• Anonym (,,,,,,,,,,,,)

Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!

Passerade en bil på E18 förra veckan och såg då hur mamman i baksätet lyfte en liten bebis från bilstolen i framsätet bak och satte bebisen i sitt knä!
    Hur kan man utsätta ett barn för den risken?
    Jag förstår inte.

Tänk om detta är någonting de gör ofta och tänk om de krockar.  Är det vanligt att folk har sina småbarn lösa i bilen?

Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara.

• Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Anonym skrev 2010-07-25 14:20:02 följande:
    Ungen kanske hade andningssvårigheter eller hade slutat andas helt? Då är det nog bättre man ger fria luftvägar än att ungen sitter fastspänd.

Fan TS, att du orkar bry dig. Det fans troligtvis en orsak.
    Ja tänk att det finns personer som bryr sig!
    Det var tvåfiligt och det fanns en väggren, hade barnet andningssvårigheter eller aningsstopp så hade de kunnat stanna först och plockat upp bebisen efter.
    Och av det jag såg under tiden vi körde om så verkade det inte vara några större fel, för vid andningsstopp hade nog mamman sett mer besvärad eller panikslagen ut.

Jag bryr mig när jag ser saker som är fel.
  • Anonym

Ingen mening att bry sej om sådant man inte kan göra något åt heller.
    Att spekulera om varför hon tog loss barnet hjälper inte heller.

Visst kan man skriva av sej om alla dumma människor som finns.
    Men man gör nog många dumma saker själv.
    Givetvis inte att ta loss ens barn.
    Kanske kommer den dagen jag tar loss min bebis ur stolen om något skulle hända akut.
    Plockar upp bebis ur stolen INNAN man stannar bilen... För det tar ju lite tid att stanna bilen också och det kanske är tid som är livsviktiga för bebisen.

Kanske mamman var rätt så lugn. Inte alla som får panik vid sådana tillfällen heller.

Men som sagt... Ingen mening att lägga sej i sådana saker man inte kan göra något åt.
    Hon tog ur barnet elt enkelt och INGEN vet varför 

• Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Anonym skrev 2010-07-25 16:27:11 följande:
    Men som sagt... Ingen mening att lägga sej i sådana saker man inte kan göra något åt.
    Hon tog ur barnet elt enkelt och INGEN vet varför 
    Hur mycket diskuteras det på FL som man kan göra någonting åt?
    Diskutera kan man göra ändå, diskutera fenomenet kan man göra ändå, ha åsikter om det kan man ha ändå.
  • Stålmamma
    Anonym (,,,,,,,,,,,,) skrev 2010-07-25 14:45:55 följande:
    Ja tänk att det finns personer som bryr sig!
    Det var tvåfiligt och det fanns en väggren, hade barnet andningssvårigheter eller aningsstopp så hade de kunnat stanna först och plockat upp bebisen efter.
    Och av det jag såg under tiden vi körde om så verkade det inte vara några större fel, för vid andningsstopp hade nog mamman sett mer besvärad eller panikslagen ut.

Jag bryr mig när jag ser saker som är fel.
    jag tycker som dig att man tar absolut inte upp barnet ur sin bilstol under färd men skulle barnbet få andnöd eller andstopp så hade jag inte bett min man stanna först då hade jag nog slitit ungen ur stolen innan jag ens hade hunnit knäppa upp bältet först
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Stålmamma skrev 2010-07-25 17:33:35 följande:
    jag tycker som dig att man tar absolut inte upp barnet ur sin bilstol under färd men skulle barnbet få andnöd eller andstopp så hade jag inte bett min man stanna först då hade jag nog slitit ungen ur stolen innan jag ens hade hunnit knäppa upp bältet först
    Självklart hade man agerar instinktivt och snabbt om ens barn fick andnöd eller slutade andas.
    Men nu betvivlar jag att så var fallet i det jag såg. Barnet grät säkert och mamman skulle trösta det, men jag tror inte det var mer allvarligt än så. Är så trött på att det alltid ska hittas på ursäkter som berättigar felaktigt beteende i samhället.

Resten av inlägget är nu inte direkt riktat till dig Mamma Melinda.

Barn som sitter i knät i en överfull bil då? Ursäkter till det beteendet?
    Kanske sitter mormor döende i framsätet och de måste skynda sig till sjukhuset!

Barn som står upp i baksätet, ursäkter till det?

Föräldrar som sätter sina barn i barnstolen men inte spänner fast barnet för att de ska köra så pass kort. Ursäkter till det?

Det finns så mycket farligt beteende i trafiken och är man som mig ute ofta på vägarna så ser man det mesta. Ska man alltid finna ursäkter som rättfärdigar beteendet?
  • Anonym (MEN hjälp!)

OM nu ungen skulle haft problem med tex andning så åker man ju in till vägkanten och ringer ambulans! Ingen ursäkt för att plocka upp då bilen är i rullning.

• Anneli68
    Anonym (MEN hjälp!) skrev 2010-07-25 17:46:35 följande:
    OM nu ungen skulle haft problem med tex andning så åker man ju in till vägkanten och ringer ambulans! Ingen ursäkt för att plocka upp då bilen är i rullning.
    Jag hade plockat upp ungen direkt om så var fallet. Det kan ju handa om sekunder när det gäller andningen.
  • skorpionen80

TS - du behöver inte vara anonym för att folk som svarar ska kunna vara det, det räcker med att tråden är i känsliga rummet.

För övrigt fattar jag inte heller hur man är funtad om man inte spänner sig sig själv och andra. Nu finns det ju bra "hjälpmedel", så varför låta bli att använda dem?

• MansonDust

Jag vågar inte ens ha mina barn utan bälte körandes sakta på en tom parkering.  

Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    skorpionen80 skrev 2010-07-25 18:00:10 följande:
    TS - du behöver inte vara anonym för att folk som svarar ska kunna vara det, det räcker med att tråden är i känsliga rummet.

För övrigt fattar jag inte heller hur man är funtad om man inte spänner sig sig själv och andra. Nu finns det ju bra "hjälpmedel", så varför låta bli att använda dem?
    Spela roll om jag är anonym eller inte?
Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!