• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • talare

åh jag längtar också efter julen! såg faktiskt på sunes jul häromdan!

• Olivia2006

Här en till som fullkomligen ääälskar julen!Glad Jag har nu börjat längta jätte jättemkt  till december. Gud vad jag ser fram emot att få pynta, baka, köpa julklappar, lyssna på julmusik, låta barnen posera...fota dom och sen göra fina julkort....ja helt enkelt ALLT som hör julen tillSkrattande. Vi har tre barn, sista prinsessan föddes i juli, så det ska bli heelt underbart att få fira med dom!

• Pigelinen

Ni som börjat köpa klappar kan ni inte skriva ner här i tråden vad o till vem(ålder o kön) har massa i olika åldrar o vill gärna ha förslag.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Nikhita

Till min dotter har jag köpt en Hannah Montana ryggsäck för 149:-, och inne på Akademibokhandeln hade dom "värsta rean" på Hello Kitty skrivsaker :)

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • pumbis
    Du lät som en riktig pyssel tjej! Du ska få ett tips på ett riktigt gott tips på julgodis.. Allt du behöver för attt göra julgodiset är:

Ett paket mariekex En blockchoklad, mellan (alltså, varken mörk eller ljus) En form som tål frysen..

Smält chokladen, dela kexen i medelstora bitar, ta formen.. Bred ut kexbitarna i botten av formen, häll ett lager av den smälta chokladen, lägg ett kexlager till, på med choklad, sen kex och choklad. Tills du nått toppen utav formen. Ska alltså vara en "bröd form" en form med lite högre kanter.. sen lägger du den en stund i frysen.. Tar fram den och det är klart..

Du har en krispig chokladbit som du kan dela och knäcka hur du vill, super gott! Helt klart värt ett julpyssel... Glad Lycka till TS!
  • Bjornis

Idag handlade jag lite på jobbet (IKEA), en julbock och lite papper. Hehe. En del är fortf avspärrat då vi fortf bygger men strckte mig efter lite saker. Jag skulle ju kunnat gå in i avspärrningarna också men det skulle sett dumt ut inför andra kunder så jag får hålla mig några dar till!
    Men till helgen står julen klar på IKEA Bäckebol i GBG!

• Annanym

Julklappar:
    Sonen ska få en verktygsväska av något slag har inte bestämt ännu. Och så några småsaker. Och Brio järnvägsdelar. Och en bok. Han kommer få en ganska dyr födelsedagspresent i början av december så jag kommer att hålla igen med julklappar. Han är bara fyra i jul så han bryr sig inte om vad det kostar heller, det är bara jag som tänker så! Så fånigt.

Kompisens son ska få en akvariefisklampa. (Lampa som ser ut som akvarium.) Och hennes dotter ska nog få pysselgrejer, troligen göra-egen-tvål-set.

Mamma och pappa får något trams med barnbarnet på. Muggar eller kuddar eller nåt. De har ALLT och vill inget ha, men blir alltid glada för nåt med barnbarnets bild. (Hett tips: www.fotogravyr.com. Det finns säkert andra liknande som jag inte känner till.) Förra året fick de halsband med barnbarnets bild ingraverad och blev överlyckliga.

Till mig själv ska jag ge en bra bok.

Har en liten familj och egentligen får kompisar och deras barn mer. De är liksom fler och närmare.

• Annanym

Bountybollar

blanda 1 påse kokos med 4 dl florsocker smält 6 msk smör, ha ner det och 6 msk grädde blanda ihop till en smet rulla bollar som du placerar i småbrödsformar ställ kallt att stelna lite smält 200 gr (ljus)choklad doppa bollarna och lägg tillbaka dom i formarna. ställ kallt
  • Annanym

Rocky road-fudge

200 g mörk choklad
    200 g mjölkchoklad
    25 g smör
    1 burk sötad kondenserad mjölk (397g)
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2,5 dl jordnötter

Klä en mindre form 20-25 med aluminiumfolie (tror jag tog bakplåtspapper)
    bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk. Rör tills det blir en smet. Låt svalna något. Rör i vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter. Rör inte för mycket då smälter marshmallowsen. Skär i rutor förvara svalt.

• Annanym

Både bountybollarna och rocky roaden har jag hittat här på FL och de har blivit stående favoriter i min julgodisburk!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!