• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: nämen gud, jag glömde ju kommentera om din mormor, har de fått kontakt med henne ordentilgt nu?? är så hemskt när de ramlar så där!!

du behöver inte känna dig som en dålig mamma alls!! jag tycker att Dan är mer konsekvent än mig ibland och just i stunden så kan jag känna mig som en väldigt dålig förälder, men oftast har man igen det lite senare att man faktiskt håller fast vid det man säger. man får tillåta sig själv att tappa tålamodet och inte vara så pedagogisk. när jag försökte få ungarna samsas om leksakerna i helgen drömde jag mig bort till en barnfri atmosfär, tänk att bara få sitta på en tropisk ö med en bok och paraplydrink . har haft bättre helger kan ja säga än denna, kände mig så opedagogisk och framförallt stum av förundran när man hamnade i denna situation där ungrna bara bråkade om leksaker hela helgen.

jag provade väva lite igårkväll, och det är faktiskt enklare än vad man tror . jag kommer dock inte kunna få sån stor matta/väv som på bilden då jag har en mindre vävram.

madde:så kul att det gick att ändra . du kommer säkert tycka det är kul att få komma tillbaks o jobba lite även om dte såklart är jobbigt att få lämna plutten hemma .

barbamamma: men gud så billiga grejer!! gav du kanske 300 för hoppgungan?? jag skulle gärna vilja ha en sån, men de liknande jag sett är ju dyra!!
    bra att din syrra bad om ursäkt, vet knappt hut verkar det som!! de säger ju att flest olyckor dessutom händer om man ska väja undan från smådjur så då är det bättra att bara köra.

vilken härlig bm du haft!! kul att de ringer upp oxå o hör att allt är bra .

usch jag fick kalla kårar när hon slog sig. brukar hålla koll på henne . trodde hon skulle få ett blåmärke i huvudet idag för hon slog sig rätt hårt, men inget märke alls idag..

glittrax: om hon inte har borderline så har hon iaf något annat psykiskt problem som hon verkligen borde söka hjälp för!! stackars din bror verkar ju rätt så normal annars, men håller på o bli konstig pga sin relation med henne. och soc kan ju inte bara ta ifrån honom barnet, speciellt inte när ni kan vittna om hur konstigt hon beter sig!! 

jag ska sy dopklänningen i vitt satintyg och med organzatyg med strass.

ain: ja herregud, att ändra om hela trädgården är väl lite för mycket, där hade gränsen gått för mig!! det verkar som äldre förskolefröknar är lite så att de ska visa sig duktiga och veta bäst lixom. skönt at det fungerar bra mellan er nu. och att hon gör tråkgörat är väl inte dumt
    kul att tomtköpet är klart nu .

puh vad mycket ni skrivit, hoppas jag inte missat en massa!! idag började jag sy på klänningen, men min lilla skrutta tjuter högt så fort hon hör symaskinen. konstigt för hon brukar ju inte reagera märkvärt när man dammsuger ens . men jag fick klart en pytteliten del iaf

kommer ni ihåg när man kan börja med smörgås eller liknande till våra små?? när Linn äter så här mycket känns det skumt att ge så mycket välling...hon ser så sugen ut på smörgås när vi ger Noah en så jag undrar om man inte kunde ge en liten bit med smör till henne..men det kanske är alldeles för tidigt?? idag har hon förresten bumpat på rumpan en bit, herregud, undrar vart det här ska sluta
  • lunaria

madde: jag förstår att du inte känner dig så glad över beslutet just nu kanske, men det kommer!! men oj, har du inte låtit din sambo ens ge någon smakis eller gröt?? jag tycker du redan nu ska försöka få din sambo att ta över lite så han inte får en chock när han ska sköta allt själv . jag tror nog det är bra att du får jobba lite så att din sambo och Julius får knyta an ordentligt och få in rutiner som du säger .

