Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Freja87 skrev 2010-07-01 23:18:08 följande:
    Ok, jag har själv gått i KBT när jag var 16-18 år och skulle nog också tackat nej om jag erbjöds det idag, det är jobbigare än vad folk tror och kräver en hel del arbete från patientens sida.
    Jag gick i KBT när mitt senaste barn var fött, men då var det pga. tandvårdsrädsla. Jag var helt slut efter varje samtal på 40 min, men idag behöver jag inte lustgas eller lugnande. Är ff rädd, men det räcker med en speciell tandläkare som vet hur hon ska ta mig.
  • Här och nu
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 09:50:59 följande:
    Jo men stress och ångest hör för många ihop med graviditet, så länge det inte är dödligt så är det ingen fara för barnet med lite ångest eller stress (bara det inte blir alldeles överväldigande). Jag menar när jag slutade röka tex så fick jag en helt otrolig ångest, abstinens, och stressnivån ökade extremt av att sluta med ett missbruk som rökning ändå är. Ändå slutade jag för att jag insåg ju att rökning är farligare för mitt foster än vad min stress är liksom.

Samma tror jag om medicinering med psykofarmaka. Visst slutar man med detta så får man ångest det är jag ju helt med på, men man bör ju göra en avvägning om det är så att preparatet i sig är farligare eller om ångesten är det?

Det är extremt vanligt med depressioner och förlossingsångest och nedstämdhet och gud vet allt i samband med graviditet, men jag tycker inte att alla gravida med dessa besvär ska medicineras, utan man får helt enkelt "härda ut" under 9 månader liksom man får härda ut extrem illamående eller foglossning som kan vara mycket smärtsamt det också. Men det handlar ju bara om 9 månader sedan kan man ju göra vad tusan man vill liksom.
    Jag härdar inte ut illamående heller utan ser till att få hjälp för det.
  • Här och nu
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 09:59:57 följande:
    men jag tycker faktist även om inte du gör det, att man bör vara oerhört restriktiv med all form av medicinering under sin graviditet, jag tycker det, du kan tycka annorlunda, men jag anser man bör hörda ut så gott det går, för sitt barns skull. Synd att folk inte kan inse att andra kan få tycka annorlunda utan attt bli arroganta.

Som jag skrev så fick jag ju medicin mot mitt illamående, men det var ingen som sa att det var psykofarmaka jag fick. Jag blev underlig till mitt humör och slutade omgående med denna medicinen lergigan som är antipsykotiskt preparat.
    Eftersom du verkligen inte fattar, ska jag förklara. Många KAN inte härda ut. Spelar ingen roll hur glad man är över barnet. Kan handla om att man fattas ett ämne i hjärnan. En diabetiker kan inte tillverka insulin för att härda ut. Det handlar inte om att du ska få tycka. Det funkar inte så som du tror. Jag kunde inte härda ut en halv dag utan min medicin, så hur skulle jag kunna i 9 mån? Ber dig verkligen tänka efter o det verkar som om du inte förstår förrän du varit där själv.
  • Här och nu
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-07-02 10:22:44 följande:
    Så enbart de som har egen erfarenhet av detta ska få skriva? Enligt vem? Enligt dig? Är det du nu helt plötsligt som blivit TS och som bestämmer här i tråden vem som ska få tycka och skriva.

Jag skriver vad tusan jag vill och jag får ha vilka åsikter jag vill, ingen ska få säga att jag inte har rätt att uttala mig om vad jag tycker. Så är det. Jag tycker att man ska vara restriktiv med medicinering åt gravida. Punkt.

Hade Ts velat ha enbart expertbedömningaer hade väl TS skrivit ut detta på ett forum för läkare, men nu har ju TS inte gjort det. FL är ett öppet forum.

