Inlägg från: Anonym (,,,,,,,,,,,,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)

Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!

Passerade en bil på E18 förra veckan och såg då hur mamman i baksätet lyfte en liten bebis från bilstolen i framsätet bak och satte bebisen i sitt knä!
    Hur kan man utsätta ett barn för den risken?
    Jag förstår inte.

Tänk om detta är någonting de gör ofta och tänk om de krockar.  Är det vanligt att folk har sina småbarn lösa i bilen?

Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara.

• Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Anonym (???) skrev 2010-07-25 13:15:50 följande:
    Du har INGEN aning om varför hon lyfte upp bebisen ur stolen, för du passerade bara!

Hur bra bilförare är du som har tid att sitta & se på sånt istället för att ha ögonen på vägen??
    Spelar ingen roll vilken anledning mamman hade, man lyfter inte barnet ur dess bilstol under färd.
    Och du, jag satt som passagerare och min man körde bilen.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Anonym skrev 2010-07-25 14:20:02 följande:
    Ungen kanske hade andningssvårigheter eller hade slutat andas helt? Då är det nog bättre man ger fria luftvägar än att ungen sitter fastspänd.

Fan TS, att du orkar bry dig. Det fans troligtvis en orsak.
    Ja tänk att det finns personer som bryr sig!
    Det var tvåfiligt och det fanns en väggren, hade barnet andningssvårigheter eller aningsstopp så hade de kunnat stanna först och plockat upp bebisen efter.
    Och av det jag såg under tiden vi körde om så verkade det inte vara några större fel, för vid andningsstopp hade nog mamman sett mer besvärad eller panikslagen ut.

Jag bryr mig när jag ser saker som är fel.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Anonym skrev 2010-07-25 16:27:11 följande:
    Men som sagt... Ingen mening att lägga sej i sådana saker man inte kan göra något åt.
    Hon tog ur barnet elt enkelt och INGEN vet varför 
    Hur mycket diskuteras det på FL som man kan göra någonting åt?
    Diskutera kan man göra ändå, diskutera fenomenet kan man göra ändå, ha åsikter om det kan man ha ändå.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Stålmamma skrev 2010-07-25 17:33:35 följande:
    jag tycker som dig att man tar absolut inte upp barnet ur sin bilstol under färd men skulle barnbet få andnöd eller andstopp så hade jag inte bett min man stanna först då hade jag nog slitit ungen ur stolen innan jag ens hade hunnit knäppa upp bältet först
    Självklart hade man agerar instinktivt och snabbt om ens barn fick andnöd eller slutade andas.
    Men nu betvivlar jag att så var fallet i det jag såg. Barnet grät säkert och mamman skulle trösta det, men jag tror inte det var mer allvarligt än så. Är så trött på att det alltid ska hittas på ursäkter som berättigar felaktigt beteende i samhället.

Resten av inlägget är nu inte direkt riktat till dig Mamma Melinda.

Barn som sitter i knät i en överfull bil då? Ursäkter till det beteendet?
    Kanske sitter mormor döende i framsätet och de måste skynda sig till sjukhuset!

Barn som står upp i baksätet, ursäkter till det?

Föräldrar som sätter sina barn i barnstolen men inte spänner fast barnet för att de ska köra så pass kort. Ursäkter till det?

Det finns så mycket farligt beteende i trafiken och är man som mig ute ofta på vägarna så ser man det mesta. Ska man alltid finna ursäkter som rättfärdigar beteendet?
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    skorpionen80 skrev 2010-07-25 18:00:10 följande:
    TS - du behöver inte vara anonym för att folk som svarar ska kunna vara det, det räcker med att tråden är i känsliga rummet.

