• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

barbamamma: jag kan heller inte se bilderna.
    Ja, men da förstar jag ju att du är ganska sugen pa huset. Det är klart att det är lite dumt med en a, men a andra sidan finns det ju folk som bor nära vägar osv, sa de flesta lever väl med att man maste halla lite koll. sa om huset annars verkar jättebra, kanske det vore nat för er. Ni far väl kolla hur det ser ut innuti och sedan helt enkelt köra pa känslan. Fast det är väl dumt om du och din man har olika känslor

Zandra: det verkar ju som en superbra möjlighet för er! Hur konkreta verkar hennes planer vara? Mest funderingar, eller har hon räknat pa det hela, och det verkar genomförbart.

susanne: grattis till lillkillen och välkommen hit!

ok, nu ska jag försöka svara lite, men naturligtvis vaknade just Benjamin... Han är förkyld och vaknar HELA tiden. Och han vill inte bli lugnad av Markus Maste nog ga upp, hoppas jag kan komma tillbaka för att svara. Annars blir det en annan dag...

• Ain

tillbaka - Markus fick honom att somna ända.

Varför vi bor i Geneve: Jag och min man träffades da vi bada pluggade i Stockholm - Markus som utbytesstudent. Sedan när vi bada var klara med studium (han hade da akt tillbaka till österrike) sa funderade vi pa hur vi skulle göra. Han hade sökt och fatt en PhD-tjänst pa CERN i Geneve, sa da beslutade vi oss för att flytta ihop och till Geneve. Sedan blev vi kvar helt enkelt
    Nu bor vi alltsa pa Franska sidan av Geneve, i ett litet hus (95 kvadrat eller nat) men har just köpt en tomt där vi ska bygga ett större hus. Eller köpt har vi inte ännu, men ska snart...
    (fast nu har vi just upptäckt att man inte far bygga källare pa den tomten, nagot vi tycker var arkitekt borde ha upplyst oss om - det är även han som säljer tomten - sa vi far se hur det blir)

skolsystemet/barnomsorg:
    Bade i Frankrike och Schweiz är ju mammaledigheten typ 3-4 manader, sa antingen börjar folk jobba tidigt eller sa stannar de hemma och jobbar inte mer. Speciellt i Schweiz är det ganska vanligt att mammorna är hemmamammor.
    När barnen är sma är de ofta hos dagmamma, eller sa pa dagis. Det finns dock inte sa mycket dagis, sa det är svart att fa plats. Folk ställer sig faktiskt i kö da de plussar -innan barnet är fött! Da vi fick dottern sa bodde vi i en by där det inte finns nagot dagis, vilket innebär att det är nästan omöjligt att fa dagisplats och vi ville helst inte sätta henne hos en fransk dagmamma da de har sa olika syn pa barnuppfostran än vi. Vi hade dock tur och hon fick vara hos en av mina bästa vänner som just fatt barn och pratar svenska. Sedan när hon blev större satte vi henne pa ett privat dagis som kostar multum, 14000kr i manaden!, men vi hade inget annat alternativ.

I Schweiz kostar dagis ungefär lika mycket. Men de är valdigt bra dagis.

i Frankrike börjar skolan vid 3 ar - fast det är inte obligatoriskt förrän 6 ar tror jag. I Schweiz börjar det vid 4 ar.

Onsdagar är oftast lediga i Franrkike och halva onsdagarna i CH. Miriam gar dock pa en privat skola pa Markus arbetsplats sa den har öppet hela veckan.

Skolorna här är mer som dagis da barnen är sa sma. Pa Miriams skola sa har de samling pa morgonen och da sjunger de, pratar igenom dagen och kanske pratar om färger eller räknar till tio, pratar om kroppsdelar, djur osv
    Sedan fikar de (som vi skickar med), och gar ut. Sedan är det lunch, da barnen antingen kan ga pa kantinen eller hämtas av föräldrarna. Sedan kommer de tillbaka efter 1.5h och da är det sovtid och sedan leker de lite till och har samling igen. Och sedan fikar de och sa gar de ut lite mer. Fast jag brukar hämta Miriam efter samlingen.
    Jag tror att dagen ser ungefär ut sa i bade Frankrike och Schweiz. I bada länderna är det vanligt att föräldrarna hämtar barnen över lunch. Manga affärer i Frankrike har tom stängt över lunch för att de som jobbar där gar hem och äter (och hämtar barn om de har barn).

