• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Hejhej, fran samma trad som Xgirl och Zandra hoppar jag in

Fast jag ska väl förvarna att jag periodvis kan vara lite oaktiv och periodvis mer aktiv   Men jag gör mitt bästa iaf för att, som ni skriver, kommentera, och om inte alla, iaf sa manga som jag kan

Barbamamma har jag ju träffat tidigare ocksa Hejhej...

Jag har en liten tjej, Miriam som föddes i november 07 och en son, Benjamin som föddes 30 mars i ar.

Jag bor i Frankrike, men i närheten av Geneve sa jag rör mig mellan Frankrike och Schweiz till vardags. Och min man är fran österrike, sa där är vi en del ocksa. Ursprungligen kommer jag fran Umea.

Kommer in lite mer ikväll, för nu hade jag egentligen tänkt ga ut och promenera innan det börjar regna, men blev sa nyfiken da zandra länkade hit att jag blev tvungen att kolla in lite

Förresten kanske ni andra vill skriva lite om er ocksa (eller lite mer, ni har ju skrivit lite - är nyfiken   )? För oss som inte varit med tidigare?

• Ain
    Pilea skrev 2010-09-08 16:26:33 följande:
    Om jag ska berätta lite mer om mig själv:
    Heter Carolina o är sambo o har barnen Alve, Tyra o Max. A blir 5år i jan, T blir 3år i okt o M 5mån på fred. Vi bor i villa/kedjehus o har en katt som heter Winston.
    Blir som sagt 30år på sön o börjar få lite ågren över det.
    Sambon jobbar på bank o jag är undersköterska.
    Jag har medfödd benskörhet vilket mina 2 killar har ärvt. Alve har förtillfället brutet ben.

Apropå 30 år! Är det snålt att ha marangsvisch istället för tårta? Ska ha lite kalas på dagen med lättare mat o fika. Kommer nästan 40 pers o jag orkar verkligen inte göra så mycket tårta o köpetårta är så himla dyrt. Jag älskar marängsvisch, men det kanske blir mer ett barnkalas över det hela ?  

Det var snart 3 veckor sedan Alve bröt sig o han fick ett nytt lättare gips i måndags som bara går upp till knät. Läkaren sa att han ska börja gå nu o kan vara på dagis som vanligt.
    Idag var det första gången som han var tillbaka på dagis. Dom skulle ringa mig om det var något. När jag kommer vid 15-tiden idag berättade dom att det inte alls hade gått bra, men dom hade inte ringt mig. Personalen sa att det inte funkar att han är där när han hasar runt på rumpan för att han inte hinner med sina kompisar o kräver så mycket hjälp. Dom kan inte avvara 1 pers bara för honom som hjälper honom på toa osv. Jag blev riktigt ledsen för han behöver få vara där lite o se annat än att bara sitta hemma o glo. Dom visste ju om att han inte riktigt vill stödja på benet o bara hasar.
    Nu får han följa med pappsen till jobbet imorgon när jag ska till bvc med Max o så får vi hoppas det löser sig till nästa vecka. Annars tänker jag vara med honom på förskolan några timmar per dag nästa vecka så han inte tappar så mycket. När jag föreslog det för personalen sa dom "Ja, visst, om du tycker det är roligt så" Vadå roligt!!! Det handlar väl fasiken om Alves bästa.

Nä, nog med gnäll från en ledsen mamma! 
    Oh, Marängsuisse som är saa gott! jag skulle da bli glad om det vore marängsuisse snarare än tarta, för tarta tycker jag inte ar sa gott. Gud vad sugen man blev nu. Synd bara att min man tycker det är jätteäckligt...

Vad jobbigt med benskörhet. Hur lätt bryter de benen? Maste ju vara tufft för sa sma att vara försiktiga, och för föräldern att inte bli för beskyddande... Men vad konstiga de var pa dagis. Det är väl klart att han maste fa kunna vara pa dag is, atminstonde nagra timmar i veckan!
  • Ain

zandra: men vad konstigt att du ska ta olika varannan dag. Varför ska du inte ha medelvärdet av de bada värderna varje dag istället?

