• Anonym (,,,,,,,,,,,,)

Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!

Passerade en bil på E18 förra veckan och såg då hur mamman i baksätet lyfte en liten bebis från bilstolen i framsätet bak och satte bebisen i sitt knä!
    Hur kan man utsätta ett barn för den risken?
    Jag förstår inte.

Tänk om detta är någonting de gör ofta och tänk om de krockar.  Är det vanligt att folk har sina småbarn lösa i bilen?

Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara.

• Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!
  • Rastafairy

ja där ser man. Sambon trodde de va olagligt men jag propsade och  litade på BVC psykologen. Känndes som att vi inte hade nått val då hon fick sånna panikattacker att det inte gick att ha henne i bilbarnstolen. Nu har hon vant sig efter några turer och vill gjärna åka bil.

Ingen skada skedd men nu vet jag ju.

• Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Rastafairy skrev 2010-07-25 20:14:56 följande:
    ja där ser man. Sambon trodde de va olagligt men jag propsade och  litade på BVC psykologen. Känndes som att vi inte hade nått val då hon fick sånna panikattacker att det inte gick att ha henne i bilbarnstolen. Nu har hon vant sig efter några turer och vill gjärna åka bil.

Ingen skada skedd men nu vet jag ju.
    Jag tycker det låter lite obildat av psykologen att föreslå en sådan sak faktiskt, då det kan kosta er både pengar och barnets liv vid en eventuell olycka.
    Men bra att panikattackerna har gett med sig och att hon nu kan sitta i barnstolen.
  • lillkorpen

Många tänker ju att det inte är så farligt, och klassikern att "man ska bara". Jag såg den här filmen häromdagen, och den borde alla titta som tänker så se:

">

Ger en en del att tänka på. 

• Sofiaochjonas

Skulle aldrig, under några som helst omständigheter, åka med mitt barn i bilen utan att hon sitter fast i bilbarnstolen. Ingen ens några minuter. Det är min skyldighet att skydda mitt barn, så förstår inte varför man ens vågar ta risken?

• Ruggugglan

Jag skulle aldrig ta upp mitt barn från bilbarnsstolen under bilfärd. Då skulle jag istället be föraren stanna till någonstans.

• Sofiaochjonas
    Sandra Michelle skrev 2010-07-25 21:57:05 följande:
    Jag skulle aldrig ta upp mitt barn från bilbarnsstolen under bilfärd. Då skulle jag istället be föraren stanna till någonstans.
    instämmer
  • mamita64

Tack för den länken.
    Den borde alla se och sen begrunda sitt sätt att fara fram i trafiken.

Där jag bor har en tillfällig E6a varit öppen sen i januari.
    Under feb-mars åkte 15 lastbilar och bilar av på samma ställe, precis före och i en rondell. Meningen är att man ska hålla 30 där, men det är det få som gör.
    Utanför mitt fönster har jag sett 4 olyckor, tre avåkningar och en svår olycka med flera lastbilar och personbilar inblandade. En chaufför fick svårt skadad hämtas med helikopter.
    Nu i sommar har det inte hänt något större, vilket nog enbart beror på tur. För som de kör.
    Högsta hastighet är 70, men rätt många håller över 100.
    Detta är en smal väg, den ska vara en liten lokalväg sen.

Förbi mina föräldrar är det trettio inne i samhället.
    Där kör folk på mc förbi i över 100

• Luminai
    Rastafairy skrev 2010-07-25 20:08:07 följande:
    nupp tyvärr inte tänkt på den saken...jag visste inte ens de va olagligt men kunde tänka mig nått sånt.
    **ironi**
    Men oj vad farligt, kan ni tänka er att en psykolog och BVC kan rekommendera något sådant?
    **ironi**

Ja, om man krockar är det jättefarligt. Hur många gånger har ni krockat i era liv? Skulle gissa att Rastfairy och hennes partner var otroligt försiktiga under sin träning. Det finns faktiskt mer och mindre riskfyllda trafiksituationer även om det är väldigt icke-PK att erkänna det i vårt underbara land.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha barn utan bilbarnstol i en taxi för kortare sträckor? Det kanske ni kan prova nästa gång Rastfairy så slipper ni oroa er för trafiken, och kan dessutom hjälpas åt att ta hand om barnet medan ett proffs tar hand om körandet.