Vi har ju tur för cern har en skola (bara tom 6 ar dock). det innebär att vi kan hämta Miriam och äta pa personalrestaurangen. De har en barnmeny och ett speciellt rum för barnen! Det är ju lyxigt! Men det är nog inte sa vanligt att arbetsplatser har en skola. Cern är ju en internationell organisation, sa lite speciell.
    Miriam ska ocksa äta pa skolmatsalen tva dagar i veckan (detta betalar vi själva), men hon har gratit och inte velat äta där, sa nu tar vi en liten paus och ser hur det gar senare.

Skolan här är nog lite striktare än i sverige, men ända inte skola som vi tänker oss skola.

Senare da barnen börjar i riktiga skolan sa tror jag att Franska skolan är striktare än Schweiziska.

Nu kommer jag inte pa vad jag ska skriva mer om barnomsorgen. Om det är nagon som är nyfiken pa att veta mer kan ni väl skriva mer fragor

Nej, nu ska jag isäng. Jag har alltid sa mycket att göra att det blir sa sena kvällar!

• Ain

zandra: jag vet faktiskt inte riktigt det där med källaren. Vi ska kontakta arkitekten sa far vi höra vad han säger. Det star helt enkelt i beskrivningen av , ja vad ska jag översätta det med, reglerna för vart bostadsomrade.

barbamamma: jo, kostnaderna för dagis är ju inkomstprövade, fast bara om det är ett kommunalt dagis. Och det fanns det ju inte i var by. Om vi hade haft henne pa ett kommunalt dagis hade det kostat oss 3800kr ungefär. I Schweiz hade det gatt pa runt 14000kr faktiskt, vilket är maxtaxa. Nu hade vi ju M. pa ett privat dagis sa da far man betala de verkliga kostnaderna. En dagisplats kostar ungefär lika mycket i Sverige - läste jag i en artikel i nagon svensk tidning, bara det att det är sponsrat av staten, sa man betalar inte sa mycket hos er.

Men visst lönerna är högre. Iaf om man jobbar i Schweiz. Det gör var region lite svar. För lönerna i Frankrike är lägre. Speciellt om man jobbar inom staten, för da är de nästan samma över hela Frankrike, bara det att allt är sa mycket dyrare i Pays de Gex där vi bor, pga närheten till Schweiz, än i övriga frankrike. Bostadspriserna har pressats upp pga alla som jobbar i Schweiz och tjänar bra, sa de som jobbar i Frankrike far problem att kunna betala hyra eller hus. Speciellt tex lärare har problem.

Men i Schweiz tjänar man som sagt var bra, annars skulle det ju inte löna sig att jobba. Men mat, hus och barnomsorg är da dyrare, sa det jämnar ut sig lite. Stora fördelen är det ju da vi aker utomlands, för da är ju allt billigt för oss
    Men saklart finns det de som tjänar daligt i Schweiz ocksa (men da betalar de mindre i barnomsorg), men vi har tur och tjänar ok
    Men om och när jag ju börjar jobba sa tror jag att vi funderar pa au-pair. Det blir nästan billigare för oss, och da har  man nagon som kan sitta barnvakt nagon gang och sadär.

• Ain

Nejmen vad hemskt! Skrev de verkligen och pushade honom att göra det? Ja, det är väl lite ra humor där inne, och jag antar att det var en hel del som är ganska omogna som liksom inte fattade vad det kunde fa för konsekvenser. Men riktigt obehagligt ända...

Vad jobbigt för dig Madde

Ska isäng nu. Blev en till ganska intensiv dag da vi akte till barnläkaren med Benjamin. Han har obstruktiv bronkit sa han far inhalera en sprej nu, och verkar redan sova lite bättre idag. Markus köpte ocksa en luftfuktare.

Godnatt!

