• Konfetti

Hade hallonbladste någon effekt ?

Är lite nyfiken på hur ni som drack eller dricker hallonbladste upplevde/ upplever detta. Själv är jag nu i vecka 37 snart och har börjar dricka 1 kopp om dagen.

Det jag undrar över är bland annat om det hade någon effekt? Gick ni över tiden? Gick förlossningen bra? Blödde ni mycket efter förlossningen? Fick ni några sammandragningar av att dricka teet?

• Svar på tråden Hade hallonbladste någon effekt ?
  • 4an

Jag drack det innan förlossningen med trean, fick inga sammandragningar innan, hade en väldigt bra förlossning med effektivt värkarbete (men det hade jag ju kanske haft ändå) men det som var mest iögonfallande för min del var att hela avslaget var avklarat på FEM dagar!!! Vid de två tidigare förlossningarna blödde jag 2-3 veckor, så där tror jag faktiskt att hallonbladsteet spelade en roll.

• DoJ

Är väldigt nyfiken på hallonbladste också, var kan man köpa det? Verkar skönt att det hjälper till efter förlossningen att man läker fortare

• Liten måne

Jag började dricka hallonbladste i v 33 (om jag minns rätt) 1-2 koppar om dagen. Dottern föddes i v 38+2, jag blödde extremt lite och livmodern drog ihop sig på rekordtid. BM som skulle känna på livmodern dagen efter förlossningen kunde inte ens hitta den först eftersom hon letade alldeles för högt upp innan hon insåg att den redan dragit ihop sig helt. 

Om det beror på att jag drack hallonbladste eller inte är ju svårt att veta men jag tänker göra det den här gången oxå.

Man köper på hälsokostaffärer bland annat  

• Tess1979

Härifrån tror jag att vi är många som köper:

www.re-fresh.se/catalog/product_info.php

Jag var in på hälsokostbutiken "Hälsa för alla" och där hade dom inte det "riktiga" hallonbladsteet, utan det var med andra tillsatser i också. Men det kanske finns det riktiga teet på någon annan hälsokostbutik?

• lokisse

hallon blads tee är en riktig höjdare.
    jag fick samandragningar men inte alltid. jag fortsatte efter grav och det funkade riktigt bra.
    jag brukade använda det runt mens och det förkortar med nästan tre dagar härligt. nästa vecka startar jag med nästa kur innan bebin kommer

Difficile est saturam non scribere
  • tidigare Rooibos

Jag testade det som igångsättare när jag hade gått en vecka över tiden. Drack en rejäl kopp som var bryggd på en stor mängd hemplockade, färska blad och nog fick jag sammandragningar alltid! Riktigt starka och täta var de. Jag tyckte det var obehagligt och kände på något vis att det inte var dags än så jag drack inte mer men hade jag gjort det tror jag faktiskt att förlossningen hade dragit igång på riktigt.

• Carola J

Rent personligen märkte jag ingen skillnad

• Konfetti
    Tess1979 skrev 2010-07-14 14:49:59 följande:
    Härifrån tror jag att vi är många som köper:

www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?prod...

Jag var in på hälsokostbutiken "Hälsa för alla" och där hade dom inte det "riktiga" hallonbladsteet, utan det var med andra tillsatser i också. Men det kanske finns det riktiga teet på någon annan hälsokostbutik?

Hmm.. jag börjar fundera på om jag kasnke dricker fel sorts te nu Obestämd köpte mitt på hälsokost, det heter
    "Clipper - raspberry leaf". Kollade innehållet nu och det verkar faktiskt innehålla andra saker precis som du skrev; raspberryleaf (50%), hibiscus, honeybush, rosehip, natural raspberry flavour.
    Endast 50 % hallonbladste alltså... tror jag ska byta märke och beställa från nätet istället.
  • Tess1979
    Lady 82 skrev 2010-07-15 16:57:47 följande:
    Hmm.. jag börjar fundera på om jag kasnke dricker fel sorts te nu Obestämd köpte mitt på hälsokost, det heter
    "Clipper - raspberry leaf". Kollade innehållet nu och det verkar faktiskt innehålla andra saker precis som du skrev; raspberryleaf (50%), hibiscus, honeybush, rosehip, natural raspberry flavour.
    Endast 50 % hallonbladste alltså... tror jag ska byta märke och beställa från nätet istället.
    Ja då dricker du inte the real stuff. Ska vara 100% hallonblad
  • Konfetti
    Tess1979 skrev 2010-07-15 23:37:17 följande:
    Ja då dricker du inte the real stuff. Ska vara 100% hallonblad
    Ok har nu beställt den riktiga sorten från sidan du länkade till så den kommer nog nästa vecka :)
    Under tiden får jag kanske ta 2 påsar i varje kopp istället.. borde ju bli 100% då vardera påse innehåller 50%
Svar på tråden Hade hallonbladste någon effekt ?