• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Ah vad skönt. Idag vaknade ungarna visserligen väldigt tidigt igen, men sedan kom svärföräldrarna och tog hand om barnen sa da kunde jag och Markus sova vidare. Vi vaknade vid halv elva Man behövde sova ut...

Sedan akte vi till en medeltidsfestival som jag kom pa var i helgen. Det var roligt - vi var där redan förra aret. Fast ganska varmt och sa är det mycket folk och mycket att se, sa barnen blev trötta relativt fort. Vi sag en show med marionetter och sedan en med rovfaglar. Och at lunch och gick omkring lite. Sedan var barnen trötta och vi akte hem. Fast roligast tyckte Miriam en kvinna som var utklädd till älva var. Miriam tyckte det var Tingeling och ville hela tiden att vi skulle söka efter henne Miriam hade klätt ut sig i prinsesskläder ocksa

• Ain

Pilea: Miriam hoppade fram pa rumpan  och kröp aldrig. Hon gick vid 13 manaders alder och är inte senare motoriskt pa nagot sätt

Hoppas det gick bra med testet! Egentligen borde jag ocksa vidareutbilda mig inom assistentyrket. Jag jobbar ju med det, men har ingen utbildning inom det...

Barbamamman: hoppas du mar bättre nu!

• Ain

Xgirl: vad skönt att du kan fa lite hjälp sa att du känner dig bättre! Och skönt att komma ut lite.

Jasa, sa Andreas ska bli utredd för Asperger. Min systerson blir just utredd för det. Skönt om ni kan fa reda pa vad det är han har sa att han kan fa rätt hjälp och stöd. Asperger är ju ganska speciellt, men om de far hjälp kan de ju fungera väldigt bra i vardagen. De ser ju "bara" världen lite annorlunda än vi andra, och tar till en massa strategier för att fa värden under kontroll sa att säga.

evanor: vilken fin dotter du har! Och kul att hon fick en utmärkelse Och jättemysig arbetsplats ocksa...

zandra: ojda, och jag tycker det är jobbigt att Benjamin alltid vaknar klockan 06:00. Kl. 04:00 är ju svintidigt
    ang. snutte, sa tror jag inte att hon märker det, inte när hon är sa liten iaf. Miriam tappade sin snutte da vi var i Japan, och da hittade jag tack och lov en likadan pa Tradera (för de görs inte längre!), och den accepterade hon lika bra. Sedan kan det ju vara sa att de börjar bli nötta pa vissa speciella ställen och da kanske de märker, jag vet inte. Men om ni använder dem omväxlande sa har hon ju alltid nagon som luktar "riktigt" om ni maste tvätta en av dem.

barbamamma: vilken fin bil! Skönt att ha en där alla far plats. Det är ju jobbigt annars att inte ta sig nagonstans och sa. Jag skulle ocksa vilja ha en stoor bil där allt far plats. Vi har en volvo V50 och det är ju en lite större bil, men den har inte ett jättestort bagageutrymme. Men a andra sidan sa är den lättare att ta sig fram i stan med.

• Ain

Asperger är ju en form av autism. Dessutom verkar det som att det kan vara ärftligt till viss del. Inte sa att nagon med asperger automatiskt far ett barn med asperger, men det kan ända ga i släkten. Sa vem vet, om Noah tex är autistisk, sa kanske även Dan är det. Det är ju ocksa stor skillnad pa autist och autist. Det finns ju autister som knappt har kontakt med omvärlden, och andra som är väldigt högfunktionerande och de med asperger som ofta tom är högintelligenta.

Det är konstigt, det är sa manga runt omkring mig nu som verkar ha nagon form av autism. Nu ni tva med män/barn som utreds. Och sa min systerson som troligast har asperger, och sa ev. min bror som skulle kunna ha nagot liknande. Och dessutom en av mina bästa vänner vars dotter jag misstänker har nagon form av autism, da hon kommunicerar väldigt daligt, inte tittar folk i ögonen, har problem med kontakt med andra barn osv. Dessutom var jag pa en middag nyligen där vi kom in pa skolor och det visade sig att pojken i värdfamiljen gick pa en specialskola "för att han hade lite problem att fa kontakt med andra barn". Da föll allt pa plats, för jag hade haft en lite känsla av att pojken var speciell och jag fattade att han maste ha asperger, och det hade han ocksa sa hans mamma när jag senare pratade med henne. Men jag maste säga att det gjorde mig glad att se honom, för man märkte knappt att det var nagot speciellt med honom, även om jag tror att han inte var "social" för att det var nagot han gör spontant som hans syster gör, utan snarare nagot inlärt, och han verkade väldigt nöjd och tillfreds. Hans mamma sa ocksa att han gjort enorma framsteg. Det kan ju annars vara jobbigt för aspergare att de märker att de inte passar in och ibland blir mobbade och sa. 

