• Eva-Britt

Feminism och Islam, hur får ni ihop det?

Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen...

Men på senare tid har jag blivit urförbannad över den flathet som inte minst vänstern visar mot allt som hör till Islam. Jag blev oerhört besviken när jag såg Mona Sahlin besöka Muslimska Brödraskapets moské i Stockholm iförd en slöja.

Med den senaste tidens invandring har vi sett en hel del på jämställhetens arena som borde göra alla feminister rasande. Män som vägrar ta kvinnor i hand, kvinnor som fjättras i hemmen och inte får gå ut såvida de inte har en manlig släkting med sig, slöjor och nikab, tvångsäktenskap, utebliven sexualkunskap i skolan, mm.

För mig är hela islam den störst anti-feministiska rörelsen på jorden. (Islam är dessutom extermt homo-fientligt, men det får bli en annan tråd.)

Att både förespråka jämställdhet och anpassa sig efter islam är en sådan motsägelse. Det liknar mest det Orwellska Dubbeltänket - man innefattar två motstridiga teser inom samma system.

Hur får ni, som kallar er feminister och samtidigt är pro-islam, ihop det hela? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?
  • Adoniram
    Eva-Britt skrev 2010-08-30 00:30:28 följande:
    Ja det tog inte lång tid innan du spelade ut Nazist-kortet. Men vet du vad, Adoniram, det biter inte på en gammal vänsterfeminist... Kyss
    Inget nazizt-kort. Att dömma folk man inte vet något om, är inget speciellt för nazismen. Det var väldigt vanligt i 30-talets tyskland. Och det har alltid varit vanligt på den politiska vänsterflanken.

Nej, det är inte mycket som biter på en gammal vänsterfeminist. Speciellt inte verklighetens värld ;)
  • Eva-Britt
    Quintus Zebra skrev 2010-08-26 15:08:57 följande:
    Lite mer kortfattat kan man u säga att du och jag gör olika bedömningar av läget i samhället.

Jag (och många andra feminister) anser ju helt enkelt att främlingsfientligheten, värdekonservatismen, sverigedemokraterna, fördomarna och islamofobin är ett mycket större hot än vad Islam är.
    Här känns det lite som en förklaring. "Vår fiendes fiende är vår vän". Precis som när USA stöttade Talibanerna och Muhjahedin mot Sovjetunionen på 80-talet. Då såg USA mellan fingrarna när det gällde denna extrema Islamism bara för att de slogs mot något större ont.

Bara för att det finns företeeleser och rörelser som är värre än Islam så tycker inte jag att man ska se mellan fingrarna på de negativa yttringar som finns inom denna religion.

Det går för mig alldeles utmärkt att kritisera både främlingsfientlighet och föräldrar som sätter slöja på sina barn. Samtidigt!

Tack Quitus Zebra för dina svar. Jag uppskattar din ton i debatten!
  • Quintus Zebra
    Eva-Britt skrev 2010-08-31 01:08:29 följande:
    Här känns det lite som en förklaring. "Vår fiendes fiende är vår vän". Precis som när USA stöttade Talibanerna och Muhjahedin mot Sovjetunionen på 80-talet. Då såg USA mellan fingrarna när det gällde denna extrema Islamism bara för att de slogs mot något större ont.

Bara för att det finns företeeleser och rörelser som är värre än Islam så tycker inte jag att man ska se mellan fingrarna på de negativa yttringar som finns inom denna religion.

Det går för mig alldeles utmärkt att kritisera både främlingsfientlighet och föräldrar som sätter slöja på sina barn. Samtidigt!

Tack Quitus Zebra för dina svar. Jag uppskattar din ton i debatten!
    Tack! Jag har inget behov av pajkastning, utan vill förstå hur folk tänker.

Du har en poäng som inte är helt fel. Många feminister och vänstermänniskor deltar i antirasism-aktioner eller går protestmarcher mot Israels regerings agerande. Och då lär man känna många muslimer och när man slåss mot gemensamma "fiender" så skapas självklart sympatier. 

