• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • mosterYster
    litenlind skrev 2010-09-29 10:15:49 följande:
    Hittar inte receptet Ligger det långt bak i tråden?
    Minns inte, du får leta.
  • HEJE

litenlind: receptet finns på sidan 86

• Elsis

Frost ute idag, förutom att jag fick rusa in med växter som inte tål kylan var det ju mysigt. En riktig höstdag idag, med sol och gula löv.

• Painted Lady

Åhhh det låter ju helt underbart!!! Älskar oxå julen o iår e första julen för våran son... Min sambo tycker däremot inte om att pynta byta gardiner osv det är tråkigt.... Men men sånt e de alla kan inte vara lika... Men i år har jag iaf fått min vilja ígenom att vi ska tillsammans gå ut o välja julgran... ska bli såååå mysigt!!!!

• HEJE

åh va mysigt! det blir vår första jul oxå med barn! jag är beräknad till 12 nov. hur gammal är din son?
    jag längtar verkligen till att vi kan börja pynta o fixa m julsaker!
    har fuskat lite o lyssnat på julmusik heelt underbart! läste att nån sett julmust  i affärerna nu så det är bara o ge sig ut o köpa! det är ju sååå gott!

• Squirrel Nutkin

Jag har fixat en mapp på datorn som heter Jul, där har jag julklappslistan så jag har koll på vad jag har köpt eller ska köpa och så har jag ett dokument med kakrecept. Igår var jag förresten på det ena IKEA som finns i Oslo, det som ligger närmast där jag bor, på jakt efter julklappspapper, snören och klistermärken men det hade inte kommit in än. Tyvärr.

Life's a journey, not a destination!
  • Frökenolson

Hej tjejer,
    imorse när jag gick på min morgonpromenad gick jag runt leende hela milen. Inte nog med att det var massa frost på fälten och allt såg jättevackert ut. Vet ni vad mer som har hänt???
    Jo: -Snöpinnarna har kommit upp, det beytder att nu ör det verkligen inte långt kvar till snör, kyla och jul!
    När det gäller ljus och lyktor tänder jag varje kväll och morgon, riktigt mysigt att äta frukost med levade ljus, fortfarande mörkt ute och lite småkylig även inne innan kakelugnen blivit riktígt varm, tofflor och ylletröja på: check!

Igår satt jag med mina samlade gamla jultidningar från 10 år tillbaka och bara hade det mysigt, som sällskap hade jag ett glas Amarone och massa olika god salami som jag köpte på saluhallen igår. Ljuvlig musik i bakrunden(jul så klart!)

Kan med lätthet säga att för mej är de kommande månaderna de bästa på året. Lite lugnare, och absolut mysigare..
    Beställde julsaker från jotex idag, nya julgardiner till vardagsrummet. Hoppas bara de går ihop med nya tapeterna som skall upp snart..

• sassus

Måste bara skriva att jag verkligen älskar den här tråden. Om jag känner mig lite nere, eller är trött på alla deppiga trådar här på fl om dåliga relationer, ekonomiska bekymmer etc. går jag in här och myser en stund. Lovely! Tomte

• Nikhita

Jag har alltid varit den som säger att nästa år ska jag köpa julklappar i god tid så man inte blir pank
    och stressad till den fina julhögtiden då man bara ska njuta och må bra. Har alltid blivit så i allafall.

Men i år har jag redan handlat några julklappar. Känns jättebra! Två till min dotter och en till hennes kompis. Så kan jag lägga mer tid på att baka gottigott istället :)

Ska följa den här tråden. Kanske man få lite baktips, julklappstips eller något :)

I don't worry cause everything's gonna be alright
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!