• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

ett foto pa Benjamin  och Miriam (med farmor) för er som inte kan se pa FB...
  • Ain

barbamamma: neej, vad jobbigt... och sa onykter redan kl. 22! Snabbt jobbat Och trakigt att ingen ens försökte ta kontakt med er. Nej, da säger jag som du, da kan man ju lika gärna ga hem.

Xgirl. hur mar Iza nu da. Lite läskigt med örat. Att det kan bli blodfyllt sadär?

Zandra: jobbigt med skilsmässan. Han later ju lite barnslig maste man säga. Självklart är det även att det är jobbigt att acceptera ibörjan och tufft och trakigt, sa da är det kanske inte sa konstigt att man kan vilja "ge tillbaka" lite. Men att flytta langt ifran där ni bor kommer ju göra livet jobbigare för honom ocksa- det är ju lite barnsligt tänkande. Att inte tänka langsiktigt, utan bara leva i nuet, och nu är jag sur och vill flytta langt bort...

Vad spännande med alla era studier. jag har ocksa blivit antagen - till tyska. Men jag vet inte om de har fatt in minapapper angaende svenskt medborgarskap, sa jag vet inte om jag blivit undantagen fran att betala studieavgift eller inte. Om inte sa kan jag ju inte börja, och tar det för lang tid sa kommer jag ju missa för stor del av kursen. Far se hur det gar.

Idag är Markus pa volleyboll turnering. Jag har varit med grannarna, och där kan barnen leka med deras son (som är mitt emellan M och B i alder) sa jag kunde sitta och prata med föräldrarna i ganska lugn och ro. Sa det gick bara bra trots att jag hade barnen själv. Fast det kommer jag ju inte säga till Markus ;-P Snart ska vi pa barnkalas ocksa.

Far kommentera mer senare!            

• Ain

Om nagon vill ha inspiration till en fin födelsedagstarta sa gjorde min syster just denna till sin son. Egentligen inte saa komplicerad men jättefin, eller hur?

• Ain

KOrtisinlägg:

Vad skönt att det börjar ordna sig med lägenhet och sa för dig Zandra. Trakigt bara att Dan gör sadär med era saker. Kanske dags att officiellt dela upp sakerna da? Det är lite av en principsak ocksa tycker jag.

Kul att det blev sa lyckat i helgen! Tänk vad roligt det hade varit om jag kunnat komma...

Xgirl: svart det där med kompisar. Det kan ju vara svart da barnen är i olika alder, även ett ar gör ju stor skillnad. Jag hade nog ocksa försökt prata med barnet, men ocksa med Selma och säga att barn kan göra sadär ibland och föresla hur hon kan reagera. Och faktiskt försöka hitta nagot annat barn som Selma kan leka med ocksa. Som kanske är mer i samma alder. Kanske fraga pa dagis om det är nagot barn hon leker bra med och försöka ordna play date med föräldrarna? Sa att hon har nagon annan kompis att välja pa ocksa! Da blir kanske inte den första kompisen lika viktig...

Jag har ju börjat med mina tyska kurser nu. Jag gar faktiskt tva olika kurser samtidigt, sa det blir ganska mycket att göra. Därför har jag ganska daligt med tid att sitta här inne...

I helgen var vi pa minisemester i Ardeche i Frankrike. Det var jättemysigt och vi bodde pa en jättefin camping, i en typ husvagn som stor uppställd. Jättefräscht och det fanns en stor vattenpark med rutschkanor och pooler. Jättevarmt ocksa, uppemot 28 grader...

Far skriva mer senare!                 

• Ain

Vad manga kissiga tjejer.... Miriam har ocksa börjat kissa pa sig. Sedan kanske tva veckor sa kommer det i trosorna säkert en gang per dag. I början trodde vi att det var för att hon glömde bort sig, men nu börjar det kännas lite väl länge, sa imorgon ska jag lämna ett urinprov fran henne till hennes barnläkare sa far vi se om det är uvi eller nat...

Vad kul att det gar sa bra för dig barbamamman! Jättekul med studierna och sa. Jag är nog inte riktigt lika flitig som du verkar vara  Och vad bra med lanen ocksa!  

Zandra: jo, Benjamin är väldigt mobil. Han klättrar över allt. Till och med klätterställningar för stora barn lyckas han ta sig upp pa. och alltid alltid är han pa borden och sa. Fast han har inte fattat att man kan skjuta stolar för att tex ta sig in i kylskapet.

Men annars verkar ju Linn vara väldigt framat. INte bara hur pass rörlig hon är utan även spraket och självständigheten och mognaden. Kanske du har ett högbegavat barn! Alltsa seriöst verkar hon vara väldigt högbegavad. Det kan ju ändra sig men annars har hon  manga "symptom" som högbegavade barn har. (och da menar jag faktiskt mycket högbegavade, inte bara lite smarta).  

