Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Gulletroll skrev 2010-06-27 11:06:19 följande:

Sen förstår jag ärligt talat inte vad ni fått det ifrån: att man inte skulle bli fri från sin Borderline eller ADHD eller liknande. Det är liksom inget som är statiskt. Det är faktiskt något som går att "bli frisk ifrån." Märkligt att 99 av 100 här inne tror att det är något man måste ha hela livet.....?

Sånt skrämmer mig. Att kunskapen är så lite.

Ingen idé att be mig om källa på det. Jag är tyvärr ingen infobank utan vill ni ha det får ni leta reda på det själva eller boka tid med en psykolog som förklarar för er hur det funkar. Det är tyvärr inte min uppgift att göra och det tänker jag inte bjuda på. Lite får ni faktiskt själva göra.

Jag som är intreserad av psykologi tycker det är så fascinerande att se hur provcerande det är för så många att en person som är så säker på sin sak. Samt att bara för att 99 % tycker en sak och 1% tycker nåt annat så tror alla att de som tycker som de 99% gör att det skulle vara rätt. Detta är en bra psykologisk tråd för den som är intresserad!

Du förstör mest för de som har dessa problem, så jag tycker du ska dra dig tillbaka.
  • Här och nu
    ElizaDay skrev 2010-06-27 11:11:10 följande:
    skulle också vilja fråga dig det, Gulletroll, om du har någon utbildning inom området. Jag är utbildad behandlingspedagog och har läst både sociologi och socialpsykologi, och jag har nog aldrig läst om något fall där man blivit helt frisk från en personlighetsstörning...
    Finns barn som slutat visa autistiska symtom, men frågan är om träningen gjort att barnen fått in ett annat tänk.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:14:14 följande:
    Seriöst. Det handlar inte om "under"...

Snälla, läs på och kom igen.

Shit alltså, kunskapen är låg här. Mycket låg. Fast o andra sidan är det vanligt att man gärna vill skylla på att det är "gentetiskt" / biologiskt för då väljer man den enkla utvägen för sig själv. Och det är ju så människan är funtad.

Här är ett exempel på utrdag från en text:
    Hur behandlas personlighetsstörningar?

Behandlingen vid de olika personlighetsstörningarna är beroende på vilken typ av störning det handlar om. En skör personlighet hos en person med borderline personlighetsstörning kan behöva stärkas, medan den moraliska utvecklingen kan behöva stödjas hos en person med antisocial personlighetsstörning. Gemensamt är dock att psykoterapi är den mest effektiva hjälpen. Det finns flera nya psykoterapiformer, bl.a. kognitiv beteendeterapi och dialektisk beteendeterapi som lämpar sig väl för behandling av personlighetstörningar. Dessutom kan mediciner användas för att lindra andra psykiska besvär som kan finnas samtidigt, som t.ex. depression, ångest, eller gränspsykostiska symtom.

För dåligt underbyggd kunskap för att bemöda sig att funder över.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-06-27 11:21:43 följande:
    Jag tänker inte i detalj gå in på det. Då jag anser att det är privat och känner inget behov av att fläka ut mig på det sättet.
    Men jag vet att många av era tankegångar stämmer in på hur jag själv tänkte och trodde under många många år när jag inte visste bättre.

Idag vet jag mera och min egen erfarenhet av detta gör att jag känner mig trygg i det jag säger och förmedlar till er.
    Det enda jag orkar förmedla med den undermåliga kunskap du skriver, är att mediciner o träning kompenserar det som kroppen lider brist på. Terapi kan komplettera detta, men inte bota. Suck.
  • Här och nu
    t0va skrev 2010-06-27 11:32:10 följande:
    och orsaken att man kan "bli frisk" från tex. adhd är att man kan lära sig att hantera sina svårigheter så de inte är ett så stort funktionshinder i livet. För om det inte är det längre så kan man inte ha den diagnosen. Det är lite som någon som har ett amputerat ben, utan protes så är det svårt att gå och kanske ett stort funktionshinder i livet, med en bra protes kan personen springa och det är inte längre ett funktionshinder. Tillskillnad mot att vara amputerad så sätts inte diagnosen adhd om man inte har stora funktionshinder. Man skiter i om det varit svårt innan dessa knep och lösningar funnits. Så då är frågan vad man lägger i ordet "frisk".
    Fast diagnosen tas inte bort för att problemen minskar. Trots protes är man amputerad.
  • Här och nu
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 11:40:58 följande:
    klarar du inte av att bemöta hennes påstående?
    Lika lite som jag bemöter Svensk damtidnings skvaller.
  • Här och nu
    t0va skrev 2010-06-27 11:48:51 följande:
    Nej är man amputerad så är man för resten av livet... har man däremot adhd och gör en ny utredning så kan diagnosen tas bort eller ändras lite. Fast få personer får göra om utredningarna idag, så då hänger de kvar ändå.
    Man har alltid rätt till ny utredning, men resultatet ändrar sig sällan, då felet är bestående.
  • Här och nu
    Zavedos skrev 2010-06-27 11:46:45 följande:
    Det är skadligt för fostret om mamman suiciderar vid graviditeten också...
    Äsch, att mamman hänger sig får väl ungen tåla!
  • Här och nu
    MickeN1973 skrev 2010-06-27 11:53:16 följande:
    Tydligen... 

Man ser när argumenten börjar tryta hos vissa...
    Kom du med underbyggda argument först, men jag tvivlar på att du hittar några, så jag slutar diskutera med dig nu. Det är tydligen bara provokation du är ute efter.
  • Här och nu
    t0va skrev 2010-06-27 11:57:40 följande:
    nej jag vet flera som fått nya utredningar där diagnosen har ändrats för att de har under lång tid både med medicin och andra insatser "lärt sig" att hantera sina svårigheter och då räknas det inte som funktionshinder längre. Man uppfyller helt enkelt inte alla kriterier för att få diagnos, kanske bara endel kriterier. Och rätt till ny utredning kanske man har men idag får många vänta länge så har man diagnos innan prioriteras man troligen ner rätt långt.
    Nej, man har ju dolt problemen emd medicin o träning.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?