Dan's mormor var så hemskt orolig för att Noah skulle sätta i halsen av vindruvor, men helt otippat så satte han en banan i halsen när han var liten. det jag menar, man kan aldrig sitta och funderaa kring såna saker, det kommer så plötsligt och kan hända av det mest oväntade..Linn äter majskrokarna jättebra så jag tror nog hon skulle fixa att äta lite mjuk smörgås, men jag funderar kring salter och gud vet vad alltså rent näringsmässigt. tror jag hade något bättre koll när Noah var bebis o sen nr han blev större så glömde man av allt

• lunaria
    ain: ja men dåså, då är det nog ingen fara att ge. fast det var ju det där med saltet, men jag funderar på att baka egna tekakor utan salt till Linn. hon fick iaf en bit bröd imorse med smör och hon gnagde på som aldrig förr

x-girl: jag är nog tyvärr precis som du, att i vissa perioder känner jag mig så off!! skönt att du iaf börjat känna dig bättre med humöret iaf

men så skumt med Arvid, komiskt att han tog nappen så lätt . förstår att det måste ha känts konstigt att han tar den så sent, men bra att han kom till ro sen .  

så kul att du fick besök:). jag ser på öppna förskolan att det skiljer så enormt på bebisarna rent utvecklingsmässigt. Noah var väl hyffsat stabil till att sitta när han var 7 månader, men det känns som hästlängder mellan honom o Linn jämfört med hur de rör sig och håller på med annat. han hittade ju pincettgreppet vid 6 månader tror jag, men Linn grabbar tag i allt och är rätt så fumlig, men hon syns och hörs mycket . så de kan ju ligga väldigt olika i utveckling, men att det ändå är normalt så att säga . hur är Arvid jämfört med Selma i samma ålder då?? 

glittrax: usch, lät otäckt med den där flickan!! hoppas de hittade henne!!

madde: visst är det jobbigt när man får sovmorgon ena dagen o måste upp tidigt nästa!!
    ja visst, alltså män är dåliga på att ta intiativ och kanske att han är lite osäker..om du visar att du fixar allt så bra så kanske han också drar sig undan?? alltså inget illa menat, vet bara hur min man är och skulle reagera . på det viset var det bra på sätt och vis att jag blev så dålig efter att Noah föddes, Dan fick ta hand om honom så mycket att det blev lixom inget konstigt att vi delade på ansvaret. även när han började med utbildning så tog han väldigt mycket ansvar när han väl var hemma för att jag inte orkade helt.

min skrutta är nu 6 månader{#emotions_dlg.flower}. dock vet jag inte om hon är lite krasslig för glad är hon då inte idag . jag är också krasslig igen, förstår inte vad det är för något som är på gång. igårkväll började jag nysa en massa och inatt så frös jag och jag fryser fortfarande. Noah och Dan hade på sig såå lite imorse när jag kom instrosande i vardagsrummet med tjocka mjukisbyxor, tröja + filt om mig. bisarrt!! tydligen hade Dan legat i sängen med båda ungarna imorse vilket jag inte var spec medveten om, jag var nog lite däckad .

idag blir det att ta det lite lugnt, båda ungarna ska vaccineras imorgon så jag måste vara pigg då ju!! jag ska även ta nya sköldkörtelprover..ska tjata på Dan om att ringa lite samtal idag oxå, han betalar ju ex för medicin som han inte kan ta så jag skulle hemskt gärna vilja se att han provar den sista medicinen som han kan ta!! sen ska vi fixa hälsogrejen så Linn blir försäkrad ordentligt..massa pappersarbete
  • lunaria

barbamamma: tack .

usch för tandvärk . tur att hon iaf var snäll och rotfyllde den gratis!!

nä fyy katastrofsnittad vill jag inte ens drömma om hur det är, men jättebra att de ringer och kollar upp så allt är bra. mitt var ju inte akut alls på något vis, men det hade varit fint om något ringt ändå...jaag tyckte inte det var jobbigt just då, men efteråt satt jag med mycket tankar och känslor som jag inte hade någon o prata med..

ja men hoppgungan vart ju billig ändå, jag bara slog till med ett förslag . vet ju hur mycket vanliga hoppgungor kostaroch då kan de ju bara hoppa i de..

x-girl: nämen usch, säg inte att du håller på att få magsjuka . det är något som inte är kul ju!!

jag tycker ju ändå att om han kommer till ro såpass bra med nappen så är det väl bara att köra på det. värre om han skulle börja kräva det när han är vaken. minns att Noah var så jobbig på det viset, är glad över att Linn inte kräver nappen hela tiden.

