Inlägg från: Vildrosen |Visa alla inlägg
  • Vildrosen

Ni som vill adoptera trots att ni kan få biologiska barn...

Vi stämma in i det övriga skirvit, nämligen att det är ytterst få som absolut inte kan få biologiska barn ihop ens med medicinsk hjälp, såsom tex ägg eller spemie donation. Så det är inte alls så att man har noll chans till barn om man inte adopterar. Sedan tycker jag inte man ska gå runt och spekulera om varför folk adopterar (såsom du gör med din bekant som har 3 barn... Det är en privatsak och du kan ha helt fel).

Jag ville adoptera innan jag ens hade man. Jag tyckte det var bättre att ta hand om ett barn som behöver familj än att producera ett nytt på detta överbefolkade klot. Jag tänkte även att det blir mer jämställt mellan pappa och mamma om man adopterar (vilket visat sig vara sant i vårt fall, eftersom mannen var hemma först och längst, vilket säkert bidragit till att han känner så nära kontakt med barnet och lika stort ansvar som jag som mor. Statistiken säger att det inte brukar vara så...). Jag tycker inte alls att det är fel att adoptera för att man vill hjälpa ett barn att få en familj. OM man gör det för att man själv vill ha barn och väljer detta sätt till att få ett eget barn så är det ju helt korrekt enligt mig, så länge man inte låter barnet stå i tacksamhetsskuld.

Svar på tråden Ni som vill adoptera trots att ni kan få biologiska barn...