Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Feminism och Islam, hur får ni ihop det?

Eva-Britt skrev 2010-08-25 23:28:15 följande:
    Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen...

Men på senare tid har jag blivit urförbannad över den flathet som inte minst vänstern visar mot allt som hör till Islam. Jag blev oerhört besviken när jag såg Mona Sahlin besöka Muslimska Brödraskapets moské i Stockholm iförd en slöja.

Med den senaste tidens invandring har vi sett en hel del på jämställhetens arena som borde göra alla feminister rasande. Män som vägrar ta kvinnor i hand, kvinnor som fjättras i hemmen och inte får gå ut såvida de inte har en manlig släkting med sig, slöjor och nikab, tvångsäktenskap, utebliven sexualkunskap i skolan, mm.

För mig är hela islam den störst anti-feministiska rörelsen på jorden. (Islam är dessutom extermt homo-fientligt, men det får bli en annan tråd.)

Att både förespråka jämställdhet och anpassa sig efter islam är en sådan motsägelse. Det liknar mest det Orwellska Dubbeltänket - man innefattar två motstridiga teser inom samma system.

Hur får ni, som kallar er feminister och samtidigt är pro-islam, ihop det hela? Hur tänker ni?
    Vet inte om jag är "pro-islam" eller inte, men jag är feminist och jag är emot all rasism, all islamofobi och tycker att alla skall ha rätt att leva som dom vill (så länge dom inte skadar nån annan eller bryter mot lagen).

Jag tror inte det finns någon feminist som tycker att det är okej med kvinnoförtryck som att tvinga någon att ha Burka eller som att  låsa in någon i hemmet, men många feminister idag är ju precis som jag övertygade antirasister och man ser tydliga likheter mellan det förtryck som kvinnor utsätts för och det förtryck som t.ex. muslimer och homosexuella möts av, och då väcks sympatier för dessa grupper.

Sen tror jag att det helt enkelt handlar om att många feminister anser att "hotet från islam" är extremt överdrivet och att man istället inriktar sig på att hjälpa de muslimska kvinnor och män som utsätts för hatbrott och fördomar enbart på grund av sin religion.

Har ett gäng frågor till dig:

Vad tycker du om den kristna rörelsen i Sverige och i världen. Katolska kyrkan är väl inte direkt feministisk och pro-homosexualitet den heller?

Borde det inte vara uppenbart för en feminist att det är positivt att förtrykta kvinnor och homosexuella får fly från förtryck i andra länder till Sverige där de har betydligt mycket större chans att få hjälp?
  • Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
    Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? Kan man inte få lägga fram den minsta kritik mot Islam utan att någon kommer hoppade med stämpeln i högsta hugg? 
    Nu missförstår du mig. Jag misstänkte att jag utryckte mig flummigt, och funderade på att skriva ett inlägg för att tydliggöra vad jag menar.

Jag menar självklart inte att du är rasist och ber om ursäkt för att mitt inlägg kunde tolkas så. Jag känner inte dig, och brukar kalla folk för öknamn i debatter ens när de förtjänar det. För det gynnar inte diskussionen direkt.

Du frågar dig hur det kommer sig att många feminster idag som även försvarar muslimer och Islam, och det var det jag försökte svara på.

Anledningen att vi är många feminister som gör detta tror jag beror på att vi inte bara är feminister utan många av oss är också djupt involverade i antirasismen också. Själv har jag i många år jobbat ideelt med att hjälpa flyktingar på olika sätt.
    Minns när jag diskuterade och kritiserade det hinduiska kast-systemet (ett apartheid i religiös klädnad). Inte någon gång såg jag orden rasist eller hindu-fob.

Du tar upp, i andra stycket, något som är väldigt vanligt i västvärlden. Sympati med utsatta och förföljda  grupper. Det är en del av vår humanism och kristna arv som jag gillar. Men varför ska förföljelse ursäkta förtryck och brottslighet? Precis samma resonemang som många judar och Israeliter kommer dragande med när de får kritik: "exudus, progromer, ghetton, nazisterna och förintelsen" dras ofta upp när man diskuterar dagens konflikter i mellanöstern. Att man en gång blivit förtryckt ger inte rätten att förtrycka!! (studera Ghandi, Nelson Mandela och Desmund Toto!)
    Vem ursäktar förtryck och brottslighet? Jag kritsierar också religioner väldigt ofta, men tycker det är väldig skillnad på att kritisera en religion och generalisera och att ge sig på enstaka oskyldiga personer. Att kritisera Islamska ledare som förtrycker folk är självklart okej, att diskriminera vanligt folk som inte gjort något och förbjuda dem att bära slöja är inte okej.
    "Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
     En viktig skillnad mellan kristendomen och Islam är att kristendomen faktiskt utvecklat sig och reformetar sig på olika håll."

