• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

tillbaka i Frankrike igen efter en vecka i Sverige. Det var kul att vara i Sverige, men lite jobbigare än vanlig da Benjamin sov jättedaligt. Vi trodde han var sjuk, och gick till vardcentralen, men han hade vare sig öroninflammation eller halsont, sa det kanske bara var att han upplevt sa mycket och sadär. Men sedan blev syrrans dotter väldigt magsjuk och kräktes hela tiden i typ tva dagar, sa jobbigt för dem, och jobbigt för oss som hela tiden fick undvika att vara barn blev sjuka. Men ta i trä, än sa länge har ingen blivit sjuk.

Fran umea till Arlanda akte vi tag, för vi hittade inget flyg som tog oss tidigt nog till arlanda pa morgonen för att hinna med vart flyg. Barnen tyckte det var jättespännande med att sova pa tag Som tur var sov de gott, sa vi kunde vakna nagorlunda utvilade iaf. Fast sängarna är ju inte sa bekväma precis. Men det gick ok. Vi hade en sovvagn för oss själva.

• Ain

Hejsan och välkommen till Lappen! Ja, var bor du nagonstans? Jag kommer ju fran Umea jag, och är fö samisk

Kul att det kommit igang lite här igen, synd bara att jag har sa daligt med tid att vara pa internet

Hmm, det är ju svart det där med Selma. Miriam är ganska mycket som du beskriver henne. Ganska flamsig, tycker inte om att sitta och koncentrera sig och lägga pussel osv Pratar mycket, väldigt social osv. Fast i skolan vet jag att hon kan koncentrera sig (fast hon är helt klar inte ett av barnen som är lugnast och bäst pa att sitta stilla). Men skolan säger att hon blivit mycket bättre under detta ar. De verkar tycka att hon är normal. Sa det är säkert en ide att fraga förskolan. Jag fragar ofta lite generellt sadär. Men även jag funderade lite Miriam ett tag, och även nu ibland, men jag tänker att det troligast är mest att hon är lite omogen pa vissa sätt. En ganska motorisk, social och pratsam tjej. Snarare än lugn och pysslig. Men jag kommer ju att halla ett öga pa det, saklart. Benjamin är som Arvid mer att han kan pyssla för sig själv lite längre tag.

När du säger jämnariga, är det da verkligen jämnariga, eller är de födda i början pa aret? För Miriam är ju yngst i sin klass, vissa är nästan ett ar äldre, och da är det hellre inte sa konstigt att hon är lite omognare.
    Men när M pratar är hon bra pa att halla sig till ett och samma ämne, hon funderar mycket och sadär.Och hon har inga problem med tex förändringar.

Jag är ocksa lätt överrörlig. Min mamma har fatt diagnos överrörlig. Hon har haft mycket problem med ryggen. Jag har fortfarande ont i ryggen efter Benjamin. Men nästa vecka ska jag till en osteopat, för tydligen har jag en blockering i nacken.

7mich. Haha, inte gjorde du väl en fuling -du var smart helt enkelt. Jättebra att förhandla sadärom lönen! Och kul att det verkar sa lätt att fa jobb!

6barns. Ah,vad mysigt med bebis! Man blir ju lite sugen

Här gar iaf allt bara bra. Huset har tak nu och snart kommer fönstren. Barnen hade ju vattkoppor men är nu friska. Miriam har lärt sig att aka skridskor och bara älskar det!Och snart är det födelsedagskalas för Benjamin. Jag har bakat drömmar och falska potatisbakelser. Ska väl baka nagot till ocksa kanske.

vi söker nu en aupair till efter sommaren. Marie som är hos oss nu stannar till sommaren. Ganska svart att veta vem som passar bäst. Det ska ju bli bra för alla!

• Ain

Tja, först och främst är hon sa petig, att hon inte vill äta de mesta sakerna utan helst äta yoghurt eller nat - vilket hon inte far, och da vill hon inte äta alls.. Och svart att sitta stilla har hon ju. Hon ligger pa stolen, hänger över stolen, maste ga och kissa, säger att hon ätit klart och vill ga fran bordet...
    Pa skolan sa de att i skolmatsalen har hon haft svart att sitta stilla. Pa vilan vill hon heller inte ligga stilla, men det är nog mest för att hon inte är trött. Jag sov ju inte pa eftermiddagen da jag var 4.5 ar precis! Men de franska barnen lägger sig mycket senare, sa jag antar att de behöver sova pa em mycket längre.