Men det betyder inte att "vänsterfolk" och feminister ser mellan fingrarna vad gäller nåt kvinnoförtryck eller något annat. Det betyder bara att man inte vill dra alla över en kam och inte vill vara fördomsfull.

Jag är också kritisk mot många företeelser inom Islam. Men det jag försökte poängtera var detta:

Jag tycker att det så kallade "hotet från Islam" är extremt överdrivet, och jag ser ju att detta "hot" används i hela Europa av främlingsfientliga rörelser som ett verktyg för att få igenom sin otäcka och ofta kvinnofientliga politik.

Jag ser också väldigt ofta hur den allt ökande islamofobin drabbar vanliga oskyldiga männsikor.

Och jag anser att SD´s och andras lösningar på "Islamhotet" (d.v.s. minskad invandring, minskad åsiktsfrihet, minskad religionsfrihet, minskad demokrati,ett mer värekonservativt samhälle, o.s.v.) är betydligt mycket större hot mot "mitt" Sverige än vad muslimerna någonsin kommer att kunna bli.

Jag "ser alltså mellan fingrarna" med "islamhotet" av den enkla naledningen att jag anser att "islam-rädslan" är ett mycket större hot...
  • ChoopChoopSong

Nu har jag inte läst hela tråden, men TS - jag kan inte låta bli att hitta en viss självmotsägelse i ditt första inlägg.

Först skriver du: "Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen..."

Senare skriver du ock kritiserar slöjor och att islams föreställningar tvingar tillbaka kvinnor till spisen?

I det senare kan jag - åtminstone till viss del - hålla med dig, men jag tycker inte att du låter konsekvent. Jag har aldrig haft stora bröst, men när jag var gravid (med tvillingar) skulle jag fått ont i ryggen om jag inte använt BH. Däremot har jag aldrig använt "obekväma" BH:s eller kläder bara för att se "sexig" ut eller behaga männen. Och det är inte säkert att kvinnor ta på sig slöja för att de är "tvingade" heller. De kanske bara känner sig mer bekväma med det, eller är vana vid det, eller vill uttrycka en identitet. Ibland har jag haft sjal om håret för att det är snyggt och även om den inte ser ut som en muslimsk slöja, är skillnaden hårfin.

Jag tycker absolut att man kan ifrågasätta användandet av burka eller niqab samt kräva att personen åtminstone visar ansiktet i situationer där det är relevant. (T ex i skolan samt i många yrken). Privat får man klä sig hur man vill, men jag skulle inte känna mig bekväm med att jobba eller plugga ihop med människor som jag bara såg ögonen på. Så tror jag att många känner och den normen bör vi hålla fast vid.

Men i övrigt tror jag - ju mindre väsen vi gör av slöja som fenomen, eller "muslimsk klädsel", desto bättre. Dels är det inte demokratiskt att lägga sig i andras klädval så länge det inte är olagligt - dels riskerar kritiken i sig att leda till ökad radikalisering.

I övrigt håller jag med dig. Jag har svårt att få ihop feminism och "pro-islam". (Gäller många andra religioner med, för övrigt.) Jag tror att många vänsteraktivister, helt enkelt blandar ihop begreppen och misstar islamkritik för rasism. De klagar gärna på hur lite föräldraledighet män tar ut, eller hur sexistiska svenska män är. Men när det gäller män som vägrar ta kvinnor i hand eller jobba ihop med kvinnor (förekommer också), samt mystiska "balkongfall" eller tvångsgiften, krav på att slippa sexualundervisning, simundervisning mm - då är det märkligt tyst på kritiken.

• ChoopChoopSong

Ett av problemen med islamofobi (och då menar jag inte konstruktiv islamkritik, utan verklig islamofobi), är inte bara att den riskerar att drabba oskyldiga människor. Utan att det blir för mycket fokus på just Islam.

