• Glittrax

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamma: jobbigt med sonens skola, men jag tror med att ni gör allt för att det ska funka för honom! *kramar om*

men vilken skada på ögat,tur det gick som det gick och att ögat klarade sig,

vilka söta barn blir så full i skratt av att se agathon Skrattande

jo den blev lite torr kladdkakan, föredrar faktiskt kladdkakemuffins!

Jag hade riktigt onda värkar en halvtimme i går vid 17.. sen bara klingade de av, vet inte om jag skrivit att i må morse höll de i sig en timme... trodde ju det var dags då, den 11e dessutom!! som jag beräknat själv,Tungan ute  måste ha varit i måndags morse?... hm... förvirrade jag...

Ca: oj vad jobbigt med pojken som hade vatten bakom öronen, har de inte märkt att han inte hört nåt på två år?!

Här fick Nova tid till logopeden om en månad, en himla väntan och jag tycker knappast hon behöver den.. men vi går ändå, och som personalen på dagis sa när vi nämnde att vi var på 3årskoll efter jul och hon skulle till logoped och personalen sa att hon är ju bara tre år, tycker faktiskt språket utecklats ännu mera sen i januari! Fick iaf hem en 2 sidor lång blankett, oj vad frågor att besvara!!Förvånad hade hoppats på att kunna hunnit detta innan bebisen kom, men nu hinner vi ju inte, de sa 3 månaders väntan och det är ju nu, men det blev helt plötsligt 4 månader??!

• Glittrax

Ain: på 3årskollen i januari så tyckte bvcsköterskan som vi hade, (som inte var vår ordinarie) att hon hade lite problem med uttalen r och s bla a... hon pratar inte helt rent nu heller, men betydligt bättre bara senaste månaderna! och hon surrar ju komplicerade meningar! men vi tycker att hon läspar lite men vi är inte oroliga alls, känns som att hon gjort en höna av en fjäder.. men vi går dit och ser vad logopeden säger, kan hända att hon får göra en hörselkoll, min bror har en hörselskada och är döv på ett öra så för att utesluta nåt ärftligt så är det ju bra.

am zandra: åh vad schysst att du fick ersättning för byxorna!

ok, spännande det låter med den årskursen

Evanor: Välkommen hit du med och gratis till plusset!

Jag har en 3,5 årig dotter och väntar andra barnet med BF 27 april

haha vad Nova är rolig, jag dammsög några rum här i lgh igår och bad sambon ta resten.. sa att jag säger bara det EN gång, annars får det väl vara skitigt i resten av rummen, men som vanligt så skjuter han på saker och ting..*suck* men idag så sa nova utan att jag sagt till henne att vidareförmedla nåt  "nu får du dammsuga pappa, för mamma har faktiskt sagt det!! " hahaha...

sen då han dammsugit en stund så säger hon, " men pappa, nu får du sluta dammsuga, för jag får ont i öronen, jag kan dammsuga tyst jag"Skrattande

barbamamma: jasså du ska göra kladdkakemuffins, hihi, gör du det ofta?Drömmer

• Glittrax

Am zandra: njae... jag vet inte om man kommer så långt med nån diagnos, han är seg och långsam och har alltid varit , tar det mesta på allvar då han väl sätter igång. Har frågat hans mamma och fått till svar att han alltid varit långsam men ordentlig, men visst, det är frustrerande många gånger..Obestämd

jag vet inte hur han skulle ta att jag tycker att han ska utredas, tror han skulle bli helförbannad

jag tror slemproppen börjat släppa nu, men den kan ju släppa nån vecka innan eller tom tidigare innan förlossning... hur har det varit för er??!!

• Glittrax

blääää vill bara gnälla av mig idag, har senaste två nätter haft pinvärkar, inte fanken leder de nån vart... kan inte sova!

måste iväg och köpa skor till Nova idag.. sen tror jag tar lite backträning...

sorry för ett egoinlägg, hoppas ni har en bra helg!

• Glittrax

am zandra: nää ingen bebis här och blir väl ingen bebis i påskägget heller *suck* det är så jäkla jobbigt nu, i både kropp och själ...

• Glittrax

I fredags morse den 29 april  fick vi en tjej, Baby Nova fick en lillasyster! Gladvattnet gick i to morse, 22 tim senare var hon född,  4580 g och 53 cm lång, tung för tiden som det heter så hon har fått tilläggsmatats och blodocker kollats regelbundet, en del andra komplikationer, men har flyttat till vårdhotellet i dag och vi åker hem i morgon. vi mår ialla fall bra nu! kram till er alla!