nä du, jag tror inte det är någon vaccinering imorgon för Noah, enligt hälsokortet ska det bara vara en utvecklingsbedömning. men så onödigt, tycker ju redan vi har varit på bedömning hos psykologen!! suck att man upptäckte det nu..men Linn ska iaf få sin vaccinering så vi lär ju dit iaf .

jag mår bättre, men inte helt bra. märks då att min kropp klarar av infektionerna bättre, jag blir lixom inte däckad i en vecka när jag väl blir sjuk. innan jag fick giftstruma visste jag knappt vad sjukdomar och förkylningar hette så jag hoppas att mitt immunförsvar blir okej sen som innan. men det är lite skumt som händer i kroppen så jag tror inte jag ligger helt okej i värden fortfarande .

madde: ååh va härligt med lite extra cash .

jag känner mig lite bättre nu ikväll, men tänk om jag kunde få slippa denna ledvärk!! halva dagen var jag så konstig och jag har inget minne alls om vad som hände imorse!! blev till o med förvånad över att jag skrivit här . jätteskumt för jag minns inte att jag hade svarat er och ändå måste det ju vara jag!! och jag vet inte om Linn känner sig lite dålig hon med för hon har sovit väldigt mycket idag . som tur är ska vi till bvc imorgon eftermiddag så man kan känna in läget lite och se om hon blir sämre. jag ska försöka kurera mig så gott det går, tycker annars synd om Dan som ska ge sig iväg med två ungar på buss . men det var lite fart på mig ändå idag, jag blir alltid så konstig när jag blir sjuk för då känner jag mig redan i förväg så himla rastlös fastän jag bara suttit nån timme så jag bakade lite korvbröd o jag blev totalt slut!! men de blev jättegoda så det var värt besväret . så vi åt korv med bröd och tzatzikidip till lunch, det var smaskens .

• lunaria

ursäkta ett rent egoinlägg och deppinlägg idag. var till bvc idag ju och Linn har inte ökat ett enda gram på 1,5 månad så hon väger fortfarande 7,1 kg . hon hade bara växt 2 cm på längden och är nu 68cm lång. förstår inte alls, hon äter ju som en häst och det blev ju inga problem med maten eller någontingGråter. jag blev så ledsen där och det var väl mer bvc-sköterskan som försökte lugna mig med att hon antagligen gör av med så mycket energi när hon rör sig. men ändå..så ny kontroll om en månad..jag gick och oroade mig så för Noah jämt för han har ju aldrig följt sin kurva så värst bra o nu blir det samma sak igen.
    och L fick besked av banken att hon inte får lånat pengar till pensionatet. allt går emot oss som vanligt!!
    så nu sitter man så deppig här igen, förstår mig inte på livet att man ständigt får gå i motvind, jag förstår verkligen inte . jag har bara lust att ge upp ibland tror jag.

• lunaria

tack för alla uppmuntrande ord, det behövdes. blev nog bara lite för mycket igår helt enkelt så bägaren rann över..jag var nog fortfarande inte riktigt helt ok heller tror jag..i förrgår var dte iaf väldigt skumt, att få minnesluckor tyder ju då på att något var väldigt fel..

x-girl: jo jag tror ju nu att Linn är som Noah och förbränner massor av energi och fett. han äter ju ständigt dubbla portioner av precis all mat och får rätt så mycket fett på smörgåsen. men hua, jag skulle nog inte bara kunna ge en klick fett bara så där *ryser* .men ni har i olja i Arvids mat också?? för det blir ju också lite smörjande effekt av det..har tyvärr inga bra råd att ge, vi började med gröt för Linn och jag tyckte att det gorde att magen kom igång mycket bättre, men det där kan ju vara så olika för olika barn.

skönt att din mormor vrkar ha repat sig lite, men att bryta höften måste ju göra så ont .

barbamamma: ååh vilken skön natt du fick . Linn vaknar nu mera 3 ggr/nat och det är något drygt...men så jobbigt att du blev tvungen att ha alla ungarna hemma idag . om det finns något jag kan hjälpa dig med alls när det gäller plugget så hoppas jag du mailar för jag kan åtminstone kolla på det i såna fall o se om jag bara kan ge lite tips. det måste vara så kämpigt att plugga när du aldrig vet när du har tid för det!! hoppas din make ger dig det i helgen då så han inte sätter sig på tvären!!

du har ju fått bra tips angående bärsele och sådant. jag har själv problem med axlar och rygg, men att använda bärsjalen har varit riktigt bra. vet dock inte hur det är när de blir tyngre om hur vikten fördelas då...men om du hittar någon ergonomisk bärsele så borde det ju faktiskt vara bättre..

madde: haha, man ska aldrig säga aldrig när man har barn och hittar man ett sätt som fungerar med minsta möjliga krångel så gör man det .