Med tanke på att BVC inte ens får ge oss ordetliga genomgångar av hjärt- lugnräddning utan att ha en korrekt extrautbildning så tror jag inte varken BVC eller psykologen rekommenderar något som de inte har väldigt goda skäl för.
  • Queenie70
    Rastafairy skrev 2010-07-25 18:21:24 följande:
    jag har tränat min 2 åring som beteendeprob att åka bil och har haft henne i knät många vändor nu för att kunna hålla fast henne när hon fått panikattacker. DETTA VART JAG REKOMENDERAD BVC PSYKOLOGEN PÅ BVC. självklart undrar jag vad andra som ser oss tänker.

Mamman kan ha ordnat nått med bebisen behövt göra nått som du inte såg...va inte så snabb på att dömma!
    Har BVC rekomenderat dig att åka med barnet löst i bilen??

Det var det värsta....
  • Queenie70
    Luminai skrev 2010-07-25 22:37:50 följande:
    **ironi**
    Men oj vad farligt, kan ni tänka er att en psykolog och BVC kan rekommendera något sådant?
    **ironi**

Ja, om man krockar är det jättefarligt. Hur många gånger har ni krockat i era liv? Skulle gissa att Rastfairy och hennes partner var otroligt försiktiga under sin träning. Det finns faktiskt mer och mindre riskfyllda trafiksituationer även om det är väldigt icke-PK att erkänna det i vårt underbara land.

Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha barn utan bilbarnstol i en taxi för kortare sträckor? Det kanske ni kan prova nästa gång Rastfairy så slipper ni oroa er för trafiken, och kan dessutom hjälpas åt att ta hand om barnet medan ett proffs tar hand om körandet.

Med tanke på att BVC inte ens får ge oss ordetliga genomgångar av hjärt- lugnräddning utan att ha en korrekt extrautbildning så tror jag inte varken BVC eller psykologen rekommenderar något som de inte har väldigt goda skäl för.
    Sant...Jag har faktiskt levt i 40 år utan att krocka, så jag skiter nog i barnstolen nu....Och aldrig har jag drunknat heller, så flytväst känns överdrivet...

Jag som hittils aldrig åkt en halvmeter med mitt barn löst....Så jävla onödigt när man tänker efter...*silly me*
  • Luminai
    Queenie70 skrev 2010-07-25 23:21:58 följande:
    Sant...Jag har faktiskt levt i 40 år utan att krocka, så jag skiter nog i barnstolen nu....Och aldrig har jag drunknat heller, så flytväst känns överdrivet...

Jag som hittils aldrig åkt en halvmeter med mitt barn löst....Så jävla onödigt när man tänker efter...*silly me*
    Vad bra att du förstod precis vad jag menade. Typ att BVC vet vad de pratar om.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Luminai skrev 2010-07-28 12:10:48 följande:
    Vad bra att du förstod precis vad jag menade. Typ att BVC vet vad de pratar om.
    Står BVC över lagen?
    Tror du att medlemmen som BVC sa till att åka med ett obältat barn i bilen slipper böter på 2500kr vid en poliskontroll för att BVC sa att hon skulle ha barnet obältat?

Sedan, oavsett hur försiktig man än är så kan det komma en bilist som inte är försiktig. Man kan råka ut för trafikolyckor hur försiktig man än må vara.
  • Anonym (MEN hjälp!)

Ja...för även om en själv skulle vara försiktig och se till att inget händer,så kan man aldrig aldrig lita på de andra trafikanterna...