• Glittrax

in en sväng, berättar mer om förlossningen senare, men Am zandra måste få fråga angående utsättningen på levaxin, eller var det nåt annat? jag har missat att ta levaxin i en vecka och har mått jättedåligt, fick åka tillbaka på bb i tisdags men är hemma nu, musklerna spelar mig ett spratt och tappade känslen i ena benet i tidags, trodde allvarligt att jag höll på att bli förlamad...  gjorde magnetröntgen igår och har en diskutbuktning dessutom, känns inget vidare,  har svårigheter att svälja och i morse gick det knappt tugga, gick i slow motion, men blev hemskickad... så jag har haft sån oro att vara hemma, fick riktig ångest i em..  så jag ringde min kurator, som rignde till bb och de lovade att lägga in mig igen om jag behövde igen, hade legrigan hemma från graviditetsillamånde men bb ville inte att jag skulle ta det hemma utan att de kan ha koll på míg... just nu är det  bättre.. men det är riktigt kämpigt emellanåt, bara gråter i mängder...

tösen mår dock bra och vet hur man ammar, men ger tillägg, hon blir inte nöjd, kan äta hela tiden annars.

gud vad kämpigt det var att bli tvåbarnsmamma... vet inte hur kag ska räcka till....Rynkar på näsan

• Glittrax

Hej igen. 
     orkar verkligen inte skriva svar på era inlägg men är glad att ni finns här, Jo sköldkörtelprover är ju tagna igen och de var normala,  Jag fck ju eda under förlossningen och enligt läkarna så hade det gått för lång tid ifall jag skulle få biverkning av den... och det var inte någon ryggmärgsskada...

idag känns det bättre dock.. kanske beror det på att jag inte ammat eg sen igår.. hon har bara småsnuttat men jag har så problem med höger arm att det är svårt att hålla, sen skulle jag diska och kunde inte lyfta diskmedelsflaskan, då insåg jag hur jävligt det här är,Rynkar på näsan får bara hoppas det släpper snart... 

jag kan se framåt ändå, längtar efter att gå promenader, blir glad av att se solen.. så helt kört är det inte

Tjejen som kanske kommer att få heta Meja är ju världens snällaste, hon är dock väldigt tuttig så vi började med napp lite idag, tom på bb tyckte de att vi kunde ge henne det, hon är ju superduktig att amma, kanske inte ska jämföra, men med Nova var det helt annorlunda, varenda amning var kämpig och hon sög inte alls, och började skrika, hon hade ju gulsot så hon orkade inte helt enkelt men fasen vad inte det gör att amma... har det varit så för er andra som ammar med? blodblåsor i vårtorna, men bm på bb sa att de skulle härdas och att de var så i början, men jisses, som nålar, inte alls könt, dock har det lugnat sig. Får dock se hurjag gör denna gång, känner inget misslyckande om jag slutar amma, och när man suttit i 40 minuter och hon ändå äter mycket tillägg så tar det ganska lång tid varenda gång....

• Glittrax

God morgon! idag känns det som en god sån och det känns så skönt, senaste dygnet har kännts ok, jag försöker vila så gott det går, har inte ammat alls senaste nätterna, har knappt ammat på dagarna heller, jag behöver komma ikapp mig själv och få andas! dock fick jag frossa och jätteont i brösten igår natt, de blev knöliga och fick en febertopp, så jag tror nog det var nån mjölkstockning, det var ju så kallt och regnigt här på dagen innan så jag blev nog kall den lilla stund jag var ute... men tack och lov så känns det inget nu.

Förlossningen då, Kommer bli en hel novell, men håll till godo, och att den blir lite snurrig...

Det började 28 april, med att vattnet började gå 9.20 på morgonen, jag hade sovit dåligt på natten, men fick två timmars sömn där på morgonen och klev upp vid 9 och sa till sambon att förlossningen kan väl få börja nu då, så man har dagen på sig.. mycket riktigt så gick vattnet en kvart senare! haha! jag kände nog på mig det... jag kände mig vrålhungrig dessutom så jag svepte i mig en tallrik filmjölk och flingor, INNNAN vattnet gick, tur det, annars hade jag nog inte kunnat ätit nåt..

ringde fl på en gång, skulle ju få antibiotikadropp mot gbs, de sa att jag skulle komma in för koll, novas farmor kom, nova hade ju inte heller ätit, som att det var s ånoga med det, men hon åt, och fick hjälp av farmor med morgonbestyren... det var ju inte jättestressigt, men ändå så ville vi iväg...

kom in till förlossningen runt en timme senare, ctg och allt det där, nu var blodtrycket högt och +1 på äggvita, men ändå inte så att det var havandeskapsförgiftning... fick nu stanna kvar för man ville kolla blodtrycket så det inte steg.

