• Konfetti

Hade hallonbladste någon effekt ?

Är lite nyfiken på hur ni som drack eller dricker hallonbladste upplevde/ upplever detta. Själv är jag nu i vecka 37 snart och har börjar dricka 1 kopp om dagen.

Det jag undrar över är bland annat om det hade någon effekt? Gick ni över tiden? Gick förlossningen bra? Blödde ni mycket efter förlossningen? Fick ni några sammandragningar av att dricka teet?

• Svar på tråden Hade hallonbladste någon effekt ?
  • Spexig

På mitt står det att bladen ska sjuda i vattnet i minst 10 min, alltså att man ska koka det på spisen med bladen i och hålla kokningen igång minst 10 min.

Sen, ja, det borde helt klart hjälpa till efteråt, eftersom det innehåller oxytocin, samma ämne som utsöndras i kroppen av tex amning och det är ju ett känt fenomen att just amning hjälper till att dra ihop livmodern efter förlossningen, vilket minskar blödningen.

• Nallepuhmamma

Ni som köpt teet från tex Re-frech kokar ni först upp vatten och SEN lägger i bladen ELLER lägger ni i det tillsammans och småsjudar (Små kokar)?

Och ni som plockat/plockar egna hallonblad torkar ni dom först eller har i dom som dom är?

• Jensan 76

Nu har jag gått på det med... Har precis vart o köpt o ska hem o pröva :)

• Spexig

Jag lägger bladen i kalla vattnet, kokar upp, sänker värmen o sjuder 10 min, sen silar jag av.

• Nallepuhmamma
    Spexig skrev 2010-07-29 20:25:47 följande:
    Jag lägger bladen i kalla vattnet, kokar upp, sänker värmen o sjuder 10 min, sen silar jag av.
    Okej samma som jag då. menar du det du köper då eller eget plockade blad?
  • Melvin o Alvas mamma

Jag drack hallonbladste förra gravven och ska nu börja igen, är i v. 35 nu. Jag hade en bra förlossning och livmodern drog ihop sig snabbt, men avslaget hade jag ändå ca 5 v. tror jag. Fast exakt efter ett dygn så blev det märkbart mycket mindre, skönt.

Jag brukar också hälla i mjölk men har nu läst att det tar bort de hälsosamma aspekterna så med just hallonbladsteet så tycker jag det är godare att låta det svalna i kylskåpet och dricka det kallt faktiskt, ett tips!

• LNE

Jag drack 3-4 koppar per dag dem två sista veckorna. Vattnet gick på 19 Maj (BF) 22:45 och tösen kom 03:25 20 Maj, så 4½ timma tog det allt som allt.
    Blödde 4 veckor. Om det nu var hallonbladste som fick det att gå så bra vet jag inteFlört

• Jensan 76

Såg att ngn skrev att mjölk tar bort en del av det 'braiga' med teet. Men sötningsmedel då? Har ni i det? Eller dricker ni det helt o hållet som det är?

• 2små2stora
    Jensan 76 skrev 2010-07-29 21:46:17 följande:
    Såg att ngn skrev att mjölk tar bort en del av det 'braiga' med teet. Men sötningsmedel då? Har ni i det? Eller dricker ni det helt o hållet som det är?
    Honung har jag haft i.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Hade hallonbladste någon effekt ?