Islam reformerar också. Det finns flera muslimska organisationer i Sverige som visar tydliga prov på förändring. Och jämför gärna Malaysia, Turkiet med Afghanistan och Iran.
    "Borde det inte vara uppenbart för en feminist att det är positivt att förtrykta kvinnor och homosexuella får fly från förtryck i andra länder till Sverige där de har betydligt mycket större chans att få hjälp?"
    Jamen det är ju just detta förtryck jag vill sätta stopp för!! Den villkorslösa invandringen av muslimer har ju inneburit en enorm ökning av kvinnoförtryck och homo-hat. Jag har Persiska vänner som flydde från Islam på 80-talet. De kan kan inte fatta hur vi stillatigande kan tillåta dagens islamisering. (Flera av deras Iranska vänner har flytt vidare till Australien och Canada, dock är islamiseringen bara en del av orsakerna till vidareflykt).

För sjutton systrar. Hur kan vi acceptera att strukturellt kvinnoförtryck åter vinner mark i Sverige?
    Och hur skall man kunna se till att idioter inte kommer in? Genom att inte släppa in nån? Genom att inte hjälpa de förtryckta kvinnor och homosexuella som ber oss om hjälp?

Självklart skall man få kritisera Islam. Självklart skall man få kritisera folk som förtrycker och misshandlar i Islams namn. Men det är inte okej att överdriva, generalisera, demonisera en hel grupp människor och sprida fördomar (menar inte att du har gjort detta, försöker bara ge min bild av skillnaden mellan konstruktiv kritik och islamofobi)
  • Quintus Zebra
    jaghopparhögt skrev 2010-08-26 14:22:04 följande:
    Det är väl klart det är okej? Det är väl inget konstigt att ha islamofobi.
    Kom inte och säg att du inte överdriver, generaliserar och demonserar en grupp som har åsikter du inte gillar. Sånt gör ju de flesta hela tiden med nazister, kommunister, borgare och sossar osv.
    Nej, jag gör inte det faktiskt. Och om jag nån gång gör det av slentrian så är det inte okej. Har hela mitt liv haft väldigt svårt att hata, t.o.m. dom som förtjänar det. Men jag har förstått att jag är väldigt ovanlig.
  • Quintus Zebra
    Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? 
    Lite mer kortfattat kan man u säga att du och jag gör olika bedömningar av läget i samhället.

Jag (och många andra feminister) anser ju helt enkelt att främlingsfientligheten, värdekonservatismen, sverigedemokraterna, fördomarna och islamofobin är ett mycket större hot än vad Islam är.
  • Quintus Zebra
    Joppis skrev 2010-08-26 15:16:17 följande:
    Medans stora delar av världen ser Islam som ett hot menar du? Övriga världen bryr sig nog inte så mycket om vad som händer "lokalt" i lilla Sverige.
    Nej, jag diskuterar med TS och hon ser Islam som ett större hot än jag gör. Och jag råkar veta att det finns väldigt många människor i hela världen som ser rämlingsfientligheten, värdekonservatismen, fördomarna och islamofobin som ett stort hot. Jag är långt ifrån ensam...
  • Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-08-31 01:08:29 följande:
    Här känns det lite som en förklaring. "Vår fiendes fiende är vår vän". Precis som när USA stöttade Talibanerna och Muhjahedin mot Sovjetunionen på 80-talet. Då såg USA mellan fingrarna när det gällde denna extrema Islamism bara för att de slogs mot något större ont.

Bara för att det finns företeeleser och rörelser som är värre än Islam så tycker inte jag att man ska se mellan fingrarna på de negativa yttringar som finns inom denna religion.

Det går för mig alldeles utmärkt att kritisera både främlingsfientlighet och föräldrar som sätter slöja på sina barn. Samtidigt!

