så där! Då vet man att något man säger går in
    Alve o Tyra höll på o städade för fullt för någon vecka sedan o när jag frågade vad dom gjorde sa dom att dom skulle få gäster  

• Pilea

Det blev ingen lunch-date med min kompis idag, hon den lilla latmasken ställde in

Ain:
    Exakt, tror också det är bra att inte ge för mycket negativ uppmärksamhet! Som jag skrev för ett tag sedan "uppfostring är som gödsel, man ska gödsla det betéende man vill se"

Jobbigt med förkylning!

Härligt det lät med att åka skidor o att ha så nära  

Nu har jag rensat en massa igen, tar lite här o där. Har sagt åt R o gå igenom sin garderob ikväll o se om det finns något att skänka bort. Det är som pojken med guldbyxorna, det dyker bara fram mer o mer  

• Pilea

Just ja, min bror med familj dök upp här hastigt o lustigt igår kväll. Han ringde o sa "nu är vi här, öppna dörren" o så stod dom där allihopa o äldsta dottern kom utspringades från en lånad bil överlycklig över att ha tagit körkort

• Pilea

Barbamammans...
    Men oj, är den så sen! Har du tagit test då, eller antar du bara att det visar negativt pga steriliseringen? Vilken typ av sterilisering gjorde du, vad är chansen/risken för graviditet?

Vilken goding, helt galet att dom blivit så stora redan!

Skönt att dom börjar kunna äta lite mer, men diarré är ingen hit!

am zandra:
    Usch då, stackars er som är förkylda!

Hoppas det löser sig med pengarna från sjukskrivningen! 

Härligt att det går så bra med packningen, men ni har väl fått in en viss packvana
    Va skönt att ni får hjälp med flyttstädningen! Finns väl ingen tråkigare städning än den när man ska flytta.

Har barnen hemma från dagis idag, vi var så trötta imorse så vi bestämde oss för en hemma-dag + att det går magsjuka på dagis nu.

Har möblerat om lite på övervåningen. Tyra har flyttat ut från Alve o fått en egen liten hörna med sin säng i allrummet. Idag på förmiddagen flyttade vi även ut ett skåp som Tyra kan ha lite prylar i. Så det blev lite fix med det. Nu är det inte alls så mycket grejer i lekrummet längre. Börjar lite smått, jag o R har ju så småning om tänkt att ha vårt sovrum där lekrummet är nu.  

Blåser riktigt kallt idag, men det är strålande sol. Vi var ute här en sväng efter lunch o sen in för o fika lite.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)