Inlägg från: ViTillsammans |Visa alla inlägg
  • ViTillsammans

Jag längtar till jul!!!

Mina jular börjar ALLTID med att jag är i stallet och ger min häst ett stort runt knäckebröd, med sockerglasyr och morötter/äpplen på. Sedan en tur med släden, lycktorna och bjällerkransenHjärta Firar tillsammans med min sambo och mina föräldrar, ibland sambons familj och mina syskons familjer. Ingen jul passerar oss utan Kalle Anka och en knastrande LP skiva med Hasse Andersson. Har cd också, men inget knaster där, och det hör som till Flört

För min del börjar alltid julen krypa i kroppen när hösten står för dörren!

• ViTillsammans
    carro 81 skrev 2010-09-28 20:45:08 följande:
    Ååh måste ni baka kladdpepparkakan? Jag skulle ju vänta till åtminstone november innan jag testar den. Får se hur länge jag klarar att stå emot.
    Japp, har nyss ätit en bit och druckit kaffe som jag kryddade med lite kardemumma och kanel! Super Skrattande
    livet med barn skrev 2010-09-28 19:45:19 följande:
    hur sätter ni bandet på apelsinen med kryddnejlika? och vart hänger ni do msen?
    Jag lindar bandet som man vanligast brukar göra runt paket (som +ungefär) och trycker sedan in nejlikorna.
    Och vår mistel för den delen, brukar jag ta sprayflaskan som jag duschar blommorna med, och spraya lite so den är fuktig, sen strör jag glitter över den. Det blir super fint, speciellt i julens alla ljus och ljusslingor!Solig
  • ViTillsammans
    livet med barn skrev 2010-09-29 07:20:22 följande:
    köper du sån där glitter spray som är till håret och sprayar med?
    De funkar också! Använder det till mycket annatSkrattande Men annars finns det typ som kryddburkar med glitter på affärer med Hobbymatrial, typ "Syssla"
  • ViTillsammans
    litenlind skrev 2010-09-29 10:15:49 följande:
    Hittar inte receptet Ligger det långt bak i tråden?

Pepparkakskladdkaka:

(ej att förväxlas med den oheliga varianten som innehåller kakao och stuff, this is the shit!!)

Använd en 2 liters springform.

100 gram smör 2 stycken ägg 3 deciliter strösocker 1/2 matsked malen ingefära 1/2 matsked malen kryddnejlika 1 matsked malen kanel 1 tesked stött kardemumma 1 1/2 deciliter mjöl ströbröd till formen
  • ViTillsammans
    Annanym skrev 2010-09-29 21:34:30 följande:

Rocky road-fudge

200 g mörk choklad
    200 g mjölkchoklad
    25 g smör
    1 burk sötad kondenserad mjölk (397g)
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2,5 dl jordnötter

Klä en mindre form 20-25 med aluminiumfolie (tror jag tog bakplåtspapper)
    bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk. Rör tills det blir en smet. Låt svalna något. Rör i vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter. Rör inte för mycket då smälter marshmallowsen. Skär i rutor förvara svalt.

Så jäkla gott med rocky road!!!!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!