Tack Quitus Zebra för dina svar. Jag uppskattar din ton i debatten!
    Tack! Jag har inget behov av pajkastning, utan vill förstå hur folk tänker.

Du har en poäng som inte är helt fel. Många feminister och vänstermänniskor deltar i antirasism-aktioner eller går protestmarcher mot Israels regerings agerande. Och då lär man känna många muslimer och när man slåss mot gemensamma "fiender" så skapas självklart sympatier. 

Men det betyder inte att "vänsterfolk" och feminister ser mellan fingrarna vad gäller nåt kvinnoförtryck eller något annat. Det betyder bara att man inte vill dra alla över en kam och inte vill vara fördomsfull.

Jag är också kritisk mot många företeelser inom Islam. Men det jag försökte poängtera var detta:

Jag tycker att det så kallade "hotet från Islam" är extremt överdrivet, och jag ser ju att detta "hot" används i hela Europa av främlingsfientliga rörelser som ett verktyg för att få igenom sin otäcka och ofta kvinnofientliga politik.

Jag ser också väldigt ofta hur den allt ökande islamofobin drabbar vanliga oskyldiga männsikor.

Och jag anser att SD´s och andras lösningar på "Islamhotet" (d.v.s. minskad invandring, minskad åsiktsfrihet, minskad religionsfrihet, minskad demokrati,ett mer värekonservativt samhälle, o.s.v.) är betydligt mycket större hot mot "mitt" Sverige än vad muslimerna någonsin kommer att kunna bli.

Jag "ser alltså mellan fingrarna" med "islamhotet" av den enkla naledningen att jag anser att "islam-rädslan" är ett mycket större hot...
  • Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-09-02 23:13:18 följande:
    Har funderat lite på det jag fetmarkerat i ditt inlägg.
    Hur står det till med åsiktsfrihet inom Islam? Den finns så länge du inte bryter mot koranen...
    Hår står det till med religionsfrihet inom Islam? Får en muslim byta religion? Vad säger koranen om vad man ska göra med en som bryter med Islam?
    Hur många Islamdominerade länder har fungerande demokrati? I Saudi Arabien får inte ens kvinnor köra bil. (eller har de ändrat på det?)
    Vilken religion i världen är mest värdekonservativ?

Du kan tänka dig att skippa din kritik av Islam bara för att du tycker SD är så mycket värre än allt annat? Ta en allvarlig funderare och jämför vad som sägs och vad som görs inom den genomsnittliga muslimska livet och vad som SD säger och vad de vill införa.

Hörde en hög imam säga att kvinnor är defekta! Defekta varelser! (säg till om ni vill ha länk!)

De må vara hänt att Åkesson vill ta oss tillbaka till 50-talet men Muslimerna vill ta oss tillbaka till 500-talet....Rynkar på näsan
    Vill Malaysia och Turkiet återvända till 500-talet?

Jag kritiserar Islam väldigt ofta, det är inget konstigt med det.

Till exempel kritiserar jag gärn Iran och Saudiarabien och jag kritiserar gärna seden att omskära pojkar, men jag drar inte alla över en kam, jag tror inte på en massa konspirationsteorier om deras maktövertagande och ser dessa vanliga människor som ett hot.

På exakt samma sätt kritiserar  jag ofta Israel och jag kritiserar den Judiska seden att omskära pojkar, men jag drar inte alla judar över en kam, jag tror inte på en massa konspirationsteorier om deras maktövertagande och ser dessa vanliga människor som ett hot.

Kan du på allvar titta på Europa och säga att Muslimer har mer makt än alla de värdekonserativa rörelser i så gott som alla länder som använder Islamskräcken som sitt främsta vapen?
  • Quintus Zebra
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-05 18:34:46 följande:
    Muslimerna tillhör snarare Europas politiskt och ekonomiskt svaga grupper. Men de blir fler och om många dras till radikalism, kan det bli problem. Annars inte.

I Sverige tycker jag inte heller att "värdekonservativa grupper" har så stor makt. SD lockar max 4-5 procent av den samlade väljarkåren. Många av dessa är garanterat missnöjesväljare. Vissa verkar ju inte ens ha läst SD:s partiprogram.

