• Eva-Britt

Feminism och Islam, hur får ni ihop det?

Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen...

Men på senare tid har jag blivit urförbannad över den flathet som inte minst vänstern visar mot allt som hör till Islam. Jag blev oerhört besviken när jag såg Mona Sahlin besöka Muslimska Brödraskapets moské i Stockholm iförd en slöja.

Med den senaste tidens invandring har vi sett en hel del på jämställhetens arena som borde göra alla feminister rasande. Män som vägrar ta kvinnor i hand, kvinnor som fjättras i hemmen och inte får gå ut såvida de inte har en manlig släkting med sig, slöjor och nikab, tvångsäktenskap, utebliven sexualkunskap i skolan, mm.

För mig är hela islam den störst anti-feministiska rörelsen på jorden. (Islam är dessutom extermt homo-fientligt, men det får bli en annan tråd.)

Att både förespråka jämställdhet och anpassa sig efter islam är en sådan motsägelse. Det liknar mest det Orwellska Dubbeltänket - man innefattar två motstridiga teser inom samma system.

Hur får ni, som kallar er feminister och samtidigt är pro-islam, ihop det hela? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?
  • Eva-Britt
    Quintus Zebra skrev 2010-08-31 15:43:30 följande:
    Och jag anser att SD´s och andras lösningar på "Islamhotet" (d.v.s. minskad invandring, minskad åsiktsfrihet, minskad religionsfrihet, minskad demokrati,ett mer värekonservativt samhälle, o.s.v.) är betydligt mycket större hot mot "mitt" Sverige än vad muslimerna någonsin kommer att kunna bli.

Jag "ser alltså mellan fingrarna" med "islamhotet" av den enkla naledningen att jag anser att "islam-rädslan" är ett mycket större hot...
    Har funderat lite på det jag fetmarkerat i ditt inlägg.
    Hur står det till med åsiktsfrihet inom Islam? Den finns så länge du inte bryter mot koranen...
    Hår står det till med religionsfrihet inom Islam? Får en muslim byta religion? Vad säger koranen om vad man ska göra med en som bryter med Islam?
    Hur många Islamdominerade länder har fungerande demokrati? I Saudi Arabien får inte ens kvinnor köra bil. (eller har de ändrat på det?)
    Vilken religion i världen är mest värdekonservativ?

Du kan tänka dig att skippa din kritik av Islam bara för att du tycker SD är så mycket värre än allt annat? Ta en allvarlig funderare och jämför vad som sägs och vad som görs inom den genomsnittliga muslimska livet och vad som SD säger och vad de vill införa.

Hörde en hög imam säga att kvinnor är defekta! Defekta varelser! (säg till om ni vill ha länk!)

De må vara hänt att Åkesson vill ta oss tillbaka till 50-talet men Muslimerna vill ta oss tillbaka till 500-talet....Rynkar på näsan
  • ChoopChoopSong

Jag tycker att det är märkligt att islamkritik och SD-kritik så ofta ställs mot varandra. Jag ser båda som ett potentiellt hot, men det betyder inte att jag hatar muslimer. Jag är varken islamkramare eller islamhatare. Allt beror på hur man tolkar religionen och vad det leder till i samhället. Detsamma gäller t ex kristendomen. Jag är kritisk till delar av kristendomen men jag har träffat många fina kristna och jag är inte "kristendomshatare".

SD:s politik har jag däremot inte mycket till övers för, men jag tror faktiskt inte att alla som röstar på SD, är blåsta eller "monster". Jag tror att många bara har fått en del om bakfoten, alternativt är de rädda, har upplevt obehagliga saker och vill skylla det på "någon". Däremot stämmer det nog att de ofta är okunniga. För några år sen åkte jag bil med en man i 25-årsåldern som sa sig sympatisera med SD (fråga inte hur jag hamnade i den bilen! ). När vi passerade en förort till Stockholm, sa han: "Muslimerna breder ut sig överallt, kolla, där är en moské till!" Varpå jag med ett lugnt men vänligt leende svarade: "Det där är ingen moské, det är en ortodox kyrka!"

• Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-09-02 23:13:18 följande:
    Har funderat lite på det jag fetmarkerat i ditt inlägg.
    Hur står det till med åsiktsfrihet inom Islam? Den finns så länge du inte bryter mot koranen...
    Hår står det till med religionsfrihet inom Islam? Får en muslim byta religion? Vad säger koranen om vad man ska göra med en som bryter med Islam?
    Hur många Islamdominerade länder har fungerande demokrati? I Saudi Arabien får inte ens kvinnor köra bil. (eller har de ändrat på det?)
    Vilken religion i världen är mest värdekonservativ?

Du kan tänka dig att skippa din kritik av Islam bara för att du tycker SD är så mycket värre än allt annat? Ta en allvarlig funderare och jämför vad som sägs och vad som görs inom den genomsnittliga muslimska livet och vad som SD säger och vad de vill införa.

Hörde en hög imam säga att kvinnor är defekta! Defekta varelser! (säg till om ni vill ha länk!)

De må vara hänt att Åkesson vill ta oss tillbaka till 50-talet men Muslimerna vill ta oss tillbaka till 500-talet....Rynkar på näsan
    Vill Malaysia och Turkiet återvända till 500-talet?

Jag kritiserar Islam väldigt ofta, det är inget konstigt med det.

Till exempel kritiserar jag gärn Iran och Saudiarabien och jag kritiserar gärna seden att omskära pojkar, men jag drar inte alla över en kam, jag tror inte på en massa konspirationsteorier om deras maktövertagande och ser dessa vanliga människor som ett hot.

På exakt samma sätt kritiserar  jag ofta Israel och jag kritiserar den Judiska seden att omskära pojkar, men jag drar inte alla judar över en kam, jag tror inte på en massa konspirationsteorier om deras maktövertagande och ser dessa vanliga människor som ett hot.

Kan du på allvar titta på Europa och säga att Muslimer har mer makt än alla de värdekonserativa rörelser i så gott som alla länder som använder Islamskräcken som sitt främsta vapen?
  • ChoopChoopSong

Muslimerna tillhör snarare Europas politiskt och ekonomiskt svaga grupper. Men de blir fler och om många dras till radikalism, kan det bli problem. Annars inte.

I Sverige tycker jag inte heller att "värdekonservativa grupper" har så stor makt. SD lockar max 4-5 procent av den samlade väljarkåren. Många av dessa är garanterat missnöjesväljare. Vissa verkar ju inte ens ha läst SD:s partiprogram.

I andra länder vet jag inte hur det är, men jag upplever inte "värdekonservatismen" på frammarsch i Västeuropa.
    Tja, Frankrike har väl utmärkt sig. Och i viss mån Österrike. Sedan finns det ju kristna värdekonservativa länder som Irland och Malta, där inte ens abort är tillåtet osv. Men det är en annan sak och har inget med islam att göra.
    (Återigen - islam kan givetvis inte få skulden för allt).

• Quintus Zebra
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-05 18:34:46 följande:
    Muslimerna tillhör snarare Europas politiskt och ekonomiskt svaga grupper. Men de blir fler och om många dras till radikalism, kan det bli problem. Annars inte.

I Sverige tycker jag inte heller att "värdekonservativa grupper" har så stor makt. SD lockar max 4-5 procent av den samlade väljarkåren. Många av dessa är garanterat missnöjesväljare. Vissa verkar ju inte ens ha läst SD:s partiprogram.

I andra länder vet jag inte hur det är, men jag upplever inte "värdekonservatismen" på frammarsch i Västeuropa.
    Tja, Frankrike har väl utmärkt sig. Och i viss mån Österrike. Sedan finns det ju kristna värdekonservativa länder som Irland och Malta, där inte ens abort är tillåtet osv. Men det är en annan sak och har inget med islam att göra.
    KD är ju i också på flera sätt ett ärdekonservativt parti, och SD har ju mer makt ver samhällsdebatten än vad oppinionsmätningar visar. De har fått stra delar av befolkningen att köpa deras syn på "invandringsproblemet". Och flera av partierna (FP, Moderaterna, Centern) har ju lagt förslag som tyder på att de köoer SD´s syn på läget eller att de vill locka till sig väljare genom att ta til sig SD´s verklighetssyn.

Och tyvärr är ju de värdekonservativa starka i betydligt fler länder:

www.aftonbladet.se/kultur/article7747827.ab

"Nästan samtidigt la den skandalmärkte president Sarkozy fram sina idéer om hur det ”nationella krig” mot ”skurkarna”, som han deklarerade i somras, ska bedrivas. Man vill kunna ta tillbaka medborgarskap och skjuta upp det för dömda ungdomsbrottslingar. Och så förstås: göra det enklare att utvisa romer, så att de massdeportationer som redan pågår tveklöst får lagstöd."

