• Anonym (,,,,,,,,,,,,)

Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!

Passerade en bil på E18 förra veckan och såg då hur mamman i baksätet lyfte en liten bebis från bilstolen i framsätet bak och satte bebisen i sitt knä!
    Hur kan man utsätta ett barn för den risken?
    Jag förstår inte.

Tänk om detta är någonting de gör ofta och tänk om de krockar.  Är det vanligt att folk har sina småbarn lösa i bilen?

Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara.

• Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!
  • skorpionen80
    Anonym (,,,,,,,,,,,,) skrev 2010-07-25 18:03:09 följande:
    Spela roll om jag är anonym eller inte?
    För mig spelar det ingen roll, men du skrev i TS att "Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara" så jag tänkte jag skulle berätta att du inte måste vara det, för du verkar ju tro det.
  • Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    skorpionen80 skrev 2010-07-25 18:15:49 följande:
    För mig spelar det ingen roll, men du skrev i TS att "Skriver anonymt så att även ni som gör på detta sätt vågar svara" så jag tänkte jag skulle berätta att du inte måste vara det, för du verkar ju tro det.
    Nej det tror jag inte, jag är väl medveten om att jag inte behöver vara anonym. Är inte ny på Familjeliv och vet hur saker och ting fungerar. Men tack för din omtanke.
  • Rastafairy

jag har tränat min 2 åring som beteendeprob att åka bil och har haft henne i knät många vändor nu för att kunna hålla fast henne när hon fått panikattacker. DETTA VART JAG REKOMENDERAD BVC PSYKOLOGEN PÅ BVC. självklart undrar jag vad andra som ser oss tänker.

Mamman kan ha ordnat nått med bebisen behövt göra nått som du inte såg...va inte så snabb på att dömma!

• lillkorpen
    Rastafairy skrev 2010-07-25 18:21:24 följande:
    jag har tränat min 2 åring som beteendeprob att åka bil och har haft henne i knät många vändor nu för att kunna hålla fast henne när hon fått panikattacker. DETTA VART JAG REKOMENDERAD BVC PSYKOLOGEN PÅ BVC. självklart undrar jag vad andra som ser oss tänker.

Mamman kan ha ordnat nått med bebisen behövt göra nått som du inte såg...va inte så snabb på att dömma!
    Men är inte det olagligt? Ja, alltså måste inte alla sitta fastspända i en bil, annars får man böter? :o

Bara undrar nu alltså, ni kanske har fått nåt läkarintyg eller något som polisen kan ta hänsyn till eller så, annars är det ju lite skumt att BVC rekommenderar er att bryta mot lagen. Om det nu är så, jag är ingen expert.  
  • Jackie85

Det kommer alltid finnas korkade jävla idioter som inte fattar hur farligt det faktiskt är att krocka utan att använda säkerhetsbälte/ bilbarnstol. Jag har själv vart med i 3 bilolyckor och jag skulle bara vilja säga att en liten unge på 4kg garanterat kommer flygande som en jävla missil och mosar allt i sin väg. Det är STORA krafter när man kommer upp tom i väldigt låga hastigheter. En vuxen människa klarar av att hålla emot sin egen kroppsvikt vid en kollision som inträffar i max 7 km/h. Över 7/km i timmen har du inte en chans så ni kanske kan tänka er själva var som händer vid 30 km/h eller ännu värre 70km/h.

• Anonym (MEN hjälp!)

Har man en unge med beteende problem,varför då utsätta ett så pass litet barn för bilfärd över huvud taget? Speciellt utan att ha ungen fast spänd i bilstol...ojojoj...

• Rastafairy

nu efter några vändor så kan hon åka problemfritt så nu blir de bilbarnstol såklart.
    Ja BVC psykologen sa ja när ja frågade om de va ok att hon satt i mitt knä när vi for med henne.

• Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Rastafairy skrev 2010-07-25 19:57:23 följande:
    nu efter några vändor så kan hon åka problemfritt så nu blir de bilbarnstol såklart.
    Ja BVC psykologen sa ja när ja frågade om de va ok att hon satt i mitt knä när vi for med henne.
    Men som någon frågade, vad hade ni gjort vid en poliskontroll?
    Hade ni ett läkarintyg med er som gav er ett fripass från lagen?
  • Rastafairy

nupp tyvärr inte tänkt på den saken...jag visste inte ens de va olagligt men kunde tänka mig nått sånt.

• Anonym (,,,,,,,,,,,,)
    Rastafairy skrev 2010-07-25 20:08:07 följande:
    nupp tyvärr inte tänkt på den saken...jag visste inte ens de va olagligt men kunde tänka mig nått sånt.
    Du är skyldig att se till att alla under 15 år har bilbälte på sig i bilen och om de inte har det blir du bötfälld.
    De över 15 utan bälte får själv ta böterna.
Svar på tråden Men vad fan! Bebis utan bilbälte på motorväg!