Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Gulletroll skrev 2010-06-30 10:00:56 följande:
    Va? Är mina inlägg otrevliga?

Sen andra meningen förstår jag inte...förklara gärna. Vad då fakta? Jag ger min personliga åsikt och hur jag tänker, tror, tycker och känner om saken. Förstår inte ens varför det finns så mkt att bli upprörd över?
    Jag orkar egentligen inte bemöta såna här provocerande inlägg, så första meningen lämnar jag därhän.

Det är tragiskt om du inte ser att du försöker utmåla fakta och det är väldigt ogenomtänkt.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-06-30 10:09:44 följande:
    Mycket.
    Svårt att samspela med andra människor och förstå kommunikation som pågår.
    Det är dessutom mot reglerna att spekulera i folks ev. diagnoser, även om jag med den kunskap har, ibland kan fatta stora misstankar ang. en del på FL o i irl.
  • Här och nu
    Reglementet skrev 2010-06-30 10:11:40 följande:
    Har du inte skrivit att de inte finns, tidigare?
    Vilket finns inte? Autism? Säkert inte. Det är väl bara att fostra ungen!
  • Här och nu

Slösar inte mer energi på otrevliga inlägg nu.

• Här och nu
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-01 21:46:37 följande:
    Men är det verkligen så vanligt att folk gör detta medvetet då? De flesta lägger nog ner den medicineringen då de är gravida liksom folk slutar röka osv.. kan jag tänka mig.

Däremot vad som är sjukt är att de skriver ut psykofarnaka till alla gravida med illamående. Fick själv lergigan när jag hade grav illamående, och käkade några tabletter, kände mig askonstig och läste på bipacksedeln och där stod det att detta preparat skrivs ut mot psykoser...Shit allstå. Detta preparat är det nog många gravida som käkas omedvetna om att det är psykofarmaka.
    Gör det MEDVETET? Jag gjorde det VÄLDIGT MEDVETET pga. mitt barn skulle mått väldigt dåligt annars. Rökning är nåt man valt själv. Medicin är nödvändigt för sjuka. Mediciner kan ha flera användingsområden.
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-07-01 22:03:32 följande:
    Med tanke på Gulletrolls terapisnack så rekommenderas kvinnor förresten att undvika terapi under graviditet.
    Varför då?
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-07-01 22:11:20 följande:
    För att terapi kräver en hel del av människor, ser man till exempel till psykodynamisk terapi tar man ofta upp tidigare konflikter och trauman, vilket kan vara väldigt upprörande och ansträngande. Sedan finns det säkert "snällare" terapiformer som är helt ok vid graviditet också.. Det jag fick höra när jag precis blivit gravid och skulle börja gå hos psykolog var att jag inte ska gå i terapi, då det kan vara stressande och kan utlösa känslor som är svåra att hantera och dessutom kan komma att påverka barnet.
    Påverkar barnet tror jag inte alls på, men som jag anade svarade du ungefär att det är svårt att ta till sig terapi när man är gravid.
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-07-01 22:14:39 följande:
    Det är det jag har hört. Stress och ångest hos den gravida mamman kan ha en negativ effekt på barnet.
    Ja, men det beror ju på om ångesten blir större av terapi än UTAN. Olika från individ till individ. Jag orkade inte gå i terapi under graviditeten. Jo, hos kurator men inte i KBT.
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-07-01 22:49:42 följande:
    Som jag skrev tidigare menade jag inte ALLA former av terapi, utan snarare de som drar upp gammalt och som kan vara smärtsamma för patienten.
    Psykologer och terapeuter är inte heller samma sak. Mina samtal hos min psykolog räknas inte som terapi.
    Men KBT som utgår mest från nuet kräver stor koncentration o det kände jag att jag inte orkade som gravid o trött.
  • Här och nu
    Freja87 skrev 2010-07-01 23:05:24 följande:
    Ja, det är sant :) jag är ingen expert vet bara att man rekommenderas att inte gå i terapi när man är gravid - har aldrig fått det specificerat exakt varför (annat än att det är ansträngande) eller exakt vilka terapiformer man ska undvika. Tror också som du att det är viktigt att man själv överväger hur mycket man orkar med...
    Att gå hos en vanlig kurator o bara kräka av sig orkar nog de flesta med, men att jobba på sikt är värre. Jag erbjöds ändå förtur till KBT pga. jag var gravid, men såg ingen mening med det just då.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?