Fundamentalistisk islam eller en ökad radikalisering av islam, går inte ihop med ett modernt, västerländskt, demokratiskt samhälle. Det är liksom bara så det är. Här har vi de motsägelser som du pratar om TS - man vill värna om förtryckta grupper, men de förtryckta förtrycker ibland själva. Och synen på mänskliga rättigheter, homosexualitet mm, är inte rolig inom stora delar av islam. T om här på FL sitter ju en del konvertiter och försvarar både det ena och det andra i sin "nya religions" namn. Och klagar samtidigt på att de och deras likar är så missförstådda och utsätts för så mycket fördomar...

Men det har blivit för mycket fokus på bara islam och muslimer, vilket är både orättvist och felaktigt. Liknande åsikter, sexistiska beteenden, homofoba beteenden eller brott etc, finns även bland t ex konservativa kristna och ortodoxa judar - svenska som utländska. Men det känns ibland som om muslimer får bära hela hundhuvudet, trots att alla de abrahamitiska religionerna innebär problem om de tolkas konservativt. Liksom även icke-religiösa och ateister givetvis kan vara förtryckare. Homoförtryck och fördomar, är t ex fortfarande oerhört utbrett bland vanliga "svenssons", även om de flesta inte vill att homosexualitet ska vara straffbart på samma sätt som vissa religiösa grupper vill. Men det är bara en gradskillnad i intoleransen - inte en artskillnad.

Och här kan vi inkludera partier som SD och ND, som verkar ha gjort "muslimen" till sin främste fiende. Ungefär som om "juden" och "kommunisten" var nazisternas främsta fiender på 30-talet... Men SD skjuter långt utanför målet och står (som sagt) även själva för en politik och ideologi som är ganska konservativ. Långt ifrån feminism, jämställdhet och HBT-tolerans, skulle jag säga.

• Eva-Britt
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-31 21:08:13 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men TS - jag kan inte låta bli att hitta en viss självmotsägelse i ditt första inlägg.

Först skriver du: "Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen..."

Senare skriver du ock kritiserar slöjor och att islams föreställningar tvingar tillbaka kvinnor till spisen?
    Tack för ditt inlägg, CCS!

Det där med BHn var helt symboliskt menat. En gång brändes de som en symbol och jag tycker vi sett en tillbakagång i mycket femisistiskt arbete de senaste 20 åren.  Jag har också BH för det mesta (med ålderns rätt...) men tycker det är synd att den blivit ett "måste" för nästan alla vare sig de behövs eller inte. Nu tar även 12-åringar på sig BH och det tycker jag känns fel. Men jag menade i alla fall "att ta på sig BHn" på ett symboliskt plan.
  • Eva-Britt
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-31 21:08:13 följande:
    I övrigt håller jag med dig. Jag har svårt att få ihop feminism och "pro-islam". (Gäller många andra religioner med, för övrigt.) Jag tror att många vänsteraktivister, helt enkelt blandar ihop begreppen och misstar islamkritik för rasism. De klagar gärna på hur lite föräldraledighet män tar ut, eller hur sexistiska svenska män är. Men när det gäller män som vägrar ta kvinnor i hand eller jobba ihop med kvinnor (förekommer också), samt mystiska "balkongfall" eller tvångsgiften, krav på att slippa sexualundervisning, simundervisning mm - då är det märkligt tyst på kritiken.
    Ja, just detta är så konstigt. Att vi silar mygg och sväljer elefanter!

Vi blir väldigt upprörda om mannen inte tar ut 50 % av föräldrarledigheten samtidigt som vi stoppar huvudet i sanden när hundra tusentals muslimska män behandlar sina fruar och döttrar som handelsvaror.
  • Eva-Britt
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-31 21:31:03 följande:
    Fundamentalistisk islam eller en ökad radikalisering av islam, går inte ihop med ett modernt, västerländskt, demokratiskt samhälle. Det är liksom bara så det är. Här har vi de motsägelser som du pratar om TS - man vill värna om förtryckta grupper, men de förtryckta förtrycker ibland själva. Och synen på mänskliga rättigheter, homosexualitet mm, är inte rolig inom stora delar av islam. T om här på FL sitter ju en del konvertiter och försvarar både det ena och det andra i sin "nya religions" namn. Och klagar samtidigt på att de och deras likar är så missförstådda och utsätts för så mycket fördomar...
    Ja, här håller jag med dig helt.

