Krickita skrev 2010-07-12 22:31:52 följande:
Hej hej
Ärligt talat tror jag att det är jätteovanligt att par som lätt blir gravida, mår hur bra som helst under graviditeten och har superenkla förlossningar adopterar. Det var säkert vanligare förr, innan det blev fyra-fem års väntetid
Under vår adoptionsresa har många vi pratat med sagt att dom också skulle vilja adoptera, trots att de redan har biologiska barn. De har alla haft sina skäl. Nån har haft jobbiga graviditeter, en annan är själv adopterad. En släkting tredje har redan fött tre barn, närmar sig fyrtio, är sugen på ett barn till, men vågar sig inte på en fjärde graviditet. De har alla jättebra skäl och skulle bli fantastiska adoptivföräldrar. Sen har det inte blivit så för nån av dom, men intresset finns helt klart. Det tycker jag är jättekul! Jag är så tacksam för att det är ett allmänt acccepterat sätt att bli förälder på.
För mig är det helt självklart att många skulle skulle vilja adoptera, det är ett fantastiskt sätt att bli förälder på. En intensiv och omtumlande upplevelse. Och fullkomligt unik, ingen adoption är den andra lik.
Det är många som skulle vilja, men först och främst är det längtan efter barn som styr. När de *normal-fertila* paren står inför långa väntetider och stora utgifter, då plockar man till slut ut spiralen, för det är ju enklare och billigare.
Vi som väl adopterat pratar sällan om våra fertilitetsproblem. Vem bryr sig! Det är ju fullkomligt överspelat och helt ointressant. Faktiskt så verkar de som fått barn via IVF mer upptagna av sina fertilitetsproblem än dom som har adopterat.
Så ser jag på saken!
Jag tror kanske vi som adopterat lyckats släppa vad än problem vi har/ haft innan adoptionen. mycket kanske det beror på just att vi pratat mycket om det med exempelvis utredare, släkt och vänner. För mng i ens närhet undrar ju varför man tog steget till adoption. Vi har nog precis som handboken säger bearbetat och gått vidare! Det tycker jag är bra, för våra barn och för oss själva