• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • idab84

Förstår de...
    Hoppas på svar i början på veckan nu få :)
    Uppdatera snälla

• Carla300

Hej! Jag ska göra fvp om lite mer än två veckor... En evig väntan! Fick 1:5 på KUB och nacksvullnaden var 3,6mm så det ser inte bra ut för oss. UL sköterskan gav oss inget hopp alls. Är 22 år och har två friska barn så det här kom som ett slag i magen, väldigt oväntat! Får nu bara vänta och se. Jag har svårt att se att det skulle gå bra fastän jag nog ändå har fått upp hoppet efter att ha läst om liknande fall där barnet varit friskt. Tänk vilken lättnad det skulle vara om allt är bra! Och vad hemskt det kommer att vara när man ska svälja den där tabletten vid avbrytning av graviditet... Nej usch, vill inte tänka på det. Är nu i vecka 12+5 och fvp gör jag i 15+0. Sen får jag svaret när jag är i 15+6. Mer än tre veckor innan vi vet ännu.

• idab84

Jag är också 12+5 idag men kommer få vänta till vecka 16 (jobbigt nog) för dom gör bara fvp vissa dagar på veckan och ja skulle gått EN dag för lite o så måste ja vänta en hel vecka :(

Lycka till iallafall o hoppas du uppdaterar :) håller tummar för oss alla

• Jolly23

Carla300, jag är också 22år. Jag fick 1:2 på kub med nackspalt på 3,5mm. Fvp visade inga avvikelser och ul i v 18 var bra, även hjärtul i v hm? 21 ? var bra. Så håll hoppet uppe, det behöver verkligen inte vara något. Ni har ändå bättre chans än vi hade. Nu är jag i v 28 och allt ser alltså jätte bra ut, lycka till!

• Carla300

Jolly23: Härligt! Det är sådana berättelser som får mig att orka genom dagen! Sitter mest och läser på forum för att hitta solskenshistorier hela dagarna.

Ibland känns 1:5 inte så dåligt men så när man läser om oroliga mammor som fått "så hög risk som" 1:500 så känns mitt fall hopplöst...

• Jolly23

Jag förstår dig precis! Har nog läst igenom allt som går att hitta om dåliga kub resultat:p men tänk att det är 80% chans att ditt barn är friskt. Det låter ganska mycket för mig som hade 50/50. Det kommer säkert gå bra! :)

• Carla300

Jag hoppas verkligen det:) Men det var i första hand väldigt låg risk att jag skulle få dåliga resultat på KUB:S Det känns helt overkligt ännu för mig det här! Blir som ett slag i magen varje gång jag kommer på det. Gud vad glad jag blir sen om allt är bra!

Börjar ha lite problem med att dölja magen... Hur gör ni andra i väntan på fvp? Döljer ni magen eller har ni berättat åt alla vad som är på gång?

• idab84

Jag är en tjockis så att min mage är större tänker inte folk på... :) dom tror nog att jag gått upp i vikt "bara" ;)

Jag har som mål att "dölja" min mage till de stora UL hoppas de går vägen :D

• Jolly23

Ja det är klart. Man hade ju inte en tanke på att få sånna siffror. Det jag var orolig för innan var ifall det inte var nån bebis där inne:p att få så dåligt provsvar fanns inte i mina tankar.
    Jag hade berättat för mina närmsta och sen berätta vi för några mer efter testet, det minsta jag brydde mig om mitt i all kaos var att folk visste våran situation. Var bara skönt att dom på jobbet mm visste om!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!