För övrigt fattar jag inte heller hur man är funtad om man inte spänner sig sig själv och andra. Nu finns det ju bra "hjälpmedel", så varför låta bli att använda dem?
    Spela roll om jag är anonym eller inte?
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    skorpionen80 skrev 2010-07-25 18:15:49 följande:
    För mig spelar det ingen roll, men du skrev i TS att "Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara" så jag tänkte jag skulle berätta att du inte måste vara det, för du verkar ju tro det.
    Nej det tror jag inte, jag är väl medveten om att jag inte behöver vara anonym. Är inte ny på Familjeliv och vet hur saker och ting fungerar. Men tack för din omtanke.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Rastafairy skrev 2010-07-25 19:57:23 följande:
    nu efter några vändor så kan hon åka problemfritt så nu blir de bilbarnstol såklart.
    Ja BVC psykologen sa ja när ja frågade om de va ok att hon satt i mitt knä när vi for med henne.
    Men som någon frågade, vad hade ni gjort vid en poliskontroll?
    Hade ni ett läkarintyg med er som gav er ett fripass från lagen?
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Rastafairy skrev 2010-07-25 20:08:07 följande:
    nupp tyvärr inte tänkt på den saken...jag visste inte ens de va olagligt men kunde tänka mig nått sånt.
    Du är skyldig att se till att alla under 15 år har bilbälte på sig i bilen och om de inte har det blir du bötfälld.
    De över 15 utan bälte får själv ta böterna.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Rastafairy skrev 2010-07-25 20:14:56 följande:
    ja där ser man. Sambon trodde de va olagligt men jag propsade och  litade på BVC psykologen. Känndes som att vi inte hade nått val då hon fick sånna panikattacker att det inte gick att ha henne i bilbarnstolen. Nu har hon vant sig efter några turer och vill gjärna åka bil.

Ingen skada skedd men nu vet jag ju.
    Jag tycker det låter lite obildat av psykologen att föreslå en sådan sak faktiskt, då det kan kosta er både pengar och barnets liv vid en eventuell olycka.
    Men bra att panikattackerna har gett med sig och att hon nu kan sitta i barnstolen.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Luminai skrev 2010-07-28 12:10:48 följande:
    Vad bra att du förstod precis vad jag menade. Typ att BVC vet vad de pratar om.
    Står BVC över lagen?
    Tror du att medlemmen som BVC sa till att åka med ett obältat barn i bilen slipper böter på 2500kr vid en poliskontroll för att BVC sa att hon skulle ha barnet obältat?

Sedan, oavsett hur försiktig man än är så kan det komma en bilist som inte är försiktig. Man kan råka ut för trafikolyckor hur försiktig man än må vara.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Luminai skrev 2010-07-30 10:37:55 följande:
    Självklart står de inte över lagen. Kan dock tänka mig att vården har rätt att utfärda undantag från regler om tex bilbälte vid behov. Kan också tänka mig att föräldrarna som vill vänja sitt barn vid bilfärd är villiga att riskera böter. Det var ju faktiskt bara mening som träning, och när barnet väl vant sig satt det fastspänt enligt konstens alla regler, åtminstone förstod jag det som Rastafairy skrev så.

Risker finns det i trafiken, och konsekvensen om de inträffar ökar oerhört dramatiskt om man inte är fastspänd, helt klart. Då får man väl väga det mot att under några års tid aldrig kunna färdas emd barnet i bil...
    Ok, Så en förälder med ett barn som får panik av att bli fastspänd är alltså villig att riskera böter på 2 500kr och svåra skador, ja kanske död, vid en krock?
    Annars kan jag tycka att man kan träna ett barn vid att vara fastspänt genom att bara sätta barnet i bilen, i barnstolen, utan att bilen rör sig. Kanske hitta ett inhägnat område att öva med barnet i sitt knä, inte lagligt där heller men ingen trafik.

Men nej, absolut, ut i trafiken med ditt lilla barn i knät. För böter kan man ju ta och skulle någon krocka med ens bil och barnet skadas eller dör, ja då gjorde ju barnet det för en god sak. Eller hur?
Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!