började känna värkar, men det var inte alla som märktes av på ctg och det var frustrerande, men bm sa att alla värkar inte alltid syndes. vattnet gick under hela dagen... nu hade jag kommit in på bb på ett rum för att få vila, vilket inte var lätt, jag hade så ont! fick en jätterolig bm som pladdrade på, så hon fick mig att skratta, hon visade hur sambon kunde hjälpa mig att andas, lärde ut taktil beröring och det hjälpte faktiskt en del, vi hjälptes åt att andas tillsammans, 
     de ville inte kolla hur öppen jag var pga infektionsrisken, men om jag ville så kunde de göra det... hm.. lätt val eller? vid 19 så kollade bm tappen och hon kunde inte ens nå den, detta gjorde vansinningt ont!!! på morgonen efter skulle jag bli igångsatt om det inte hänt nåt innan... vid 22 kom nattpersonalen och skulle ge mig en sovdos för att jag skulle få sova, hade inte sovit många timmar natten innan. Hon skulle bara kolla tappen och nu var jag öppen 2 cm! jippie eller nåt! Skrattande tyckte ju att jag hade förbaskat ont för att det inte skulle hänt nåt,  så jag blev överflyttad till förlossningen

Kom över till fl och vilken känsla att få veta att här skulle vår bebis födas!

började nästan direkt med lustgas, garvade mig igenom ibörjan... Drömmerbörjade fatta hur man gjorde så att det inte skulle göra så ont efter ett tag.. men nu blev jag så borta, jag såg mig själv ståendes på sidan och tittade på mig själv, det var riktigt otäckt! jag öppnades ungefär 1cm i timmen, vid 22 fick jag eda som togs för högt eller lågt, minns inte,  fick en till vid 5tiden, minns inte hur den hjälpte heller, var så borta, hade sååå ont! lustgasen var verkligen min vän och min stackars sambo såklart.. när värken var över trodde jag så sa jag att han kunde sätta sig, men så fort han satt sig så kom nästa värk! haha! så nån vila blev det knappt emellanåt för nån av oss.

under förlossningen fick jag feber, de skulle sätta elektroder på bebisens huvud för hjärtljud men det tog ett tag för den hade så mkt hår och bara skruvade på sig hela tiden, sen togs laktat vid flera tillfällen som var normala, vid halv sju var jag öppen 10 cm och jag började känna ett förfärligt tryck nedåt och började krysta, nu började jag tröttna rejält, värkarna var inte så effektiva, jag vill krysta hela tiden, men hade inga värkar fast jag kände att jag hade det,  skrek bara till läkaren  ""uuuuut, ta uuuut bebisen nu!!!, söv ner mig!! jag hade sån panik, hade ju ingen kraft kvar! Läkaren sa då bara kallt, " det har vi inga skäl till"  på nån fånig dialekt så jag blev helförbannad och hade kunnat kicka honom i huvudet.. Skrikandes

denna läkare var ju samma som jag hade innan nova och som bråkade om att inte ge mig igångsättning för det fanns inga skäl, foglossning var ju inga medicinska skäl. Men sen togs ett till laktat och nu var det skyhögt , hjärtljuden gick ner på och det sattes direkt sugklockabebisen och jag hör bara ordet asfyxi som viskas, och jag visste ju vad det betyder(syrebrist) så nu blir jag jätterädd, efter två krystvärkar är bebisen ute, vilken känsla, all smärta borta!! ala säger ju att man glömmer direkt efteråt, jag visst, men tror inte det blir fler barn med vaginal fl, så fruktansvärd panik har jag aldrig kännt....

men nåt som lugnade mig var att att bebisen skrek på en gång! hon var knappt blå! efteråt låg vi och myste, hon började amma, satt som en igel efter bara en stund!!!
    tog ett tag att få brickan med mackor, jag var så hungrig, sambon satt och sov i stolen mellan tuggorna!Skrattande karlar! sen skulle hon mätas och vägas och bm blev helförvånad att hon vägde så pass mycket, hon hade trott på nåt under 4 kilo... så var vi tvungna att vara kvar på bb i 3 dygn för att kolla våra tempar, blodtryck,  bebisens blodsocker och för att jag hade så lång vattenavgång. Det som var kul var att bm som vi hade, gick ju av sitt skift kl 7 och bebisen föddes 7.02.. så det kändes lyckat att det inte blev nåt skiftbyte mitt i allt i hop. hon sa det med, att det var kul att få vara med hela vägen. Dock hade jag skrivit på förlossnigsbrevet att jag inte ville att de pratade bebisprat med mig under fl så hon var lite tyst.. vet inte om det berödde på det, hade henne inne på bb sen under några nätter med, hon var nog lika tyst, lite underligt att ha samma bm som under fl men det kändes väldigt fint med! som att allt knöts samman.

tack för att ni finns tjejjer! bara att jag skrivit ner allt detta tyder på att jag mår bra mkt bättre, har försökt skrivit flera dagar nu, men det har varit omöjligt

• Glittrax

ett fel skrev jag, eda första ggn kl02

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)