• Spexig

Hade hallonbladste någon effekt ?

Har inte kommit så långt som till fl än (bf måndag), men jag tycker definitivt att det hjälper sammandragningarna att fokusera på nåt sätt. Innan var de så diffusa och det var svårt att känna när de var på väg. Efter bara nån dag med hallonbladsteet kom de, gjorde vad de skulle och försvann, och det var väldigt tydligt och lite kraftigare oxå, tror jag.
    Okej, det kan ju vara för att jag närmade mig fl, men det skadar ju inte, så jag kör på med teet. 

• Spexig
    Lady 82 skrev 2010-07-16 17:43:23 följande:
    Ok har nu beställt den riktiga sorten från sidan du länkade till så den kommer nog nästa vecka :)
    Under tiden får jag kanske ta 2 påsar i varje kopp istället.. borde ju bli 100% då vardera påse innehåller 50%
    Lätt! Skrattande
  • Spexig

Drack ca 3 koppar om dan sen v37.

Dottern kom på bf+8 (syrran på bf+15, så lite bättre). Vi hade 4 dygn väldigt smärtsamma förvärkar som aldrig ville bli nåt riktigt. När de väl tog hål på hinnorna tog förlossningen 17,5h (typ förstföderska, eftersom ettan kom med snitt efter 3-4 cm öppen).

Så, njä, till förlossningen verkar det inte haft nån större effekt.

Fortsätter nu dricka 2 koppar om dan o hoppas på kort avslag.

• Spexig

På mitt står det att bladen ska sjuda i vattnet i minst 10 min, alltså att man ska koka det på spisen med bladen i och hålla kokningen igång minst 10 min.

Sen, ja, det borde helt klart hjälpa till efteråt, eftersom det innehåller oxytocin, samma ämne som utsöndras i kroppen av tex amning och det är ju ett känt fenomen att just amning hjälper till att dra ihop livmodern efter förlossningen, vilket minskar blödningen.

• Spexig

Jag lägger bladen i kalla vattnet, kokar upp, sänker värmen o sjuder 10 min, sen silar jag av.

Svar på tråden Hade hallonbladste någon effekt ?