• Ain

Xgirl: Miriam hade precis en sadan period da hon kissade pa sig, men det gick över. Det gör det säkert för Selma med. Det enda är att man helt enkelt far fraga varje timme, även om man inte tror att det behövs... (fast med M. var det sa att hon kunde kissa 5 minuter efter man fragat...).

vända sig: Miriam vände sig faktiskt nästan aldrig. Hon ville inte ligga pa magen helt enkelt. Därför kröp hon heller aldrig. Men hon är helt normal, och gick vid normal alder ocksa, sa sadär kan det vara med vissa barn

Idag har jag rensat ut lite i Miriams garderob. Jag lägger ned de kläder som blir försma längst ned, men sedan blir jag för lat för att rensa ur dem. Sa nu gjorde jag det äntligen. Vissa kläder är storlek 74, sa de kan typ Benjamin ha nu Tala om att dra ut pa tiden....
    Jag hittade ocksa ett par täckbyxor och jacka som passar Miriam! De köpte jag pa utförsäljning av Columbia (jobbade bredvid deras huvudkontor i CH, sa de hade utförsäljning av provkollektionen) innan Miriam föddes

• Ain

Xgirl: haha, jag kan se Andreas framför mig med Selma Ungefär sa där är det när jag ska fixa barnen pa morgonen Jag är värdelös att hinna i tid pa morgonen. Oftast är det Markus som tar Miriam som tur var. Fast det där med kläderna gör han med. För nagon dag sedan sa tog han pa Miriam Benjamins tröja. Han trodde väl att det SKULLE vara trekvartsärm pa den

Jobbigt med mjökstockningen Kanske du skulle behöva komma till vardcentralen? Jag märker ocksa att Benjamin äter mindre nu da han äter lite frukt. Jobbigt med fulla bröst - fast ingen stockning ännu.

zandra. vad jobbigt med Noah. Men jag antar det är en fas? Miriam har ocksa en fas nu tror jag, fast inte med att slass men med att vara lite olydig. Hoppas det gar över snart för er...
    Och att Linn kommer ut ur sin fas. Säger som Xgirl att det kanske hade hjälpt  med sjal eller nat, men om du har ont i bäckenet kanske det inte är idealt...

Här börjar Benjamin bli lite bättre nu. Jag har varit förkyld jag med men börjar bli lite friskare ocksa. Skönt.

Barbamamma: vad jobbigt med sa manga sjuka barn. Men jag antar att det lätt blir sa att de smittar varandra

Vad gullig Agathon är da! önskar Benjamin skulle börja gosa sa ocksa

Pilea: fina skor! Jag blev ju inte lite sugen pa att köpa nya skor nu

Nej, nu ska jag snabbduscha innan jag ska hämta Miriam för lunch. Jag bestämde att hon ska fa vara hemma i eftermiddag. Dels är det lugnare för mig att äta lunch hemma och inte pa restaurangen med tva barn, och sa tänkte jag att det kunde vara kul att hitta pa nagot i em, som en liten överraskning för henne. Det blir nog bara en lekpark, men det är ju roligt för henne.

• Ain

kortis (har B i famnen sovandes sa svart att skriva) :
    zandra: 
    ">

runt 0.58
    hittade ingen bra instruktion. Kanske du kan söka själv pa Buddha position

• Ain

barbamamma: haha, tog han pa sig dina trosor? Men det där med pyjamasen har Markus ocksa gjort
    Annars brukar jag som Xgirl inte säga nagot om han matchar lite lustigt- annars kommer han ju sluta helt och hallet (men det skär ibland i hjärtat ;--)  ) men när det blir sa helfel brukar jag protestera. Fast Miriam fick faktiskt ga till skolan med Benjamins tröja...

Pilea: vad trakigt med sa lagt slutpris. Jag lade just ut bebiskläder (igar) och än har ingen bjudit pa dem.  Men det förväntar jag mig inte heller. Hoppas bara att det blir nagorlunda slutpris. Jag funderar pa att sälja dem pa loppis här nere istället. Da slipper man ju fraktkostnaden, sa da kanske folk är beredda att betala lite mer för kläderna.
    För mina mammakläder fick jag runt 160kr för klädpaket med 5 kläder, sa inte sa högt precis. Men bättre än att de bara ligger här och skräpar.

