Emeli skrev 2010-07-12 12:22:40 följande:
Hur kan man säkert veta att man kan få biologiska barn? Det finns högfertila och det finns lågfertila, både bland män och kvinnor. Det finns de som KANSKE kan få biologiska barn, ev. med sjukvårdens hjälp, men där prognosen kanske ligger på 20%. Ytterst få av oss är oåterkalleligt och definitivt sterila.
Med andra ord - din fråga går inte att besvara eftersom den är felställd. Ingen människa kan veta om den kan få biologiska barn eller inte. Även om man har lyckats få ett eller flera biologiska barn tididgare är det ingen garanti för att man kan få fler. Det finns par som inte lyckas få något barn tillsammans trots att de båda har barn på var sitt håll tidigare osv.
Menar du med din fråga varför man väljer adoption trots att man TROR att man kan få biologiska barn? Menar du i så fall om man TROR att man kan få biologiska barn lätt som en plätt? Eller undrar du varör man väljer adoption trots att man TROR att man eventuellt kan få biologiska barn med hjälp av sjukvårdsinsatser?
Sanningen är att var och en har sitt eget tungt vägande skäl till varför man väljer adoption. Ofrivillig barnlöshet, eller ofrivillig sekundär barnlöshet (som inte behöver bero på sterilitet) är de vanligaste. Ett annat exempel kan vara att man bär på arvsanlag till någon sjukdom eller handikapp som man inte vill föra vidare. Tidigare graviditetskomplikationer är ett tredje.
Ok, frågan var kanske felställd, men jag tror de flesta förstår vad jag menar. Har man fått ett barn utan större problem, har man ingen anledning att utgå ifrån att man inte kan få ett andra (trots att det förstås kan vara så). Ja, jag vet att det inte finns några garantier. Men jag frågar dem som INTE adopterar pga ofrivillig barnlöshet, vare sig den är sekundär eller ej.