Feminism och Islam, hur får ni ihop det?
Nu har jag inte läst hela tråden, men TS - jag kan inte låta bli att hitta en viss självmotsägelse i ditt första inlägg.
Först skriver du: "Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen..."
Senare skriver du ock kritiserar slöjor och att islams föreställningar tvingar tillbaka kvinnor till spisen?
I det senare kan jag - åtminstone till viss del - hålla med dig, men jag tycker inte att du låter konsekvent. Jag har aldrig haft stora bröst, men när jag var gravid (med tvillingar) skulle jag fått ont i ryggen om jag inte använt BH. Däremot har jag aldrig använt "obekväma" BH:s eller kläder bara för att se "sexig" ut eller behaga männen. Och det är inte säkert att kvinnor ta på sig slöja för att de är "tvingade" heller. De kanske bara känner sig mer bekväma med det, eller är vana vid det, eller vill uttrycka en identitet. Ibland har jag haft sjal om håret för att det är snyggt och även om den inte ser ut som en muslimsk slöja, är skillnaden hårfin.
Jag tycker absolut att man kan ifrågasätta användandet av burka eller niqab samt kräva att personen åtminstone visar ansiktet i situationer där det är relevant. (T ex i skolan samt i många yrken). Privat får man klä sig hur man vill, men jag skulle inte känna mig bekväm med att jobba eller plugga ihop med människor som jag bara såg ögonen på. Så tror jag att många känner och den normen bör vi hålla fast vid.
Men i övrigt tror jag - ju mindre väsen vi gör av slöja som fenomen, eller "muslimsk klädsel", desto bättre. Dels är det inte demokratiskt att lägga sig i andras klädval så länge det inte är olagligt - dels riskerar kritiken i sig att leda till ökad radikalisering.
I övrigt håller jag med dig. Jag har svårt att få ihop feminism och "pro-islam". (Gäller många andra religioner med, för övrigt.) Jag tror att många vänsteraktivister, helt enkelt blandar ihop begreppen och misstar islamkritik för rasism. De klagar gärna på hur lite föräldraledighet män tar ut, eller hur sexistiska svenska män är. Men när det gäller män som vägrar ta kvinnor i hand eller jobba ihop med kvinnor (förekommer också), samt mystiska "balkongfall" eller tvångsgiften, krav på att slippa sexualundervisning, simundervisning mm - då är det märkligt tyst på kritiken.