Jag vet inte vad dina sjukdomsproblem är, kanske du behöver mediciner för att överleva, men jag skriver inte om dig, allt kretsar inte kring enskilda individer, utan jags kriver i allmänhet. Visst kan du ha så svåra psykiska problem att medicinering är helt livsnödvändigt, men så är det inte för alla som tar mediciner under graviditeten...
    Du visar väldigt lite respekt, så det är lönlöst att diskutera ingående. Och restriktiv är man redan, där det går. Men vissa mediciner har inte biverkningar eller väldigt milda, så då behöver man inte var restriktiv. Intressant om du kan svara på ifall diabetiker o hjärtsjuka kan härda ut också.
  • Här och nu
    Så enbart de som har egen erfarenhet av detta ska få skriva? Enligt vem? Enligt dig? Är det du nu helt plötsligt som blivit TS och som bestämmer här i tråden vem som ska få tycka och skriva.

Jag skriver vad tusan jag vill och jag får ha vilka åsikter jag vill, ingen ska få säga att jag inte har rätt att uttala mig om vad jag tycker. Så är det. Jag tycker att man ska vara restriktiv med medicinering åt gravida. Punkt.

Hade Ts velat ha enbart expertbedömningaer hade väl TS skrivit ut detta på ett forum för läkare, men nu har ju TS inte gjort det. FL är ett öppet forum.

Jag vet inte vad dina sjukdomsproblem är, kanske du behöver mediciner för att överleva, men jag skriver inte om dig, allt kretsar inte kring enskilda individer, utan jags kriver i allmänhet. Visst kan du ha så svåra psykiska problem att medicinering är helt livsnödvändigt, men så är det inte för alla som tar mediciner under graviditeten...
    ÖVERLEVA utan medicin kan jag. Men inte LEVA.
  • Här och nu

Om du själv behövde psykofarmaka; kan du slå vad om att du skulle kunna härda ut? Det är tyvärr bara om man varit där själv som man vet.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2010-07-02 10:44:27 följande:
    Om du själv behövde psykofarmaka; kan du slå vad om att du skulle kunna härda ut? Det är tyvärr bara om man varit där själv som man vet.
    Det är också ett hån mot drabbade att skriva nåt man inte har fakta på.
  • Här och nu
    Omorfia skrev 2010-07-02 11:18:34 följande:
    En blivande mammas ångest och nojor över den kommande förlossningen, föräldraskapet och om barnet kommer att bli friskt eller inte är normalt. Tillstånd som diagnosticeras som depression eller ångest är inte normalt.

Du jämför din tillfälliga ångest efter att ha slutat att röka med kronisk depression som kan leda till att mamman tar livet av sig? Slutar du med antidepressiva läkemedel när du blir gravid så kan det leda till både din och barnets död.

Den läkare som skriver ut medicinen resonerar tillsammans med patienten om den eventuella risken överväger nyttan med läkemedelt och beslutar sig sedan för att fortsätta skriva ut eller inte. Läkare idag och de flesta mödrar tar inte alls medicinering under graviditet lättvindligt. Man brukar normalt heller inte påbörja en medicinering mot depression och ångest under en graviditet, utan äter man såna läkemedel under graviditeten är anledningen oftast att man redan stått på dem innan man blev gravid.

Är man psykiskt frisk kan man oftast "härda ut" medan ett försök att härda ut hos någon med ex. depression kan bli ödesdigert. All depression går inte att behandla bort med psykoterapi (även om Gulletrollet anser att så är fallet).
    Tack för dina kloka ord! Det är dock inte direkt ovanligt att man påbörjar medicinering som gravid.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 07:20:24 följande:
    Bristsjukdom? Av vad?

Ah, du kör oxå med serotoninsnacket....

Jaja....alla verkar ha gått på läkemedels marknadsföringstrick.

Läs:www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186420...
    Nu ser jag inte så stor mening med att diskutera med dig, men skulle du va den enda som har rätt? Läkarna tjänar för sjutton inget på att folk går på antidepressiva. Man kan ha brist på allt. Så även serotonin.
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2010-07-03 07:18:33 följande:
    Eh...hört talas om anknytningsproblem?

Läs på!
    Mina barn hade inga anknytningsproblem. Jo, äldsta sonen, men det beror på autism. Äftligheten är hög, men inte 100.
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?