Jo, det blir ju lite jobbigt att hämta Miriam fran skolan. Det finns en skolmatsal där man far välja om man vill ha sina barn. Fast man betalar ju för maten. Vi hade tänkt ha henne där tva dagar i veckan, och sedan hämta en dag var och den 5 dagen hämta tillsammans. Men sa ville Miriam inte ga pa cantinen (matsalen) och bara grät, sa nu gör vi en paus till efter lovet som är om en vecka och sa far vi se hur det blir.
    Jobbigast är det när Markus är borta, för da far jag skjutsa pa morgonen  8:30 - är hemma 9:30. Sedan aka igen 11:45 - hemma 14:00. Sedan aka igen 16:00, hemma runt 16:45. Om vi inte aker till en lekplats eller sa.
    Det vore väl ok om det bara vore jag, men nu blir det ju lite jobbigt för Benjamin.

Men oftast sa skjutsar Markus pa morgonen och tar ofta lunchen, sa da behöver jag ju bara hämta. Men idag och igar var han pa kurs.

Xgirl: vad kul med besök!

gastol: Vi köpte en gastol pa loppis till Benjamin, det blev en hit!

Suck, Benjamin hostar mer igen, och vaknar typ var 10 minut... Upp för trappan och in med nappen och trösta och sa ned igen. Och sa upp igen...  Markus är pa pokerkväll med jobbarkompisarna. De har en sadan nagra ganger per ar. Hoppas han vinner nagot iaf

Här är en blogg som vara blivande grannar skriver. Där kan ni se nagra bilder fran far tomt. Under "recent activity" är var del längst bort i bilden. Den delen där det star en liten koja pa.
    http://steveandjennyshouse.blogspot.com/

• Ain

zandra: nepp, han förlorade denna gang! Jaja, sa är det. Men bara 100kr, sa det är ju nästan som ett biobesök sa inte sa farligt.

Xgirl: jo, de är ute en gang pa förmiddagen, nästan oberoenda av vädret. Och sedan en gang pa sena eftermiddagen, men da har jag redan hämtat Miriam. Det är en av sakerna som jag gillar med denna skola. Pa dagiset hon gick innan var de sällan ute pa vinterhalvaret.

• Ain

Hejsan,

ursäkta, ännu ett kortisinlägg. Har haft mycket att göra i helgen och sa idag har jag bla packat inför Sverigeresan imorgon och lagt ut traderaauktioner...

Men jag skulle bara vilja instämma i allt Xgirl just skrev. Far jag liksom hänga pa?

Trakigt barbamamma att hon är sadär om presenterna. Presenter ska ju ges för att man vill ge och inte för att man maste, eller för att man absolut ska ha samma tillbaka, da kan man ju strunta i det hela.

Och vad jobbigt du har det Zandra. Som Xgirl skrev skulle det ju vara ett kul projekt, hur blev det sahär nu? Jag hoppas du snart mar lite bättre igen. Om du känner att det blir för tufft att komma in till Uppsala pa onsdag, sa hör av dig. Jag försöker kolla in här pa tisdag kväll. Men jag hoppas att jag kan muntra upp dig lite om du orkar komma

Och även Xgirl hoppas jag snart mar bättre! Det där med rädd för brand känner jag igen mig i. Visserligen hade jag verkligen angest över detta för länge sedan nu, inte nu längre, men jag kommer fortfarande ihag det. Det var en period da jag var liten som jag hade det. Kanske som din alder, da det började för dig. Och det är sant, om jag tex är pa ett hotell högt upp eller sadär sa mar jag faktiskt daligt för jag är rädd för att det ska börja brinna, och da jag är pa ett nytt ställe funderar jag över hur man ska ta sig ut om det brinner! Sa jag kanske har en släng av det där iaf...
    Och även andra saker som jag känner igen mig i, i din beskrivning. Men det är för langt att skriva om nu...

Hamyes, och hoppas att du ocksa börjar ma bättre. Har du just börjat med medicin, eller var det en ny sort som du fick nu?

Tyvärr maste jag slänga mig i säng. Som ni märker är jag oftast här seent... Imorgon ska jag packa färdigt och sedan sjukgymnastik med Benjamin och sedan till flygplatsen för att hälsa pa syrran i Uppsala i 3 dagar!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)