I andra länder vet jag inte hur det är, men jag upplever inte "värdekonservatismen" på frammarsch i Västeuropa.
    Tja, Frankrike har väl utmärkt sig. Och i viss mån Österrike. Sedan finns det ju kristna värdekonservativa länder som Irland och Malta, där inte ens abort är tillåtet osv. Men det är en annan sak och har inget med islam att göra.
    (Återigen - islam kan givetvis inte få skulden för allt).
    KD är ju i också på flera sätt ett ärdekonservativt parti, och SD har ju mer makt ver samhällsdebatten än vad oppinionsmätningar visar. De har fått stra delar av befolkningen att köpa deras syn på "invandringsproblemet". Och flera av partierna (FP, Moderaterna, Centern) har ju lagt förslag som tyder på att de köoer SD´s syn på läget eller att de vill locka till sig väljare genom att ta til sig SD´s verklighetssyn.

Och tyvärr är ju de värdekonservativa starka i betydligt fler länder:

www.aftonbladet.se/kultur/article7747827.ab

"Nästan samtidigt la den skandalmärkte president Sarkozy fram sina idéer om hur det ”nationella krig” mot ”skurkarna”, som han deklarerade i somras, ska bedrivas. Man vill kunna ta tillbaka medborgarskap och skjuta upp det för dömda ungdomsbrottslingar. Och så förstås: göra det enklare att utvisa romer, så att de massdeportationer som redan pågår tveklöst får lagstöd."

"Regering efter regering beter sig nu värre än Jörg Haider vågat drömma om. Romerna står främst i eldlinjen. Det ungerska gardet hotar, mördar och bränner. Berlusconiregimen river läger och hetsar. I Danmark deporterar polisen, på uppmaning från politikerna, romer vars ”brott” är att de bott i en rivningskåk. I Sverige utvisas tiggande romer med migrationsminister Billströms välsignelse."

www.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/article5344881.ab

"Framgång för höger-extremister i EU-valet

Umberto Bossi, 68

partiledare för Lega Nord, Italien

Två mandat.

Invandringskritiska högerpopulister med rötter i fascismen. Har samarbetat med svenska nationaldemokraterna. Ingår i Silvio Berlusconis alliansregering.

Geert Wilders, 45

partiledare för Frihetspartiet (PVV), Nederländerna

Fyra mandat.

Wilders har krävt att koranen ska förbjudas för att den är rasistisk. Lovar minskad invandring, nej till turkiskt EU-medlemskap och uteslutning av Bulgarien och Rumänien ur EU. Bildades 2006.

Timo Soini, 47

partiledare för Sannfinländarna, Finland

Ett mandat.

Invandringsfientliga EU-motståndare. Bildades i spillrorna av det konkursade Landsbygdspartiet 1995. Vill göra svenskundervisningen i skolan frivillig.

Heinz-Christian Strache, 39

partiledare för Frihetspartiet (FPÖ), Österrike

Ökar till två mandat.

Invandringsfientlig ultrahöger. Nådde stora framgångar med bortgångne Jörg Haider som partiledare.

Pia Kjærsgaard, 62

partiledare för Dansk folkeparti, Danmark

Ökar från ett till två mandat.

Nationalistiskt och invandringskritiskt. Sverigedemokraternas förebild. Toppkandidaten Morten Messerschmidt dömdes för hets mot folkgrupp 2002.

Jean-Marie Le Pen, 80

partiledare för Front National, Frankrike

Backar från sju till tre mandat.

Nationalistisk extremhöger bildat 1972 av Le Pen som fortfarande är partiledare.

Gabor Vona, 30

partiledare för Jobbik,

Rörelsen för ett bättre Ungern

Tre mandat.

Har landets romska minoritet som måltavla för rasismen. Partiledningen talar om ”zigenarkriminalitet”. Anklagas för antisemitism. Är EU-motståndare. Bildades 2003.

Volen Siderov, 53

partiledare för Ataka, Bulgarien

Backar från tre till ett mandat.

Ultranationalistiskt parti bildat 2005. Har utmålat Bulgariens romer, judar och turkar till huvudfiender. Är mot EU och Nato. Huvudfrågan i EU-valet var nej till turkiskt EU-medlemskap.

Ján Slota, 55

partiledare för Slovakiska

nationalistpartiet (SNS)

Backar från tre till ett mandat.

Ultranationalister med rasistisk retorik mot romer och den ungerska minoriteten i söder.

Ingår i vänsterregeringens koalition.

