• Anonym

Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!

idioti är mitt ord. Krockade med mina barn för 5 månader sedan å hade inte min barn suttit fast hade dom nog inte levt idag. KOm en bil från en sido väg å körde rätt ut på riksvägen där jag låg i 90.Hann bara inse att detta aldrig skulle gå vägen sen blev allt svart. Bättre låta bebsis gråta i 3 min till man kan stanna för det går fort då det händer. Sen finns väl lagen om bälte till för säkerhet å inte bara ett påhitt.

• Anonym
    Anonym (,,,,,,,,,,,,) skrev 2010-07-25 13:30:45 följande:
    Spelar ingen roll vilken anledning mamman hade, man lyfter inte barnet ur dess bilstol under färd.
    Och du, jag satt som passagerare och min man körde bilen.
    Ungen kanske hade andningssvårigheter eller hade slutat andas helt? Då är det nog bättre man ger fria luftvägar än att ungen sitter fastspänd.

Fan TS, att du orkar bry dig. Det fans troligtvis en orsak.
  • Anonym

Ingen mening att bry sej om sådant man inte kan göra något åt heller.
    Att spekulera om varför hon tog loss barnet hjälper inte heller.

Visst kan man skriva av sej om alla dumma människor som finns.
    Men man gör nog många dumma saker själv.
    Givetvis inte att ta loss ens barn.
    Kanske kommer den dagen jag tar loss min bebis ur stolen om något skulle hända akut.
    Plockar upp bebis ur stolen INNAN man stannar bilen... För det tar ju lite tid att stanna bilen också och det kanske är tid som är livsviktiga för bebisen.

Kanske mamman var rätt så lugn. Inte alla som får panik vid sådana tillfällen heller.

Men som sagt... Ingen mening att lägga sej i sådana saker man inte kan göra något åt.
    Hon tog ur barnet elt enkelt och INGEN vet varför 

• Anonym
    Luminai skrev 2010-07-25 22:37:50 följande:
    **ironi**
    Men oj vad farligt, kan ni tänka er att en psykolog och BVC kan rekommendera något sådant?
    **ironi**

Ja, om man krockar är det jättefarligt. Hur många gånger har ni krockat i era liv? Skulle gissa att Rastfairy och hennes partner var otroligt försiktiga under sin träning. Det finns faktiskt mer och mindre riskfyllda trafiksituationer även om det är väldigt icke-PK att erkänna det i vårt underbara land.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha barn utan bilbarnstol i en taxi för kortare sträckor? Det kanske ni kan prova nästa gång Rastfairy så slipper ni oroa er för trafiken, och kan dessutom hjälpas åt att ta hand om barnet medan ett proffs tar hand om körandet.

Med tanke på att BVC inte ens får ge oss ordetliga genomgångar av hjärt- lugnräddning utan att ha en korrekt extrautbildning så tror jag inte varken BVC eller psykologen rekommenderar något som de inte har väldigt goda skäl för.
    Två bilolyckor hittills, och då räknar jag inte de två gånger jag blivit påkörd på parkeringar. Ena gången var jag obältad, har fortfarande ärr som vittnar om det (detta var på det ljuva 70-talet när många, många barn var helt lösa i bilen, så även jag). Andra gången hade jag bälte och det är jag glad för, även om jag nog överlevt krocken även utan. Har ytterligare ett par, svårare, olyckor i min närmsta bekantskapskrets, en med dödlig utgång. Så nej, jag kan inte med gott samvete låta bli att använda de skyddsanordningar som ändå finns, trots att risken vid varje enskild bilfärd är liten!

Sen finns förstås extremfall, som tex det Rastafairy beskriver. Kanske var deras enda möjlighet att behandla panikattackerna att åka med barnet obältat. Kanske hade det funnits andra metoder som fungerat. Det kan vi aldrig veta och hur som helst är jag glad för deras skull att problemen löst sig!

Vet en familj som fick rådet av sjukvården att åka med sin då 3-åring obältad pga att barnet svalt ett föremål. Barnet fick inte sitta bakåtlutad så som barn gör i bilstol utan skulle sitta framåtlutad ifall det skulle kräkas, för att inte få ner föremålet i luftvägarna. Det gick i ilfart till akuten och gissningsvis var det ett antal besserwissrar längs vägen som såg dem och förfasades över deras färd med obältat barn och dessutom i för hög hastighet!
Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!