Varför psykofarmaka när man är gravid?
Belavon skrev 2010-06-27 12:01:03 följande:
För att svara på din TS :)Jag tror att läkare har lite för lätt ibland att ge ut medicin i stället för annan behandling. Speciellt ska man ju vara försiktig när det gäller gravida. Att just vara gravid är ju en jättestor omvandling i sig och man behöver kanske ibland stöd för att förstå och ta sig igenom det. Tänk om alla kunde få samtal i stället för mediciner.
Vissa behöver säkert mediciner för att orka och klara av situationen, men det bör ju övervakas noga av läkare. Det är ju konstigt att ibland måste man ta ansvaret själv och inte alltid kunna lita på läkare.
En perfekt värd borde alla graviditeter och livsresor vara underbar och ingen skulle behöva ta mediciner.
Själv får jag överleva på panodil när jag har migrän och blir utslagen. Läkaren vill inte att jag tar med medicin än så. Så det är bara ta sig igenom och ligga tills det går över och man kan klara av att göra saker igen. Förhoppningsvis bara en dag och att man har nära och kära som kan ta hand om hushållet och allt annat. Men jag ligger hellre utan att kunna göra något än att ta starka mediciner som kan påverka livet i magen.
Bara mina tankar, och jag har ingen speciell utbildning i ämnet.