Corneliu Vadim Tudor, 59

partiledare för Storrumänska partiet, Rumänien

Backar från fem till två mandat.

Extremhöger som förnekar Förintelsen. Judarna har i kampanjer beskrivits som en inhemsk maffia. En annan huvudfiende är den romska minoriteten. Bildades 1991.

Nick Griffin, 49

partiledare för British National Party (BNP), Storbritannien

Två mandat.

Islamofobisk ultrahöger som bildades 1982 av nazisten John Tyndall. Är övertygade om att britterna är en minoritet i Storbritannien inom 60 år om invandringen fortsätter. Griffin är dömd för att ha uppmuntrat till förnekelse av Förintelsen."

• Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2010-09-09 09:09:51 följande:
    KD är ju i också på flera sätt ett ärdekonservativt parti, och SD har ju mer makt ver samhällsdebatten än vad oppinionsmätningar visar. De har fått stra delar av befolkningen att köpa deras syn på "invandringsproblemet". Och flera av partierna (FP, Moderaterna, Centern) har ju lagt förslag som tyder på att de köoer SD´s syn på läget eller att de vill locka till sig väljare genom att ta til sig SD´s verklighetssyn.
    Mitt tangentbord mår inte riktigt bra. Så här skulle det stå:

KD är ju i också på flera sätt ett värdekonservativt parti, och SD har ju mer makt över samhällsdebatten än vad oppinionsmätningar visar. De har fått stora delar av befolkningen att köpa deras syn på "invandringsproblemet". Och flera av partierna (FP, Moderaterna, Centern) har ju lagt förslag som tyder på att de köper SD´s syn på läget eller att de vill locka till sig väljare genom att ta til sig SD´s verklighetssyn.
  • Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-09-09 09:37:30 följande:
    Håller inte med om att Muslimerna är en politiskt svag grupp. Jag ser dem som en minoritetsgrupp med mycket starkt inflytande. På många ställen i sverige har de fått fram stora ändringar i bl a skolorna.
    Om de har stort inflytande i Europa så kan du säkert ge något exempel där dom har fått igenom något förslag som påminner om lagarna i t.ex. Iran eller Saudiarabien? Tycker du att de har större makt än de grupper jag nämner ovan som i flera länder är väldigt stora och mäktiga partier?

Och återigen  så handlar ju det där med skolorna bara om att vi har skolor som skall bahandla alla elever lika, och vissa skolor har många muslimer. Det är nappast konstigt att skolorna anpasar sig.
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-05 18:34:46 följande:
    Muslimerna tillhör snarare Europas politiskt och ekonomiskt svaga grupper. Men de blir fler och om många dras till radikalism, kan det bli problem. Annars inte.

I Sverige tycker jag inte heller att "värdekonservativa grupper" har så stor makt. SD lockar max 4-5 procent av den samlade väljarkåren. Många av dessa är garanterat missnöjesväljare. Vissa verkar ju inte ens ha läst SD:s partiprogram.

I andra länder vet jag inte hur det är, men jag upplever inte "värdekonservatismen" på frammarsch i Västeuropa.
    Tja, Frankrike har väl utmärkt sig. Och i viss mån Österrike. Sedan finns det ju kristna värdekonservativa länder som Irland och Malta, där inte ens abort är tillåtet osv. Men det är en annan sak och har inget med islam att göra.
    (Återigen - islam kan givetvis inte få skulden för allt).
    Jag är också stark motståndare till ultra-kristna (typ Livets Ord). Tycker det är vidrigt att de förespråkar barn-aga. Men ingen kallar mig Kristofob när jag kritiserar deras metoder. Inom majoriteten av Islam förespråkas det både barnaaga och kvinnoaga. Med 600.000 muslimer i Sverige kan inte jag tycka att detta är något bagatellartat.

De som vill måla upp bilder i svart eller vitt skapar svåra konflikter. Man behöver inte vara antingen pro-palestina eller pro-israel. Det finns fler vägar. Man måste inte hata hela kristenheten bara för att man inte tycker om vissa delar i den. Det är okej att ogilla och motarbeta vissa delar av Islam (i mitt fall; kvinnoförtrycket, könsstympning, sharialagar, polygami, halal-slakt, tvångsäktenskap och bokstavstroheten)  men samtidigt gilla och förespråka andra delar av den (jag gillar Allmosan och ränteförbudet)...
    Jag har kritiserat Islamska företeelser mängder av ggr och aldrig bliit kallad Islamofob. Däremot har jag blivit kallad antisemit flera gånger trots att jag inte väljer sida i den konflikten. Jag har också kallats landsförädare och motagit hot när jag berättar att jag är totalt fri invandring. Deltar man i känsliga debatter får man räkna med att kallas fula namn (även om jag självklart inte tycker det är okej).

