• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • carro 81

Ååh måste ni baka kladdpepparkakan? Jag skulle ju vänta till åtminstone november innan jag testar den. Får se hur länge jag klarar att stå emot.

• ViTillsammans
    carro 81 skrev 2010-09-28 20:45:08 följande:
    Ååh måste ni baka kladdpepparkakan? Jag skulle ju vänta till åtminstone november innan jag testar den. Får se hur länge jag klarar att stå emot.
    Japp, har nyss ätit en bit och druckit kaffe som jag kryddade med lite kardemumma och kanel! Super Skrattande
    livet med barn skrev 2010-09-28 19:45:19 följande:
    hur sätter ni bandet på apelsinen med kryddnejlika? och vart hänger ni do msen?
    Jag lindar bandet som man vanligast brukar göra runt paket (som +ungefär) och trycker sedan in nejlikorna.
    Och vår mistel för den delen, brukar jag ta sprayflaskan som jag duschar blommorna med, och spraya lite so den är fuktig, sen strör jag glitter över den. Det blir super fint, speciellt i julens alla ljus och ljusslingor!Solig
  • mosterYster
    lokisse skrev 2010-09-28 14:18:32 följande:
    www.scanshop.lu/content/about-scanshop.htm

borde det vara
    Tack!
    lokisse skrev 2010-09-28 14:20:27 följande:
    trakigt men sant är livet som utlandssvensk...
    Jag vet. Som den julfanatiker jag är så är det ju trist att inte få komma hem till mammas jul, å andra sidan blir det mindre stressigt då man inte behöver åka iväg och allt vad det innebär med packning och annat helgen före julafton.
  • livet med barn
    ViTillsammans skrev 2010-09-28 21:20:48 följande:
    Jag lindar bandet som man vanligast brukar göra runt paket (som +ungefär) och trycker sedan in nejlikorna.
    Och vår mistel för den delen, brukar jag ta sprayflaskan som jag duschar blommorna med, och spraya lite so den är fuktig, sen strör jag glitter över den. Det blir super fint, speciellt i julens alla ljus och ljusslingor!Solig
    Åh vad smart att spraya misteln med lite glitter =D det ska jag göra =).
    ~ William 13/2 ~
  • livet med barn
    ViTillsammans skrev 2010-09-28 21:20:48 följande:
    Japp, har nyss ätit en bit och druckit kaffe som jag kryddade med lite kardemumma och kanel! Super SkrattandeJag lindar bandet som man vanligast brukar göra runt paket (som +ungefär) och trycker sedan in nejlikorna.
    köper du sån där glitter spray som är till håret och sprayar med?
    ~ William 13/2 ~
  • Neelah

Idag fick min man skrapa bilrutan när han skulle till jobbet och vi satt och åt frukost med tända ljus - det är första gången det har varit så mörkt på morgonen att det har varit nån mening med att tända ljus. Mysigt! Nu är det nog dags att ta fram lyktorna som ska stå på trappan. :)

Följ dina drömmar var de än leder
  • mosterYster
    litenlind skrev 2010-09-29 10:00:09 följande:
    Vilka härliga julassossiationer jag fick nu!! Den där kladdpepparkakan, finns det recept på den här nånstans i tråden?
    ja
  • Zimlis

Va ute och gick i lördags och det va superdimmigt och jättegrått och då är det nån som eldar i pannan och vi fick oss en såndär lagom dos med vedeldsrök i näsan.
    Både jag och sambon tittade på varandra och liksom "hmm visst känns det lite som jul"

Julklappar till barnen (syskonbarn) är för övrigt redan inhandlade - så jag kan nog tänkas kvala in i denna tråden

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!