• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Gurkan
    Bonanza skrev 2010-09-28 15:34:01 följande:
    Gud vad ni fuskar! Jag är ju julnazist som sagt, inte en pepparkaka eller ljus före första advent. Men sen kan jag frossa och njuta. Jag är så sjuuukt sugen på pepparkakor och lussebullar nu. Världens gravidcraving och så är det två månader kvar?!
    Fast när man är gravid är det väl ändå undantag?
    Speciellt på pepparkakor som jag äter hela året runt och inte bara till jul

Och fusk och fusk.. vi njuter extra länge av julen bara hihi!

Jisses vad sugen jag blev på jansson och julmust!
  • Musetti

Jag är en riktig julfuskis. Gjorde vin chaud med saffran (ungefär som glögg, fast inte så sött) i lördags och drack framför brasan. Ljuvligt. Doften av kanel och nejlikor...

Skäms 

• Pigelinen

Åh tack för receptet, har just tagit ut en kladdpepparkaka ur ugnen väntar bara på att dottern ska somna fuska el ej, de doftar ljuvligt. Jag föredrar att säga att jag njuter länge. När kommer jultidningarna? Amelia, allers osv

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • littlemisstrouble
    Pigelinen skrev 2010-09-28 19:21:53 följande:
    Åh tack för receptet, har just tagit ut en kladdpepparkaka ur ugnen väntar bara på att dottern ska somna fuska el ej, de doftar ljuvligt. Jag föredrar att säga att jag njuter länge. När kommer jultidningarna? Amelia, allers osv
    tror jultidningarna brukar börja komma i november
    Planering är a och o......
  • Pigelinen

Men det är ju hundra år dit hur ska jag överleva? Inga tidningar o inget internet som jag kan surfa runt o insupa feeling.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • livet med barn

om du är sjuk för att du längtar til julen så kan vi vara sjuka tillsammans =).
    har lyssnat på jul musik sen i sommras!
    älskar också julen! sonen kommer vara 10 månader när julafton är, och jag bara längtar!
    ska pynta hela lägenheten i år, betydligt mer än förra året, nu ska det bli RIKTIG jul  nu när sonen finns också =D då är det ju roligare att pynta.
    och jag kommer också proppa honom full med att tomten finns =) klart att han gör det =).

Hur brukar du pynta? tar gärna emot tips och idéer =D

~ William 13/2 ~
  • livet med barn

hur sätter ni bandet på apelsinen med kryddnejlika? och vart hänger ni do msen?

~ William 13/2 ~
  • lokisse
    livet med barn skrev 2010-09-28 19:45:19 följande:
    hur sätter ni bandet på apelsinen med kryddnejlika? och vart hänger ni do msen?
    jag sätter fast det med nejlikor i korset nertill och pa ett par ställen runt om och hänger dom i döröpningar tillsamans med mistel
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!