"Regering efter regering beter sig nu värre än Jörg Haider vågat drömma om. Romerna står främst i eldlinjen. Det ungerska gardet hotar, mördar och bränner. Berlusconiregimen river läger och hetsar. I Danmark deporterar polisen, på uppmaning från politikerna, romer vars ”brott” är att de bott i en rivningskåk. I Sverige utvisas tiggande romer med migrationsminister Billströms välsignelse."

www.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/article5344881.ab

"Framgång för höger-extremister i EU-valet

Umberto Bossi, 68

partiledare för Lega Nord, Italien

Två mandat.

Invandringskritiska högerpopulister med rötter i fascismen. Har samarbetat med svenska nationaldemokraterna. Ingår i Silvio Berlusconis alliansregering.

Geert Wilders, 45

partiledare för Frihetspartiet (PVV), Nederländerna

Fyra mandat.

Wilders har krävt att koranen ska förbjudas för att den är rasistisk. Lovar minskad invandring, nej till turkiskt EU-medlemskap och uteslutning av Bulgarien och Rumänien ur EU. Bildades 2006.

Timo Soini, 47

partiledare för Sannfinländarna, Finland

Ett mandat.

Invandringsfientliga EU-motståndare. Bildades i spillrorna av det konkursade Landsbygdspartiet 1995. Vill göra svenskundervisningen i skolan frivillig.

Heinz-Christian Strache, 39

partiledare för Frihetspartiet (FPÖ), Österrike

Ökar till två mandat.

Invandringsfientlig ultrahöger. Nådde stora framgångar med bortgångne Jörg Haider som partiledare.

Pia Kjærsgaard, 62

partiledare för Dansk folkeparti, Danmark

Ökar från ett till två mandat.

Nationalistiskt och invandringskritiskt. Sverigedemokraternas förebild. Toppkandidaten Morten Messerschmidt dömdes för hets mot folkgrupp 2002.

Jean-Marie Le Pen, 80

partiledare för Front National, Frankrike

Backar från sju till tre mandat.

Nationalistisk extremhöger bildat 1972 av Le Pen som fortfarande är partiledare.

Gabor Vona, 30

partiledare för Jobbik,

Rörelsen för ett bättre Ungern

Tre mandat.

Har landets romska minoritet som måltavla för rasismen. Partiledningen talar om ”zigenarkriminalitet”. Anklagas för antisemitism. Är EU-motståndare. Bildades 2003.

Volen Siderov, 53

partiledare för Ataka, Bulgarien

Backar från tre till ett mandat.

Ultranationalistiskt parti bildat 2005. Har utmålat Bulgariens romer, judar och turkar till huvudfiender. Är mot EU och Nato. Huvudfrågan i EU-valet var nej till turkiskt EU-medlemskap.

Ján Slota, 55

partiledare för Slovakiska

nationalistpartiet (SNS)

Backar från tre till ett mandat.

Ultranationalister med rasistisk retorik mot romer och den ungerska minoriteten i söder.

Ingår i vänsterregeringens koalition.

Corneliu Vadim Tudor, 59

partiledare för Storrumänska partiet, Rumänien

Backar från fem till två mandat.

Extremhöger som förnekar Förintelsen. Judarna har i kampanjer beskrivits som en inhemsk maffia. En annan huvudfiende är den romska minoriteten. Bildades 1991.

Nick Griffin, 49

partiledare för British National Party (BNP), Storbritannien

Två mandat.

Islamofobisk ultrahöger som bildades 1982 av nazisten John Tyndall. Är övertygade om att britterna är en minoritet i Storbritannien inom 60 år om invandringen fortsätter. Griffin är dömd för att ha uppmuntrat till förnekelse av Förintelsen."

• Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2010-09-09 09:09:51 följande:
    KD är ju i också på flera sätt ett ärdekonservativt parti, och SD har ju mer makt ver samhällsdebatten än vad oppinionsmätningar visar. De har fått stra delar av befolkningen att köpa deras syn på "invandringsproblemet". Och flera av partierna (FP, Moderaterna, Centern) har ju lagt förslag som tyder på att de köoer SD´s syn på läget eller att de vill locka till sig väljare genom att ta til sig SD´s verklighetssyn.
    Mitt tangentbord mår inte riktigt bra. Så här skulle det stå:

KD är ju i också på flera sätt ett värdekonservativt parti, och SD har ju mer makt över samhällsdebatten än vad oppinionsmätningar visar. De har fått stora delar av befolkningen att köpa deras syn på "invandringsproblemet". Och flera av partierna (FP, Moderaterna, Centern) har ju lagt förslag som tyder på att de köper SD´s syn på läget eller att de vill locka till sig väljare genom att ta til sig SD´s verklighetssyn.
  • Eva-Britt

Håller inte med om att Muslimerna är en politiskt svag grupp. Jag ser dem som en minoritetsgrupp med mycket starkt inflytande. På många ställen i sverige har de fått fram stora ändringar i bl a skolorna.

Jag är också stark motståndare till ultra-kristna (typ Livets Ord). Tycker det är vidrigt att de förespråkar barn-aga. Men ingen kallar mig Kristofob när jag kritiserar deras metoder. Inom majoriteten av Islam förespråkas det både barnaaga och kvinnoaga. Med 600.000 muslimer i Sverige kan inte jag tycka att detta är något bagatellartat.

Jag har sagt det förut... det måste vara möjligt att kritisera och motarbeta fler saker samtidigt och även uppskatta och främja fler saker - samtidigt. Det är tillåtet att vara motståndare till höger-kristen värdekonservatism samtidigt som man är motståndere till Islams värdekonservatism.

De som vill måla upp bilder i svart eller vitt skapar svåra konflikter. Man behöver inte vara antingen pro-palestina eller pro-israel. Det finns fler vägar. Man måste inte hata hela kristenheten bara för att man inte tycker om vissa delar i den. Det är okej att ogilla och motarbeta vissa delar av Islam (i mitt fall; kvinnoförtrycket, könsstympning, sharialagar, polygami, halal-slakt, tvångsäktenskap och bokstavstroheten)  men samtidigt gilla och förespråka andra delar av den (jag gillar Allmosan och ränteförbudet).

Det jag vill trycka på är att man inte måste välja mellan två sidor. Det finns många fler sidor att välja och fler vägar att gå. Mellan kristendom och Islam väljer jag Humanism!

Skulle det vara så att vissa muslimer inte är beredda att modifiera sin religionsutövning och anpassa den efter våra mest grundläggande värderingar så måste vi sätta ner foten. Då tänker jag på områden som barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.
  • Adoniram
    Quintus Zebra skrev 2010-09-09 09:12:46 följande:
    Mitt tangentbord mår inte riktigt bra. Så här skulle det stå:

KD är ju i också på flera sätt ett värdekonservativt parti, och SD har ju mer makt över samhällsdebatten än vad oppinionsmätningar visar. De har fått stora delar av befolkningen att köpa deras syn på "invandringsproblemet". Och flera av partierna (FP, Moderaterna, Centern) har ju lagt förslag som tyder på att de köper SD´s syn på läget eller att de vill locka till sig väljare genom att ta til sig SD´s verklighetssyn.
    Vi talar om politiker. Politiker är inte moralens väktare. Heller inte de svenska även om de försöker framstå som sådanna.

Politiker har ett mål. Det är att sitta kvar efter nästa val. Det bästa är om partiet går fram. Det betyder fler mandat och därmed större chans att man kan sitta kvar.

Det som avgör om en politiker sitter kvar eller åker ut, är de som röstar. De har makten.

Detta ska man aldrig glömma när man talar om politik och partier.

Sverige står i en situation där invandrarfrågan aldrig riktigt har tagits upp av något parti. Partierna har väl trott att det var det bästa för att behålla stödet. Tyvärr har opinionen anset att invandrarfrågan är något som ska tas upp. Därför har vi sett en nazistisk rörelse i Sverige som saknar motstycke i grannländerna. Befolkningen vill att frågan tas upp och söker sig till de som tar frågan. Nu kommer SD och tar, som de enda, upp frågan ordentligt och det ger dem stöd. Inget annat parti har vågat ta upp frågan eftersom alla partier redna har stämplat frågan som farlig. Orsaken till SDs framgång i Sverige ligger hos de andra partierna.

