• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Muuulin
    Sarah f skrev 2010-10-02 19:28:45 följande:
    Provbakar! Grankottekaka med tranbär, vit choklad och pecannötter. Ser fram emot att baka hela hösten genom!
    Grankottekaka!? Vad är det ? Lät gott iallafall ;) 
    Recept tack ;) 
  • sassus
    Pigelinen skrev 2010-10-02 20:30:06 följande:
    Nu är det nog bestämt, de blir gekås på måndag så nu blir det till att skriva upp vad jag ska köpa för julklappar till alla så nu vill jag ha än mer tips än jag rdan fått svårast är svärfaer o hans fru tycker jag vet inte alls vad jag ska hitta på till dem.
    Jag brukar köpa en tidningsprenumeration till de som är svåra att komma på något till. I år blir det prenumerationer för hela slanten (och annat också så klart). Min bror får pren på tidningen Sonic, min svärmor på Elle Mat & vin, svärfar Gårdar & torp, min brors sambo någon inredningstidning och min mamma får en pren på mattindning eller Tara eller liknande. Gillar att ge bort prenumeration i julklapp för jag tycker själv det är jättekul att få. Älskar att få hem massa tidningar i brevlådan
  • Sarah f
    Muuulin skrev 2010-10-03 11:00:57 följande:
    Grankottekaka!? Vad är det ? Lät gott iallafall ;) 
    Recept tack ;) 
    6 ägg
    300 g smör
    300 g socker
    350 g vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    MASSOR av kanel och kardemumma, lite nejlika och ingefära
    2,5 dl yoghurt
     rör smör och socker riktigt pösigt i matberedare
    blanda i ett ägg med 1 msk mjöl i taget
    blanda ned resten av ingredienserna

grädda i ca 50 min 180 grader

har man en kakform som ger en mönstrad kaka ska du ställa in en plåt att värmas upp i ugnen så att det blir jämn värme när du sätter in den kalla smeten, då fastnar inte kakan i formen

jag gör massor av varianter av denna, med tranbär och nötter och armagnac och vad helst jag käner för, det är en perfekt kaka att smaksätta!
    (Ur nigellas julbok)
  • Muuulin
    Sarah f skrev 2010-10-03 15:48:10 följande:
    6 ägg
    300 g smör
    300 g socker
    350 g vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    MASSOR av kanel och kardemumma, lite nejlika och ingefära
    2,5 dl yoghurt
     rör smör och socker riktigt pösigt i matberedare
    blanda i ett ägg med 1 msk mjöl i taget
    blanda ned resten av ingredienserna

grädda i ca 50 min 180 grader

har man en kakform som ger en mönstrad kaka ska du ställa in en plåt att värmas upp i ugnen så att det blir jämn värme när du sätter in den kalla smeten, då fastnar inte kakan i formen

jag gör massor av varianter av denna, med tranbär och nötter och armagnac och vad helst jag käner för, det är en perfekt kaka att smaksätta!
    (Ur nigellas julbok)
    Tack för receptet! Måste testas nåt framöver :) 
  • mammact

här hoppar jag gärna in!! älskar julen  och allt pyntande. Köpte lite tomtar i september när jag var på gekås och längtar tills det är dags att pynta. Nya tomtar är ett måste varje år även om jag vet att jag redan har massor. Men är det jul så är det!! Det ska vara tomtar, pepparkakor, apelsiner med nejlikor med mera..

Jag har dock varit dålig på att köpa julklappar i år. Inte en enda är köpt ännu.... Måste börja. Men barnen önskar sig inte mycket i år. Har en son som är fem år och älskar bilar... så det får väl bli några nya. Dottern är sju år och älskar att pyssla så där brukar det inte vara så svårt att handla, men hon har redan massor känns det som.

• Squirrel Nutkin

Till de som gillar att pyssla kan man ju köpa ett scrapbooking-kit till. Finns bland annat på Claes Ohlson, både för stora å små.

Life's a journey, not a destination!
  • Bjornis

Idag har jag städat mina jullådor. Roddat om och lagt saker lite mer i ordning. Visst har jag (ehum, vi) mkt julsaker men ändå inte så farligt tycker jag. Jag sa "klar!" till maken och han sa att "oj, va fort det gick". Ja, det tyder ju på att jag måste köpa mer!

• Annanym

Absolut mer julpynt till alla! Själv plockade jag ihop alla smålådor med julsaker till två stora idag. Plus en lite mindre... Men jag ska nog göra om efter den här julen: En med adventssaker och sedan två med julsaker. Så blir det lite lättare att hitta bland grejerna.

Ett tips för dem som gillar att pyssla: Göra egen tvål-kit. Jättekul att göra ihop med barn (fast kanske bra om barnet är åtminstone 7-8 år) och blir ett bra pyssel som går åt! (=slipper fundera på vad man ska göra av allt.) Och roligt för barnet att kunna ge bort fina, hemgjorda tvålar i present åt andra.

• littlemisstrouble

nu har jag beställt lite jul på panduro. ska göra julgodis och slå in i rött och guldfärgat folie och sen lägga godis i små cellofanpåsar. gjorde lite sånt förra året också

Planering är a och o......
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!