Såg en satirteckning över just detta fenomenet. Det är satir och ganska skarp sådan (liten varning alltså) men det handlar om just dessa självmotsägelser:
    vesslan.com/wp-content/uploads/2010/07/Burkan.jpg
  • ChoopChoopSong
    Eva-Britt skrev 2010-09-01 00:29:45 följande:
    Ja, just detta är så konstigt. Att vi silar mygg och sväljer elefanter!

Vi blir väldigt upprörda om mannen inte tar ut 50 % av föräldrarledigheten samtidigt som vi stoppar huvudet i sanden när hundra tusentals muslimska män behandlar sina fruar och döttrar som handelsvaror.
    Fast det är inte bara "muslimska" män som behandlar kvinnor som slavar, unerställda eller handelsvaror, och inte alla muslimska män. Tvärtom är det väl så att en rättrogen muslimsk man ska behandla kvinnor med respekt. Islams problem är snarare att hela religionen / systemet är uppbyggt på att könen är väsenskilda och har olika roller / uppgifter i livet, samt att stränga straff förespråkas för alla som avviker. (Otrohet, äktenskapsbrott, homosexualitet mm). Det är här bristen på individuell frihet och mänskliga rätttigheter kommer in. Straffen är ämnade att avskräcka samt leda in människorna på den rätta vägen. (Det finns alltså bara en "rätt" och "sann" väg). Vi ser vad denna inställning har lett till i vissa länder, även om långt ifrån alla muslimer, försvarar den.

Men kvinnoförtyck, homoförtryck mm, finns mer eller mindre överalllt. Så långt har vänsteraktivisterna rätt. Det är bara värre i vissa familjer, samhällen, kulturer och länder, än i andra. I många fall av hedersvåld, kvinnomisshandel, sexualbrott mm i Sverige, har inte muslimer varit inblandade. De ökända "gruppvåldtäktsligan" i Södertälje bestod av kristna syrianer. I det uppmärksammade fallet i Norrland - där föräldrarna fördömde offret i diverse bloggar - var förövarna etniska svenskar. Och i minst hälften av alla fall av kvinnomisshandel, är alkohol inblandat. Hur många muslimer dricker alkohol, eller har för vana att dricka sig berusade? Det är emot deras religion och kultur, även om det förekommer.

ja, det blir löjligt när man klagar på att svenska medelklassmän inte är tillräckligt jämställda pga att de inte tar ut hälften av föräldraledigheten eller byter blöja tillräckligt ofta - samtidigt som ovanstående brott, förtryck och kränkningar, ofta får fortgå i det tysta. Det blir löjligt när en kvinna som klagar över att hennes man inte tar exakt halva ansvaret hemma, anses ha rätt att klaga, medan samma kvinna som ifrågasätter att en man på jobbet vägrade ta henne i hand, titta henne i ögonen eller samarbeta med henne, anses vara rasist, fördomsfull eller "sakna respekt för andra människors religion eller kultur". Jag försöker bara nyansera debatten till att det inte bara handlar om muslimer och inte alla muslimer.
  • ChoopChoopSong

"Liberal" islam går möjligen att förena med särartsfeminism. Så långt kan man kanske säga, att islam och feminism inte är helt oförenliga principer. Män och kvinnor är lika mycket värda, men har delvis olika rättigheter / skyldigheter.
    Bekämpa kvinnoförtrycket och ge kvinnor det de har rätt till! (Enligt islam). Halva arvet, rätt att utbilda sig och jobba om de vill, rätt att skilja sig om mannen är dum etc etc. De muslimska feminister som finns, hävdar ofta att om detta tillämpades överallt (bland muslimer), skulle många muslimska kvinnor få det mycket bättre. Och det ligger säkert mycket i det.

Däremot har jag mycket svårt att förena islam (eller konservativ kristendom, eller ortodox judendom etc) med likhetsfeminism. Som ju är den vanligaste feministiska ideologin idag - inte minst bland vänsteraktivister.

Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?