Ja, det är ju svart det där. Jag har ju funderat lite grand, ibland, men inte haft den där gnagande känslan att kanske det är nagot. Mest för att jag ser att hon har svart att sitta stilla och koncentrera sig ibland. Inte tyckt om att lägga pussel osv. Om en bit inte passar in hammrar hon mest pa biten för att fa den att passa. Men det gar bättre nu, och i skolan är hon ocksa bättre pa att koncentrera sig.

Däremot med Benjamin har jag haft en sadan känsla med hans sprak. Nagot som är svart att sätta fingret pa. Som att han när han försöker säga papper, typ sträcker ut tungan för att han inte lyckas säga bokstäverna. Att han ibland verkar ha svart att forma orden. Att han verkar första allt, men ända inte pratar nästan nagot osv. Sa jag har liksom kännt att det kanske är nagot mer, att han har lite svart med ljuden. För han har resten, ögonkontakt, sociala osv. Där har jag varit mer orolig. Men nu har han äntligen börjat sätta ihop tva ord till meningar, sa jag känner mig lite lättad. Men ända har han inte ett stort ordförrad (muntligt, förstar gör han jättemanga ord).

Sa jag tänker, att OM ni har den där känslan att det kanske ända är nagot. Att ni känner igen fran Andreas. Att ni ju faktiskt är mycket palästa, och känner igen saker... Da är det inte fel, tycker jag, att ta sin oro pa allvar och ta upp den. Det visar ju mest att ni är engagerade och bryr er om. Ni är  inte nagra hispiga föräldrar som är oroliga för minsta lilla. Utan ni har det i nära familjen och har märkt nagra saker som KAN - inte maste - tyda pa ADHD. Da är det inte fel att ta upp det med förskolan. Kanske de da säger att, men nej, här är det inga problem alls, hon är som de flesta i sin alder. Da kan ni pusta ut lite, men ända saklart halla ögonen öppna (för ibland är tyvärr inte förskolorna sa bra pa att upptäcka sadana saker). Och om de säger, att nja, vi tror inte det, men kanske ända, da kan ni ju be dem kolla det lite extra.

lunaria: ang. Linn, sa tänker jag att hon ju är en tjej som är ganska snabb med mycket. I hennes fall kan det även vara sa att hon behöver väldigt mycket stimulering helt enkelt. Bade mentalt och fysiskt. Inte för att hon har koncentrationssvarigheter, men kanske för att hon är sa pass snabb och annars blir uttrakad och understimulerad. (nu kan hon saklart även ha svarigheter, men jag vet att det inte är helt ovanligt att väldigt intelligenta och tidiga barn blir feltagna för att ha ADHD)

• Ain

7 michelingodingar: usch vad jobbigt Men din syster har ju faktiskt inte alls med saken att göra, sa strunta du i vad hon tycker! Resten är ju lite svarare saklar, men ni gör ju som ni bäst kan! Känner igen lite känslan du har, för här nere har man ju inga vabbdagar. Jag och markus har 5 dagar tillsammans för bada barnen. och tidigare hade jag inga... Där för, bland annat, har vi aupair, för vi har inga andra som hjälper till om barnen är sjuka, och man far minst sagt sura miner om man är borta med sjukt barn.

Vad trakigt med operationen ocksa

Ja, Benjamin blir 2 ar den 30 mars. Haha, han säger ocksa mycket eh, eh. Eller Mm,mm  Han ar börjat lite mer med nya ord nu, men inte är de manga. Men kanske det är som Xgirl skriver, att jag är sa van vid Miriam som ju pratade i 3ordsmeningar innan 2 ars alder. Men det är ända liksom vissa grejer han gör med tungan och att han inte kan uttala ord trots att han verkligen försöker, pa ett annat sätt än det var med Miriam. Vissa ljud kan han inte fa fram helt enkelt. (och om ni nu fragar vilka sa kan jag inte säga vilka det är R, men även andra, men de kommer jag inte pa) De flesta konsonanter är svara. Katt kan han tex inte säga, för T är svart att uttala tydligen. Tror han säger Kapp.

lunaria: men kan nu inte fa nagot stöd da? nagon som hjälper dig - det verkar ju som att du snart kollapsar under alla masten. Min svägerska har ju nagon som kommer 5 dagar i veckan, och hon har ju inte ens barn med autism.

