• Anonym (,,,,,,,,,,,,)

Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!

Passerade en bil på E18 förra veckan och såg då hur mamman i baksätet lyfte en liten bebis från bilstolen i framsätet bak och satte bebisen i sitt knä!
    Hur kan man utsätta ett barn för den risken?
    Jag förstår inte.

Tänk om detta är någonting de gör ofta och tänk om de krockar.  Är det vanligt att folk har sina småbarn lösa i bilen?

Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara.

• Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!
  • Anonym (???)

Du har INGEN aning om varför hon lyfte upp bebisen ur stolen, för du passerade bara!

Hur bra bilförare är du som har tid att sitta & se på sånt istället för att ha ögonen på vägen??

• Anonym (MEN hjälp!)

Spelar ju absolut ingen roll av vilket skäl mamman plockade upp ungen ur bilstolen då bilen körde! an ska aldrig plocka upp under färd! Se till att stanna på första bästa ställe istället och plocka sen ur ungen!

• Bonanza
    Anonym (???) skrev 2010-07-25 13:15:50 följande:
    Du har INGEN aning om varför hon lyfte upp bebisen ur stolen, för du passerade bara!

Hur bra bilförare är du som har tid att sitta & se på sånt istället för att ha ögonen på vägen??
    Finns ingen anledning till att lyfta ur bebisen ur sin bilstol. Så det spelar ingen roll om man bara passerar!
  • lia76

Ja det är lätt...
    Förr i världen fanns inte ens bilstolar för barn.
    Jag låg löst i bilen eller i min mammas knä. 

Nu för tiden finns ju skydd och då ska man ju använda det.
    Tyvärr så finns det folk som inte använder bilstol till sina barn... Inte heller om man ordnar barnvakt och barnvakten itne har någon stol i bilen... Då bryr de sej inte om att sätta dit en heller.

En kompis till min dotter på dagis har ingen bilstol.
    Han satt fram utan kudde, ingen bilstol ingenting... Bara ett bälte.
    Jag frågad ehenne omhon itne har någon bilstol till honom (han är lite yngre än min dotter som fyller 4 i september).
    Hon öppnade bagageluckan och visade en stol. Hon sade att hon inte vet hur man sätter dit dne och den har varit där bak i 2 veckor.
    Hon påpekade att hon skulle till affären där hon köpt dne och få hjälp att montera den.
    veckorna gick och ingen bilstol sattes in i bilen..

Idioti tycker jag 

(=
  • lillkorpen

TS skrev aldrig att h*n körde bilen, kan lika gärna suttit som passagerare.

Sedan anser väl jag också att det är bättre att stanna bilen, och sedan göra det man nu ville göra med barnet. Finns väl ingen anledning att riskera barnets liv under färd?
  • Anonym (säkerhet prio)

Dra inte förhastade slutsatser, det står inte att TS körde bilen utan passerade, man måste inte köra för att vara i en bil på motorvägen....

Dessutom det finns INGET skäl till att ta loss ett barn från sin bilstol såvida bilen inte står still. Är det panik så finnd det en väggren att köra in på när man är på motorvägen om det är sådan panik att livet hotas.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)

Spelar ingen roll vilken anledning mamman hade, man lyfter inte barnet ur dess bilstol under färd.
    Och du, jag satt som passagerare och min man körde bilen.
  • Anonym

idioti är mitt ord. Krockade med mina barn för 5 månader sedan å hade inte min barn suttit fast hade dom nog inte levt idag. KOm en bil från en sido väg å körde rätt ut på riksvägen där jag låg i 90.Hann bara inse att detta aldrig skulle gå vägen sen blev allt svart. Bättre låta bebsis gråta i 3 min till man kan stanna för det går fort då det händer. Sen finns väl lagen om bälte till för säkerhet å inte bara ett påhitt.

• danosani

Fy FAN vad oansvarigt! Det finns som sagt inte ett skäl i världen att plocka ur ett litet barn ur bilstolen när bilen rör sig. Ska de leva med det sen när de förlorar sitt barn i en olycka? Dumjävlar.

• Anonym
    Anonym (,,,,,,,,,,,,) skrev 2010-07-25 13:30:45 följande:
    Spelar ingen roll vilken anledning mamman hade, man lyfter inte barnet ur dess bilstol under färd.
    Och du, jag satt som passagerare och min man körde bilen.
    Ungen kanske hade andningssvårigheter eller hade slutat andas helt? Då är det nog bättre man ger fria luftvägar än att ungen sitter fastspänd.

Fan TS, att du orkar bry dig. Det fans troligtvis en orsak.
Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!