Xgirl och Pilea: ah vad kul med fina nya kläder! jag handlar ocksa gärna pa Lindex när jag är i Sverige och dessutom pa Tradera Nyss köpte jag en poliströja pa Ahlens och den gjorde succe pa Miriams förskola De tycker att hon alltid har sa fina och annorlunda kläder. De har ju lite mer traditionella kläder här nere.

Glittrax: vad bra att seabanden funkade. Jag använde ocksa dem och tycker de är bra.

• Ain

Saaaraa: vad flitig du är! barnmorska verkar ju jätteintressant att vara!

Förresten, har funderat: Ni med bebisar; vad sätter ni pa dem nu i vinter? Jag tänker, Benjamin kommer väl knappast ga i vinter, da da behöver han egentligen inga jättebra skor, bara de är varma. Fast kanske han kryper och da maste det ju vara mer än bara tossor iaf... Eller ska man satsa pa bra skor iaf?
    Grejen är att jag sett saaa fina skor fran Kavat som jag egentligen gärna skulle köpa till Benjamin, men jag vet inte om jag kanske ska chansa pa storlek och köpa dem till varen eller om jag ska köpa dem till vintern? Men de är ju sa pass dyra att det egentligen är lite slöseri... Sa kanske bara tossor, eller vanliga billigare skor?

http://kavat.ebutik.se/  (babyskor - H/V2010-kotte turkos)

• Ain
    7 michelingodingar skrev 2010-09-09 19:00:55 följande:

hehe jaa jag ska testa det som ALLA pratar om FLUFF det är grädde och sen tar man sitt favvogodis och smälter på låg temp ställer in i kylen minst 6 timmar och sen tar man t det och vispar upp det med elvisp så det blir just fluff ¨så jag ska ha ett lager med ploppfluff och sen hallongrädde på ett lager spackla tårtan med grädde och sen marsipan över stod i affären nu o såg Geisha choklad som jag tycker om och tänkte om jag skulle ta den men äsch ja nu blir det plopp!!

banta äsch i ett annat liv jag skulle eg oxå behöva gå ner men jag äter det jag vill och så har jag börjat träna zumba 1-2 ggr i veckan iställetTungan ute blir bara så deprimerad av o försöka gå ner i vikt och hur som så mår jag mycket bättre av o ha "lite" hull än o vad smal som jag en gång varit!!

ja så där kände ju vi med fredde oxå och det kändes som att allt bara var vårt fel och att vi inte gjorde tillräckligt så när rektorn sa detta så kändes det otroligt skönt o veta att det faktiskt inte alls bara hänger på oss utan faktiskt på andra oxå att han ska klara skolan m.m!! så tänk på det när ni känner att det är ert fel att det är inte det och det hänger på omgivningen oxå att han ska klara saker o ting

Haha, jag har ocksa längtat efter att fa pröva fluff Och jag älskar bade plopp och geisha och är saa nöjd att COOP i Schweiz har börjat sälja Geisha. Trakigt nog at jag upp tva stora förpackningar de senaste dagarna... (inte sa bra för vikten precis...) Och Plopp blev det en massa da jag var i Sverige för nagra veckor sedan

(och jo Zandra, jag tror du berättat om Dumblefluffet - att du gjort alltsa... Det blev jag ocksa sa sugen pa sa jag kommer ihag   )

Jag har just införskaffat en cd med Zumba och ska försöka mig pa lite hemma. SKulle ha velat ga i grupp, men det var fullbokat

Dessutom lanade jag en bok om GI mat fran min mamma. Jättegod mat faktiskt, och det bästa är att det är ett  manadsschema med inköpslista och allt, sa man behöver inte halla pa och planera vilken mat man ska äta utan följer bara schemat. Saa skönt.

Vad bra ända att det löser sig lite med era barn. Jättebra att skolan tar tag i det sa att inte allt ansvar ligger pa era axlar!