SDs framgång visar att det är ett behov att tala om invadring i Sverige. Eftersom politikerna är beroende av befolkningens stöd, så är det klart att politiker tar upp det befolkningen vill tala om. Därför är det helt naturligt att de andra partierna nu, efter att SD verkar överleva alla anklagor om rasister och liknande, tar upp invandrarfrågan.

Är det postitivt eller negativt? I mina ögon är det positivt. Inte för att jag anser att invandring är ett problem som måste tas upp, men att jag hellre ser de klassiska partierna tala om saken än ett SD som man inte vet var man har. Lyckar de andra partierna ta upp frågarn, vill svenskarna som vill tala invandrarproblem, förlora all intresse för SD.

I en drömvärld behövde politikerna inte ta upp frågan. Men i verklighetens Sverige vill många svenskar att frågan tas upp. Saken är om man vill att SD eller andra partier tar upp frågan.
  • Eva-Britt

Lyssnade just till OBS på P1 och Sydsvenskans Heidi Avellans inlägg. Något som helt klart berör denna tråd. Många kloka ord tycker jag.
    sverigesradio.se/sida/default.aspx

bl a säger hon:

Att hålla på grundvärderingarna – som mänskliga rättigheter, jämställdhet och allas lika värde, religionsfrihet men också frihet från religion – det är grunden för att vårt öppna samhälle skall bestå och att de som flyttar hit kan integreras.

Läser hon mina inlägg ? Flört

• Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-09-09 09:37:30 följande:
    Håller inte med om att Muslimerna är en politiskt svag grupp. Jag ser dem som en minoritetsgrupp med mycket starkt inflytande. På många ställen i sverige har de fått fram stora ändringar i bl a skolorna.
    Om de har stort inflytande i Europa så kan du säkert ge något exempel där dom har fått igenom något förslag som påminner om lagarna i t.ex. Iran eller Saudiarabien? Tycker du att de har större makt än de grupper jag nämner ovan som i flera länder är väldigt stora och mäktiga partier?

Och återigen  så handlar ju det där med skolorna bara om att vi har skolor som skall bahandla alla elever lika, och vissa skolor har många muslimer. Det är nappast konstigt att skolorna anpasar sig.

Jag är också stark motståndare till ultra-kristna (typ Livets Ord). Tycker det är vidrigt att de förespråkar barn-aga. Men ingen kallar mig Kristofob när jag kritiserar deras metoder. Inom majoriteten av Islam förespråkas det både barnaaga och kvinnoaga. Med 600.000 muslimer i Sverige kan inte jag tycka att detta är något bagatellartat.

De som vill måla upp bilder i svart eller vitt skapar svåra konflikter. Man behöver inte vara antingen pro-palestina eller pro-israel. Det finns fler vägar. Man måste inte hata hela kristenheten bara för att man inte tycker om vissa delar i den. Det är okej att ogilla och motarbeta vissa delar av Islam (i mitt fall; kvinnoförtrycket, könsstympning, sharialagar, polygami, halal-slakt, tvångsäktenskap och bokstavstroheten)  men samtidigt gilla och förespråka andra delar av den (jag gillar Allmosan och ränteförbudet)...
    Jag har kritiserat Islamska företeelser mängder av ggr och aldrig bliit kallad Islamofob. Däremot har jag blivit kallad antisemit flera gånger trots att jag inte väljer sida i den konflikten. Jag har också kallats landsförädare och motagit hot när jag berättar att jag är totalt fri invandring. Deltar man i känsliga debatter får man räkna med att kallas fula namn (även om jag självklart inte tycker det är okej).

Kan du styrka ditt påstående att att majoriteten av islam förespråkar kvinnoaga?

Och jag gillar inte heller när allt skall målas i svart/vitt. Det handlar inte om att jag tyst accepterar allt alla Muslimer gör. Det handlar om att jag tycker att det så kallade "hotet från Islam" är extremt överdrivet och att SD och andra grupper ovan använder dessa lögner, överdrifter och fördomar för att förändra Europa til något som i alla fall jag är extremt rädd för. Därför försöker jag motarbeta detta propagandaarbete.
    Skulle det vara så att vissa muslimer inte är beredda att modifiera sin religionsutövning och anpassa den efter våra mest grundläggande värderingar så måste vi sätta ner foten. Då tänker jag på områden som barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.
    Kan du ge mig ett exempel på en enda feminist som tycker att i skall blunda för om individuella muslimer inkräktar på barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.
Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?