Ain: men så härligt om ni kan få hjälp av din kusin

jo de är ju välmående båda två så egentligen borde man ju inte oroa sig. och hon är ju bara väldigt aktiv så jag tror ju inget är fel på henne så..och du har ju rätt, vi har iaf gott om kärlek .

angående pensionatet så ska nu L försöka pruta på priset på pensionatet och se om hon kan komma ner i lånekostnad. eventuellt att hon går och lånar privat, men jag tror personligen hon är lite optimistisk om att lyckas få igenom det iaf. hon har redan en borgenär, men vill fixa flera borgenärer. men det där skulle jag själv aldrig satsa på, risken är att man förlorar så många av ens närhet om företaget går i stöpet..så man får väl se. blev lite sur för hon hade sagt till Dan att han inte får ta något toppjobb innan allt är definitivt klart, men va tusan, han kan ju inte tacka nej till ett kanonjobb om han skulle få ett!! och nu håller han på o söker jobb på sandvik så där hoppas jag att han kan få in en fot för det är en bra arbetsplats. jag tror hon hade lite väl bråttom till banken, hon skulle ha tagit reda på mer fakta först så hon kunnat presentera en bättre budget.

idag känns alltihopa lite bättre iaf så jag försöker släppa oron och tänka att allt kommer bli bra. idag fick Linn feber av vaccinationen min stackare!! vi gick ut på en liten promenad o då blev hon lite piggare .

• lunaria

barbamamma:usch vad jag lider med dig denna dag, måste ju kännas så fruktansvärt att minnas denna dag som en värsta i ditt liv. stor kramHjärta.

nämen gud, ska jag skicka ett argt mail till din make eller??{#emotions_dlg.djavulsk}. hoppas det lilla jag skrev på mailen hjälpte!! vi gjorde lite annorlunda saker i svenska B än det som du håller på med just nu så jag känner väl inte att jag är till jättestor hjälp. ja suck, pga en jäkla debattartikel så förlorade jag mitt MVG i svenskan, det är jag fortfarande sur på så den delen kanske inte jag heller kan vara till stor hjälp med . du kommer fixa det iaf!! ta en sak i taget, börja med det som du tycker är enklast och låt tankarna om det andra gro under tiden i det undermedvetna. så brukade iaf jag plugga. helt plötligt så hittar man nyckeln o kan lösa resten .

skönt att Agathon sov mycket bättre inatt .

hamyes: trevlig helg till dig med .

x-girl: hua vilket bajslass, nice . vi spädde ut med vällingen typ två veckor innan Linn blev 6 månader så hon åt hela vällingportioner vid 6 månader. vet inte heller varför det fokuseras just kring en viss ålder, men det kanske är då de anser att nå't visst har utvecklats eller..nja ärligt talat har jag ingen aning, vi går på magkänslan . ja olja anses ju vara lite bättre för magen. vi provade ju med smör, men Linn vägrar att äta maten när det är smör i fastän hon äter smörgås med smör på. det är knepigt!!

ja suck, igårkväll vaknade hon precis när man hade somnat in..så hon vaknade 23.00, 2.00, 4.00 och sen klockan 7.30 och Noah vaknade av henne imellan så jag tror jag somnade efter hon var uppe vid 2 . men jag tror det största problemet är att hon somnade så tidigt kl 17.30, då gick det inte att hålla henne uppe, hon var så grinig!! idag fick vi iaf hållt uppe en timme längre, men så ska man ju också ställa om klockorna...hon är oavsett vldigt grinig, hon vill så hemskt gärna krypa, men har inte kommit på tekniken ordentligt. så det är mycket gnäll o grin just nu..

Noah har sagt så många nya ord här idag så det är otroligt, ord så som ex: lappil (lastbil), mlon(melon), kicka (diska) mm. han har äntligen börjat få ro till att titta i en bok där det finns olika frukter, grönsaker och träd och just gurka, melon och kastanj har han fastnat för .