Ah, jag har varit saa sugen pa Marängsuisse hela dagen är inbjuden pa middag i helgen och har sagt att vi tar med nagot, kan man ta med Marängsuisse mantro? Synd bara att mannen inte tycker om det saklart...

Madde: välkommen! Var inte du med i Apriltraden?

Glittrax: vad trakigt att du mar daligt och armbanden inte fungerade

Dumt med blöjträningen pa dagis. En kompis till mig hade en tjej som var torr hemma, men som sedan inte alls var torr pa dagis. Hon vagade liksom inte säga till, eller kunde inte slappna av pa toaletten. Men efter nagra veckor gick det bra för henne med. Sa det gar säkert om ni prövar om ett tag igen!
  • Ain
    Saaaraa skrev 2010-09-08 22:53:08 följande:
    Oj vad jag missat massa medan jag var borta, orkar inte riktigt läsa igenom alla nu så det blir morgonens project för att hänga med lite :)

Måste bara få gnälla av mig lite om vår dåliga vård som jag alltid stöter på! Lill killen på 6 månader fick andningsproblem och andningsuppehåll idag. Mellan varven så skrek han helt hysterisk och blev helt panikslagen när han låg ner... in på akuten, för tredje gången nu, och där skulle han såklart vägas. Stackarn fick sån panik att han höll på att trilla av vågen...inte fick vi direkt något svar varför han andas dåligt heller.. de påstod att det var pga att han är förkyld... han har haft problem med andningen sen han var nyfödd och får luftvägs-utvidgande medicin, men ändå händer det inget... medicinen hjälper inte men vi får ingen bättre hjälp heller... mutter.

jag är livrädd när det gäller andningsproblem osv, då min lillebror gick bort i psd. Så fort han får andningsuppehåll, som idag.. om än "bara" i 3-4-5 sekunder så blir jag livrädd!

Nu håller alla tummarna om att imorgon är en bättre dag! Hur har ni haft det idag?
    Nämen hu vad läskigt. Hur mar han nu? Vad daligt de verkat bemött er! Sa far det ju inte vara!!

Pilea: hur har det gatt med ersättningen?

Benjamin verkar ganska hungrig och äter och äter (ammar alltsa). Jättejobbigt pa natten för mig eftersom han vill äta sa ofta. VI har börjat lite med gröt, men det är ju inte sa lätt för honom att äta Kanske man skulle ge ersättning med lite cerealier i istället, det  maste ju vara lättare för honom att fa i sig.... hmm, far se.

Skor, ja, jag ska fundera. Jag är ju saa sugen pa de där fina skorna. Kanske  man kan köpa och spara till varen. För da kan jag ju köra med tossor först och sedan se om han börjar krypa eller tom ga och da köpa skor. Och sa har jag de fina turkosa till da han börjar ga ungefär. Fast det är ju alltid en risk att han redan vuxit ur dem da, om jag köper dem nu...

Till Miriam har vi ett par joggingskor nu (som vi ju köpte pa halva reapriset da vi var i Sverige) och sedan ett par vinterskor som jag nu misstänker är höstskor egentligen, för de är kanske för tunna. Jag trodde det var vinterskor, men nu läser jag Kavats beskrivning och de kanske är höstskor. Naja, de funkar kanske med ett par tjocka sockar i. Här har vi ju inte sa varmt. även de köpte vi pa halva reapriset....

Jag köpte just en vinteroverall till Benjamin.  Sa billig! Därför blir jag lite nervös, nagon som har erfarenhet med att göra sadana klipp. Skickar säljaren dem verkligen da de tjänar sa lite? Mikkline och POP för 2kr!  http://www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid=118092232
  • Ain

Sorry för spammningen, men det är sa manga inlägg att jag inte kan halla alla i huvudet, utan svarar lite pö om pö...

Xgirl: hur gick det med tatueringen. Vad spännande! hoppas han blev nöjd.