• Ain

Tja, det är ju svart att säga om ett barn är begavat eller inte, bara pa vad man läser pa ett forum. Tex är det svart att veta om du övertolkar vissa saker, eller om Linn verkligen säger saker exakt som du skriver det Men av det du skriver sa verkar hon ju inte precis o-intelligent. Och just att hon pratar tidigt, är tidig även motoriskt, verkar äldre än hennes alder, tidigt verkade första relativt komplicerade sammanhang osv.. sa verkar hon nog ganska begavad faktiskt. Om hon tex redan nu pratar i 3-ordsmeningar sa är det väldigt tidigt. Miriam var tidig och pratade i 3-ordsmeningar vid tva ars alder. Och det var som sagt var tidigt...

http://giftedkids.about.com/od/gifted101/p/how_to_identify.htm

http://www.helium.com/items/1371302-how-to-tell-if-your-toddler-is-gifted

http://yourwisdom.yahoo.com/your-family/5-developmental-signs-toddler-gifted-article-acid.html

• Ain

Kortis igen, som alltid pa senare tid

Jag fick idag svaret pa internet-intervjun jag hade, och jag klarade den och är nu inbjuden till en "board" Tjohoo! Fast jag som var nog stressad över den första interjvun. Nu maste jag göra en presentation med powerpoint slides och presentera mig. Och sedan fa en massa fragor inför en panel av människor. Pa bade engelska och franska. Hu...

Men kul att vara utvald till en board iaf. Det är oftast inte sa manga som far komma      

• Ain

evanor: Tydligen verkar det vara vanligt. Men det konsiga med Miriam är ju att hon varit torr sedan tva ar tillbaka. Hon var torr redan vid tva ars alder! Och pa natten vid 2.5... Och NU plötsligt, när hon är nästan 4 börjar hon kissa pa sig. Hon gör det fortfarande.

Vi har iaf fatt resultaten och hon har inte UVI eller nat. Ska och prata med läkaren pa fredag. För hennes del är det som att det läcker lite. När hon ska springa pa toaletten, DA kommer det lite. Som att när hon har toa i huvudet kommer det redan da. För annars kommer det inte, och inte pa natten heller... Sa konstigt.  

• Ain

Hej

Kortis igen - maste förbereda inför intervjun...

Xgirl: listor gör ju jag med - men det är mest för att komma ihag - och om jag inte hinner med dem blir jag inte stressad av det. De är ju till för att hjälpa inte stjälpa! Och vi har absolut inte supervälstädat hemma hos oss! Vi städar golvet och toaletterna en gang i veckan, kök (och toaletter) när det behövs (köket tar man ju när man lagat mat och sa) och sa röjer man ju upp lite snabbt efter barnen. Men resten blir verkligen sporadiskt gjort! Lite nu och da dammtorkar jag, tar luckor, och sadana saker. Men jag kaninte sga att det är nagot vi prioriterar. Ok rent, men inte sadär pedantiskt superstädat. Vi har viktigare saker här i livet! Ta INTE at dig om andra har asikter om DITT liv!

Zandra: och du ska heller inte ta at dig av nagon dryg person pa telefon. Hon känner ju inte dig, och har faktiskt inte troligast trakigt och understimulerat jobb. Jag tror att hon gärna vill känna sig viktigare genom att trycka ner andra. Hon kanske har blivit irriterad av andra som strulat, men om man inte kan lägga det bakomsig när man har att göra med nya kunder ska man byta jobb! Sedan kan man ju första att de som hyr ut lägenheter inte vill ha strul och är mer pa sin vakt mot kunder som statistiskt är problematiskare, men det kan man ju halla för sig själ. Sa om man säger sa som hon gjort är far det sta för henne och visar mer pa hennes sorgliga liv och karriär än ditt! Du är en kämpare, som tror jag Xgirl redan papekat vuxit jättemycket pa senare tid. Och du har ju verkligen insikt om dig själv och utvecklar dig varje dag! Och jättebra mamma verkar du vara ocksa!

barbamamma: jobbigt med magsjuka sadär.Jag tycker ni ofta är magsjuka

Vad räknas som alternativ medicin? Räknas även homeopati in dit? Det är jättestort här och jag blir galen pa det hela (fast jag har faktiskt Arnika hemma. Det är för när man trillat och slagit sig. Inte för att jag tror att det fungerar, men som placebo för barnen absolut!  De blir glada igen efter lite "medicin"  ) 

evanor: haha, hälften av barnen? Vilken superbra lösning. Hur kom han pa den mantro?            

• Ain

Nej, min board är pa onsdag, men tack för stödet Jag haller nu pa att fixa min presentation, och sedan ska jag öva med MArkus och en bekannt som ocksa jobbar pa cern. Och sa är intervjun pa onsdag... Jo, nervöst är det!

Barbamamma: du har helt enkelt hittat det du är bra pa!

Zandra: arnika kan man ta som salva,men oftast tar de det som sma sockerpiller med arnikan pa. Eftersom det är homeopati sa är det arnika som homeopatisk lösning (arnika är en blomma) sa de tar blommextraktet och spär ut det sa att det knappt finns nagot kvar. vattnet som det spär ut det i ska da ha ett "minne" av arnikans egenskaper och det ska bli starkare ju mer man spär ut. Därför ska det vara en sa bra medicin mot blamärken osv men inte ha nagra biverkningar. Tror manga som tar arnika är rädda för vanliga mediciner och vill att det ska fungera... Här säljs det pa apotken tom, men om man pressar apoketarna som rekommenderar dem om de verkligen tror att de funkar sa erkänner de att de inte tror pa dem själva (jag har nämligen fragat dem när de rekommendrat sadana grejer till mig) Det finns homeopatiska läkemedel för alla olika krämpor...

Nej, nu ska jag faktiskt dammsuga lite för omväxlings skull!      

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)