Xgirl: städning, vad är det? Nej, hon är inte sa mycket för städning. Om hon leker med nagot pa skolan, när jag kommer sa  slänger hon det bara pa golvet. Men da säger fröknarna till sa plocker hon upp det. Hemma är vi inte sa stränga med det där, sa det är nog mycket vart eget fel. Men vi har sa pass litet att det är svart att ha nagon ordning faktiskt. Det är ju svart för barnen att städa själva när det inte finns bra lader och "rätt sak pa rätt plats". Sedan när vi far lite större och kan ordna bättre med leksakerna ska vi bli strängare. Hon bär bort sin tallrik och sa fran bordet pa egen hand, och det gör Benjamin ocksa.

Imorgon ska jag se Hungergames med en kompis (o m vi far biljetter). Far se om det är nagot att se da.

• Ain

Lappen: jag kommer fran Umea. Och vi akte tidigare ofta genom Amsele, eftersom min pappa kommer fran Mala.

• Ain

hungergames är alltsa en biofilm -vet inte om den heter annars pa svenska. Men den börjar just nu att ga pa bio i sverige ocksa.
    Och tyvärr blev det ingen bio, för hon blev sjuk. Men jag, Markus och Marie spelade Cluedo, och det var kul det med

Wow, man lägger sig bra mycket tidigare i Sverige märker jag! Vi kommer hem kl. 18:00! Sedan är maten klart vid 18:45 och barnen börjar ga i säng runt 19:30 Benjamin sover runt 20:00 och Miriam 20:30. Ibland lite senare. Sedan sover de till 07:00 da de vaknar. Ibland vaknar de tom tidigare... Sedan sover bada pa em ocksa, fast Miriam vill helst inte sova pa em...

Manga barn i Frankrike lägger sig vid 21:30-22:00 ! Och da menar jag barn i 4 ars aldern alltsa...

Kul med sommarjobbet 7-godinggar! Bra förhandlat!

Hoppas du kan fa nagon avlastning lunaria. Det borde du ju verkligen fa!

lappen: nu bor jag i närheten av Geneve! Sa en bit bort

• Ain

Lappen: jag sag att Ristin ocksa heter Aili. Det är ett sant fint namn tycker jag!

• Ain

Hejsan och glad pask pa er!

Vad fint avslut du fick lunaria!

Vi är nu i österrike. Allt har varit bra här. Alltid skönt att fa lite hjälp med barnen, mat lagad och sadär. Vi har hunnit med att träffa endel kompisar, vi var en dag pa choklad festival i staden där de producerar all milkaschoklad. Den var saklart sponsrad med choklad. Dessutom var det inte sa mycket folk där för det duggregnade, sa paskararna som gick omkring med korgar fulla med choklad typ prackade pa en choklad för att bli av med den! Sa vi fick hur mycket choklad som helst. Gissa om barnen var nöjda Dessutom fanns det ett litet tag man kunde aka runt med och lite andra saker.

Däremot var jag lite mindre nöjd, för vi träffade pa ett par vi känner (och som känner den andra familjen vi var tillsammans med) som vi egentligen inte tänkte säga att vi var där till. Deras barn har nämligen kikhosta. Men det är ju lite svart att säga at dem att ga, när de helt uppenbarligen inte tänker ga, och menar att " nej troligast smittar det inte längre". Nu är jag lite orolig att vi blivit smittade. Tydligen kan man nämligen bli smittad även om man är vaccinerad, för skyddet avtar med tiden. Dessutom hade vi redan sagt att vi skulle hälsa pa hos dem pa mandag. Men det var innan vi visste att barnen har kikhosta. Sa nu funderar jag pa om vi ska lämna aterbud eller inte. Hur stor risk är det verkligen att man far det...

barn:
    Miriam 4.5 ar (2007 11 26)
    Benjamin 2 ar (2007 03 30)

• Ain

Hejsan

Lugnt pa jobbet idag. Alla är fortfarande pa pasklov verkar det som

Hoppas alla haft en bra paskhelg. Vi är nu tillbaka i Geneve. Lite tufft att börja jobba igen, men det gick bra

Ska försöka titta in i din blogg Xgirl - behöver ju inspiration till Miriams nya rum, i nya huset

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)