Inlägg från: alskdldskjf |Visa alla inlägg
  • alskdldskjf

Ni som vill adoptera trots att ni kan få biologiska barn...

Jag känner ett par som valt att adoptera tre barn då de anser att det finns så många barn i världen som lider svårt och att de vill kunna ge iallafall några av dem en bättre uppväxt.
    De vet inte om de kan bli gravida, mannen har varit inne och opererat sig, så det kommer inte bli några barn där heller. Detta är ett beslut som de tagit tillsammans och som de aldrig har ångrat.
    De håller nu på att ansökan om att få adoptera ett fjärde barn men tyvärr kommer de nog nekas då de hade passerat någon åldersgräns. Trist.....

• alskdldskjf
    Emeli skrev 2010-07-12 13:10:28 följande:
    Just det motivet till adoption brukar inte godkännas av myndigheterna. Risken att försätta barnen i en orimlig tacksamhetsskuld är alldeles för överhängande. Påståendet stämmer för övrigt inte. När det gäller de någorlunda små och friska barnen är det mycket långa väntetider för att få adoptera.

Barn som har kommit upp i skolåldern, och barn med mycket svåra sjukdomar och/eller handikapp kan man fortfarande ha svårt att hitta föräldrar till.
    Hmmm... Och ändå har mina bekanta blivit godkända.
    Nu är det ju 15, 11 och 9 år sedan de adopterade sina tre barn (som alla var över två år när de kom till Sverige) och de har inga handikapp men den yngste har dock damp och de har aldrig haft några problem med att bli godkända som adoptionsföräldrar förrän, som jag skrev ovan, nu.

Mitt påstående stämmer utifrån den information som jag fått av föräldrarna.
Svar på tråden Ni som vill adoptera trots att ni kan få biologiska barn...