• Luminai
    Anonym (,,,,,,,,,,,,) skrev 2010-07-28 12:14:16 följande:
    Står BVC över lagen?
    Tror du att medlemmen som BVC sa till att åka med ett obältat barn i bilen slipper böter på 2500kr vid en poliskontroll för att BVC sa att hon skulle ha barnet obältat?

Sedan, oavsett hur försiktig man än är så kan det komma en bilist som inte är försiktig. Man kan råka ut för trafikolyckor hur försiktig man än må vara.
    Självklart står de inte över lagen. Kan dock tänka mig att vården har rätt att utfärda undantag från regler om tex bilbälte vid behov. Kan också tänka mig att föräldrarna som vill vänja sitt barn vid bilfärd är villiga att riskera böter. Det var ju faktiskt bara mening som träning, och när barnet väl vant sig satt det fastspänt enligt konstens alla regler, åtminstone förstod jag det som Rastafairy skrev så.

Risker finns det i trafiken, och konsekvensen om de inträffar ökar oerhört dramatiskt om man inte är fastspänd, helt klart. Då får man väl väga det mot att under några års tid aldrig kunna färdas emd barnet i bil...
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Luminai skrev 2010-07-30 10:37:55 följande:
    Självklart står de inte över lagen. Kan dock tänka mig att vården har rätt att utfärda undantag från regler om tex bilbälte vid behov. Kan också tänka mig att föräldrarna som vill vänja sitt barn vid bilfärd är villiga att riskera böter. Det var ju faktiskt bara mening som träning, och när barnet väl vant sig satt det fastspänt enligt konstens alla regler, åtminstone förstod jag det som Rastafairy skrev så.

Risker finns det i trafiken, och konsekvensen om de inträffar ökar oerhört dramatiskt om man inte är fastspänd, helt klart. Då får man väl väga det mot att under några års tid aldrig kunna färdas emd barnet i bil...
    Ok, Så en förälder med ett barn som får panik av att bli fastspänd är alltså villig att riskera böter på 2 500kr och svåra skador, ja kanske död, vid en krock?
    Annars kan jag tycka att man kan träna ett barn vid att vara fastspänt genom att bara sätta barnet i bilen, i barnstolen, utan att bilen rör sig. Kanske hitta ett inhägnat område att öva med barnet i sitt knä, inte lagligt där heller men ingen trafik.

Men nej, absolut, ut i trafiken med ditt lilla barn i knät. För böter kan man ju ta och skulle någon krocka med ens bil och barnet skadas eller dör, ja då gjorde ju barnet det för en god sak. Eller hur?
  • Anonym
    Luminai skrev 2010-07-25 22:37:50 följande:
    **ironi**
    **ironi**

Två bilolyckor hittills, och då räknar jag inte de två gånger jag blivit påkörd på parkeringar. Ena gången var jag obältad, har fortfarande ärr som vittnar om det (detta var på det ljuva 70-talet när många, många barn var helt lösa i bilen, så även jag). Andra gången hade jag bälte och det är jag glad för, även om jag nog överlevt krocken även utan. Har ytterligare ett par, svårare, olyckor i min närmsta bekantskapskrets, en med dödlig utgång. Så nej, jag kan inte med gott samvete låta bli att använda de skyddsanordningar som ändå finns, trots att risken vid varje enskild bilfärd är liten!

Sen finns förstås extremfall, som tex det Rastafairy beskriver. Kanske var deras enda möjlighet att behandla panikattackerna att åka med barnet obältat. Kanske hade det funnits andra metoder som fungerat. Det kan vi aldrig veta och hur som helst är jag glad för deras skull att problemen löst sig!

Vet en familj som fick rådet av sjukvården att åka med sin då 3-åring obältad pga att barnet svalt ett föremål. Barnet fick inte sitta bakåtlutad så som barn gör i bilstol utan skulle sitta framåtlutad ifall det skulle kräkas, för att inte få ner föremålet i luftvägarna. Det gick i ilfart till akuten och gissningsvis var det ett antal besserwissrar längs vägen som såg dem och förfasades över deras färd med obältat barn och dessutom i för hög hastighet!
Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!