Kan du styrka ditt påstående att att majoriteten av islam förespråkar kvinnoaga?

Och jag gillar inte heller när allt skall målas i svart/vitt. Det handlar inte om att jag tyst accepterar allt alla Muslimer gör. Det handlar om att jag tycker att det så kallade "hotet från Islam" är extremt överdrivet och att SD och andra grupper ovan använder dessa lögner, överdrifter och fördomar för att förändra Europa til något som i alla fall jag är extremt rädd för. Därför försöker jag motarbeta detta propagandaarbete.
    Skulle det vara så att vissa muslimer inte är beredda att modifiera sin religionsutövning och anpassa den efter våra mest grundläggande värderingar så måste vi sätta ner foten. Då tänker jag på områden som barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.
    Kan du ge mig ett exempel på en enda feminist som tycker att i skall blunda för om individuella muslimer inkräktar på barnens rättigheter, kvinnofriden, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna.
  • Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-09-09 21:32:38 följande:
    Har du läst detta:
    docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:VmD58gBqNJkJ:www.backadal.se/download/18.73b6b824 11d9629e3228000236/R%25C3%25A5d%2Boch%2Briktlinjer %2Bf%25C3%25B6r%2Bmuslimska%2Bbarn-elever%2Bi%2BJ% 25C3%25B6nk%25C3%25B6pings%2Bkommuns%2Bskolor.pdf+ N%C3%A4mnds+och+policyenheten,+j%C3%B6nk%C3%B6ping &hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEEShtNd0SZKGfiUYtZDNz DlVUYTMyuM400qYKbFPoS8w8_2AkGC8IV6lXMwBvaTSGYotyY0 QM-fR5t4I7m_Lt49E9qowYc2-qqQmCVVCJAKr1OzYmgi6eQOjG FWHRW4EkmjxGdVGd&sig=AHIEtbS56HcwJ94qD_VIEQ3TRiNaH D5APQ

eller detta:

" target="_blank">

Den första länken funkar inte tyvärr, i den andra länken konstateras att merparten av alla Muslimer INTE vill införa Shaira-lagar i storrbittanien. Men visst, jag gillar ju inte direkt dom där små shairadomstolarna i källare, men dom framstår väl inte som Storbrittaniens allra mäktigast makthavare?

• Quintus Zebra
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-10 10:19:11 följande:
    Vad har du för belägg för detta? Det känns som om du kommer med en hel del påståenden här, som att "många svenskar har köpt SD:s syn", men kan du backa upp dem?

Att kritisera invandringspolitik eller islam, är inte detsamma att "köpa SD:s syn" på världen. Utan det beror snarare på hur det görs, samt hur man i övrigt uttrycker sig om olika grupper, grundläggande människosyn etc.

Tyvärr blandar många på vänsterkanten ihop begreppen och då blir det omöjligt att debattera.
    Jag har ingen vetenskaplig studie som visar detta direkt, det är ju mer ett eget iaktagande. Men denna tråd är ju ett bra exempel på vad jag menar (och nu menar jag inte att TS är Sverigedemokrat, för det vet jag inget om).

Självklart kan man kritisera "invandringen" utan att köpa SD´s syn på saken. Men SD har lyckats påverka sättet som invandringen diskuteras. Det jag menar med SD´s syn på saken är ungefär följande:

Gruppen "invandrare" buntas ihop till en grupp, trots att detta stämmer väldigt dåligt med verkligheten.