• lunaria

ain: så mysigt med en kväll hos grannarna, rätt så skönt kan jag tänka mig när man har så kort bit hem efteråt!!

barbamamma: men så jäkla drygt, man måste ju få egentid till studier i rätt tid för att orka lixom så jag blir sur över din make!! hoppas du löser det iaf. tur att jag kunde vara till någon hjälp iaf .

usch vilka jobbiga nätter ni har, verkar som att våra små är inne i fas samtidigt igen fastän de beter sig lite olika... 

x-girl: så skönt att det började bra med vällingen . jag tycker det verkar vettigt att ni blandar nu i början och ni kan ju fortsätta med 50/50 en stund och successivt öka. minns att Noah blev så jäkla dålig när vi bytte från 6 till 8 månadersvällingen så vi spädde sakta ut det under flera månader. det var drygt då, men bättre det än att de blir dåliga och vägrar det helt sen..

Linn slurkar i sig typ 150-200ml välling varje gång så jag tror hon är inne i en tillväxtperiod som gör att hon är så hungrig. igår så när vi lagt henne så började hon stöka vid 21 och då satt vi i vardagsrummet så det blev nog lite konstigt där så hon blev lite pigg, men samtidigt grinig för att hon blev trött, men annars brukar hon iaf somna om hyffsat fort. fast det är såna matvrål när hon vaknar, Dan går alltid upp o gör maten o jag tror nästan huvudet ska sprängaas bort för hon skriker så hemskt oavsett hur jag än försöker trösta henne!!

inatt blev det ju då inte något bättre trots allt..hon vaknade 23,01,03 och så var hon såklart vaken vid 21 redan..och jag börjar få sån ångest över detta kring sömnen så jag hinner inte somna om ordentligt när hon vaknar så ofta . idag kör vi med projektet "hålla-Linn-vaken-tills-minst-klockan-18". får se om det funkar .  

idag sa Noah "hus" och så sa han ett par till ord. jag glömmer av hela tiden själv. men han är så inne i att titta i en av sina böcker och han som aldrig haft ro för det innan ju. känner mig så glad. frågan är bara om man ska ta fram någon annan bok eller om han då tappar de orden han lär sig då. vad tror ni??

vid 21 går många av våra traderaauktioner ut. har ute 8 auktioner som är uppe i 554kr så nu hoppas jag på att det finns lite budgalna människor där ute .

• lunaria

barbamamma: nä fyy för magsjuka . Freya får krya på sig så mycket!!hoppas din man slipper det nu när han ska iväg på utbildning o allt..o framförallt att inte resten av er får det för det blir ju jättekämpigt när du är ensam hemma.

kul att ni fått dagisplats, då kanske unge herrn blir lite mer nöjd

så skönt att allt gick bra med tidsomställningen . vi lyckades inte hålla uppe Linn så länge som vi ville utan hon somnade precis innan kl sex. men hon vaknade bara vid 3 och sen sov hon till 5.30. och då villee hon ju såklart upp, men det är nästan bättre när hon sover längre pass o vill upp tidigare på morgonen än när hon hackar upp hela natten o sover längre på morgonen. 

jo Linn åt 250ml per gång ett tag, men nu har hon minskat på vällingen igen. men hon äter ju mycket hela dagarna, tycker inte vi gör annat än att ge henne mat..fast nu när hon fått smörgås så verkar det som att hon suktar lite efter att få äta maten själv. tänk om de där tandsingarna kunde komma så hon får något att tugga med

tjohoo, vi fick ihop 800kr på auktionerna igår . så skönt för vi behöver lite pengar nu!! sen har jag satt upp lite lappar på Ica om att vi säljer barnkläder, tycker inte man får något vidare på Tradera och dels så ids jag inte fota alltihopa o lägga upp. hoppas bara någon hör av sig..

nä nu ska jag baka lite dumlekakor..vår skrutta är på sån't eländigt humör idag med..jag med för den delen, men det finns en naturlig förklaring. ja väntar på mensen som nu är försenad i 3 dagar så den borde ju dyka upp när som helst. magen är verkligen jättesvullen så jag hoppas den kommer snart!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)