Jag har förberett lite traderaauktioner idag. Jag har aldrig gjort det tidigare sa jag är lite borttappad i allt man ska göra maste jag säga. Har tagit foton iaf.

• Ain
    Xgirl83 skrev 2010-09-11 22:36:49 följande:
    Selma är för skön. Hon har gått utan blöja hela dagen och jag upptäckte hur hon kissat ett par gånger idag - nämligen att hon hukar sig över kanten på duschkabinen och kissar där! Som om kanten var en toasits nästan. Hm, blir nog svårt att få bort den ovanan för hon verkade jättenöjd med sin lösning, fastän hon har två pottor och en toasits. Och igår ställde hon sig på trappen utanför ytterdörren och liksom "siktade" framåt med snippan och kissade, jättenöjd!
    Haha, ja men det later ju som en jättebra lösning egentligen

Sadär att kissa som pojkarna gör vill Miriam ocksa. Hon har nog sett pojkarna pa förskolan som gör sa, och sa ville hon ocksa göra det. Jag hade världens sja att övertyga henne om att det nog var bättre att sitta ned

Tyvärr hinner jag inte skriva mer, för nu maste jag i säng. Har bokat flyg till Sverige i oktober för att träffa syrran, flyg hem till i jul, fyllt i en massa massa saker i en e-ansökan till WMO (world meteorological org.), kollat lite vinteroveraller pa tradera. Atminstone hade vi en trevlig middag med grannarna. Det var kul!

Krya pa er alla sjuklingar!
  • Ain

Grattis Pilea!

Glittrax: nej, jag madde ungefär lika illa med Benjamin som med Miriam. Men visst, med tvillingar kan man ju ma mer illa Fast iof syntes min mage ganska tydligt i v.9, sa med andra barnet syns den ofta tidigare utan att man väntar tvillingar... Men trakigt att du mar sa illa.

barbamamma: kul att tartan blev god! Och vilken tur du verkat ha med din auktion! Min första auktion ligger ju ute nu, och än sa länge bara 1kr bjudet... Men iof är det 6 dagar kvar.

zandra: ah, vad gott med svamp! jag kan INGET om svampar, sa jag skulle tyvärr inte vaga mig pa att plocka...

madde: nej, jag aker i oktober till henne och aker pa mandag och hem pa onsdag. Dottern är ju kvar i Geneve och min käre man med, sa det blir lite länge att var borta till jul Min familj bor i Umea men min syster bor i Uppsala. Inte saa langt fran Zandra faktiskt. Pa norra sidan iaf...

Var idag pa loppis och köpte bla en gastol till Benjamin, och en käpphäst till Miriam. Och ett barbieslott. Jag som egentligen sökte efter en tramptraktor... Fast du ser jag att Miriam sitter och leker i gastolen (som har en liten ratt) sa det kanske gar lika bra haha.

Hej Fangoria! Kul att att se dig här, även om jag ju är en av dem som inte känner dig ännu

Städning: hehe, nja det prioriterar vi nog faktiskt inte. Vi är hellre med barnen och gör nagot kul. Fast ibland far vi sadana dära ryck och strycker mitt i natten eller nat Och vi försöker att ha ett städryck per vecka iaf sa att det är nagorlunda rent. Men typ strykning kan det ibland bli en gang i manaden (dvs da vi knappt har nagra kläder kvar). Tack vare att vi smaplockar sa är det iaf inte helt superstökigt, och golv, kök och toa osv tar vi iaf regelbundet.

Här är det saa, fint väder idag. Sommarväder igen Benjamin har varit ute i bara blöjan och vi gar i kortärmat och barbent. Skööönt! Far se om det är sista rycket innan hösten. Atminstone har jag ju vinterkläderna för Benjamin färdigt - det känns ju skönt *fniss*

kia: oj vad imponerande med ert bygge! Kul med folk som faktiskt kommer sig för att förbättra sina hus. Vi är ganska lata med sadant där - skulle önska att jag var lite mer fixartyp. Jag älskar att planera, men sedan blir det aldrig av...

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)