Många människor menar att "invandringen" är ett stort PROBLEM, och därför diskuteras enbart de "negativa" aspekterna med "invandringen" och dessa överdrivs. Man talar om t.ex. "invandringens" kostnader, men inte dess intäkter (och man jämför inte dessa kostnader med vad andra grupper kostar, för struntar man i att titta på intäkterna så kostar ALLA människor pengar). Sverige framställs ofta som ett samhälle som håller på att kollapsa, trots att vi antagligen har bäst ekonomi i hela EU, trots att den generella brottsligheten inte har gått upp de senaste 30 åren (om man tar hänsyn till befolkningsökningen) och trots att det finns tecken som tyder på att Sverige är bland de bästa länderna i världen på integration (i nästan alla andra länder med stor invandring så är "andra generationens invandrare" betydligt mer brottsbenägna än sina föräldrar.  I Sverige är det tvärtom så att barn till "invandrare" är betydligt mer laglydiga (och är knappt alls överrepresenterade i brottsstatistiken) än sina föräldrar, och de allra flesta lyckas bra med att anpassa sig till samhället).och "invandrare är ju beytydligt bättre på nyföretagande än andra "svenskar".  Ett exempel på överdrifter är att hörsägen och ganska ofarliga företeelser används som bevis för att något större. När t.ex. "Islamiseringen" av Sverige skall bevisas så brukar skolor som ej serverar fläskkött framställas som ett stort hot mot demokratin och det berättas om en släktings kompis som förvägrades att sjunga nationalsången på skolavslutningen. Enskilda erfarenheter av "invandrare" som beter sig lla används som bevis för hur alla invandrare är.

Många som inte är Sverigedemokrater tror på SD´s lögner/okunnskap. Det brukar ofta nämnas att enbart en liten dela av alla invandrare är flyktingar och många tror på allvar att det kommer in 100.00 Araber i Sverige varje år, trots att majoriteten av alla invandrare till Sverige (ungefär 100.000 per år) egenligen är EU-medborgare, studenter och arbetare. Många tror att det är en stor del av alla Invandrare som är brottslingar, trots att 95% av alla invandrare aldrig hamnar i brottsregistret. Det pratas om invandrarnas överrepresentation, men det nämns inte att andra grupper (lågutbildade, socialbidragstagare, barn till socialbidragstagare, är betydligt mer överrepresenterade.) Många anser att SD har rätt nr de kräver att media alltid skriver etnsitet på misstänkta förövare, men konstigt nog pratar ingen om mörkläggning trots att media sällan skriver om de misstänktas alkoholhalt i blodet (även om alkohol är en bidragande faktor i 80% av ala våldsbrott). Och många genosmskådar inte lögnen att de låga pensionerna och problemen i offentlig sektor  på något sätt skulle bero på "invandringens kostnader"

Sen har vi martyrkortet. SD får vara med i nästan varrenda debattprogram i TV som handlar om invandring. De får skiva debattartiklar i kvällspressen, och har reklam på san och i radio. Men trots att de syns och hörs betydligt mer än alla andra små partier, så gnäller de om ytrandefrihet så fort de inte släpps in på ett enda ställe, och folk går på det. Och de har lyckats få många att förfasas över att man inte "kan kritisera invandringen utan att kallas rasist", men samtidigt är det helt okej att kalla alla oss invandringsvänliga för PK-mesar, kommunister och ännu värre saker (och Muslimer får man kalla för nästan vad som helst). Dom har helt enkelt lyckats skapa en situation där tidningar, media och vanligt folk tvingas gulla med dem mer än med andra partier annars riskerar man att utmålas som odemokratisk.

Oc så har vi den skickligt inpräntade myten om att Politika partier inte skulle våga prata om invandringen och att det skulle pågå ngon slags mörkläggning (som berörs i t.ex. inlägg 45). Visst är det ett känsligt ämne och visst finns det politiker som precis som jag inte ser invandringen som något problem alls, men ALLA partier har ju tydliga idéer om hur dessa problem skall lösas. Om man bara letar så hittar man det. Svenska riksdagspartier har ju faktiskt infört nästan alla de förslag som invandrarkritiska partiet Ny Demokrati la fram. Så gott som alla partier accepterar ju EU´s klart invandrigsrestriktiva regler utan protest. Jag kan ge betydligt många fler exempel på detta om ni på allvar tror at riksdagspartierna skulle ignorera "invandringsproblemet".

Till sist så verkar många (oberoende av partitillhörighet) tro att dessa "problem" på något sätt skulle lösas genom att man stängde gränserna (eller bromsade invandringen) trots att man aldrig förklarar hur detta skulle gå i praktiken till, eller om gränserna skulle stängas för alla (EUmedlemmar, Nordbor, släktingar till "etniska svenskar", adoptivbarn...)
  • Quintus Zebra
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-10 10:51:56 följande:
    Att kritiker på vänsterkanten framställer alla dessa människor som korkade, rasistiska idioter, är att grovt förenkla problemet.