Har ni förresten sett i rymden finns inga känslor? Det handlar ju om en kille med aspergers.

Annars är allt bara bra här. Jag jobbar inte nu, barbamamma, jag slutade sista mars. Men det är mycket  mycket att göra med besök, Markus som varit borta (och nu aker bort över helgen ocksa), huset som det kört ihop sig lite med (vi ska träffa ansvariga och var arkitekt pa fredag sa da far vi se), inskolning för Benjamin pa dagis (han ska ga en-tva ganger i veckan för att fa börja höra lite franska och sa kan jag träna lite, söka jobb osv) - inskolningen gar ganska bra, fast han grater da jag gar bort nagra minuter. Längre än sa har vi inte kommit. Men han verkar trivas och de är jättebra pa dagiset. Dessutom är det nu dags för avslutningar med dels Miriams klass (idag) och sa hela skolan (nästa vecka), avslutningar med diverse grupper och jobb (tex bbq ikväll), och sa fixar jag med nagra sommaraktiviteter för Miriam, semester för oss (troligast nagon camping i Frankrike) och en massa andra saker. 

Och sa brann det i grannhuset i morse. När jag tittade ut var det som dimma utanför fönstret. Det tog ett bra tag (jag trodde tom att jag behövde putsa glasögonen, ibland är man inte sa snabbtänkt) innan jag fattade att det faktiskt brann! Som tur var var ingen hemma, men det kunde vi ju inte vara säkra pa. Och det tog superlang tid innan brandmännen kom. Efter en halvtimme kom polisen och det var först da som brandmännen kom, da polisen ringde! Branden var bara i garaget, sa det var tur, den hade inte hunnit sprida sig. Men det stinker av brandrök nu överallt.

Anette:  de andra här verkar ju ha gett dig jättebra rad. Jag kan nog inte ge bättre faktiskt. Själv har jag ju bara tva barn och egentligen ganska bra ställt. Det bästa radet är väl att helt enkelt inte leva över sina inkomster. Later saklart simpelt, men det är det ju inte. Men tyvärr enda lösningen. Laga all mat själv fran scratch. Laga billig mat, tex linsgryta, rotfrukter da det är säsong, hemmagjord potatismos, blodpudding osv. ingen dricka, portionsyoghurt eller vad det nu kan vara. Ibland maste man ju fa unna sig nagot självklart, men det kan ju ocksa vara en hembakad kaka, som ju inte blir lika dyrt som att kanske köpa dricka och chips...

Det finns ocksa manga gratisaktiviteter - utnyttja dem! Bibliotek, museum, badsjö ute, 4H-gard, tom typ invigning av bilaffärer da  man kan fa gratis kaffe och kaka och ballonger till barnen kan vara en rolig grej (gick vi alltid pa när jag var liten och vi  inte hade sa mycket pengar. Varje ar var vi ocksa pa öppet hus i Umea stadshus för da fick man gratis fika och godis   )

• Ain

Glad midsommar pa er allihop! Här firas det inte idag, men svenska kyrkan kunde man fira förra helgen, men da var jag ensam med barnen och orkade inte aka 1.5 h för att fira. Men vi har bjudit in tva mer eller mindre svenska familjer pa söndag sa da blir det lite firande

Idag sa har jag haft fullt upp som vanligt. Benjamin var pa dagis för sin inskolning. Idag är det sista dagen pa inskolningen och han var där i lite mer än tva timmar. Under tiden akte jag iväg och köpte en bikini. Det blev en jättesnygg tankini, en sadan där som har som ett linne som överdel. Passar bra när man har lite degig mage Och sa blev det även ett bar bikinibyxor som har boxershortsmodell. Praktiskt när man inte har hunnit fixa bikininjen Jag är sa nöjd, för sadana har jag sökt ett bra tag.

Sedan visade det sig att Miriam inte alls hade skolmatsal idag, och Markus hade möte över lunch, sa da hämtade jag upp henne pa hemvägen, hämtade upp Benjamin, lekte lite hos grannen, fixade snabb lunch och sa körde jag tillbaka Miriam till skolan. Sedan lade jag Benjamin att sova, och fick lite tid över till att sitta här...

Men sedan ska jag baka de där lime-chokladkakorna som Zandra gav mig receptet pa. Det ska jag servera med glass och jordgubbar pa söndag hade jag tänkt.

Sedan kl 17:00 är det avslutningsfest pa Miriams skola. Visserligen har de en vecka till innan skolan slutar, men de har fest nu.

I helgen blir det väl att fixa lite hemma, städa och sa, och sedan har ska vi träffa en kompis pa söndagmorgon och sa gäster pa söndag em.

Pa mandag har vi möte med arkitekten, och sa har jag kvartssamtal med Miriams fröken och kl. 15.00 en jobbintervju (fast för ett företag som hittar personal till andra företag, typ Manpower). Sedan i veckan är vi bla bjudna pa middag och sa borde jag ringa en massa samtal, skriva lite jobbansökningar, sortera foton och en massa andra saker

Sa nu verkar B. vakna, men nu vet ni lite vad jag sysslar med Far kommentera senare!

