Luminai skrev 2010-07-30 10:37:55 följande:
Självklart står de inte över lagen. Kan dock tänka mig att vården har rätt att utfärda undantag från regler om tex bilbälte vid behov. Kan också tänka mig att föräldrarna som vill vänja sitt barn vid bilfärd är villiga att riskera böter. Det var ju faktiskt bara mening som träning, och när barnet väl vant sig satt det fastspänt enligt konstens alla regler, åtminstone förstod jag det som Rastafairy skrev så.
Risker finns det i trafiken, och konsekvensen om de inträffar ökar oerhört dramatiskt om man inte är fastspänd, helt klart. Då får man väl väga det mot att under några års tid aldrig kunna färdas emd barnet i bil...
Ok, Så en förälder med ett barn som får panik av att bli fastspänd är alltså villig att riskera böter på 2 500kr och svåra skador, ja kanske död, vid en krock?
Annars kan jag tycka att man kan träna ett barn vid att vara fastspänt genom att bara sätta barnet i bilen, i barnstolen, utan att bilen rör sig. Kanske hitta ett inhägnat område att öva med barnet i sitt knä, inte lagligt där heller men ingen trafik.
Men nej, absolut, ut i trafiken med ditt lilla barn i knät. För böter kan man ju ta och skulle någon krocka med ens bil och barnet skadas eller dör, ja då gjorde ju barnet det för en god sak. Eller hur?