Jag har hört åtskilliga invandrare säga att de förstår varför SD går framåt, även om de inte gillar fenomenet. En kompis mamma har en särbo från Iran, som gav sig in i niqab-debatten. Han sade att "ni" svenskar måste bli bättre på att säga ifrån, sätta ner foten och ställa krav. Det är bra att man får utöva sin religion samt klä sig hur man vill privat. Det är det som är så bra med Sverige, jämfört med Iran, enligt honom. Men på sin arbetsplats får man rätta sig efter vad som gäller där. Vill man inte ens visa ansiktet för kunder, kolleger, barn eller deras föräldrar, kan man inte räkna med att få jobb eller praktik på den arbetsplatsen. Då får man söka jobb som telefonist eller dylikt istället...
    Jag har vad jag minns aldrig kallat en enda person för rasist i hela mit liv, däremot kallas jag PK-mes och landsförädare ganska ofta själv.

Har någon någonsn påstått att folk skall få ha Niqab på alla arbetsplatser. Centerpartiet har ju lagt ett förslag att förbjud niqab på alla offentliga plats, det är en väldig skilnad.
    ChoopChoopSong skrev 2010-09-10 10:29:41 följande:

"Timo Soini, 47

partiledare för Sannfinländarna, Finland

Ett mandat.

Invandringsfientliga EU-motståndare. Bildades i spillrorna av det konkursade Landsbygdspartiet 1995. Vill göra svenskundervisningen i skolan frivillig."

Jag kan hålla med om att konservativ ultrahöger, vanligen bara är en gradskillnad från rasism, nazism eller fascism. Om ens det.

Men jag kan omöjligt se hur EU-kritik samt en önskan att inte tvinga alla finländare att lära sig svenska, är detsamma som fascism eller ultrahöger. Men så är jag ju miljöpartist också

Jag är också miljöpartist. Och EU-kritiker. Men sannfinländarna samarbetar i EU-parlamentet med ganska otäcka partier som bl.a. vill deportera Romer och som är extremt värdekonservativa. Så jag tycker inte själv att dom direkt r något fint och gulligt parti.
  • Quintus Zebra
    Adoniram skrev 2010-09-09 10:10:38 följande:
    Sverige står i en situation där invandrarfrågan aldrig riktigt har tagits upp av något parti. Partierna har väl trott att det var det bästa för att behålla stödet. Tyvärr har opinionen anset att invandrarfrågan är något som ska tas upp. Därför har vi sett en nazistisk rörelse i Sverige som saknar motstycke i grannländerna. Befolkningen vill att frågan tas upp och söker sig till de som tar frågan. Nu kommer SD och tar, som de enda, upp frågan ordentligt och det ger dem stöd. Inget annat parti har vågat ta upp frågan eftersom alla partier redna har stämplat frågan som farlig. Orsaken till SDs framgång i Sverige ligger hos de andra partierna.

SDs framgång visar att det är ett behov att tala om invadring i Sverige. Eftersom politikerna är beroende av befolkningens stöd, så är det klart att politiker tar upp det befolkningen vill tala om. Därför är det helt naturligt att de andra partierna nu, efter att SD verkar överleva alla anklagor om rasister och liknande, tar upp invandrarfrågan.

Är det postitivt eller negativt? I mina ögon är det positivt. Inte för att jag anser att invandring är ett problem som måste tas upp, men att jag hellre ser de klassiska partierna tala om saken än ett SD som man inte vet var man har. Lyckar de andra partierna ta upp frågarn, vill svenskarna som vill tala invandrarproblem, förlora all intresse för SD.

I en drömvärld behövde politikerna inte ta upp frågan. Men i verklighetens Sverige vill många svenskar att frågan tas upp. Saken är om man vill att SD eller andra partier tar upp frågan.
    Svarade på detta i inlägg 48, men är nyfiken på en sak. Med samma resonemang så är det väl också positivt att politiker försöker motverka konsdiskriminering, för det finns ju väldigt många i Sverige som anser att könsdiskriminering är ett problem som man behöver ta upp?
Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?