• Ain

vad spännande barbamamma!

evanor: ojda, vilken jobbig natt Att inte fa luft sadär är ju inte kul. Min mans brorsbarn har ocksa problem när de blir förkylda och far ofta aka in till sjukhuset...

jepp, vi har supervärmt. Nagon sa att vi har haft mot 38 grader varmt! Puh....

Xgirl: ja, en teckning kan väl vara en bra ide. Kanske en chokladask som alla kan dela pa?

Idag hade vi möte med arkitekten, och det var ganska bra faktiskt. Nu har vi endel saker att kolla pa och bestämma till efter sommaren. Typ börja fundera pa kök, vilket golv vi vill ha, vilken öppen spis, tapet/färg pa vägg, badinredning, värmeväxlare eller inte osv.

Sedan at vi alla lunch pa Markus jobb, och sedan tog Markus ledig för jag skulle ha jobbintervju. Det var pa en jobbförmedling som tydligen förmedlar temporära jobb pa cern, där Markus jobbar. Vore ju superbra, för det är sa nära och sa kan jag äta lunch med Miriam och sa. Nackdelen är ju att det bara är temporära jobb, och att lönen typ är en 14000kr mindre i manaden än jag tjänat hittills. Men a andra sidan sa skulle jag ha typ 1.5h kortare resväg sa det gar väl nästan pa ett ut.

Och just det, innan jag akte pa jobbintervju hade jag typ kvartsamtal med Miriams lärare. Allt var ok, Miriam är väldigt social, intresserad osv. Fast har lite svart att sitta still ibland. Inte sa att hon inte kan koncentrera sig, men när de tex ska ha samling sa gar hon inte inte bara och sätter sig, utan ska först säga at alla andra barn att sitta ned och sa...

Nej, nu ska jag försöka söka lite jobb och söka lite info om värmeväxlare och öppna spisar!

• Ain

Ja eller hur Pilea? Därför kan det ju vara bra med nagot gemensamt liksom som alla kan ta ifran i fikarummet...

Förra aret gav vi en present till alla lärare och sa till kocken faktiskt. I ar sa samlades det gemensamt och da fick inte kocken nagot. Jag glömde faktiskt bort henne, kom inte pa förrän senare.  Kanske man skulle ta och skicka med Miriam till sista "kantinen". Det gör jag! Bra att du paminnde

Kul att bordet börjar bli klart! Det är ju sa mycket mer jobb med sadant där än man tror...

• Ain

Hejsan

Förlat att jag inte skriver sa mycket, försöker skumma lite och tänker pa hur duktiga ni alla är med barn, och krangliga familjer och terapier och allt! Supertjejer helt enkelt

Vi aker till sverige pa onsdag sa vi har sa mycket att fixa inför det...

Men gissa vem som kanske ocksa kommer i TV? Vi har fatt en förfragan om att vara med i österrikisk TV, men vi far se hur det blir med det i slutändan. Det är ett program som ska ha som tema hur olika mammor och pappor jonglerar med familjeliv och karriär och sadär och han som producerar är en kompis. Han tyckte det skulle vara intressant att ha med oss eftersom vi bor i utlandet och sa ha med Markus brors familj som ju har tvillingar och sa hans föräldrar ang hur det var att ha barn da de var unga. Men vi far se hur det funkar praktiskt. Det skulle ocksa bara vara ett 30 minuters program, och da skulle ju inte bara var familj vara med sa det blir inte sa langt. Men isafall skulle de komma hit i tva dagar och filma.

Nej, nu hade jag egentligen tänkt stryka lite ocksa,men nu är klockan ju redan halv tolv... Egentligen hade jag tänkt hinna med en massa idag da Miriam var pa ett sommarfritids pa morgonen, men da hade jag glömt bort att jag lovat en granne att följa med och bada, och sedan var det en show pa Benjamins dagis och dit gick jag med bada barnen och sedan följde vi med en granne hem till dem och sedan var klockan halv sju och dags för sen middag och i säng! Inte hann jag ju med nästan nagot... men lite far jag väl skylla mig själv

• Ain

Hej hopp!

Nu är jag tillbaka fran Sverige och kan skriva lite igen! Fast det blir lite senare, för nu är jag sa förkyld att jag ska passa pa att sova lite da Benjamin ocksa sover. Miriam är pa fritids idag fran 13:30-16:00 sa att hon far leka lite med äldre barn och sa.

Far kommentera och berätta lite mer senare som sagt var. Har skummat igenom vad ni har läst. Det är ju endel man missat under semestern... Ska lyssna pa radioprogrammet - jättespännande Hoppas ni kommer med ocksa - tror jag borde kunna se det över internet      

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)